REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skorzystać z ulgi internetowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ponosiłem wydatki na instalację i korzystanie z Internetu od 2003 r. Dysponuję fakturami potwierdzającymi te wydatki, wystawionymi na moje nazwisko. Z Internetu korzystam w domu, w którym stale mieszkam z żoną i teściami. Nie jestem tu jednak zameldowany, a dom jest własnością teściów. Czy będę mógł odliczyć te wydatki od dochodu uzyskanego w 2005 r. Czy moja żona również może skorzystać z tego odliczenia - jesteśmy małżeństwem od 2002 r. i nie mamy rozdzielności majątkowej?
RADA
Może Pan odliczyć wydatki na samo użytkowanie Internetu, ale już nie wydatki na instalację czy serwis. Odliczeniu podlegają tylko wydatki faktycznie poniesione w 2005 r. i udokumentowane fakturą VAT. Wydatki te mogą odliczać tylko te osoby, których dane znajdują się na fakturze VAT za usługi internetowe, do wysokości limitu 760 zł dla każdej z osób – dotyczy to również małżonków.

UZASADNIENIE
Od dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania można odliczyć m.in. wydatki ponoszone przez podatnika z tytułu użytkowania sieci Internet w lokalu lub budynku będącym miejscem zamieszkania podatnika. Wysokość odliczenia nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty 760 zł. Tak stanowi przepis art. 26 ust. 1 pkt 6a updof. Limit ulgi jest kwotowy, co oznacza, że bierzemy pod uwagę wydatki brutto (z VAT).
(-) Odliczone mogą być wydatki na użytkowanie Internetu, dlatego w komentarzach ekspertów podkreśla się, że raczej nie można odliczać kosztów jego instalacji (przykładowo: opłata instalacyjna, zakup okablowania, modemu, przystosowanie komputera do korzystania z sieci poprzez np. zakup programu antywirusowego).
Organy skarbowe nie zajęły dotąd wyraźnego stanowiska w tym aspekcie omawianej ulgi. Jednak np. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Będzinie w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 14 lutego 2005 r. (sygn. US IIPDF/415- 3 /2005) stwierdził m.in., że:
(...) W ustawie nie ma natomiast mowy o odliczeniach związanych z założeniem, rozbudową i modernizacją, bieżącym utrzymaniem, czyli serwisem, i obsługą techniczną sieci. Dlatego stanowisko podatnika, że ww. wydatki mogą stanowić podstawę do dokonania odliczenia, jest nieprawidłowe.
Wydaje się, że odmawianie prawa do odliczenia wskazanych wydatków instalacyjnych jest podyktowane zbytnią ostrożnością. Nie można przecież korzystać (użytkować) z Internetu bez modemu czy odpowiednich kabli. Nieracjonalne i wręcz narażające użytkownika na poważne szkody jest użytkowanie Internetu bez oprogramowania antywirusowego, czy tzw. firewall. Jeżeli więc ustawodawca pozwolił odliczyć wydatki na użytkowanie Internetu (ograniczone przecież kwotowo w danym roku podatkowym), to uzasadnione i celowe wydaje się włączenie do tej kategorii niezbędnych wydatków instalacyjnych. Choć interpretując przepis gramatycznie, trzeba przyznać, że „użytkowanie” to nie to samo co „przygotowanie do użytkowania” (wydatki instalacyjne) czy „zabezpieczenie procesu użytkowania” (programy antywirusowe).
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Następnym wymogiem skorzystania z omawianej ulgi jest poniesienie wydatków na użytkowanie Internetu w miejscu zamieszkania podatnika. Nie ma więc tu kryterium posiadania prawa do lokalu (budynku), ale trzeba być przygotowanym na wykazanie, że pod danym adresem podatnik przebywa z zamiarem stałego pobytu, nawet jeżeli nie jest w tym miejscu zameldowany (art. 25 k.c.). Z ulgi skorzystać może więc również najemca, który mieszka z zamiarem stałego pobytu w wynajętym mieszkaniu.
W stanie faktycznym opisanym w pytaniu dom teściów, w którym mieszka Pan wraz z żoną, jest z pewnością Pana miejscem zamieszkania, zwłaszcza jeżeli dom ten jest położony w tej samej miejscowości (lub w niedalekiej odległości), w której Pan pracuje.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Odliczenia wydatków na użytkowanie Internetu można dokonać, jeżeli ich wysokość została udokumentowana fakturą w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług (art. 26 ust. 7 pkt 1 updof).
W wyjaśnieniu Departamentu Podatków Bezpośrednich Ministerstwa Finansów z 25 lutego 2005 r. (sygn. PB5/MC-033-29-368/05), opublikowanym w „Biuletynie Skarbowym” (nr 3/2005), znalazło się następujące stwierdzenie:
(...) w sytuacji gdy użytkownikiem Internetu są małżonkowie i obydwoje ponoszą wydatki z tego tytułu, to aby obydwoje (do wysokości 760 zł każdy) mogli skorzystać z odliczenia, na fakturze muszą widnieć zarówno dane osobowe męża, jak i żony. W przeciwnym wypadku z odliczenia skorzysta tylko ten małżonek, którego imię i nazwisko wpisane jest na fakturze. Powyższa zasada ma również zastosowanie do pozostałych domowników. Stąd jeżeli z ulgi internetowej chciałaby np. skorzystać córka ww. małżeństwa, to również musi posiadać fakturę dokumentującą poniesiony przez nią wydatek z tytułu korzystania z Internetu. Jej brak, w każdym przypadku, będzie pozbawiał podatnika prawa do odliczenia na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem brak danych Pana żony na fakturach uniemożliwia jej skorzystanie z odliczenia.
Przepisy regulujące zasady ulgi internetowej obowiązują od 1 stycznia 2005 r. Zdaniem organów podatkowych wydatki poniesione przed 2005 r. (nawet jeśli dotyczą tego roku) nie mogą być odliczone w ramach omawianej ulgi (patrz postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gliwicach z 24 listopada 2005 r., sygn. IUSIPD3/415/62/2005).

• art. 26 ust. 1 pkt 6a i ust. 7 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Paweł Huczko
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne od 19 września. Nowe stawki dla kierowców!

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

KSeF i słaby Internet? To może być problem dla Twojej firmy, ale jest rozwiązanie

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA