REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skorzystać z ulgi internetowej

REKLAMA

Ponosiłem wydatki na instalację i korzystanie z Internetu od 2003 r. Dysponuję fakturami potwierdzającymi te wydatki, wystawionymi na moje nazwisko. Z Internetu korzystam w domu, w którym stale mieszkam z żoną i teściami. Nie jestem tu jednak zameldowany, a dom jest własnością teściów. Czy będę mógł odliczyć te wydatki od dochodu uzyskanego w 2005 r. Czy moja żona również może skorzystać z tego odliczenia - jesteśmy małżeństwem od 2002 r. i nie mamy rozdzielności majątkowej?
RADA
Może Pan odliczyć wydatki na samo użytkowanie Internetu, ale już nie wydatki na instalację czy serwis. Odliczeniu podlegają tylko wydatki faktycznie poniesione w 2005 r. i udokumentowane fakturą VAT. Wydatki te mogą odliczać tylko te osoby, których dane znajdują się na fakturze VAT za usługi internetowe, do wysokości limitu 760 zł dla każdej z osób – dotyczy to również małżonków.

UZASADNIENIE
Od dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania można odliczyć m.in. wydatki ponoszone przez podatnika z tytułu użytkowania sieci Internet w lokalu lub budynku będącym miejscem zamieszkania podatnika. Wysokość odliczenia nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty 760 zł. Tak stanowi przepis art. 26 ust. 1 pkt 6a updof. Limit ulgi jest kwotowy, co oznacza, że bierzemy pod uwagę wydatki brutto (z VAT).
(-) Odliczone mogą być wydatki na użytkowanie Internetu, dlatego w komentarzach ekspertów podkreśla się, że raczej nie można odliczać kosztów jego instalacji (przykładowo: opłata instalacyjna, zakup okablowania, modemu, przystosowanie komputera do korzystania z sieci poprzez np. zakup programu antywirusowego).
Organy skarbowe nie zajęły dotąd wyraźnego stanowiska w tym aspekcie omawianej ulgi. Jednak np. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Będzinie w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 14 lutego 2005 r. (sygn. US IIPDF/415- 3 /2005) stwierdził m.in., że:
(...) W ustawie nie ma natomiast mowy o odliczeniach związanych z założeniem, rozbudową i modernizacją, bieżącym utrzymaniem, czyli serwisem, i obsługą techniczną sieci. Dlatego stanowisko podatnika, że ww. wydatki mogą stanowić podstawę do dokonania odliczenia, jest nieprawidłowe.
Wydaje się, że odmawianie prawa do odliczenia wskazanych wydatków instalacyjnych jest podyktowane zbytnią ostrożnością. Nie można przecież korzystać (użytkować) z Internetu bez modemu czy odpowiednich kabli. Nieracjonalne i wręcz narażające użytkownika na poważne szkody jest użytkowanie Internetu bez oprogramowania antywirusowego, czy tzw. firewall. Jeżeli więc ustawodawca pozwolił odliczyć wydatki na użytkowanie Internetu (ograniczone przecież kwotowo w danym roku podatkowym), to uzasadnione i celowe wydaje się włączenie do tej kategorii niezbędnych wydatków instalacyjnych. Choć interpretując przepis gramatycznie, trzeba przyznać, że „użytkowanie” to nie to samo co „przygotowanie do użytkowania” (wydatki instalacyjne) czy „zabezpieczenie procesu użytkowania” (programy antywirusowe).
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Następnym wymogiem skorzystania z omawianej ulgi jest poniesienie wydatków na użytkowanie Internetu w miejscu zamieszkania podatnika. Nie ma więc tu kryterium posiadania prawa do lokalu (budynku), ale trzeba być przygotowanym na wykazanie, że pod danym adresem podatnik przebywa z zamiarem stałego pobytu, nawet jeżeli nie jest w tym miejscu zameldowany (art. 25 k.c.). Z ulgi skorzystać może więc również najemca, który mieszka z zamiarem stałego pobytu w wynajętym mieszkaniu.
W stanie faktycznym opisanym w pytaniu dom teściów, w którym mieszka Pan wraz z żoną, jest z pewnością Pana miejscem zamieszkania, zwłaszcza jeżeli dom ten jest położony w tej samej miejscowości (lub w niedalekiej odległości), w której Pan pracuje.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Odliczenia wydatków na użytkowanie Internetu można dokonać, jeżeli ich wysokość została udokumentowana fakturą w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług (art. 26 ust. 7 pkt 1 updof).
W wyjaśnieniu Departamentu Podatków Bezpośrednich Ministerstwa Finansów z 25 lutego 2005 r. (sygn. PB5/MC-033-29-368/05), opublikowanym w „Biuletynie Skarbowym” (nr 3/2005), znalazło się następujące stwierdzenie:
(...) w sytuacji gdy użytkownikiem Internetu są małżonkowie i obydwoje ponoszą wydatki z tego tytułu, to aby obydwoje (do wysokości 760 zł każdy) mogli skorzystać z odliczenia, na fakturze muszą widnieć zarówno dane osobowe męża, jak i żony. W przeciwnym wypadku z odliczenia skorzysta tylko ten małżonek, którego imię i nazwisko wpisane jest na fakturze. Powyższa zasada ma również zastosowanie do pozostałych domowników. Stąd jeżeli z ulgi internetowej chciałaby np. skorzystać córka ww. małżeństwa, to również musi posiadać fakturę dokumentującą poniesiony przez nią wydatek z tytułu korzystania z Internetu. Jej brak, w każdym przypadku, będzie pozbawiał podatnika prawa do odliczenia na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem brak danych Pana żony na fakturach uniemożliwia jej skorzystanie z odliczenia.
Przepisy regulujące zasady ulgi internetowej obowiązują od 1 stycznia 2005 r. Zdaniem organów podatkowych wydatki poniesione przed 2005 r. (nawet jeśli dotyczą tego roku) nie mogą być odliczone w ramach omawianej ulgi (patrz postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gliwicach z 24 listopada 2005 r., sygn. IUSIPD3/415/62/2005).

• art. 26 ust. 1 pkt 6a i ust. 7 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Paweł Huczko
konsultant podatkowy


Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA