REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skorzystać z ulgi internetowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ponosiłem wydatki na instalację i korzystanie z Internetu od 2003 r. Dysponuję fakturami potwierdzającymi te wydatki, wystawionymi na moje nazwisko. Z Internetu korzystam w domu, w którym stale mieszkam z żoną i teściami. Nie jestem tu jednak zameldowany, a dom jest własnością teściów. Czy będę mógł odliczyć te wydatki od dochodu uzyskanego w 2005 r. Czy moja żona również może skorzystać z tego odliczenia - jesteśmy małżeństwem od 2002 r. i nie mamy rozdzielności majątkowej?
RADA
Może Pan odliczyć wydatki na samo użytkowanie Internetu, ale już nie wydatki na instalację czy serwis. Odliczeniu podlegają tylko wydatki faktycznie poniesione w 2005 r. i udokumentowane fakturą VAT. Wydatki te mogą odliczać tylko te osoby, których dane znajdują się na fakturze VAT za usługi internetowe, do wysokości limitu 760 zł dla każdej z osób – dotyczy to również małżonków.

UZASADNIENIE
Od dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania można odliczyć m.in. wydatki ponoszone przez podatnika z tytułu użytkowania sieci Internet w lokalu lub budynku będącym miejscem zamieszkania podatnika. Wysokość odliczenia nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty 760 zł. Tak stanowi przepis art. 26 ust. 1 pkt 6a updof. Limit ulgi jest kwotowy, co oznacza, że bierzemy pod uwagę wydatki brutto (z VAT).
(-) Odliczone mogą być wydatki na użytkowanie Internetu, dlatego w komentarzach ekspertów podkreśla się, że raczej nie można odliczać kosztów jego instalacji (przykładowo: opłata instalacyjna, zakup okablowania, modemu, przystosowanie komputera do korzystania z sieci poprzez np. zakup programu antywirusowego).
Organy skarbowe nie zajęły dotąd wyraźnego stanowiska w tym aspekcie omawianej ulgi. Jednak np. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Będzinie w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 14 lutego 2005 r. (sygn. US IIPDF/415- 3 /2005) stwierdził m.in., że:
(...) W ustawie nie ma natomiast mowy o odliczeniach związanych z założeniem, rozbudową i modernizacją, bieżącym utrzymaniem, czyli serwisem, i obsługą techniczną sieci. Dlatego stanowisko podatnika, że ww. wydatki mogą stanowić podstawę do dokonania odliczenia, jest nieprawidłowe.
Wydaje się, że odmawianie prawa do odliczenia wskazanych wydatków instalacyjnych jest podyktowane zbytnią ostrożnością. Nie można przecież korzystać (użytkować) z Internetu bez modemu czy odpowiednich kabli. Nieracjonalne i wręcz narażające użytkownika na poważne szkody jest użytkowanie Internetu bez oprogramowania antywirusowego, czy tzw. firewall. Jeżeli więc ustawodawca pozwolił odliczyć wydatki na użytkowanie Internetu (ograniczone przecież kwotowo w danym roku podatkowym), to uzasadnione i celowe wydaje się włączenie do tej kategorii niezbędnych wydatków instalacyjnych. Choć interpretując przepis gramatycznie, trzeba przyznać, że „użytkowanie” to nie to samo co „przygotowanie do użytkowania” (wydatki instalacyjne) czy „zabezpieczenie procesu użytkowania” (programy antywirusowe).
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Następnym wymogiem skorzystania z omawianej ulgi jest poniesienie wydatków na użytkowanie Internetu w miejscu zamieszkania podatnika. Nie ma więc tu kryterium posiadania prawa do lokalu (budynku), ale trzeba być przygotowanym na wykazanie, że pod danym adresem podatnik przebywa z zamiarem stałego pobytu, nawet jeżeli nie jest w tym miejscu zameldowany (art. 25 k.c.). Z ulgi skorzystać może więc również najemca, który mieszka z zamiarem stałego pobytu w wynajętym mieszkaniu.
W stanie faktycznym opisanym w pytaniu dom teściów, w którym mieszka Pan wraz z żoną, jest z pewnością Pana miejscem zamieszkania, zwłaszcza jeżeli dom ten jest położony w tej samej miejscowości (lub w niedalekiej odległości), w której Pan pracuje.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Odliczenia wydatków na użytkowanie Internetu można dokonać, jeżeli ich wysokość została udokumentowana fakturą w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług (art. 26 ust. 7 pkt 1 updof).
W wyjaśnieniu Departamentu Podatków Bezpośrednich Ministerstwa Finansów z 25 lutego 2005 r. (sygn. PB5/MC-033-29-368/05), opublikowanym w „Biuletynie Skarbowym” (nr 3/2005), znalazło się następujące stwierdzenie:
(...) w sytuacji gdy użytkownikiem Internetu są małżonkowie i obydwoje ponoszą wydatki z tego tytułu, to aby obydwoje (do wysokości 760 zł każdy) mogli skorzystać z odliczenia, na fakturze muszą widnieć zarówno dane osobowe męża, jak i żony. W przeciwnym wypadku z odliczenia skorzysta tylko ten małżonek, którego imię i nazwisko wpisane jest na fakturze. Powyższa zasada ma również zastosowanie do pozostałych domowników. Stąd jeżeli z ulgi internetowej chciałaby np. skorzystać córka ww. małżeństwa, to również musi posiadać fakturę dokumentującą poniesiony przez nią wydatek z tytułu korzystania z Internetu. Jej brak, w każdym przypadku, będzie pozbawiał podatnika prawa do odliczenia na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem brak danych Pana żony na fakturach uniemożliwia jej skorzystanie z odliczenia.
Przepisy regulujące zasady ulgi internetowej obowiązują od 1 stycznia 2005 r. Zdaniem organów podatkowych wydatki poniesione przed 2005 r. (nawet jeśli dotyczą tego roku) nie mogą być odliczone w ramach omawianej ulgi (patrz postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gliwicach z 24 listopada 2005 r., sygn. IUSIPD3/415/62/2005).

• art. 26 ust. 1 pkt 6a i ust. 7 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Paweł Huczko
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA