REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skorzystać z ulgi internetowej

REKLAMA

Ponosiłem wydatki na instalację i korzystanie z Internetu od 2003 r. Dysponuję fakturami potwierdzającymi te wydatki, wystawionymi na moje nazwisko. Z Internetu korzystam w domu, w którym stale mieszkam z żoną i teściami. Nie jestem tu jednak zameldowany, a dom jest własnością teściów. Czy będę mógł odliczyć te wydatki od dochodu uzyskanego w 2005 r. Czy moja żona również może skorzystać z tego odliczenia - jesteśmy małżeństwem od 2002 r. i nie mamy rozdzielności majątkowej?
RADA
Może Pan odliczyć wydatki na samo użytkowanie Internetu, ale już nie wydatki na instalację czy serwis. Odliczeniu podlegają tylko wydatki faktycznie poniesione w 2005 r. i udokumentowane fakturą VAT. Wydatki te mogą odliczać tylko te osoby, których dane znajdują się na fakturze VAT za usługi internetowe, do wysokości limitu 760 zł dla każdej z osób – dotyczy to również małżonków.

UZASADNIENIE
Od dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania można odliczyć m.in. wydatki ponoszone przez podatnika z tytułu użytkowania sieci Internet w lokalu lub budynku będącym miejscem zamieszkania podatnika. Wysokość odliczenia nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty 760 zł. Tak stanowi przepis art. 26 ust. 1 pkt 6a updof. Limit ulgi jest kwotowy, co oznacza, że bierzemy pod uwagę wydatki brutto (z VAT).
(-) Odliczone mogą być wydatki na użytkowanie Internetu, dlatego w komentarzach ekspertów podkreśla się, że raczej nie można odliczać kosztów jego instalacji (przykładowo: opłata instalacyjna, zakup okablowania, modemu, przystosowanie komputera do korzystania z sieci poprzez np. zakup programu antywirusowego).
Organy skarbowe nie zajęły dotąd wyraźnego stanowiska w tym aspekcie omawianej ulgi. Jednak np. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Będzinie w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 14 lutego 2005 r. (sygn. US IIPDF/415- 3 /2005) stwierdził m.in., że:
(...) W ustawie nie ma natomiast mowy o odliczeniach związanych z założeniem, rozbudową i modernizacją, bieżącym utrzymaniem, czyli serwisem, i obsługą techniczną sieci. Dlatego stanowisko podatnika, że ww. wydatki mogą stanowić podstawę do dokonania odliczenia, jest nieprawidłowe.
Wydaje się, że odmawianie prawa do odliczenia wskazanych wydatków instalacyjnych jest podyktowane zbytnią ostrożnością. Nie można przecież korzystać (użytkować) z Internetu bez modemu czy odpowiednich kabli. Nieracjonalne i wręcz narażające użytkownika na poważne szkody jest użytkowanie Internetu bez oprogramowania antywirusowego, czy tzw. firewall. Jeżeli więc ustawodawca pozwolił odliczyć wydatki na użytkowanie Internetu (ograniczone przecież kwotowo w danym roku podatkowym), to uzasadnione i celowe wydaje się włączenie do tej kategorii niezbędnych wydatków instalacyjnych. Choć interpretując przepis gramatycznie, trzeba przyznać, że „użytkowanie” to nie to samo co „przygotowanie do użytkowania” (wydatki instalacyjne) czy „zabezpieczenie procesu użytkowania” (programy antywirusowe).
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Następnym wymogiem skorzystania z omawianej ulgi jest poniesienie wydatków na użytkowanie Internetu w miejscu zamieszkania podatnika. Nie ma więc tu kryterium posiadania prawa do lokalu (budynku), ale trzeba być przygotowanym na wykazanie, że pod danym adresem podatnik przebywa z zamiarem stałego pobytu, nawet jeżeli nie jest w tym miejscu zameldowany (art. 25 k.c.). Z ulgi skorzystać może więc również najemca, który mieszka z zamiarem stałego pobytu w wynajętym mieszkaniu.
W stanie faktycznym opisanym w pytaniu dom teściów, w którym mieszka Pan wraz z żoną, jest z pewnością Pana miejscem zamieszkania, zwłaszcza jeżeli dom ten jest położony w tej samej miejscowości (lub w niedalekiej odległości), w której Pan pracuje.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Odliczenia wydatków na użytkowanie Internetu można dokonać, jeżeli ich wysokość została udokumentowana fakturą w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług (art. 26 ust. 7 pkt 1 updof).
W wyjaśnieniu Departamentu Podatków Bezpośrednich Ministerstwa Finansów z 25 lutego 2005 r. (sygn. PB5/MC-033-29-368/05), opublikowanym w „Biuletynie Skarbowym” (nr 3/2005), znalazło się następujące stwierdzenie:
(...) w sytuacji gdy użytkownikiem Internetu są małżonkowie i obydwoje ponoszą wydatki z tego tytułu, to aby obydwoje (do wysokości 760 zł każdy) mogli skorzystać z odliczenia, na fakturze muszą widnieć zarówno dane osobowe męża, jak i żony. W przeciwnym wypadku z odliczenia skorzysta tylko ten małżonek, którego imię i nazwisko wpisane jest na fakturze. Powyższa zasada ma również zastosowanie do pozostałych domowników. Stąd jeżeli z ulgi internetowej chciałaby np. skorzystać córka ww. małżeństwa, to również musi posiadać fakturę dokumentującą poniesiony przez nią wydatek z tytułu korzystania z Internetu. Jej brak, w każdym przypadku, będzie pozbawiał podatnika prawa do odliczenia na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem brak danych Pana żony na fakturach uniemożliwia jej skorzystanie z odliczenia.
Przepisy regulujące zasady ulgi internetowej obowiązują od 1 stycznia 2005 r. Zdaniem organów podatkowych wydatki poniesione przed 2005 r. (nawet jeśli dotyczą tego roku) nie mogą być odliczone w ramach omawianej ulgi (patrz postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gliwicach z 24 listopada 2005 r., sygn. IUSIPD3/415/62/2005).

• art. 26 ust. 1 pkt 6a i ust. 7 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Paweł Huczko
konsultant podatkowy


Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA