REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skorzystać z ulgi internetowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ponosiłem wydatki na instalację i korzystanie z Internetu od 2003 r. Dysponuję fakturami potwierdzającymi te wydatki, wystawionymi na moje nazwisko. Z Internetu korzystam w domu, w którym stale mieszkam z żoną i teściami. Nie jestem tu jednak zameldowany, a dom jest własnością teściów. Czy będę mógł odliczyć te wydatki od dochodu uzyskanego w 2005 r. Czy moja żona również może skorzystać z tego odliczenia - jesteśmy małżeństwem od 2002 r. i nie mamy rozdzielności majątkowej?
RADA
Może Pan odliczyć wydatki na samo użytkowanie Internetu, ale już nie wydatki na instalację czy serwis. Odliczeniu podlegają tylko wydatki faktycznie poniesione w 2005 r. i udokumentowane fakturą VAT. Wydatki te mogą odliczać tylko te osoby, których dane znajdują się na fakturze VAT za usługi internetowe, do wysokości limitu 760 zł dla każdej z osób – dotyczy to również małżonków.

UZASADNIENIE
Od dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania można odliczyć m.in. wydatki ponoszone przez podatnika z tytułu użytkowania sieci Internet w lokalu lub budynku będącym miejscem zamieszkania podatnika. Wysokość odliczenia nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty 760 zł. Tak stanowi przepis art. 26 ust. 1 pkt 6a updof. Limit ulgi jest kwotowy, co oznacza, że bierzemy pod uwagę wydatki brutto (z VAT).
(-) Odliczone mogą być wydatki na użytkowanie Internetu, dlatego w komentarzach ekspertów podkreśla się, że raczej nie można odliczać kosztów jego instalacji (przykładowo: opłata instalacyjna, zakup okablowania, modemu, przystosowanie komputera do korzystania z sieci poprzez np. zakup programu antywirusowego).
Organy skarbowe nie zajęły dotąd wyraźnego stanowiska w tym aspekcie omawianej ulgi. Jednak np. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Będzinie w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 14 lutego 2005 r. (sygn. US IIPDF/415- 3 /2005) stwierdził m.in., że:
(...) W ustawie nie ma natomiast mowy o odliczeniach związanych z założeniem, rozbudową i modernizacją, bieżącym utrzymaniem, czyli serwisem, i obsługą techniczną sieci. Dlatego stanowisko podatnika, że ww. wydatki mogą stanowić podstawę do dokonania odliczenia, jest nieprawidłowe.
Wydaje się, że odmawianie prawa do odliczenia wskazanych wydatków instalacyjnych jest podyktowane zbytnią ostrożnością. Nie można przecież korzystać (użytkować) z Internetu bez modemu czy odpowiednich kabli. Nieracjonalne i wręcz narażające użytkownika na poważne szkody jest użytkowanie Internetu bez oprogramowania antywirusowego, czy tzw. firewall. Jeżeli więc ustawodawca pozwolił odliczyć wydatki na użytkowanie Internetu (ograniczone przecież kwotowo w danym roku podatkowym), to uzasadnione i celowe wydaje się włączenie do tej kategorii niezbędnych wydatków instalacyjnych. Choć interpretując przepis gramatycznie, trzeba przyznać, że „użytkowanie” to nie to samo co „przygotowanie do użytkowania” (wydatki instalacyjne) czy „zabezpieczenie procesu użytkowania” (programy antywirusowe).
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Następnym wymogiem skorzystania z omawianej ulgi jest poniesienie wydatków na użytkowanie Internetu w miejscu zamieszkania podatnika. Nie ma więc tu kryterium posiadania prawa do lokalu (budynku), ale trzeba być przygotowanym na wykazanie, że pod danym adresem podatnik przebywa z zamiarem stałego pobytu, nawet jeżeli nie jest w tym miejscu zameldowany (art. 25 k.c.). Z ulgi skorzystać może więc również najemca, który mieszka z zamiarem stałego pobytu w wynajętym mieszkaniu.
W stanie faktycznym opisanym w pytaniu dom teściów, w którym mieszka Pan wraz z żoną, jest z pewnością Pana miejscem zamieszkania, zwłaszcza jeżeli dom ten jest położony w tej samej miejscowości (lub w niedalekiej odległości), w której Pan pracuje.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Odliczenia wydatków na użytkowanie Internetu można dokonać, jeżeli ich wysokość została udokumentowana fakturą w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług (art. 26 ust. 7 pkt 1 updof).
W wyjaśnieniu Departamentu Podatków Bezpośrednich Ministerstwa Finansów z 25 lutego 2005 r. (sygn. PB5/MC-033-29-368/05), opublikowanym w „Biuletynie Skarbowym” (nr 3/2005), znalazło się następujące stwierdzenie:
(...) w sytuacji gdy użytkownikiem Internetu są małżonkowie i obydwoje ponoszą wydatki z tego tytułu, to aby obydwoje (do wysokości 760 zł każdy) mogli skorzystać z odliczenia, na fakturze muszą widnieć zarówno dane osobowe męża, jak i żony. W przeciwnym wypadku z odliczenia skorzysta tylko ten małżonek, którego imię i nazwisko wpisane jest na fakturze. Powyższa zasada ma również zastosowanie do pozostałych domowników. Stąd jeżeli z ulgi internetowej chciałaby np. skorzystać córka ww. małżeństwa, to również musi posiadać fakturę dokumentującą poniesiony przez nią wydatek z tytułu korzystania z Internetu. Jej brak, w każdym przypadku, będzie pozbawiał podatnika prawa do odliczenia na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem brak danych Pana żony na fakturach uniemożliwia jej skorzystanie z odliczenia.
Przepisy regulujące zasady ulgi internetowej obowiązują od 1 stycznia 2005 r. Zdaniem organów podatkowych wydatki poniesione przed 2005 r. (nawet jeśli dotyczą tego roku) nie mogą być odliczone w ramach omawianej ulgi (patrz postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gliwicach z 24 listopada 2005 r., sygn. IUSIPD3/415/62/2005).

• art. 26 ust. 1 pkt 6a i ust. 7 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Paweł Huczko
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn 2025: likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

Kryzys zaufania do KSeF? Niewiele przedsiębiorstw gotowych na e-fakturowanie

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

REKLAMA