REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na firmową imprezę można zaliczyć do kosztów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Razem ze wspólnikiem prowadzimy sieć hurtowni papierniczych. W tym roku w wakacje chcielibyśmy zorganizować imprezę integracyjną dla pracowników. Słyszeliśmy, że możemy mieć problemy z zaliczeniem kosztów takiej imprezy do kosztów podatkowych naszej firmy. Jednak nasza księgowa mówi, że jest to możliwe. Czy to prawda?
ODPOWIEDŹ
Tak. Wydatki poniesione w związku z integracją pracowników mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.

Wyjaśnienie
Rzeczywiście do niedawna kwestia zaliczania wydatków na imprezy integracyjne i okolicznościowe dla pracowników do kosztów uzyskania przychodów budziła liczne wątpliwości zarówno wśród podatników, jak i samych organów podatkowych.
W katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodu nie zostały wymienione koszty poniesione w związku z imprezami organizowanymi na integrację pracowników. Ugruntowane wśród organów podatkowych przekonanie zakłada, że podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich kosztów, pod warunkiem że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. W ramach tych wydatków – zgodnie z dotychczas prezentowanym przez urzędy skarbowe stanowiskiem – nie mieszczą się wydatki poniesione na zorganizowanie spotkań okolicznościowych pracowników i ich rodzin.
Wydaje się jednak, że stanowisko takie jest nieuzasadnione. W przypadku finansowania organizacji imprezy integracyjnej ze środków obrotowych poniesione wydatki mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych, jeśli jego poniesienie ma wpływ na osiągane przez podatnika przychody oraz ma on związek z prowadzoną działalnością.
Aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, nie musi mieć bezpośredniego związku z osiąganiem przychodu, związek ten może być też pośredni. Tego rodzaju pośredni związek można wskazać między wydatkami ponoszonymi na imprezy integracyjne i okolicznościowe dla pracowników a osiąganym przez pracodawcę przychodem. Jest to koszt ogólny funkcjonowania firmy, tak jak płace pracowników czy szkolenia.
Warto w tym miejscu powołać pismo Ministerstwa Finansów (sygn. PB3/GN-8213-298/05/1680), w którym dokonano korzystnej dla podatników wykładni przepisów, niepodzielając dotychczasowego stanowiska organów skarbowych. W piśmie tym stwierdzono, że wydatki na zorganizowanie dla pracowników imprezy integracyjnej czy okolicznościowej mogą być kosztami uzyskania przychodów. Wydatki takie są związane z przychodami, ponieważ celem imprez integracyjnych jest poprawa atmosfery pracy i zintegrowanie pracowników z pracodawcą, a przez to zwiększenie efektywności ich pracy.
Ministerstwo przypomniało również, że kosztami podatkowymi są też tzw. koszty pracownicze, które przede wszystkim obejmują wynagrodzenie zasadnicze, wynagrodzenie za godziny nadliczbowe, jak i wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. W odróżnieniu od wcześniej prezentowanego stanowiska organów skarbowych, resort finansów przyjął, że wydatki te mogą również obejmować wydatki ponoszone na rzecz pracowników w postaci organizacji dla nich imprez okolicznościowych i integracyjnych. Ministerstwo uznało tak ponoszone wydatki za związane z prowadzoną przez podatnika działalnością.
Być może również organy skarbowe zaczną w odmienny, niż do tej pory, sposób traktować możliwość rozliczania poniesionych na imprezy integracyjne wydatków i przyjmą – za Ministerstwem Finansów – że można zaliczać je do kosztów podatkowych.
Ponieważ jednak wyjaśnienia Ministerstwa Finansów nie stanowią urzędowej wykładni, do której zastosowanie się nie może podatnikowi zaszkodzić, nie są wiążące dla organów podatkowych, najlepiej zwrócić się do właściwego urzędu skarbowego z wnioskiem o wydanie wiążącej interpretacji prawa podatkowego.

Podstawa prawna:
•  art. 22 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Karolina Zawadzka
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA