REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować transakcje pomiędzy jednostkami powiązanymi

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak ewidencjonować księgowo transakcje pomiędzy jednostkami powiązanymi? Czy transakcje te wymagają szczególnej ewidencji? Czy wymagane są osobne konta, w szczególności dla przychodów, kosztów itp.?
RADA
Ustawa o rachunkowości narzuca we wzorach sprawozdań finansowych wykazywanie informacji dotyczących wzajemnych relacji między jednostkami powiązanymi. Powoduje to konieczność, by jednostka przyjęła (w polityce rachunkowości) rozwiązania zapewniające sprawne wydobycie z ewidencji księgowej tych informacji. Warto w tym celu prowadzić osobne konta księgowe grupujące informacje dla możliwie szerokiego zastosowania (tj. w celu sporządzenia zarówno sprawozdania finansowego, jak i innej dokumentacji transakcji z jednostkami powiązanymi).

UZASADNIENIE
Prowadzona w jednostkach powiązanych ewidencja księgowa powinna zapewnić dostarczenie informacji:
• wymaganych przez ustawę o rachunkowości, a zamieszczanych w jednostkowych sprawozdaniach finansowych,
• wymaganych przez ustawy podatkowe,
• potrzebnych do skonsolidowanego sprawozdania finansowego, jeśli grupa kapitałowa je sporządza.
Ustawa o rachunkowości, narzucając wzór bilansu, rachunku wyników, informacji dodatkowej, rachunku przepływów pieniężnych, zobowiązuje wszystkie jednostki do wykazywania w sprawozdaniu finansowym w oddzielnych pozycjach:
• należności, długoterminowych i krótkoterminowych, z tytułu dostaw i usług, i innych, od jednostek powiązanych,
• zobowiązań, długoterminowych i krótkoterminowych, z tytułu dostaw i usług, i innych, wobec jednostek powiązanych,
• aktywów finansowych, długoterminowych i krótkoterminowych, w jednostkach powiązanych (w bilansie), oraz wpływów i wydatków z nimi związanych (w rachunku przepływów pieniężnych),
• przychodów operacyjnych ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów od jednostek powiązanych,
• kosztu sprzedaży jednostkom powiązanym,
• przychodów finansowych – dywidend od jednostek powiązanych, odsetek od jednostek powiązanych,
• kosztów finansowych – odsetek dla jednostek powiązanych,
• poręczeń i gwarancji wzajemnych (w informacji dodatkowej).
Sprawne dostarczenie tych informacji do sprawozdania jest zadaniem postawionym przez ustawę do indywidualnego rozwiązania w jednostkowej polityce rachunkowości.
Należy ponadto zauważyć, że skonsolidowane sprawozdanie finansowe wymaga uzyskania jeszcze innych dodatkowych informacji, w tym między innymi na temat zakupów od jednostek powiązanych, przychodów, w tym sprzedaży pozaoperacyjnej, pozostałych kosztów operacyjnych poniesionych na rzecz jednostek powiązanych, danych na temat amortyzacji i wartości początkowej środków trwałych, będących przedmiotem wzajemnej sprzedaży, utworzonych rezerw itp. Informacje te tworzą tzw. dokumentację konsolidacyjną i najczęściej gromadzone są w formie tzw. pakietów konsolidacyjnych. Pakiety te (jednolicie opracowane dla wszystkich jednostek według ustalonego przez jednostkę dominującą wzoru – często w arkuszu kalkulacyjnym) dostarczają wyczerpującej prezentacji wszelkich informacji dotyczących tych transakcji. Pakiety konsolidacyjne pełnią rolę wewnętrznego sprawozdania jednostki powiązanej, kierowanego do jednostki dominującej. Sam sposób przygotowania informacji dla dokumentacji konsolidacyjnej powinien być przedmiotem polityki rachunkowości grupy, zarządzonej przez jednostkę dominującą i przekazanej do stosowania w jednostkach podporządkowanych w celu ujednolicenia zasad rachunkowości w grupie i spełnienia wymogów art. 63b ustawy o rachunkowości.
WAŻNE!
Sposób przygotowania informacji do dokumentacji konsolidacyjnej powinien być ustalony przez jednostkę dominującą i przekazany do stosowania w jednostkach podporządkowanych w celu ujednolicenia zasad rachunkowości w grupie.
Jednostki, których dane objęte są skonsolidowanym sprawozdaniem finansowym, a w szczególności jednostki zależne i współzależne, powinny bowiem stosować jednakowe metody wyceny aktywów i pasywów oraz sporządzania sprawozdań finansowych, zgodne z przyjętymi zasadami (polityką) rachunkowości jednostki dominującej.
Sposób ewidencji transakcji z jednostkami powiązanymi wyróżniony w zakładowym planie kont wynika natomiast z indywidualnych postanowień polityki rachunkowości w danej jednostce oraz z możliwości i ograniczeń wykorzystywanej techniki prowadzenia ksiąg, choć również może (nie musi) być jednolity w całej grupie.
Przykładowa ewidencja podstawowych typów wzajemnych transakcji dla jednostek sporządzających i niesporządzających skonsolidowanych sprawozdań finansowych
Ewidencja powinna być zdefiniowana i prowadzona na osobnych kontach w komputerowym programie finansowo-księgowym w taki sposób, aby automatycznie dostarczane były potrzebne do bilansu i rachunku wyników informacje o saldach tych kont na koniec okresów sprawozdawczych, także miesięcznych.
• Rozrachunki z tytułu dostaw i usług z jednostkami powiązanymi ewidencjonuje się na wyróżnionych wg jednostek kontach zespołu 2, rozdzielnych dla należności i zobowiązań (np. na oddzielnym koncie syntetycznym, z oddzielną analityką dla należności i zobowiązań, z podziałem na długoterminowe i krótkoterminowe, w tym o okresie spłaty do 12 miesięcy i powyżej).
• Sprzedaż operacyjną jednostkom powiązanym księguje się na osobnym koncie syntetycznym zespołu 7 lub na kontach analitycznych konta sprzedaży 7.
• Koszt sprzedaży jednostkom powiązanym wg działalności operacyjnej ustala się i ewidencjonuje na osobnych kontach syntetycznych zespołu 7xx (lub 5xx i 7xx). Jeżeli z ważnych przyczyn ustalenie kosztu własnego sprzedanych wyrobów w ciągu roku nie jest możliwe, jego wielkość ustala się pozabilansowo, na dzień bilansowy, w proporcji do sprzedaży jednostkom powiązanym, w jakiej pozostaje koszt sprzedaży wyrobów ogółem do sprzedaży ogółem.
• Pożyczki udzielone jednostkom powiązanym ewidencjonuje się na osobnym koncie syntetycznym zespołu 2xx, z możliwością wydzielenia w analityce części krótkoterminowej i długoterminowej. Podobnie ewidencjonuje się zobowiązania lub należności pozostałe.
• Udziały lub akcje w jednostkach powiązanych ewidencjonuje się na oddzielnych kontach analitycznych zespołu 03x.
• Koszty finansowe i przychody finansowe poniesione na rzecz jednostek powiązanych ewidencjonuje się na oddzielnych kontach analitycznych zespołu 75x, z wyróżnieniem dywidend i odsetek.
• Jeśli jednostka uczestniczy w sporządzaniu sprawozdania skonsolidowanego, zakupy od jednostek powiązanych, sprzedaż pozaoperacyjną jednostkom powiązanym, koszty pozostałe operacyjne, poniesione na rzecz jednostek powiązanych, ewidencjonuje się razem z transakcjami z innymi jednostkami, ponadto dodatkowo, równolegle, zapisując ich wartość poleceniem księgowania pozabilansowo na kontach zespołu 9.
• Wzajemne poręczenia i udzielone gwarancje, tak jak w przypadku innych jednostek, ewidencjonuje się jedynie pozabilansowo aż do chwili, gdy konieczne będzie utworzenie wymaganych ustawowo rezerw.
Przykłady księgowań
1. Sprzedaż wyrobów lub usług jednostce powiązanej (wyróżniono konta należności i sprzedaży)
  Wn konto 203-K „Należności od jednostek powiązanych”, z analityką wg kartoteki kontrahentów
  Ma konto 701 „Sprzedaż”, w analityce – jednostkom powiązanym
  Ma konto 222 „Rozliczenie podatku VAT należnego”
2. Zakup usług od jednostki powiązanej (wyróżniono konto zobowiązań)
  Wn konto 404
„Usługi obce” – wartość netto
  Wn konto 223
„Rozliczenie podatku VAT naliczonego”
  Ma konto 204-K
„Zobowiązania wobec jednostek powiązanych”, z analityką wg kartoteki kontrahentów
3. Pożyczka otrzymana od jednostki powiązanej. W momencie jej otrzymania wyróżniono część krótkoterminową, o okresie spłaty do końca roku obrotowego, i pozostałą część – jako długoterminową
  Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy”
  Ma konto 205
„Pozostałe zobowiązania wobec jednostek powiązanych”, w analityce część krótkoterminowa
  Ma konto 205
„Pozostałe zobowiązania wobec jednostek powiązanych”, w analityce część długoterminowa
Na zakończenie należy zauważyć, że ustawy podatkowe inaczej (szerzej) definiują jednostki powiązane (art. 11 i 9a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 25 i 25a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Jeśli jednostka zobowiązana jest do sporządzenia dokumentacji podatkowej o wzajemnych transakcjach pomiędzy jednostkami powiązanymi, treść zapisów księgowych, związanych z realizacją tych transakcji, może być przedmiotem kontroli.

• art. 9a, art. 11 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• art. 25, art. 25a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• art. 2 ust. 1 pkt 34–44, art. 63b ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252

Ewa Szczepankiewicz
główna księgowa w spółce z o.o.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

REKLAMA

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA