REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić moment zakończenia usługi transportowej

REKLAMA

Jak prawidłowo ustalić moment zakończenia usługi transportowej? Czy będzie to data odbioru towaru przez odbiorcę przesyłki? Usługa transportowa zakończyła się 22 maja 2006 r. Dokumenty dotyczące tej usługi otrzymano od kierowcy w firmie transportowej 16 czerwca 2006 r. Kiedy wystawić fakturę i ująć tę usługę w deklaracji VAT-7?
Kiedy powstanie przychód w pełnej księgowości? Nie otrzymano zapłaty za tę usługę. Co w przypadku, gdy wystawiono fakturę 6 czerwca 2006 r.? Kiedy należy ją rozliczyć w VAT-7 i podatku dochodowym?

RADA
Jeżeli usługa transportowa została zakończona 22 maja 2006 r. i podatnik nie otrzymał zapłaty za usługę, to obowiązek podatkowy powstał 21 czerwca 2006 r. Podatek należny z tytułu świadczenia tej usługi należało rozliczyć w deklaracji VAT-7, sporządzanej za czerwiec, składanej do 25 lipca 2006 r. Fakturę można było wystawić najwcześniej 22 maja 2006 r. (30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego), nie później niż 21 czerwca 2006 r. (moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku nieotrzymania jakiejkolwiek zapłaty za usługę). Faktura wystawiona 6 czerwca 2006 r. została wystawiona prawidłowo. Przychód powstał w dniu wykonania usługi, tj. 22 maja 2006 r.

UZASADNIENIE
Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, czy usługa transportu towarów świadczona jest na rzecz podmiotów krajowych, czy też może również dla odbiorców zagranicznych. Dlatego przyjmujemy, że usługa będzie opodatkowana na terytorium kraju. Bezsprzeczny jest fakt, że firma transportowa nie otrzymała za usługę zapłaty.
O tym, czy dana usługa została faktycznie wykonana, decyduje jej charakter. O charakterze i o dacie jej wykonania decydują natomiast strony umowy. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy moment ten określa powszechnie obowiązujący przepis prawa, regulujący zasady wykonywania danego rodzaju usług. W przypadku usług transportowych brak jest takich regulacji. Ani ustawa o VAT, ani też przepisy wykonawcze tego momentu nie określają. To strony umowy decydują o tym, kiedy usługa została faktycznie wykonana, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa, w tym prawa cywilnego. Jeśli, przykładowo, strony umowy ustalą, że momentem wykonania usługi jest dzień rozładunku towaru czy też jego odebrania, to taki dzień należy uznać za dzień wykonania usługi.
WAŻNE!
O momencie wykonania usługi decydują przede wszystkim ustalenia między stronami umowy.
Należy dodać, że rozładunek towaru, zgodnie z ustawą o podatku VAT, ustawodawca zaliczył do usług pomocniczych do usług transportowych. Jeżeli spełnione są określone przesłanki, rozładunek wchodzi w skład usługi transportu towarów traktowanej jako całość.
Obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług transportu osób i ładunków kolejami, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty. Nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia ich wykonania.
Jak wynika z powyższego, obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług przewozu ładunków taborem samochodowym, w przypadku gdy firma transportowa nie otrzymuje zaliczek na poczet wykonywanych usług, powstaje w momencie otrzymania całości zapłaty za usługę. Jeżeli zapłata nie nastąpiła w ciągu 30 dni od dnia wykonania usługi, podatek należny z tytułu dostawy usług należy rozliczyć w deklaracji VAT-7 sporządzanej za miesiąc, w którym mija 30. dzień od dnia wykonania usługi.
Mimo że w praktyce gospodarczej decydujące znaczenie dla określenia obowiązku podatkowego w podatku VAT jest chwila wystawienia faktury, to akurat w przypadku usług transportowych moment powstania obowiązku podatkowego od wystawienia faktury uzależniony nie jest. Przepis dotyczący określenia momentu powstania obowiązku podatkowego dla usług transportowych jest przepisem szczególnym, przewidującym wyjątek od generalnej zasady (przepisu ogólnego), która przewiduje, że dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą (czyli w profesjonalnym obrocie gospodarczym) – z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.
W przypadku usług transportowych decydujący jest moment otrzymania zapłaty od kontrahenta – w części lub całości. Wystawienie faktury nie wpływa na moment powstania obowiązku podatkowego. Wystawienie faktury ma znaczenie wyłącznie dokumentacyjne. Potwierdza jedynie otrzymanie tej należności. Fakturę w tym przypadku wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego. Faktury nie mogą być jednak wystawione wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem tego obowiązku. Wystawienie faktury przed powstaniem obowiązku podatkowego nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego.

Przykład
Spółka wykonała usługę transportową 20 lipca, zapłatę otrzymała 3 września. Dlatego obowiązek podatkowy powstał 19 sierpnia. VAT należy rozliczyć w deklaracji za sierpień. Fakturę można było wystawić najwcześniej 20 lipca, a najpóźniej 19 sierpnia.

Rozliczenie podatku dochodowego
Za datę powstania przychodu uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym:
• wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe
lub
• wykonano usługę, w tym częściowo wykonano usługę, jeżeli jej częściowe wykonanie stanowi wynikający z umowy lub z odrębnych przepisów tytuł do zapłaty, lub
• otrzymano zapłatę za wykonanie świadczenia w pozostałych przypadkach.
Z powyższego wynika, że ustawodawca uzależnił moment powstania przychodu należnego nie od wymagalności należności, ale od daty wystawienia faktury lub wykonania usługi albo otrzymania zapłaty. Dlatego w naszym przypadku, jeżeli nie wystawiono faktury potwierdzającej otrzymanie zapłaty, przychód powstanie w ostatnim dniu miesiąca, w którym wykonano usługę. W przypadku wystawienia faktury datą powstania przychodu byłby dzień wystawienia faktury, bez względu na termin wykonania tej usługi.
Jak pokazują powyższe regulacje – i na co zwrócił uwagę w zapytaniu Czytelnik – istotnym zagadnieniem jest określenie momentu zakończenia usługi transportowej.
Podsumowując, w świetle braku precyzyjnych regulacji co do określenia tego momentu, strony w umowie cywilnoprawnej, z zachowaniem przepisów prawa powszechnie obowiązującego, ustalają moment zakończenia usługi transportowej. Praktyka pokazuje, że za moment ten uznaje się przeważnie moment rozładunku, odebrania towarów, który może być potwierdzony stosownym potwierdzeniem odbioru przed nabywcę usługi – pracownika lub osobę upoważnioną.

• art. 19 ust. 1, ust. 4, ust. 11, ust. 13 pkt 2 lit. a), art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
• art. 12 ust. 3a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• § 14 ust. 1, § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Paweł Dymlang
konsultant podatkowy
w Spółce Doradztwa Podatkowego CEiD
Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA