REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić moment zakończenia usługi transportowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak prawidłowo ustalić moment zakończenia usługi transportowej? Czy będzie to data odbioru towaru przez odbiorcę przesyłki? Usługa transportowa zakończyła się 22 maja 2006 r. Dokumenty dotyczące tej usługi otrzymano od kierowcy w firmie transportowej 16 czerwca 2006 r. Kiedy wystawić fakturę i ująć tę usługę w deklaracji VAT-7?
Kiedy powstanie przychód w pełnej księgowości? Nie otrzymano zapłaty za tę usługę. Co w przypadku, gdy wystawiono fakturę 6 czerwca 2006 r.? Kiedy należy ją rozliczyć w VAT-7 i podatku dochodowym?

RADA
Jeżeli usługa transportowa została zakończona 22 maja 2006 r. i podatnik nie otrzymał zapłaty za usługę, to obowiązek podatkowy powstał 21 czerwca 2006 r. Podatek należny z tytułu świadczenia tej usługi należało rozliczyć w deklaracji VAT-7, sporządzanej za czerwiec, składanej do 25 lipca 2006 r. Fakturę można było wystawić najwcześniej 22 maja 2006 r. (30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego), nie później niż 21 czerwca 2006 r. (moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku nieotrzymania jakiejkolwiek zapłaty za usługę). Faktura wystawiona 6 czerwca 2006 r. została wystawiona prawidłowo. Przychód powstał w dniu wykonania usługi, tj. 22 maja 2006 r.

UZASADNIENIE
Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, czy usługa transportu towarów świadczona jest na rzecz podmiotów krajowych, czy też może również dla odbiorców zagranicznych. Dlatego przyjmujemy, że usługa będzie opodatkowana na terytorium kraju. Bezsprzeczny jest fakt, że firma transportowa nie otrzymała za usługę zapłaty.
O tym, czy dana usługa została faktycznie wykonana, decyduje jej charakter. O charakterze i o dacie jej wykonania decydują natomiast strony umowy. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy moment ten określa powszechnie obowiązujący przepis prawa, regulujący zasady wykonywania danego rodzaju usług. W przypadku usług transportowych brak jest takich regulacji. Ani ustawa o VAT, ani też przepisy wykonawcze tego momentu nie określają. To strony umowy decydują o tym, kiedy usługa została faktycznie wykonana, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa, w tym prawa cywilnego. Jeśli, przykładowo, strony umowy ustalą, że momentem wykonania usługi jest dzień rozładunku towaru czy też jego odebrania, to taki dzień należy uznać za dzień wykonania usługi.
WAŻNE!
O momencie wykonania usługi decydują przede wszystkim ustalenia między stronami umowy.
Należy dodać, że rozładunek towaru, zgodnie z ustawą o podatku VAT, ustawodawca zaliczył do usług pomocniczych do usług transportowych. Jeżeli spełnione są określone przesłanki, rozładunek wchodzi w skład usługi transportu towarów traktowanej jako całość.
Obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług transportu osób i ładunków kolejami, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty. Nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia ich wykonania.
Jak wynika z powyższego, obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług przewozu ładunków taborem samochodowym, w przypadku gdy firma transportowa nie otrzymuje zaliczek na poczet wykonywanych usług, powstaje w momencie otrzymania całości zapłaty za usługę. Jeżeli zapłata nie nastąpiła w ciągu 30 dni od dnia wykonania usługi, podatek należny z tytułu dostawy usług należy rozliczyć w deklaracji VAT-7 sporządzanej za miesiąc, w którym mija 30. dzień od dnia wykonania usługi.
Mimo że w praktyce gospodarczej decydujące znaczenie dla określenia obowiązku podatkowego w podatku VAT jest chwila wystawienia faktury, to akurat w przypadku usług transportowych moment powstania obowiązku podatkowego od wystawienia faktury uzależniony nie jest. Przepis dotyczący określenia momentu powstania obowiązku podatkowego dla usług transportowych jest przepisem szczególnym, przewidującym wyjątek od generalnej zasady (przepisu ogólnego), która przewiduje, że dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą (czyli w profesjonalnym obrocie gospodarczym) – z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.
W przypadku usług transportowych decydujący jest moment otrzymania zapłaty od kontrahenta – w części lub całości. Wystawienie faktury nie wpływa na moment powstania obowiązku podatkowego. Wystawienie faktury ma znaczenie wyłącznie dokumentacyjne. Potwierdza jedynie otrzymanie tej należności. Fakturę w tym przypadku wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego. Faktury nie mogą być jednak wystawione wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem tego obowiązku. Wystawienie faktury przed powstaniem obowiązku podatkowego nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego.

Przykład
Spółka wykonała usługę transportową 20 lipca, zapłatę otrzymała 3 września. Dlatego obowiązek podatkowy powstał 19 sierpnia. VAT należy rozliczyć w deklaracji za sierpień. Fakturę można było wystawić najwcześniej 20 lipca, a najpóźniej 19 sierpnia.

Rozliczenie podatku dochodowego
Za datę powstania przychodu uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym:
• wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe
lub
• wykonano usługę, w tym częściowo wykonano usługę, jeżeli jej częściowe wykonanie stanowi wynikający z umowy lub z odrębnych przepisów tytuł do zapłaty, lub
• otrzymano zapłatę za wykonanie świadczenia w pozostałych przypadkach.
Z powyższego wynika, że ustawodawca uzależnił moment powstania przychodu należnego nie od wymagalności należności, ale od daty wystawienia faktury lub wykonania usługi albo otrzymania zapłaty. Dlatego w naszym przypadku, jeżeli nie wystawiono faktury potwierdzającej otrzymanie zapłaty, przychód powstanie w ostatnim dniu miesiąca, w którym wykonano usługę. W przypadku wystawienia faktury datą powstania przychodu byłby dzień wystawienia faktury, bez względu na termin wykonania tej usługi.
Jak pokazują powyższe regulacje – i na co zwrócił uwagę w zapytaniu Czytelnik – istotnym zagadnieniem jest określenie momentu zakończenia usługi transportowej.
Podsumowując, w świetle braku precyzyjnych regulacji co do określenia tego momentu, strony w umowie cywilnoprawnej, z zachowaniem przepisów prawa powszechnie obowiązującego, ustalają moment zakończenia usługi transportowej. Praktyka pokazuje, że za moment ten uznaje się przeważnie moment rozładunku, odebrania towarów, który może być potwierdzony stosownym potwierdzeniem odbioru przed nabywcę usługi – pracownika lub osobę upoważnioną.

• art. 19 ust. 1, ust. 4, ust. 11, ust. 13 pkt 2 lit. a), art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
• art. 12 ust. 3a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• § 14 ust. 1, § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Paweł Dymlang
konsultant podatkowy
w Spółce Doradztwa Podatkowego CEiD
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA