REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić moment zakończenia usługi transportowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak prawidłowo ustalić moment zakończenia usługi transportowej? Czy będzie to data odbioru towaru przez odbiorcę przesyłki? Usługa transportowa zakończyła się 22 maja 2006 r. Dokumenty dotyczące tej usługi otrzymano od kierowcy w firmie transportowej 16 czerwca 2006 r. Kiedy wystawić fakturę i ująć tę usługę w deklaracji VAT-7?
Kiedy powstanie przychód w pełnej księgowości? Nie otrzymano zapłaty za tę usługę. Co w przypadku, gdy wystawiono fakturę 6 czerwca 2006 r.? Kiedy należy ją rozliczyć w VAT-7 i podatku dochodowym?

RADA
Jeżeli usługa transportowa została zakończona 22 maja 2006 r. i podatnik nie otrzymał zapłaty za usługę, to obowiązek podatkowy powstał 21 czerwca 2006 r. Podatek należny z tytułu świadczenia tej usługi należało rozliczyć w deklaracji VAT-7, sporządzanej za czerwiec, składanej do 25 lipca 2006 r. Fakturę można było wystawić najwcześniej 22 maja 2006 r. (30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego), nie później niż 21 czerwca 2006 r. (moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku nieotrzymania jakiejkolwiek zapłaty za usługę). Faktura wystawiona 6 czerwca 2006 r. została wystawiona prawidłowo. Przychód powstał w dniu wykonania usługi, tj. 22 maja 2006 r.

UZASADNIENIE
Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, czy usługa transportu towarów świadczona jest na rzecz podmiotów krajowych, czy też może również dla odbiorców zagranicznych. Dlatego przyjmujemy, że usługa będzie opodatkowana na terytorium kraju. Bezsprzeczny jest fakt, że firma transportowa nie otrzymała za usługę zapłaty.
O tym, czy dana usługa została faktycznie wykonana, decyduje jej charakter. O charakterze i o dacie jej wykonania decydują natomiast strony umowy. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy moment ten określa powszechnie obowiązujący przepis prawa, regulujący zasady wykonywania danego rodzaju usług. W przypadku usług transportowych brak jest takich regulacji. Ani ustawa o VAT, ani też przepisy wykonawcze tego momentu nie określają. To strony umowy decydują o tym, kiedy usługa została faktycznie wykonana, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa, w tym prawa cywilnego. Jeśli, przykładowo, strony umowy ustalą, że momentem wykonania usługi jest dzień rozładunku towaru czy też jego odebrania, to taki dzień należy uznać za dzień wykonania usługi.
WAŻNE!
O momencie wykonania usługi decydują przede wszystkim ustalenia między stronami umowy.
Należy dodać, że rozładunek towaru, zgodnie z ustawą o podatku VAT, ustawodawca zaliczył do usług pomocniczych do usług transportowych. Jeżeli spełnione są określone przesłanki, rozładunek wchodzi w skład usługi transportu towarów traktowanej jako całość.
Obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług transportu osób i ładunków kolejami, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty. Nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia ich wykonania.
Jak wynika z powyższego, obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług przewozu ładunków taborem samochodowym, w przypadku gdy firma transportowa nie otrzymuje zaliczek na poczet wykonywanych usług, powstaje w momencie otrzymania całości zapłaty za usługę. Jeżeli zapłata nie nastąpiła w ciągu 30 dni od dnia wykonania usługi, podatek należny z tytułu dostawy usług należy rozliczyć w deklaracji VAT-7 sporządzanej za miesiąc, w którym mija 30. dzień od dnia wykonania usługi.
Mimo że w praktyce gospodarczej decydujące znaczenie dla określenia obowiązku podatkowego w podatku VAT jest chwila wystawienia faktury, to akurat w przypadku usług transportowych moment powstania obowiązku podatkowego od wystawienia faktury uzależniony nie jest. Przepis dotyczący określenia momentu powstania obowiązku podatkowego dla usług transportowych jest przepisem szczególnym, przewidującym wyjątek od generalnej zasady (przepisu ogólnego), która przewiduje, że dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą (czyli w profesjonalnym obrocie gospodarczym) – z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.
W przypadku usług transportowych decydujący jest moment otrzymania zapłaty od kontrahenta – w części lub całości. Wystawienie faktury nie wpływa na moment powstania obowiązku podatkowego. Wystawienie faktury ma znaczenie wyłącznie dokumentacyjne. Potwierdza jedynie otrzymanie tej należności. Fakturę w tym przypadku wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego. Faktury nie mogą być jednak wystawione wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem tego obowiązku. Wystawienie faktury przed powstaniem obowiązku podatkowego nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego.

Przykład
Spółka wykonała usługę transportową 20 lipca, zapłatę otrzymała 3 września. Dlatego obowiązek podatkowy powstał 19 sierpnia. VAT należy rozliczyć w deklaracji za sierpień. Fakturę można było wystawić najwcześniej 20 lipca, a najpóźniej 19 sierpnia.

Rozliczenie podatku dochodowego
Za datę powstania przychodu uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym:
• wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe
lub
• wykonano usługę, w tym częściowo wykonano usługę, jeżeli jej częściowe wykonanie stanowi wynikający z umowy lub z odrębnych przepisów tytuł do zapłaty, lub
• otrzymano zapłatę za wykonanie świadczenia w pozostałych przypadkach.
Z powyższego wynika, że ustawodawca uzależnił moment powstania przychodu należnego nie od wymagalności należności, ale od daty wystawienia faktury lub wykonania usługi albo otrzymania zapłaty. Dlatego w naszym przypadku, jeżeli nie wystawiono faktury potwierdzającej otrzymanie zapłaty, przychód powstanie w ostatnim dniu miesiąca, w którym wykonano usługę. W przypadku wystawienia faktury datą powstania przychodu byłby dzień wystawienia faktury, bez względu na termin wykonania tej usługi.
Jak pokazują powyższe regulacje – i na co zwrócił uwagę w zapytaniu Czytelnik – istotnym zagadnieniem jest określenie momentu zakończenia usługi transportowej.
Podsumowując, w świetle braku precyzyjnych regulacji co do określenia tego momentu, strony w umowie cywilnoprawnej, z zachowaniem przepisów prawa powszechnie obowiązującego, ustalają moment zakończenia usługi transportowej. Praktyka pokazuje, że za moment ten uznaje się przeważnie moment rozładunku, odebrania towarów, który może być potwierdzony stosownym potwierdzeniem odbioru przed nabywcę usługi – pracownika lub osobę upoważnioną.

• art. 19 ust. 1, ust. 4, ust. 11, ust. 13 pkt 2 lit. a), art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
• art. 12 ust. 3a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• § 14 ust. 1, § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Paweł Dymlang
konsultant podatkowy
w Spółce Doradztwa Podatkowego CEiD
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA