REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić moment zakończenia usługi transportowej

REKLAMA

Jak prawidłowo ustalić moment zakończenia usługi transportowej? Czy będzie to data odbioru towaru przez odbiorcę przesyłki? Usługa transportowa zakończyła się 22 maja 2006 r. Dokumenty dotyczące tej usługi otrzymano od kierowcy w firmie transportowej 16 czerwca 2006 r. Kiedy wystawić fakturę i ująć tę usługę w deklaracji VAT-7?
Kiedy powstanie przychód w pełnej księgowości? Nie otrzymano zapłaty za tę usługę. Co w przypadku, gdy wystawiono fakturę 6 czerwca 2006 r.? Kiedy należy ją rozliczyć w VAT-7 i podatku dochodowym?

RADA
Jeżeli usługa transportowa została zakończona 22 maja 2006 r. i podatnik nie otrzymał zapłaty za usługę, to obowiązek podatkowy powstał 21 czerwca 2006 r. Podatek należny z tytułu świadczenia tej usługi należało rozliczyć w deklaracji VAT-7, sporządzanej za czerwiec, składanej do 25 lipca 2006 r. Fakturę można było wystawić najwcześniej 22 maja 2006 r. (30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego), nie później niż 21 czerwca 2006 r. (moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku nieotrzymania jakiejkolwiek zapłaty za usługę). Faktura wystawiona 6 czerwca 2006 r. została wystawiona prawidłowo. Przychód powstał w dniu wykonania usługi, tj. 22 maja 2006 r.

UZASADNIENIE
Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, czy usługa transportu towarów świadczona jest na rzecz podmiotów krajowych, czy też może również dla odbiorców zagranicznych. Dlatego przyjmujemy, że usługa będzie opodatkowana na terytorium kraju. Bezsprzeczny jest fakt, że firma transportowa nie otrzymała za usługę zapłaty.
O tym, czy dana usługa została faktycznie wykonana, decyduje jej charakter. O charakterze i o dacie jej wykonania decydują natomiast strony umowy. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy moment ten określa powszechnie obowiązujący przepis prawa, regulujący zasady wykonywania danego rodzaju usług. W przypadku usług transportowych brak jest takich regulacji. Ani ustawa o VAT, ani też przepisy wykonawcze tego momentu nie określają. To strony umowy decydują o tym, kiedy usługa została faktycznie wykonana, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa, w tym prawa cywilnego. Jeśli, przykładowo, strony umowy ustalą, że momentem wykonania usługi jest dzień rozładunku towaru czy też jego odebrania, to taki dzień należy uznać za dzień wykonania usługi.
WAŻNE!
O momencie wykonania usługi decydują przede wszystkim ustalenia między stronami umowy.
Należy dodać, że rozładunek towaru, zgodnie z ustawą o podatku VAT, ustawodawca zaliczył do usług pomocniczych do usług transportowych. Jeżeli spełnione są określone przesłanki, rozładunek wchodzi w skład usługi transportu towarów traktowanej jako całość.
Obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług transportu osób i ładunków kolejami, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty. Nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia ich wykonania.
Jak wynika z powyższego, obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług przewozu ładunków taborem samochodowym, w przypadku gdy firma transportowa nie otrzymuje zaliczek na poczet wykonywanych usług, powstaje w momencie otrzymania całości zapłaty za usługę. Jeżeli zapłata nie nastąpiła w ciągu 30 dni od dnia wykonania usługi, podatek należny z tytułu dostawy usług należy rozliczyć w deklaracji VAT-7 sporządzanej za miesiąc, w którym mija 30. dzień od dnia wykonania usługi.
Mimo że w praktyce gospodarczej decydujące znaczenie dla określenia obowiązku podatkowego w podatku VAT jest chwila wystawienia faktury, to akurat w przypadku usług transportowych moment powstania obowiązku podatkowego od wystawienia faktury uzależniony nie jest. Przepis dotyczący określenia momentu powstania obowiązku podatkowego dla usług transportowych jest przepisem szczególnym, przewidującym wyjątek od generalnej zasady (przepisu ogólnego), która przewiduje, że dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą (czyli w profesjonalnym obrocie gospodarczym) – z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.
W przypadku usług transportowych decydujący jest moment otrzymania zapłaty od kontrahenta – w części lub całości. Wystawienie faktury nie wpływa na moment powstania obowiązku podatkowego. Wystawienie faktury ma znaczenie wyłącznie dokumentacyjne. Potwierdza jedynie otrzymanie tej należności. Fakturę w tym przypadku wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego. Faktury nie mogą być jednak wystawione wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem tego obowiązku. Wystawienie faktury przed powstaniem obowiązku podatkowego nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego.

Przykład
Spółka wykonała usługę transportową 20 lipca, zapłatę otrzymała 3 września. Dlatego obowiązek podatkowy powstał 19 sierpnia. VAT należy rozliczyć w deklaracji za sierpień. Fakturę można było wystawić najwcześniej 20 lipca, a najpóźniej 19 sierpnia.

Rozliczenie podatku dochodowego
Za datę powstania przychodu uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym:
• wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe
lub
• wykonano usługę, w tym częściowo wykonano usługę, jeżeli jej częściowe wykonanie stanowi wynikający z umowy lub z odrębnych przepisów tytuł do zapłaty, lub
• otrzymano zapłatę za wykonanie świadczenia w pozostałych przypadkach.
Z powyższego wynika, że ustawodawca uzależnił moment powstania przychodu należnego nie od wymagalności należności, ale od daty wystawienia faktury lub wykonania usługi albo otrzymania zapłaty. Dlatego w naszym przypadku, jeżeli nie wystawiono faktury potwierdzającej otrzymanie zapłaty, przychód powstanie w ostatnim dniu miesiąca, w którym wykonano usługę. W przypadku wystawienia faktury datą powstania przychodu byłby dzień wystawienia faktury, bez względu na termin wykonania tej usługi.
Jak pokazują powyższe regulacje – i na co zwrócił uwagę w zapytaniu Czytelnik – istotnym zagadnieniem jest określenie momentu zakończenia usługi transportowej.
Podsumowując, w świetle braku precyzyjnych regulacji co do określenia tego momentu, strony w umowie cywilnoprawnej, z zachowaniem przepisów prawa powszechnie obowiązującego, ustalają moment zakończenia usługi transportowej. Praktyka pokazuje, że za moment ten uznaje się przeważnie moment rozładunku, odebrania towarów, który może być potwierdzony stosownym potwierdzeniem odbioru przed nabywcę usługi – pracownika lub osobę upoważnioną.

• art. 19 ust. 1, ust. 4, ust. 11, ust. 13 pkt 2 lit. a), art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
• art. 12 ust. 3a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• § 14 ust. 1, § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Paweł Dymlang
konsultant podatkowy
w Spółce Doradztwa Podatkowego CEiD
Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno zdrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA