REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wydatki spółki z o.o. z tytułu udziału w spółce komandytowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy spółką z o.o. Płatnikiem podatku dochodowego z udziału w spółce komandytowej jest wspólnik. Jak zaksięgować płacony podatek i jak go rozliczyć? Na podstawie jakich dokumentów powinno się doliczyć nasz proporcjonalny udział do kosztów i przychodów w CIT-2?

Jak zaksięgować wpłacony udział na założenie spółki komandytowej? Czy koszty założenia tej spółki - wpis do KRS, opłaty sądowe i notarialne - są kosztem uzyskania dla spółki z o.o., która jest udziałowcem w spółce komandytowej?


RADA


Przychody i koszty z tytułu udziału w spółce komandytowej, ustalone proporcjonalnie do posiadanego udziału, dolicza się do przychodów i kosztów działalności spółki z o.o. Wydatki na wkład mogą zostać bezpośrednio zaliczone w koszty uzyskania przychodu spółki z o.o. Wydatki poniesione przy założeniu spółki staną się kosztami w wysokości odpowiadającej udziałowi w zyskach i stratach spółki komandytowej.


UZASADNIENIE


Spółka komandytowa wyróżnia się spośród innych spółek nieposiadających osobowości prawnej tym, że przynajmniej jeden ze wspólników (komplementariusz) odpowiada wobec wierzycieli za zobowiązania spółki bez ograniczenia. Odpowiedzialność co najmniej jednego wspólnika (komandytariusza) jest ograniczona.


Udział w zysku i stracie spółki komandytowej


Każdy komplementariusz - bez względu na rodzaj i wartość swojego wkładu - ma prawo do równego udziału w zysku spółki komandytowej i w takim samym stopniu uczestniczy w jej stratach. Umowa spółki może jednak odmiennie uregulować zasady uczestnictwa wspólników zarówno w zyskach spółki, jak i w jej stratach.


Komandytariusz w zysku spółki uczestniczy proporcjonalnie do jego rzeczywiście wniesionego wkładu do spółki, chyba że umowa spółki stanowi inaczej. Jeżeli umowa spółki nie określa zasad uczestnictwa komandytariusza w stratach, wówczas komandytariusz uczestniczy w stracie tylko do wartości umówionego wkładu.


Przychody i koszty spółki komandytowej


Spółka komandytowa, jako osobowa spółka handlowa, ma ustawowy obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych, ale ponieważ nie posiada osobowości prawnej, nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Podatnikami tego podatku są osoby prawne i spółki kapitałowe w organizacji, jak również jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek: cywilnych, jawnych, partnerskich, komandytowych, komandytowo-akcyjnych.


Spółka komandytowa nie podlega również opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż podatnikami tego podatku są osoby fizyczne.


UWAGA !

Wspólnik spółki komandytowej samodzielnie opodatkowuje swoje dochody uzyskane w tej spółce. Tym samym wyklucza to podwójne opodatkowanie dochodów: raz na poziomie spółki, drugi raz jej wspólników, jak to ma miejsce w przypadku spółek kapitałowych.


W sytuacji, gdy wspólnik spółki komandytowej jest osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w spółce komandytowej ustala się proporcjonalnie do posiadanego udziału. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że udziały wspólników w przychodach są równe. Zasady te stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku.


Wynikające z ksiąg rachunkowych spółki komandytowej przychody i koszty, określone w myśl przepisów ustawy o rachunkowości, zasadniczo różnią się od przychodów i kosztów ustalonych dla celów podatkowych. Spowodowane jest to ograniczeniami w możliwości zaliczenia niektórych wydatków w koszty podatkowe, jak również ewentualnymi przychodami naliczanymi jedynie w myśl ustawy o podatku dochodowym (np. nieodpłatne świadczenia).


Dlatego przychody i koszty podatkowe należy ustalić odrębnie dla każdego wspólnika. Mogą wystąpić sytuacje, kiedy dla jednego ze wspólników wydatek będzie kosztem uzyskania przychodów, dla drugiego - nie. Analogicznie może być po stronie przychodów. Przykładem jest chociażby nieodpłatne użyczenie samochodu spółce przez jednego ze wspólników. Wprawdzie dla niego nie powstanie z tego tytułu ani przychód, ani koszt, jednak dla pozostałych wspólników będzie to nieodpłatne świadczenie doliczane do ich przychodów podatkowych. Potwierdza to Ministerstwo Finansów w interpretacji z 4 kwietnia 2002 r. (nr PB 4/AK-031-23/02), gdzie czytamy:


(...) jeżeli wspólnik spółki osobowej wykonuje świadczenie na rzecz tej spółki, to z podatkowego punktu widzenia jest to świadczenie"dla siebie samego" w takim zakresie, w jakim"przychody i koszty spółki osobowej"stanowią jego przychody i jego koszty. Jeżeli więc takie świadczenia są odpłatne, to u takiego wspólnika przychody równe są jego kosztom, jeżeli zaś wspomniane świadczenia są nieodpłatne, u tego wspólnika nie wystąpi ani przychód, ani koszt. Jednocześnie, w takim przypadku, nie będzie można mówić o uzyskaniu ani przez spółkę osobową, ani przez tego wspólnika przychodu"z tytułu otrzymanych nieodpłatnych świadczeń", bowiem spółka nie jest podatnikiem podatku dochodowego, a wspólnik - w sensie podatkowym -"świadczył samemu sobie". Nie wyklucza to faktu, że tego rodzaju świadczenie może stanowić przychód pozostałych wspólników takiej spółki.


Gdy jeden ze wspólników udzieli spółce oprocentowanej pożyczki, wypłacone przez spółkę odsetki nie będą stanowić dla niego kosztów uzyskania przychodów, podczas gdy pozostali wspólnicy pomniejszą swój przychód o przypadającą na nich wartość odsetek.


PRZYKŁAD

Umowa spółki komandytowej stanowi, iż wspólnik A ma 70% udziału w zyskach i stratach, a wspólnik B - 30%. Wspólnik A jest osobą prawną, wspólnik B - osobą fizyczną.

Wspólnik A nieodpłatnie użycza maszyny produkcyjnej. Wartość rynkowa wynajmu maszyny za okres rozliczeniowy wynosi 1000 zł. W spółce zatrudniony jest małżonek wspólnika B, którego wynagrodzenie w okresie rozliczeniowym wyniosło 500 zł. Wartość wynagrodzenia małżonka nie stanowi dla Wspólnika B kosztu uzyskania przychodu zgonie z art. 23 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W okresie rozliczeniowym spółka komandytowa osiągnęła:

przychody rachunkowe - 100 000 zł,

koszty rachunkowe - 80 000 zł.

Rozliczenie dla celów podatku dochodowego u poszczególnych wspólników przedstawia się następująco:

Wspólnik A:

Przychody: 100 000 zł × 70% = 70 000 zł

Koszty: 80 000 zł × 70% = 56 000 zł

Wspólnik B:

Przychody: 100 000 zł × 30% + 1000 zł × 30% = 30 300 zł

Koszty: (80 000 zł - 500 zł) × 30% = 23 850 zł


Wartość przychodów i kosztów podatkowych powinna wynikać z prawidłowo prowadzonych ksiąg rachunkowych. Zasadniczo każdy ze wspólników powinien otrzymać tę informację od spółki komandytowej, a jeżeli księgi prowadzone są przez biuro rachunkowe, to od tego podmiotu.


Konsekwencje posiadania udziałów w spółce komandytowej


W przeciwieństwie do nabycia udziałów w spółce kapitałowej, w spółce osobowej nabywa się prawa i obowiązki z tytułu udziału w spółce.
Dlatego nie ma tutaj zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazujący, że wydatki na nabycie udziałów są kosztem uzyskania przychodu w momencie ich sprzedaży.


Wydatki na wkład do spółki komandytowej należy traktować jako koszt na stworzenie nowego źródła przychodów. Oznacza to, że mogą być zaliczone w koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia. Zwrot wkładów będzie przychodem opodatkowanym według zasad ogólnych.


Takie rozliczenie jest możliwe tylko dla wspólnika będącego osobą prawną.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych odmiennie reguluje te kwestie. Zwrot wniesionych wkładów korzysta ze zwolnienia w podatku, dlatego ich wniesienie nie może być kosztem.

- art. 51 § 1, art. 103, art. 123 § 1 i 3 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 133, poz. 935
- art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
- art. 1, art. 5 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 183, poz. 1353
- art. 1, art. 21 ust. 1 pkt 50, art. 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 183, poz. 1354


Wioletta Roman

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA