REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować zaliczenie zwrotu VAT na poczet zaległości z tytułu podatku dochodowego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W efekcie przeprowadzonej we wrześniu 2006 r. kontroli podatkowej spółka otrzymała decyzję określającą zaległość wraz z odsetkami w podatku dochodowym od osób prawnych za 2004 r. Jednocześnie ze złożonej w tym samym miesiącu deklaracji VAT za sierpień 2006 r. wynikała kwota zwrotu podatku.

Czy można złożyć wniosek o zaliczenie kwoty tego zwrotu na poczet zobowiązania w podatku dochodowym? W jaki sposób należy ująć te operacje w księgach rachunkowych spółki?

REKLAMA

REKLAMA


RADA


Kwota zwrotu VAT z dniem złożenia deklaracji zostanie z urzędu zaliczona na poczet zaległości w podatku dochodowym od osób prawnych. Nie ma potrzeby składania żadnego wniosku w tej sprawie. Dalszy sposób postępowania zależy od tego, czy kwota zwrotu VAT przewyższa kwotę zaległości, czy też nie wystarcza na jej pokrycie. Szczegóły w uzasadnieniu.


UZASADNIENIE

REKLAMA


Zagadnienie dotyczące zaliczania nadpłat na poczet zaległości oraz przyszłych zobowiązań podatkowych zostało uregulowane w art. 76 § 1 Ordynacji podatkowej. Stosownie do zapisów tego artykułu nadpłaty wraz z ich oprocentowaniem podlegają zaliczeniu z urzędu na poczet zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę oraz bieżących zobowiązań podatkowych. W razie ich braku podlegają zaś zwrotowi z urzędu, chyba że podatnik złoży wniosek o zaliczenie nadpłaty w całości lub w części na przyszłe zobowiązania podatkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Natomiast zgodnie z art. 76b Ordynacji podatkowej przepis art. 76 stosuje się odpowiednio do zwrotu podatku, z tym że jego zaliczenie na poczet zaległości oraz bieżących zobowiązań podatnika następuje z dniem złożenia deklaracji wykazującej zwrot podatku.


WAŻNE!
Zaliczenie zwrotu VAT na poczet zaległości podatkowych następuje z urzędu, z dniem złożenia deklaracji VAT z wykazaną kwotą zwrotu.
Należy wiedzieć, że w sprawach zaliczenia nadpłaty na poczet zaległych oraz bieżących zobowiązań podatkowych organ podatkowy wydaje postanowienie, na które służy zażalenie (art. 76a § 1 o.p.).


Odnosząc przedstawione uregulowania do stanu faktycznego z pytania, należy stwierdzić, że zwrot VAT, wynikający ze złożonej przez podatnika deklaracji, zostanie z urzędu zaliczony na poczet zaległości wraz z odsetkami z dniem złożenia deklaracji VAT. Nie jest to w żaden sposób uwarunkowane złożeniem przez podatnika wspomnianego w pytaniu wniosku.


Dalszy sposób postępowania uzależniony jest od tego, czy kwota zwrotu VAT przewyższa kwotę zaległości, czy też nie wystarcza na jej pokrycie.

Kwota zwrotu niższa od kwoty zaległości


W sytuacji, w której kwota zwrotu będzie niższa od kwoty zaległości określonej w decyzji, zastosowanie będzie miał art. 55 § 2 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z zapisem tego artykułu, jeżeli dokonana wpłata nie pokrywa kwoty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę, wpłatę tę zalicza się proporcjonalnie na poczet kwoty zaległości podatkowej oraz kwoty odsetek za zwłokę w stosunku, w jakim w dniu wpłaty pozostaje kwota zaległości podatkowej do kwoty odsetek za zwłokę. W tym przypadku spółka zobowiązana jest do uregulowania pozostałej kwoty zaległości z odsetkami.


Kwota zwrotu wyższa od kwoty zaległości


Natomiast w sytuacji, w której kwota zwrotu VAT będzie wyższa od kwoty zaległości, podatnik ma prawo złożyć wniosek o zaliczenie pozostałej części kwoty zwrotu na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych. Jeżeli podatnik nie złoży takiego wniosku, kwota ta z urzędu zostanie zwrócona na jego rachunek bankowy.


WAŻNE!
Warto zaznaczyć, że złożenie wniosku o zaliczenie zwrotu podatku na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych umożliwia podatnikom szybsze odzyskanie nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Jest to szczególnie istotne dla firm, dla których ustawowy termin zwrotu podatku wynosi 180 dni.


PRZYKŁAD


20 września 2006 r. spółka otrzymała decyzję określającą zaległość w podatku dochodowym od osób prawnych za 2004 r. w wysokości 13 000 zł wraz z odsetkami, które na dzień wydania decyzji określono w wysokości 1500 zł. Jednocześnie z deklaracji VAT-7 za sierpień 2006 r., złożonej w urzędzie 22 września, wynika kwota podatku do zwrotu w terminie 60 dni w wysokości 20 000 zł. Z dniem złożenia deklaracji VAT-7 urząd dokonał zarachowania części kwoty wykazanego w niej zwrotu na poczet zaległości podatkowej wraz z odsetkami. Pozostałą kwotę zwrotu spółka otrzymała na rachunek bankowy w terminie 60 dni od złożenia deklaracji.


Wariant 1 - zakładający, że pomiędzy dniem wydania decyzji określającej zaległość z odsetkami a dniem ich zapłaty nie upłynął czas, w trakcie którego kwota odsetek mogłaby wzrosnąć, zaś kwota zobowiązania z tytułu podatku dochodowego została uznana za błąd podstawowy.


1. Decyzja określająca zaległość w podatku dochodowym od osób prawnych
  Wn konto 821 „Rozliczenie wyniku finansowego” 14 500 zł
  Ma konto 225 „Rozrachunki z US z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych” 14 500 zł

2. Zarachowanie części kwoty zwrotu VAT (figurującej jako saldo debetowe na koncie 221 „Rozrachunki z US z tytułu VAT”) na poczet zaległości w podatku dochodowym od osób prawnych
  Wn konto 225 „Rozrachunki z US z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych” 14 500 zł
  Ma konto 221 „Rozrachunki z US z tytułu VAT” 14 500 zł

3. Zwrot pozostałej kwoty nadwyżki VAT na rachunek spółki
  Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 5 500 zł
  Ma konto 221 „Rozrachunki z US z tytułu VAT” 5 500 zł


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Wariant 2
- zakładający, że pomiędzy dniem wydania decyzji określającej zaległość z odsetkami a dniem ich zapłaty upłynął czas, w trakcie którego kwota odsetek wzrosła (w postanowieniu o zaliczeniu nadpłaty wynikają odsetki w wysokości 14 700 zł), zaś kwota zobowiązania z tytułu podatku dochodowego nie została uznana za błąd podstawowy


1. Decyzja określająca zaległość w podatku dochodowym od osób prawnych
  Wn konto 870 „Podatek dochodowy” 13 000 zł
  Wn konto 751 „Koszty finansowe” (są to koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów) 1 500 zł
  Ma konto 225 „Rozrachunki z US z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych” 14 500 zł

2. Kwota odsetek powstałych pomiędzy dniem wydania decyzji a dniem zarachowania nadpłaty na poczet zaległości: 14 700 zł - 14 500 zł = 200 zł
  Wn konto 751 „Koszty finansowe” (są to koszty niestanowiące kosztu uzyskania przychodu) 200 zł
  Ma konto 225 „Rozrachunki z US z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych” 200 zł

3. Zarachowanie części kwoty zwrotu VAT (figurującej jako saldo debetowe na koncie 221 „Rozrachunki z US z tytułu VAT”) na poczet zaległości w podatku dochodowym od osób prawnych
  Wn konto 225 „Rozrachunki z US z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych” 14 700 zł
  Ma konto 221 „Rozrachunki z US z tytułu VAT” 14 700 zł

4. Zwrot pozostałej kwoty nadwyżki podatku VAT na rachunek spółki
  Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 5 300 zł
  Ma konto 221 „Rozrachunki z US z tytułu VAT” 5 300 zł


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


• art. 55 § 2, art. 76 § 1, art. 76a § 1, art. 76b ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1031


Izabela Grochola
główna księgowa w spółce z o.o.
 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA