REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować zaliczenie zwrotu VAT na poczet zaległości z tytułu podatku dochodowego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W efekcie przeprowadzonej we wrześniu 2006 r. kontroli podatkowej spółka otrzymała decyzję określającą zaległość wraz z odsetkami w podatku dochodowym od osób prawnych za 2004 r. Jednocześnie ze złożonej w tym samym miesiącu deklaracji VAT za sierpień 2006 r. wynikała kwota zwrotu podatku.

Czy można złożyć wniosek o zaliczenie kwoty tego zwrotu na poczet zobowiązania w podatku dochodowym? W jaki sposób należy ująć te operacje w księgach rachunkowych spółki?

REKLAMA


RADA


Kwota zwrotu VAT z dniem złożenia deklaracji zostanie z urzędu zaliczona na poczet zaległości w podatku dochodowym od osób prawnych. Nie ma potrzeby składania żadnego wniosku w tej sprawie. Dalszy sposób postępowania zależy od tego, czy kwota zwrotu VAT przewyższa kwotę zaległości, czy też nie wystarcza na jej pokrycie. Szczegóły w uzasadnieniu.


UZASADNIENIE


Zagadnienie dotyczące zaliczania nadpłat na poczet zaległości oraz przyszłych zobowiązań podatkowych zostało uregulowane w art. 76 § 1 Ordynacji podatkowej. Stosownie do zapisów tego artykułu nadpłaty wraz z ich oprocentowaniem podlegają zaliczeniu z urzędu na poczet zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę oraz bieżących zobowiązań podatkowych. W razie ich braku podlegają zaś zwrotowi z urzędu, chyba że podatnik złoży wniosek o zaliczenie nadpłaty w całości lub w części na przyszłe zobowiązania podatkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Natomiast zgodnie z art. 76b Ordynacji podatkowej przepis art. 76 stosuje się odpowiednio do zwrotu podatku, z tym że jego zaliczenie na poczet zaległości oraz bieżących zobowiązań podatnika następuje z dniem złożenia deklaracji wykazującej zwrot podatku.


WAŻNE!
Zaliczenie zwrotu VAT na poczet zaległości podatkowych następuje z urzędu, z dniem złożenia deklaracji VAT z wykazaną kwotą zwrotu.
Należy wiedzieć, że w sprawach zaliczenia nadpłaty na poczet zaległych oraz bieżących zobowiązań podatkowych organ podatkowy wydaje postanowienie, na które służy zażalenie (art. 76a § 1 o.p.).


Odnosząc przedstawione uregulowania do stanu faktycznego z pytania, należy stwierdzić, że zwrot VAT, wynikający ze złożonej przez podatnika deklaracji, zostanie z urzędu zaliczony na poczet zaległości wraz z odsetkami z dniem złożenia deklaracji VAT. Nie jest to w żaden sposób uwarunkowane złożeniem przez podatnika wspomnianego w pytaniu wniosku.


Dalszy sposób postępowania uzależniony jest od tego, czy kwota zwrotu VAT przewyższa kwotę zaległości, czy też nie wystarcza na jej pokrycie.

Kwota zwrotu niższa od kwoty zaległości


W sytuacji, w której kwota zwrotu będzie niższa od kwoty zaległości określonej w decyzji, zastosowanie będzie miał art. 55 § 2 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z zapisem tego artykułu, jeżeli dokonana wpłata nie pokrywa kwoty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę, wpłatę tę zalicza się proporcjonalnie na poczet kwoty zaległości podatkowej oraz kwoty odsetek za zwłokę w stosunku, w jakim w dniu wpłaty pozostaje kwota zaległości podatkowej do kwoty odsetek za zwłokę. W tym przypadku spółka zobowiązana jest do uregulowania pozostałej kwoty zaległości z odsetkami.


Kwota zwrotu wyższa od kwoty zaległości


Natomiast w sytuacji, w której kwota zwrotu VAT będzie wyższa od kwoty zaległości, podatnik ma prawo złożyć wniosek o zaliczenie pozostałej części kwoty zwrotu na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych. Jeżeli podatnik nie złoży takiego wniosku, kwota ta z urzędu zostanie zwrócona na jego rachunek bankowy.


WAŻNE!
Warto zaznaczyć, że złożenie wniosku o zaliczenie zwrotu podatku na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych umożliwia podatnikom szybsze odzyskanie nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Jest to szczególnie istotne dla firm, dla których ustawowy termin zwrotu podatku wynosi 180 dni.


PRZYKŁAD


20 września 2006 r. spółka otrzymała decyzję określającą zaległość w podatku dochodowym od osób prawnych za 2004 r. w wysokości 13 000 zł wraz z odsetkami, które na dzień wydania decyzji określono w wysokości 1500 zł. Jednocześnie z deklaracji VAT-7 za sierpień 2006 r., złożonej w urzędzie 22 września, wynika kwota podatku do zwrotu w terminie 60 dni w wysokości 20 000 zł. Z dniem złożenia deklaracji VAT-7 urząd dokonał zarachowania części kwoty wykazanego w niej zwrotu na poczet zaległości podatkowej wraz z odsetkami. Pozostałą kwotę zwrotu spółka otrzymała na rachunek bankowy w terminie 60 dni od złożenia deklaracji.


Wariant 1 - zakładający, że pomiędzy dniem wydania decyzji określającej zaległość z odsetkami a dniem ich zapłaty nie upłynął czas, w trakcie którego kwota odsetek mogłaby wzrosnąć, zaś kwota zobowiązania z tytułu podatku dochodowego została uznana za błąd podstawowy.


1. Decyzja określająca zaległość w podatku dochodowym od osób prawnych
  Wn konto 821 „Rozliczenie wyniku finansowego” 14 500 zł
  Ma konto 225 „Rozrachunki z US z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych” 14 500 zł

2. Zarachowanie części kwoty zwrotu VAT (figurującej jako saldo debetowe na koncie 221 „Rozrachunki z US z tytułu VAT”) na poczet zaległości w podatku dochodowym od osób prawnych
  Wn konto 225 „Rozrachunki z US z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych” 14 500 zł
  Ma konto 221 „Rozrachunki z US z tytułu VAT” 14 500 zł

3. Zwrot pozostałej kwoty nadwyżki VAT na rachunek spółki
  Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 5 500 zł
  Ma konto 221 „Rozrachunki z US z tytułu VAT” 5 500 zł


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Wariant 2
- zakładający, że pomiędzy dniem wydania decyzji określającej zaległość z odsetkami a dniem ich zapłaty upłynął czas, w trakcie którego kwota odsetek wzrosła (w postanowieniu o zaliczeniu nadpłaty wynikają odsetki w wysokości 14 700 zł), zaś kwota zobowiązania z tytułu podatku dochodowego nie została uznana za błąd podstawowy


1. Decyzja określająca zaległość w podatku dochodowym od osób prawnych
  Wn konto 870 „Podatek dochodowy” 13 000 zł
  Wn konto 751 „Koszty finansowe” (są to koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów) 1 500 zł
  Ma konto 225 „Rozrachunki z US z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych” 14 500 zł

2. Kwota odsetek powstałych pomiędzy dniem wydania decyzji a dniem zarachowania nadpłaty na poczet zaległości: 14 700 zł - 14 500 zł = 200 zł
  Wn konto 751 „Koszty finansowe” (są to koszty niestanowiące kosztu uzyskania przychodu) 200 zł
  Ma konto 225 „Rozrachunki z US z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych” 200 zł

3. Zarachowanie części kwoty zwrotu VAT (figurującej jako saldo debetowe na koncie 221 „Rozrachunki z US z tytułu VAT”) na poczet zaległości w podatku dochodowym od osób prawnych
  Wn konto 225 „Rozrachunki z US z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych” 14 700 zł
  Ma konto 221 „Rozrachunki z US z tytułu VAT” 14 700 zł

4. Zwrot pozostałej kwoty nadwyżki podatku VAT na rachunek spółki
  Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 5 300 zł
  Ma konto 221 „Rozrachunki z US z tytułu VAT” 5 300 zł


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


• art. 55 § 2, art. 76 § 1, art. 76a § 1, art. 76b ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1031


Izabela Grochola
główna księgowa w spółce z o.o.
 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA