REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo obliczyć podatek od dochodów z pracy uzyskanych w Polsce, w Niemczech i w Holandii

REKLAMA

W 2006 r. uzyskałem dochody z pracy w Polsce, w Niemczech i w Holandii. Podatek od dochodów uzyskanych w Niemczech i w Holandii został zapłacony zgodnie z przepisami obowiązującymi w tych krajach. Jak powinienem rozliczyć wszystkie te dochody w zeznaniu rocznym?

RADA

Do dochodów podlegających opodatkowaniu (tj. dochodów uzyskanych w Polsce i w Holandii) powinien Pan dodać dochody zwolnione z opodatkowania (tj. dochody uzyskane w Niemczech) i od sumy tych dochodów obliczyć podatek według skali podatkowej. Następnie powinien Pan ustalić stopę procentową tego podatku do obliczonej sumy dochodów. Ustaloną stopę procentową należy zastosować do dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce, a więc do sumy dochodów z Polski i z Holandii, i ustalić należny podatek. Następnie powinien Pan ustalić kwotę podatku zapłaconego w Holandii, która podlega odliczeniu od podatku polskiego. Podatek zapłacony w Holandii nie może przekroczyć tej części podatku polskiego, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w Holandii.

UZASADNIENIE

Dochody Polaków z pracy za granicą przy równoczesnym osiąganiu w kraju dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych skutkują obowiązkiem złożenia zeznania rocznego w Polsce, niezależnie od metody ich rozliczenia przewidzianej w dwustronnej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania. Rozliczenie tych dochodów komplikuje się w sytuacji, gdy dochody są osiągane z więcej niż jednego kraju, a z dwustronnych umów zawartych z tymi krajami wynika, że są stosowane różne metody unikania podwójnego opodatkowania.
Z pytania wynika, że osiągał Pan dochody z pracy w Polsce, jak też w Niemczech oraz Holandii. Tym samym, jako że podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, jest Pan zobowiązany do złożenia zeznania rocznego i rozliczenia w nim całości swoich dochodów. Przy dokonywaniu tego rozliczenia należy uwzględnić postanowienia dwustronnych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania łączących Polskę z Niemcami oraz z Holandią.
Polsko-niemiecka umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania zwalnia z opodatkowania w Polsce dochody z pracy w Niemczech, natomiast w przypadku równoczesnego uzyskiwania w Polsce dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych do ich rozliczenia nakazuje zastosować metodę wyłączenia z progresją. Z kolei polsko-holenderska konwencja nie zwalnia z opodatkowania w Polsce dochodów osiągniętych z pracy w Holandii, zezwalając jedynie na odliczenie podatku zapłaconego w Holandii od podatku należnego w Polsce.
 

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Metoda rozliczenia dochodów wynika z postanowień dwustronnych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Metoda wyłączenia z progresją służy do ustalenia wysokości stopy procentowej mającej zastosowanie do dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce. W tym celu należy zsumować dochody zwolnione z opodatkowania z dochodami podlegającymi opodatkowaniu i od sumy tych dochodów obliczyć podatek według obowiązującej skali. Następnie należy ustalić stopę procentową tego podatku do sumy dochodów i zastosować ją do dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce.
Z regulacji obu dwustronnych umów wynika, że do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym należą dochody uzyskane w Polsce i w Holandii, natomiast dochody uzyskane w Niemczech są w Polsce zwolnione z opodatkowania.
Najpierw powinien więc Pan zsumować dochody zwolnione z opodatkowania (tj. dochody z Niemiec) z dochodami podlegającymi opodatkowaniu (tj. z dochodami z Polski i z Holandii). Następnie od sumy tych dochodów należy obliczyć podatek według obowiązującej skali. Kolejnym krokiem powinno być ustalenie stopy procentowej obliczonego podatku do sumy wszystkich dochodów (tj. z Niemiec, Polski i Holandii). Obliczoną stopę powinien Pan następnie zastosować do sumy dochodów podlegających w Polsce opodatkowaniu, a więc do sumy dochodów z Polski i Holandii, i ustalić należny podatek.
Ponieważ z pytania wynika również, że od dochodów uzyskanych w Holandii, a podlegających opodatkowaniu w Polsce, został już zapłacony podatek w Holandii, na podstawie polsko-holenderskiej konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania przysługuje Panu odliczenie tego podatku od podatku należnego w Polsce.
Dlatego w celu ustalenia wysokości przysługującego Panu odliczenia powinien Pan zastosować metodę przewidzianą w art. 27 ust. 9 updof. Polega ona na tym, że dochody zagraniczne, które nie zostały wyłączone z opodatkowania w Polsce, łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.
Dlatego musi Pan najpierw ustalić kwotę podatku zapłaconego za granicą (w Holandii), która podlega odliczeniu od podatku polskiego, stosując zasady przeliczenia na złote określone w art. 11 ust. 3 i 4 updof. Odliczenie podatku zapłaconego w Holandii nie może przekroczyć tej części podatku polskiego, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w Holandii.
Prawidłowość takiego sposobu rozliczenia potwierdzają również organy podatkowe. Przykładem jest decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 12 września 2006 r. nr IPB2/4117-14/06/3.
 
 

Podstawa prawna:
- Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisana w Berlinie 14 maja 2003 r. - Dz.U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90
- Konwencja podpisana w Warszawie 13 lutego 2002 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu - Dz.U. z 2003 r. Nr 216, poz. 2120
- art. 3 ust. 1, art. 11 ust. 3 i 4, art. 21 ust. 1 pkt 20, art. 22 ust. 2, art. 27 ust. 8 i 9, art. 45 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1824

Anna Welsyng
radca prawny, doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stawka godzinowa netto od lipca 2024 r. Czy wiemy jaka będzie w 2025 roku?

W 2024 roku minimalna stawka godzinowa  wzrasta dwukrotnie – od 1 stycznia i od 1 lipca. Ile wynosi ta stawka netto i kogo dotyczy? Czy wiemy jaka będzie w 2025 roku?

Najniższa krajowa - ile na rękę od lipca 2024?

W 2024 roku (tak samo jak w poprzednim) minimalne wynagrodzenie za pracę jest podnoszone dwa razy – od 1 stycznia i od 1 lipca. Tzw. najniższa krajowa pensja dla pracownika na pełnym etacie wynosi od 1 stycznia 4242 zł brutto (to jest ok. 3220 zł netto). Jaka będzie minimalna płaca (brutto i netto) od 1 lipca 2024 r.?

Przesunięcie wdrożenia KSeF na 1 lutego 2026 r. Ustawa uchwalona

Sejm uchwalił ustawę, która przesuwa wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r. Zmiana ta ma pozwolić na lepsze przygotowanie podatników do obowiązkowego e-fakturowania.

Od kiedy KSeF?

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

REKLAMA