REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować w księgach rachunkowych niespłacone pożyczki z funduszu socjalnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Szczepankiewicz

REKLAMA

Nasza spółka udzieliła pracownicy pożyczki na cele mieszkaniowe z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Pożyczka została udzielona w grudniu 2004 r. w kwocie 3000 zł na okres 30 miesięcy. Pracownica spłaciła 8 miesięcznych rat, po czym uzyskała zezwolenie na roczny urlop bezpłatny. Po zakończeniu urlopu bezpłatnego nie stawiła się do pracy. Po bezskutecznych próbach skontaktowania się z pracownicą (prawdopodobnie wyjechała za granicę) nasz zakład pracy rozwiązał z nią umowę o pracę. Od tego czasu minął rok. Co należy w tej sytuacji uczynić z pożyczką? Czy ulega przedawnieniu? Czy zaksięgować jej umorzenie, czy może raczej dokonać odpisu aktualizacyjnego?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

rada

Ponieważ okoliczności zaprzestania spłaty pożyczki przez pracownicę nie są znane, nie powinni Państwo podejmować decyzji o jej umorzeniu. Należność ta powinna zostać objęta odpisem aktualizującym.

Jeżeli jednak kierownik zakładu pracy z własnej inicjatywy zdecyduje się na umorzenie tego typu należności, musi pamiętać, że decyzja taka powinna pozostawać w zgodzie z regulaminem ZFŚS i być zgodna z warunkami zawartymi w ustawie, które wskazują wyłącznie na socjalne aspekty takiej „pomocy” (trudna sytuacja życiowa, rodzinna, materialna pracownika). Szczegóły wraz z dekretacją - w uzasadnieniu.

REKLAMA


uzasadnienie

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Udzielanie zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe (na warunkach określanych umową) traktuje się jako rodzaj usług świadczonych pracownikom przez pracodawców w zakresie działalności socjalnej. Przyznawanie ulgowych usług i świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z funduszu (art. 8 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych). Umorzenie pożyczki, jako forma pomocy socjalnej bezzwrotnej, może dotyczyć pracownika znajdującego się w złej sytuacji materialnej, rodzinnej czy życiowej. Umorzona kwota, jako przychód pracownika, obciążona jest podatkiem dochodowym.


WAŻNE!

Kwota umorzonej pożyczki mieszkaniowej z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jest dla pracownika przychodem i obciążona jest podatkiem dochodowym.


Jeśli umorzenie pożyczki nastąpi w czasie, kiedy podatnik nie jest już pracownikiem pracodawcy, uzyskane świadczenie pieniężne z tytułu umorzenia pożyczki jest przychodem z innych źródeł, określonych w art. 20 ust. 1 ustawy pdof. W związku z tym spółka jako były zakład pracy podatnika nie ma obowiązku poboru podatku z tytułu umorzonej pożyczki. Ma natomiast obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C, w której wykaże wartość umorzonej kwoty. Informację tę spółka zobowiązana jest przekazać podatnikowi oraz jednocześnie złożyć w urzędzie skarbowym właściwym według miejsca zamieszkania podatnika (byłego pracownika) - w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego. Obowiązek ten wynika z art. 42a ustawy pdof.

Kierownik zakładu pracy, jako administrator środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, powinien dołożyć staranności, aby zabezpieczyć spłatę pożyczek udzielonych z ZFŚS (na przykład przez poręczenie innego pracownika). Jeśli należność z tytułu spłaty pożyczki jest zagrożona z powodu złej woli czy niedbalstwa pracownika, nie jest to wystarczający powód do jej umorzenia.

Należy w takim przypadku wyczerpać wszelkie dostępne środki windykacji tej należności, łącznie z dochodzeniem zwrotu wymagalnych należności funduszu przed sądem. Trzeba jednak pamiętać, że koszty związane z windykacją nie mogą być refundowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.


WAŻNE!

Przepisy nie zezwalają na refundację ze środków ZFŚS kosztów dochodzenia zwrotu wymagalnych należności funduszu.


Zagrożenie spłaty pożyczki powinno skutkować utworzeniem przez administratora (czyli zakład pracy) odpisu aktualizującego, który obciąży pozostałe koszty operacyjne. Oczywiście i te koszty nie podlegają refundacji ze środków ZFŚS. Odpis aktualizujący ulegnie rozwiązaniu w przypadku wznowienia spłat, czy też uzyskania całkowitej spłaty pożyczki, powodując powstanie pozostałych przychodów operacyjnych. W przypadku umorzenia postępowania egzekucyjnego lub innego rodzaju bezskutecznego zakończenia dochodzenia należności drogą sądową należy dokonać ostatecznego wyksięgowania należności i odpisu z nią związanego.

Ostrożna i obiektywna ocena sytuacji niekiedy może wskazywać na niewspółmiernie wysokie koszty dochodzenia należności lub na małe prawdopodobieństwo jej ściągalności. Można wtedy uznać, że takie (nawet nieprzedawnione) należności są należnościami nieściągalnymi. Należy wówczas dokonać wyksięgowania należności w pozostałe koszty operacyjne. Ponadto należy zrefundować stan środków funduszu, przekazując na rachunek bankowy funduszu równowartość kwoty wyksięgowanej należności z tytułu pożyczki.

Przedawnienie roszczenia również może stać się przyczyną nieściągalności. Generalnie termin przedawnienia wynosi 10 lat (art. 118 Kodeksu cywilnego), chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej. W przypadku należności z tytułu spłaty pożyczki udzielonej pracownikowi z ZFŚS przepisami szczególnymi będą uregulowania Kodeksu pracy, które wskazują (art. 291), że roszczenia ze stosunku pracy ulegają, co do zasady, przedawnieniu z upływem 3 lat. Należy przy tym pamiętać, że bieg przedawnienia rozpoczyna się od dnia, w którym roszczenie stało się wymagalne (a zatem od dnia, od którego wierzyciel może skutecznie żądać od dłużnika spełnienia świadczenia). Ważne jest też, że bieg przedawnienia przerywa każda czynność wyszczególniona w art. 295 § 1 Kodeksu pracy, tzn.:

1) każda czynność przed właściwym organem powołanym do rozstrzygania sporów lub egzekwowania roszczeń przedsięwzięta bezpośrednio w celu dochodzenia lub ustalenia albo zaspokojenia lub zabezpieczenia roszczenia,

2) uznanie roszczenia.

Po każdym przerwaniu przedawnienia biegnie ono na nowo. Jeżeli przerwa biegu przedawnienia nastąpiła wskutek jednej z przyczyn przewidzianych w wymienionym punkcie 1, przedawnienie nie biegnie na nowo, dopóki postępowanie wszczęte w celu dochodzenia lub ustalenia albo zaspokojenia lub zabezpieczenia roszczenia nie zostanie zakończone.


PRZYKŁAD 1

Zakład pracy udzielił pracownikowi pożyczki przeznaczonej na remont mieszkania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w wysokości 2400 zł, oprocentowanej prowizyjnie w wysokości 1%, na okres 12 miesięcy. Po sześciu miesiącach pracownik poprosił o umorzenie niespłaconej kwoty pożyczki. Kierownik jednostki przychylił się do złożonego przez pracownika wniosku, biorąc pod uwagę wskazywaną przez pracownika trudną sytuację rodzinną i materialną spowodowaną ciężką chorobą żony.

Księgowania

1. Udzielenie (wypłata) pożyczki:

  Wn konto 234 „Należności od pracowników z tytułu udzielonych pożyczek” 2400,00 zł

  Ma konto 135 „Rachunek bankowy ZFŚS” 2400,00 zł

2. Zarachowanie oprocentowania prowizyjnego pożyczki:

  Wn konto 234 „Należności od pracowników z tytułu udzielonych pożyczek” 24,00 zł

  Ma konto 850 „Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych” 24,00 zł

3. Spłata miesięcznej raty pożyczki przez obciążenie wynagrodzenia do wypłaty:

  Wn konto 231 „Rozrachunki z pracownikami z tytułu wynagrodzeń” 202,00 zł

  Ma konto 234 „Należności od pracowników z tytułu udzielonych pożyczek” 202,00 zł

4. Umorzenie niespłaconej części pożyczki na wniosek pracownika:

  Wn konto 850 „Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych” 1212,00 zł

  Ma konto 234 „Należności od pracowników z tytułu udzielonych pożyczek” 1212,00 zł


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD 2

Pracownik uzyskał pożyczkę z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na cele mieszkaniowe w kwocie 2000 zł na okres dwóch lat. Oprocentowanie pożyczki wyniosło według regulaminu i umowy 20 zł. Pożyczka została udzielona bez poręczeń (według regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dopiero pożyczki w kwocie powyżej 4000 zł wymagają zabezpieczenia spłaty w postaci poręczenia dwóch innych pracowników zakładu pracy). Po upływie roku pracownik na swoją prośbę uzyskał urlop bezpłatny na okres 6 miesięcy. Na czas urlopu spłata pożyczki uległa zawieszeniu. Po wykorzystaniu urlopu bezpłatnego pracownik nie stawił się do pracy. Umowa o pracę została rozwiązana przez zakład pracy bez wypowiedzenia (na podstawie art. 52 Kodeksu pracy). Zakład wezwał jednocześnie pracownika do natychmiastowej spłaty pozostałej części pożyczki w kwocie 1010 zł. Dokumenty zostały wysłane pocztą, jednak pracownik ich nie odebrał. Okazało się, że adresat wyprowadził się, a miejsce jego pobytu nie jest znane. Po upływie roku ponownie wezwano bezskutecznie pracownika do spłaty pożyczki. Kierownictwo zakładu nie skierowało dochodzenia należności na drogę postępowania sądowego, uznając że ściągnięcie tej należności wiązałoby się z niewspółmiernie wysokimi wydatkami. Dodatkowym argumentem uznania należności za nieściągalną był również brak pewności, czy postępowanie sądowe (a właściwie egzekucja komornicza) zakończyłoby się powodzeniem.

1. Wyksięgowanie pożyczki z funduszu socjalnego:

  Wn konto 765 „Pozostałe koszty operacyjne” 1010,00 zł

  Ma konto 234 „Należności od pracowników z tytułu udzielonych pożyczek” 1010,00 zł

2. Uzupełnienie (refundacja) środków funduszu w wysokości kwoty niespłaconej pożyczki:

  Wn konto 135 „Rachunek bankowy ZFŚS” 1010,00 zł

  Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 1010,00 zł


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD 3

Pracownik otrzymał z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dwuletnią pożyczkę na cele mieszkaniowe. Kwota pożyczki to 24 000 zł, zaś odsetki naliczone według umowy wyniosły 240 zł. Regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nie przewidywał zabezpieczeń w stosunku do spłat pożyczek. Po 12 miesiącach pracownik poprosił o rozwiązanie umowy o pracę za porozumieniem stron, motywując prośbę złożoną sytuacją rodzinną i koniecznością przeprowadzki do innej odległej miejscowości. Pracownik zobowiązał się w formie aneksu do umowy pożyczki do dalszych systematycznych spłat, na co uzyskał zgodę kierownika jednostki. Niestety, po upływie kolejnych terminów były pracownik nie regulował swoich zobowiązań wobec dawnego pracodawcy. Kierownictwo zakładu pracy wielokrotnie wzywało pracownika do spłaty, ostatecznie przekazało sprawę do kancelarii windykacyjnej, decydując o dochodzeniu należności przed sądem. W związku z tym dokonano odpisu aktualizującego na niespłaconą kwotę należności - 12 120 zł.

1. Dokonanie odpisu aktualizującego:

  Wn konto 765 „Pozostałe koszty operacyjne” 12 120,00 zł

  Ma konto 280 „Odpisy aktualizujące należności” 12 120,00 zł


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
 

Podstawa prawna 

- art. 8 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych - j.t. Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104

- art. 52, art. 291 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 221, poz. 1615

- art. 118 ustawy z 26 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1166


Ewa Szczepankiewicz

główna księgowa w spółce z o.o.
 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA