REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy należy zaewidencjonować eksport towaru

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Darecki

REKLAMA

Czy można zastosować przepis art. 41 ust. 7 i 8 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czy można nie wykazać dostawy eksportowej w ewidencji za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę 0%, oczywiście po spełnieniu warunku wymienionego w art. 41 ust. 6 czyli posiadania dokumentów przed złożeniem deklaracji podatkowej za ten okres?

RADA

Tak, eksport towarów można wykazać w ewidencji za następny miesiąc rozliczeniowy, w którym miała miejsce dostawa, pod warunkiem że wywóz towarów był dokonany przez dostawcę towaru lub na jego rzecz (eksport bezpośredni) i eksporter posiadał dokument potwierdzający rozpoczęcie procedury wywozu towaru.

UZASADNIENIE

Eksport towarów podlega opodatkowaniu stawką VAT 0% tylko wówczas, gdy dostawca posiada odpowiednie dokumenty potwierdzające jego wywóz poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4 ustawy o VAT.
Ze względu na specyfikę tych transakcji obowiązek podatkowy w VAT od eksportu towarów powstaje na zasadach szczególnych i jest zależny od tego, czy miał miejsce eksport bezpośredni (wywóz towaru dokonany przez dostawcę towaru lub na jego rzecz), czy pośredni (dokonany przez zagranicznego nabywcę towaru lub na jego rzecz). W obu przypadkach obowiązują inne zasady ewidencjonowania dostawy i rozliczenia w deklaracji VAT. Wartość dostawy eksportowej należy zaliczyć do tego okresu rozliczeniowego (tj. zaewidencjonować), w którym powstał dla niej obowiązek podatkowy w VAT. Obowiązek ten powstaje z chwilą otrzymania potwierdzenia przez urząd celny wyjścia wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty. Nie oznacza to jednak, że w przypadku braku tego dokumentu obowiązek podatkowy nie powstanie.
W przypadku eksportu bezpośredniego stawka 0% ma zastosowanie, jeżeli dostawca przed złożeniem deklaracji podatkowej za miesiąc, w którym nastąpiła dostawa, otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty. Jeżeli warunek ten nie zostanie spełniony, firma nie wykazuje tej dostawy w ewidencji i deklaracji podatkowej za ten okres rozliczeniowy. Ma natomiast prawo do rozliczenia podatku w rozliczeniu za miesiąc następny. Jest to ostateczny termin powstania obowiązku podatkowego od dostawy, niezależnie od tego, czy firma będzie posiadała wymagane potwierdzenie, czy nie. Jeżeli przed złożeniem deklaracji je otrzyma, wykazuje sprzedaż eksportową. W razie nieotrzymania dokumentu traktuje sprzedaż jako krajową i stosuje do niej stawki VAT właściwe dla sprzedaży krajowej. Przeniesienie rozliczenia podatku do następnego miesiąca jest możliwe tylko wówczas, gdy firma posiada dokument potwierdzający rozpoczęcia procedury wywozu. Jeżeli natomiast go nie posiada, to już w pierwszym miesiącu, czyli w miesiącu wywozu towaru, powstaje obowiązek podatkowy od tej dostawy.
Posiadanie takiego dokumentu uprawnia firmę do przesunięcia terminu rozliczenia VAT do następnego okresu rozliczeniowego.

Przykład
Firma dokonała eksportu towarów do Szwajcarii w lutym. Potwierdzenie wywozu otrzymała 2 kwietnia. Posiada natomiast SAD 3, na podstawie którego zgłosiła procedurę wywozu towaru w urzędzie celnym. Firma nie wykazuje tej sprzedaży w miesiącu lutym w żadnej ewidencji (ani tym samym w deklaracji VAT). Obowiązek podatkowy od sprzedaży powstanie dopiero w rozliczeniu za marzec. W tym miesiącu firma wykaże w ewidencji eksportowej wartość sprzedaży i zastosuje do niej stawkę 0%, a następnie wykaże ją w poz. 31 deklaracji VAT. Jeżeli do 25 kwietnia nie otrzyma potwierdzenie wywozu, musi wykazać wartość dostawy w ewidencji sprzedaży krajowej i zastosować do jej opodatkowania stawki właściwe dla sprzedaży krajowej, a następnie wykazać tę sprzedaż w poz. 20, 24-29 deklaracji. Gdyby natomiast zgłoszenia procedury wywozu nie posiadała i do 25 marca nie otrzymałaby również potwierdzenia wywozu towaru, musiałaby w rozliczeniu za luty wykazać sprzedaż krajową.

Otrzymanie wymaganego potwierdzenia w późniejszym terminie uprawnia firmę do korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym ten dokument otrzymała (tj. do zmniejszenia podatku należnego od sprzedaży krajowej i wykazania dostawy eksportowej).
W eksporcie pośrednim dostawca towarów jest również uprawniony do zastosowania stawki VAT 0%, pod warunkiem że przed złożeniem deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy, posiada kopię dokumentu, w którym urząd celny wyjścia potwierdził wywóz tych towarów poza granicę Wspólnoty. W tym przypadku dokumenty są wystawiane na nabywcę towaru, który realizuje ich wywóz poza terytorium Wspólnoty. Z dokumentów wynikać musi zatem tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Jeżeli natomiast firma nie będzie posiadała dokumentu do dnia złożenia deklaracji, będzie musiała opodatkować tę dostawę stawkami krajowymi już w rozliczeniu za ten miesiąc, czyli wykaże ją w ewidencji sprzedaży krajowej. Nie ma wówczas możliwości przesunięcia rozliczenia do miesiąca następnego tak jak w eksporcie bezpośrednim. Otrzymanie dokumentu w terminie późniejszym daje te same uprawnienia odnośnie do korekty podatku należnego co w eksporcie bezpośrednim.

Przykład
Firma sprzedała towar ukraińskiemu nabywcy 15 lutego. Nabywca dokonał wywozu towaru do Rosji 25 lutego. Do 25 marca firma nie otrzymała potwierdzenie wywozu towaru do Rosji przez graniczny urząd celny. Wobec tego wykazała tę dostawę w rejestrze sprzedaży krajowej za luty ze stawką 22%. Gdyby stosowny dokument otrzymała, wykazałaby dostawę w ewidencji sprzedaży eksportowej i zastosowała do niej stawkę VAT 0%.

Ustawa różnicuje zatem warunki rozliczenia podatku w obu rodzajach eksportu. W eksporcie bezpośrednim jest możliwe rozliczenie dostawy w jednym z dwu kolejnych miesięcy, natomiast w eksporcie pośrednim tylko w jednym miesiącu, tj. w tym, w którym miała miejsce dostawa. W obu przypadkach jest jednak możliwa korekta rozliczenia, gdy dokument potwierdzający wywóz towarów poza granicę Wspólnoty dotrze do dostawcy w terminie późniejszym.

Podstawa prawna:
- art. 2 pkt 8, art. 41 ust. 6-9 i 11, art. 109 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143 poz. 1029

Mariusz Darecki
ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od kraju, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA