REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy należy zaewidencjonować eksport towaru

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Darecki

REKLAMA

Czy można zastosować przepis art. 41 ust. 7 i 8 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czy można nie wykazać dostawy eksportowej w ewidencji za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę 0%, oczywiście po spełnieniu warunku wymienionego w art. 41 ust. 6 czyli posiadania dokumentów przed złożeniem deklaracji podatkowej za ten okres?

RADA

Tak, eksport towarów można wykazać w ewidencji za następny miesiąc rozliczeniowy, w którym miała miejsce dostawa, pod warunkiem że wywóz towarów był dokonany przez dostawcę towaru lub na jego rzecz (eksport bezpośredni) i eksporter posiadał dokument potwierdzający rozpoczęcie procedury wywozu towaru.

UZASADNIENIE

Eksport towarów podlega opodatkowaniu stawką VAT 0% tylko wówczas, gdy dostawca posiada odpowiednie dokumenty potwierdzające jego wywóz poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4 ustawy o VAT.
Ze względu na specyfikę tych transakcji obowiązek podatkowy w VAT od eksportu towarów powstaje na zasadach szczególnych i jest zależny od tego, czy miał miejsce eksport bezpośredni (wywóz towaru dokonany przez dostawcę towaru lub na jego rzecz), czy pośredni (dokonany przez zagranicznego nabywcę towaru lub na jego rzecz). W obu przypadkach obowiązują inne zasady ewidencjonowania dostawy i rozliczenia w deklaracji VAT. Wartość dostawy eksportowej należy zaliczyć do tego okresu rozliczeniowego (tj. zaewidencjonować), w którym powstał dla niej obowiązek podatkowy w VAT. Obowiązek ten powstaje z chwilą otrzymania potwierdzenia przez urząd celny wyjścia wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty. Nie oznacza to jednak, że w przypadku braku tego dokumentu obowiązek podatkowy nie powstanie.
W przypadku eksportu bezpośredniego stawka 0% ma zastosowanie, jeżeli dostawca przed złożeniem deklaracji podatkowej za miesiąc, w którym nastąpiła dostawa, otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty. Jeżeli warunek ten nie zostanie spełniony, firma nie wykazuje tej dostawy w ewidencji i deklaracji podatkowej za ten okres rozliczeniowy. Ma natomiast prawo do rozliczenia podatku w rozliczeniu za miesiąc następny. Jest to ostateczny termin powstania obowiązku podatkowego od dostawy, niezależnie od tego, czy firma będzie posiadała wymagane potwierdzenie, czy nie. Jeżeli przed złożeniem deklaracji je otrzyma, wykazuje sprzedaż eksportową. W razie nieotrzymania dokumentu traktuje sprzedaż jako krajową i stosuje do niej stawki VAT właściwe dla sprzedaży krajowej. Przeniesienie rozliczenia podatku do następnego miesiąca jest możliwe tylko wówczas, gdy firma posiada dokument potwierdzający rozpoczęcia procedury wywozu. Jeżeli natomiast go nie posiada, to już w pierwszym miesiącu, czyli w miesiącu wywozu towaru, powstaje obowiązek podatkowy od tej dostawy.
Posiadanie takiego dokumentu uprawnia firmę do przesunięcia terminu rozliczenia VAT do następnego okresu rozliczeniowego.

Przykład
Firma dokonała eksportu towarów do Szwajcarii w lutym. Potwierdzenie wywozu otrzymała 2 kwietnia. Posiada natomiast SAD 3, na podstawie którego zgłosiła procedurę wywozu towaru w urzędzie celnym. Firma nie wykazuje tej sprzedaży w miesiącu lutym w żadnej ewidencji (ani tym samym w deklaracji VAT). Obowiązek podatkowy od sprzedaży powstanie dopiero w rozliczeniu za marzec. W tym miesiącu firma wykaże w ewidencji eksportowej wartość sprzedaży i zastosuje do niej stawkę 0%, a następnie wykaże ją w poz. 31 deklaracji VAT. Jeżeli do 25 kwietnia nie otrzyma potwierdzenie wywozu, musi wykazać wartość dostawy w ewidencji sprzedaży krajowej i zastosować do jej opodatkowania stawki właściwe dla sprzedaży krajowej, a następnie wykazać tę sprzedaż w poz. 20, 24-29 deklaracji. Gdyby natomiast zgłoszenia procedury wywozu nie posiadała i do 25 marca nie otrzymałaby również potwierdzenia wywozu towaru, musiałaby w rozliczeniu za luty wykazać sprzedaż krajową.

Otrzymanie wymaganego potwierdzenia w późniejszym terminie uprawnia firmę do korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym ten dokument otrzymała (tj. do zmniejszenia podatku należnego od sprzedaży krajowej i wykazania dostawy eksportowej).
W eksporcie pośrednim dostawca towarów jest również uprawniony do zastosowania stawki VAT 0%, pod warunkiem że przed złożeniem deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy, posiada kopię dokumentu, w którym urząd celny wyjścia potwierdził wywóz tych towarów poza granicę Wspólnoty. W tym przypadku dokumenty są wystawiane na nabywcę towaru, który realizuje ich wywóz poza terytorium Wspólnoty. Z dokumentów wynikać musi zatem tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Jeżeli natomiast firma nie będzie posiadała dokumentu do dnia złożenia deklaracji, będzie musiała opodatkować tę dostawę stawkami krajowymi już w rozliczeniu za ten miesiąc, czyli wykaże ją w ewidencji sprzedaży krajowej. Nie ma wówczas możliwości przesunięcia rozliczenia do miesiąca następnego tak jak w eksporcie bezpośrednim. Otrzymanie dokumentu w terminie późniejszym daje te same uprawnienia odnośnie do korekty podatku należnego co w eksporcie bezpośrednim.

Przykład
Firma sprzedała towar ukraińskiemu nabywcy 15 lutego. Nabywca dokonał wywozu towaru do Rosji 25 lutego. Do 25 marca firma nie otrzymała potwierdzenie wywozu towaru do Rosji przez graniczny urząd celny. Wobec tego wykazała tę dostawę w rejestrze sprzedaży krajowej za luty ze stawką 22%. Gdyby stosowny dokument otrzymała, wykazałaby dostawę w ewidencji sprzedaży eksportowej i zastosowała do niej stawkę VAT 0%.

Ustawa różnicuje zatem warunki rozliczenia podatku w obu rodzajach eksportu. W eksporcie bezpośrednim jest możliwe rozliczenie dostawy w jednym z dwu kolejnych miesięcy, natomiast w eksporcie pośrednim tylko w jednym miesiącu, tj. w tym, w którym miała miejsce dostawa. W obu przypadkach jest jednak możliwa korekta rozliczenia, gdy dokument potwierdzający wywóz towarów poza granicę Wspólnoty dotrze do dostawcy w terminie późniejszym.

Podstawa prawna:
- art. 2 pkt 8, art. 41 ust. 6-9 i 11, art. 109 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143 poz. 1029

Mariusz Darecki
ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA