REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy należy zaewidencjonować eksport towaru

Mariusz Darecki

REKLAMA

Czy można zastosować przepis art. 41 ust. 7 i 8 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czy można nie wykazać dostawy eksportowej w ewidencji za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę 0%, oczywiście po spełnieniu warunku wymienionego w art. 41 ust. 6 czyli posiadania dokumentów przed złożeniem deklaracji podatkowej za ten okres?

RADA

Tak, eksport towarów można wykazać w ewidencji za następny miesiąc rozliczeniowy, w którym miała miejsce dostawa, pod warunkiem że wywóz towarów był dokonany przez dostawcę towaru lub na jego rzecz (eksport bezpośredni) i eksporter posiadał dokument potwierdzający rozpoczęcie procedury wywozu towaru.

UZASADNIENIE

Eksport towarów podlega opodatkowaniu stawką VAT 0% tylko wówczas, gdy dostawca posiada odpowiednie dokumenty potwierdzające jego wywóz poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4 ustawy o VAT.
Ze względu na specyfikę tych transakcji obowiązek podatkowy w VAT od eksportu towarów powstaje na zasadach szczególnych i jest zależny od tego, czy miał miejsce eksport bezpośredni (wywóz towaru dokonany przez dostawcę towaru lub na jego rzecz), czy pośredni (dokonany przez zagranicznego nabywcę towaru lub na jego rzecz). W obu przypadkach obowiązują inne zasady ewidencjonowania dostawy i rozliczenia w deklaracji VAT. Wartość dostawy eksportowej należy zaliczyć do tego okresu rozliczeniowego (tj. zaewidencjonować), w którym powstał dla niej obowiązek podatkowy w VAT. Obowiązek ten powstaje z chwilą otrzymania potwierdzenia przez urząd celny wyjścia wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty. Nie oznacza to jednak, że w przypadku braku tego dokumentu obowiązek podatkowy nie powstanie.
W przypadku eksportu bezpośredniego stawka 0% ma zastosowanie, jeżeli dostawca przed złożeniem deklaracji podatkowej za miesiąc, w którym nastąpiła dostawa, otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty. Jeżeli warunek ten nie zostanie spełniony, firma nie wykazuje tej dostawy w ewidencji i deklaracji podatkowej za ten okres rozliczeniowy. Ma natomiast prawo do rozliczenia podatku w rozliczeniu za miesiąc następny. Jest to ostateczny termin powstania obowiązku podatkowego od dostawy, niezależnie od tego, czy firma będzie posiadała wymagane potwierdzenie, czy nie. Jeżeli przed złożeniem deklaracji je otrzyma, wykazuje sprzedaż eksportową. W razie nieotrzymania dokumentu traktuje sprzedaż jako krajową i stosuje do niej stawki VAT właściwe dla sprzedaży krajowej. Przeniesienie rozliczenia podatku do następnego miesiąca jest możliwe tylko wówczas, gdy firma posiada dokument potwierdzający rozpoczęcia procedury wywozu. Jeżeli natomiast go nie posiada, to już w pierwszym miesiącu, czyli w miesiącu wywozu towaru, powstaje obowiązek podatkowy od tej dostawy.
Posiadanie takiego dokumentu uprawnia firmę do przesunięcia terminu rozliczenia VAT do następnego okresu rozliczeniowego.

Przykład
Firma dokonała eksportu towarów do Szwajcarii w lutym. Potwierdzenie wywozu otrzymała 2 kwietnia. Posiada natomiast SAD 3, na podstawie którego zgłosiła procedurę wywozu towaru w urzędzie celnym. Firma nie wykazuje tej sprzedaży w miesiącu lutym w żadnej ewidencji (ani tym samym w deklaracji VAT). Obowiązek podatkowy od sprzedaży powstanie dopiero w rozliczeniu za marzec. W tym miesiącu firma wykaże w ewidencji eksportowej wartość sprzedaży i zastosuje do niej stawkę 0%, a następnie wykaże ją w poz. 31 deklaracji VAT. Jeżeli do 25 kwietnia nie otrzyma potwierdzenie wywozu, musi wykazać wartość dostawy w ewidencji sprzedaży krajowej i zastosować do jej opodatkowania stawki właściwe dla sprzedaży krajowej, a następnie wykazać tę sprzedaż w poz. 20, 24-29 deklaracji. Gdyby natomiast zgłoszenia procedury wywozu nie posiadała i do 25 marca nie otrzymałaby również potwierdzenia wywozu towaru, musiałaby w rozliczeniu za luty wykazać sprzedaż krajową.

Otrzymanie wymaganego potwierdzenia w późniejszym terminie uprawnia firmę do korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym ten dokument otrzymała (tj. do zmniejszenia podatku należnego od sprzedaży krajowej i wykazania dostawy eksportowej).
W eksporcie pośrednim dostawca towarów jest również uprawniony do zastosowania stawki VAT 0%, pod warunkiem że przed złożeniem deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy, posiada kopię dokumentu, w którym urząd celny wyjścia potwierdził wywóz tych towarów poza granicę Wspólnoty. W tym przypadku dokumenty są wystawiane na nabywcę towaru, który realizuje ich wywóz poza terytorium Wspólnoty. Z dokumentów wynikać musi zatem tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Jeżeli natomiast firma nie będzie posiadała dokumentu do dnia złożenia deklaracji, będzie musiała opodatkować tę dostawę stawkami krajowymi już w rozliczeniu za ten miesiąc, czyli wykaże ją w ewidencji sprzedaży krajowej. Nie ma wówczas możliwości przesunięcia rozliczenia do miesiąca następnego tak jak w eksporcie bezpośrednim. Otrzymanie dokumentu w terminie późniejszym daje te same uprawnienia odnośnie do korekty podatku należnego co w eksporcie bezpośrednim.

Przykład
Firma sprzedała towar ukraińskiemu nabywcy 15 lutego. Nabywca dokonał wywozu towaru do Rosji 25 lutego. Do 25 marca firma nie otrzymała potwierdzenie wywozu towaru do Rosji przez graniczny urząd celny. Wobec tego wykazała tę dostawę w rejestrze sprzedaży krajowej za luty ze stawką 22%. Gdyby stosowny dokument otrzymała, wykazałaby dostawę w ewidencji sprzedaży eksportowej i zastosowała do niej stawkę VAT 0%.

Ustawa różnicuje zatem warunki rozliczenia podatku w obu rodzajach eksportu. W eksporcie bezpośrednim jest możliwe rozliczenie dostawy w jednym z dwu kolejnych miesięcy, natomiast w eksporcie pośrednim tylko w jednym miesiącu, tj. w tym, w którym miała miejsce dostawa. W obu przypadkach jest jednak możliwa korekta rozliczenia, gdy dokument potwierdzający wywóz towarów poza granicę Wspólnoty dotrze do dostawcy w terminie późniejszym.

Podstawa prawna:
- art. 2 pkt 8, art. 41 ust. 6-9 i 11, art. 109 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143 poz. 1029

Mariusz Darecki
ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w całym kraju w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

REKLAMA

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA