REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy należy zaewidencjonować eksport towaru

Mariusz Darecki

REKLAMA

Czy można zastosować przepis art. 41 ust. 7 i 8 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czy można nie wykazać dostawy eksportowej w ewidencji za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę 0%, oczywiście po spełnieniu warunku wymienionego w art. 41 ust. 6 czyli posiadania dokumentów przed złożeniem deklaracji podatkowej za ten okres?

RADA

Tak, eksport towarów można wykazać w ewidencji za następny miesiąc rozliczeniowy, w którym miała miejsce dostawa, pod warunkiem że wywóz towarów był dokonany przez dostawcę towaru lub na jego rzecz (eksport bezpośredni) i eksporter posiadał dokument potwierdzający rozpoczęcie procedury wywozu towaru.

UZASADNIENIE

Eksport towarów podlega opodatkowaniu stawką VAT 0% tylko wówczas, gdy dostawca posiada odpowiednie dokumenty potwierdzające jego wywóz poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4 ustawy o VAT.
Ze względu na specyfikę tych transakcji obowiązek podatkowy w VAT od eksportu towarów powstaje na zasadach szczególnych i jest zależny od tego, czy miał miejsce eksport bezpośredni (wywóz towaru dokonany przez dostawcę towaru lub na jego rzecz), czy pośredni (dokonany przez zagranicznego nabywcę towaru lub na jego rzecz). W obu przypadkach obowiązują inne zasady ewidencjonowania dostawy i rozliczenia w deklaracji VAT. Wartość dostawy eksportowej należy zaliczyć do tego okresu rozliczeniowego (tj. zaewidencjonować), w którym powstał dla niej obowiązek podatkowy w VAT. Obowiązek ten powstaje z chwilą otrzymania potwierdzenia przez urząd celny wyjścia wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty. Nie oznacza to jednak, że w przypadku braku tego dokumentu obowiązek podatkowy nie powstanie.
W przypadku eksportu bezpośredniego stawka 0% ma zastosowanie, jeżeli dostawca przed złożeniem deklaracji podatkowej za miesiąc, w którym nastąpiła dostawa, otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty. Jeżeli warunek ten nie zostanie spełniony, firma nie wykazuje tej dostawy w ewidencji i deklaracji podatkowej za ten okres rozliczeniowy. Ma natomiast prawo do rozliczenia podatku w rozliczeniu za miesiąc następny. Jest to ostateczny termin powstania obowiązku podatkowego od dostawy, niezależnie od tego, czy firma będzie posiadała wymagane potwierdzenie, czy nie. Jeżeli przed złożeniem deklaracji je otrzyma, wykazuje sprzedaż eksportową. W razie nieotrzymania dokumentu traktuje sprzedaż jako krajową i stosuje do niej stawki VAT właściwe dla sprzedaży krajowej. Przeniesienie rozliczenia podatku do następnego miesiąca jest możliwe tylko wówczas, gdy firma posiada dokument potwierdzający rozpoczęcia procedury wywozu. Jeżeli natomiast go nie posiada, to już w pierwszym miesiącu, czyli w miesiącu wywozu towaru, powstaje obowiązek podatkowy od tej dostawy.
Posiadanie takiego dokumentu uprawnia firmę do przesunięcia terminu rozliczenia VAT do następnego okresu rozliczeniowego.

Przykład
Firma dokonała eksportu towarów do Szwajcarii w lutym. Potwierdzenie wywozu otrzymała 2 kwietnia. Posiada natomiast SAD 3, na podstawie którego zgłosiła procedurę wywozu towaru w urzędzie celnym. Firma nie wykazuje tej sprzedaży w miesiącu lutym w żadnej ewidencji (ani tym samym w deklaracji VAT). Obowiązek podatkowy od sprzedaży powstanie dopiero w rozliczeniu za marzec. W tym miesiącu firma wykaże w ewidencji eksportowej wartość sprzedaży i zastosuje do niej stawkę 0%, a następnie wykaże ją w poz. 31 deklaracji VAT. Jeżeli do 25 kwietnia nie otrzyma potwierdzenie wywozu, musi wykazać wartość dostawy w ewidencji sprzedaży krajowej i zastosować do jej opodatkowania stawki właściwe dla sprzedaży krajowej, a następnie wykazać tę sprzedaż w poz. 20, 24-29 deklaracji. Gdyby natomiast zgłoszenia procedury wywozu nie posiadała i do 25 marca nie otrzymałaby również potwierdzenia wywozu towaru, musiałaby w rozliczeniu za luty wykazać sprzedaż krajową.

Otrzymanie wymaganego potwierdzenia w późniejszym terminie uprawnia firmę do korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym ten dokument otrzymała (tj. do zmniejszenia podatku należnego od sprzedaży krajowej i wykazania dostawy eksportowej).
W eksporcie pośrednim dostawca towarów jest również uprawniony do zastosowania stawki VAT 0%, pod warunkiem że przed złożeniem deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy, posiada kopię dokumentu, w którym urząd celny wyjścia potwierdził wywóz tych towarów poza granicę Wspólnoty. W tym przypadku dokumenty są wystawiane na nabywcę towaru, który realizuje ich wywóz poza terytorium Wspólnoty. Z dokumentów wynikać musi zatem tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Jeżeli natomiast firma nie będzie posiadała dokumentu do dnia złożenia deklaracji, będzie musiała opodatkować tę dostawę stawkami krajowymi już w rozliczeniu za ten miesiąc, czyli wykaże ją w ewidencji sprzedaży krajowej. Nie ma wówczas możliwości przesunięcia rozliczenia do miesiąca następnego tak jak w eksporcie bezpośrednim. Otrzymanie dokumentu w terminie późniejszym daje te same uprawnienia odnośnie do korekty podatku należnego co w eksporcie bezpośrednim.

Przykład
Firma sprzedała towar ukraińskiemu nabywcy 15 lutego. Nabywca dokonał wywozu towaru do Rosji 25 lutego. Do 25 marca firma nie otrzymała potwierdzenie wywozu towaru do Rosji przez graniczny urząd celny. Wobec tego wykazała tę dostawę w rejestrze sprzedaży krajowej za luty ze stawką 22%. Gdyby stosowny dokument otrzymała, wykazałaby dostawę w ewidencji sprzedaży eksportowej i zastosowała do niej stawkę VAT 0%.

Ustawa różnicuje zatem warunki rozliczenia podatku w obu rodzajach eksportu. W eksporcie bezpośrednim jest możliwe rozliczenie dostawy w jednym z dwu kolejnych miesięcy, natomiast w eksporcie pośrednim tylko w jednym miesiącu, tj. w tym, w którym miała miejsce dostawa. W obu przypadkach jest jednak możliwa korekta rozliczenia, gdy dokument potwierdzający wywóz towarów poza granicę Wspólnoty dotrze do dostawcy w terminie późniejszym.

Podstawa prawna:
- art. 2 pkt 8, art. 41 ust. 6-9 i 11, art. 109 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143 poz. 1029

Mariusz Darecki
ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA