REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować wypłatę zaliczki na dywidendę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AP

REKLAMA

Do końca maja 2007 roku spółka z ograniczoną odpowiedzialnością osiągnęła zysk netto w kwocie 4 mln zł i oczekuje, że wypracuje planowany roczny zysk netto w kwocie 10 mln zł. Decyzją zarządu (co jest zgodne z umową spółki), zaliczka na dywidendę zostanie wypłacona do końca czerwca 2007 r. w wysokości 2 mln zł. Jak tę operację ująć w księgach rachunkowych i sprawozdaniu finansowym?


Po pierwsze, w ciągu roku zaliczka na wypłatę dywidendy powinna być księgowana na oddzielnym koncie, które można nazwać „Zaliczka na poczet dywidendy”. Po drugie, przed wypłatą zaliczki na dywidendę należy upewnić się, że wszystkie warunki wymagane przez kodeks spółek handlowych zostały wypełnione przez spółkę. Po trzecie, z wypłatą zaliczki na dywidendę wiążą się zobowiązania podatkowe. Przy zapłacie 19-proc. podatku od dywidendy część zaliczki w wysokości 380 tys. zł powinna zostać przelana do urzędu skarbowego. W przypadku wspólników z siedzibą w kraju, z którym Polska zawarła umowę w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, stawka podatku jest zwykle niższa lub wynosi nawet 0 proc. i jest określona przez tę umowę. Zastosowanie stawki wynikającej z takiej umowy jest możliwe pod warunkiem uzyskania od podatnika certyfikatu rezydencji. W przypadku 19-proc. opodatkowania, księgowanie wypłaty zaliczki na poczet dywidendy powinno być następujące: debet - konto „Zaliczka na wypłatę dywidendy” w kwocie 2 mln zł, kredyt - konto „Środki pieniężne” w kwocie 1,62 mln zł przelane do wspólników, kredyt - konto „Rozrachunki publiczno-prawne” w kwocie 380 tys. zł. Przelew do urzędu skarbowego w dniu płatności zobowiązania podatkowego powinien zostać ujęty w księgach jako zmniejszenie (kredyt) środków pieniężnych i zmniejszenie (debet) rozrachunków publiczno-prawnych w kwocie 380 tys. zł. Ustawa o rachunkowości nie reguluje szczegółowo kwestii wypłaty zaliczki na dywidendę. Ponieważ art. 53 ustawy o rachunkowości stwierdza, że podział wyniku finansowego może nastąpić jedynie po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego przez organ zatwierdzający, dlatego też w rocznym sprawozdaniu finansowym za 2007 rok przygotowanym zgodnie z ustawą o rachunkowości, konto debetowe „Zaliczka na wypłatę dywidendy” powinno być zaprezentowane jako oddzielna pozycja w kapitałach własnych spółki. Jest to zgodne z art. 50 ustawy o rachunkowości umożliwiającym wykazanie informacji w sprawozdaniu finansowym w większej szczegółowości niż określone w załącznikach do tej ustawy. Z tego względu najwłaściwsze jest, aby konto „Zaliczka na poczet dywidendy” było umiejscowione w zakładowym planie kont w grupie kont kapitałowych, a nie jak się często zdarza w grupie kont rozrachunkowych. W przypadku Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) zaliczka na dywidendę powinna być ujęta jako zmniejszenie zysków zatrzymanych, ponieważ Międzynarodowy Standard Rachunkowości nr 1 (MSR1) nie wymaga oddzielnego wykazania takiej zaliczki w bilansie, oczywiście możliwe jest zaprezentowanie zaliczki na dywidendę jako oddzielnej pozycji w bilansie. Tak czy inaczej w przypadku MSSF i ustawy o rachunkowości zaliczka na dywidendę powinna być zaprezentowana w zestawieniu zmian w kapitale własnym.


Ewa Kowalczuk

partner w dziale audytu, Ernst & Young

PODSTAWA PRAWNA

- Art. 50 oraz art. 53 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA