REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych umowę cesji leasingu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Grochola

REKLAMA

W kwietniu tego roku nasza spółka z o.o. przejęła od innej spółki umowę leasingu operacyjnego samochodu ciężarowego. W maju planujemy przejęcie kolejnej umowy - tym razem dotyczącej leasingu operacyjnego samochodu osobowego. Jak poprawnie zaewidencjonować takie przejęcie?

 


Jakie skutki w zakresie podatku dochodowego oraz VAT wiążą się z przeprowadzoną i planowaną operacją szczególnie w kontekście późniejszego wykupu leasingowanych przedmiotów? Czy faktura wystawiona przez dotychczasowego leasingobiorcę za przejęcie prawa do leasingu stanowić będzie dla nas koszt uzyskania przychodu?

 


rada


Oceniając skutki podatkowe cesji umowy leasingu, należy zwrócić szczególną uwagę, czy po przejęciu taka umowa nadal będzie spełniać warunki uznania jej za leasing operacyjny, czy też należy ją traktować jako umowę najmu. Ma to szczególnie istotne znaczenie w przypadku opłat dotyczących samochodu osobowego. Faktura za przejęcie prawa do leasingu samochodów będzie stanowić koszt uzyskania przychodów na zasadach ogólnych. Szczegóły wraz z ewidencją - w uzasadnieniu.


uzasadnienie


Zasadniczą kwestią, określającą skutki podatkowe cesji leasingu, jest ocena, czy po dokonaniu cesji umowa ta nadal będzie traktowana jako umowa leasingu, czyli spełniać będzie warunki określone w art. 17b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy też ze względu na niespełnienie określonych tam warunków zostanie potraktowana jak umowa najmu, dzierżawy itp.


Szczególne znaczenie ma to w przypadku samochodów osobowych, a konkretnie późniejszego uznawania za koszty podatkowe wydatków z tytułu ich używania. Ustawodawca (w art. 16 ust. 1 pkt 51 updop) wyłącza bowiem z kosztów uzyskania przychodów tę część wydatków z tytułu używania (na potrzeby działalności gospodarczej) samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika, która przekracza kwotę wynikającą z obowiązkowo prowadzonej ewidencji przebiegu pojazdu. Przepis ten nie dotyczy jednak samochodów osobowych używanych na podstawie umowy leasingu (o której mowa w art. 17a pkt 1 updop).


Czy przejęty samochód od pierwotnego leasingobiorcy może nadal korzystać z przywilejów leasingu


Niestety, ze względu na funkcjonujące odmienne interpretacje nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Zazwyczaj umowa od momentu jej przejęcia przez nowego korzystającego nie spełnia warunków określonych dla leasingu operacyjnego (art. 17b updop). Należy przypomnieć, że tymi warunkami są:

- zawarcie umowy na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne, lub

- zawarcie umowy na okres co najmniej 10 lat, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości.


Dodatkowo, suma ustalonych w niej opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, musi odpowiadać co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.


Warunki te mogą być spełnione przy przyjęciu założenia, iż w wyniku cesji dochodzi do przejęcia ogółu praw i obowiązków wynikających z umowy leasingu z jednej strony umowy przez osobę trzecią.


Urzędy skarbowe w przeważającej części przyjmują stanowisko, że umową cywilnoprawną nie można przenieść uprawnień (przywilejów) podatkowych. Ich sukcesję normują bowiem przepisy rozdziału 14 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa i tylko we wskazanych tam sytuacjach może nastąpić przejęcie praw i obowiązków na gruncie prawa podatkowego (postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Urzędu Skarbowego w Mikołowie z 10 maja 2006 r., sygn. PD.I-415-25-06/BF, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie z 19 września 2005 r., sygn. P-2/415/17/2005).


Można jednak spotkać się również z odmiennym stanowiskiem, przyznającym podatnikowi przejmującemu ogół praw i obowiązków wynikających z umowy leasingu prawo do dalszego traktowania tej umowy na zasadach określonych w art. 17b-17h ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (postanowienie Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z 25 sierpnia 2006 r., sygn. 1472/ROP1/423-215-267/06/AJ).


Reasumując, należy stwierdzić, że w świetle funkcjonujących odmiennych interpretacji dla pełnego bezpieczeństwa spółka Państwa powinna wystąpić z wnioskiem o wiążącą interpretację przepisów do właściwego dla siebie urzędu skarbowego.


Jak odliczać VAT od samochodu przejętego od pierwotnego leasingobiorcy


VAT od płaconych leasingodawcy rat będzie podlegać odliczeniu od podatku należnego na zasadach ogólnych określonych w ustawie o VAT. Gdy samochody będą wykorzystywane w działalności opodatkowanej, od rat dotyczących samochodu ciężarowego spółka ma prawo do pełnego odliczania VAT. W przypadku samochodu osobowego odliczeniu podlegać będzie 60% podatku z każdej kolejnej faktury, aż do osiągnięcia limitu 6000 zł.


Należy jednak pamiętać, że jeżeli przejęta umowa zostanie potraktowana jako umowa najmu, a wydatki w części nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów, to od tej części odliczenie VAT nie będzie przysługiwać.


Z jakimi skutkami należy się liczyć przy późniejszym wykupie samochodu od leasingodawcy


Odnośnie do skutków w VAT należy stwierdzić, że wykup samochodu jest operacją odrębną w stosunku do przejętej umowy leasingowej. Dlatego z tytułu wykupu samochodu osobowego przysługuje odrębny limit odliczenia w wysokości 60% podatku, nie więcej niż 6000 zł.


Natomiast w zakresie podatku dochodowego przeważa stanowisko przyznające finansującemu prawo do odsprzedaży przedmiotu leasingu nowemu korzystającemu po cenie uzgodnionej w umowie leasingu, która nie może być jednak niższa od hipotetycznej wartości netto przedmiotu leasingu (postanowienie Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z 8 listopada 2005 r., sygn. 1471/DPD2/423-104/05/AB).


Czy faktura wystawiona przez dotychczasowego leasingobiorcę za przejęcie prawa do leasingu będzie stanowić koszt uzyskania przychodu


Do wyjaśnienia pozostała więc ostatnia kwestia - możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu faktury wystawionej przez poprzedniego leasingobiorcę za odstąpienie praw do leasingu.


Faktura za przejęcie prawa do leasingu samochodów będzie stanowić koszt uzyskania przychodów na zasadach ogólnych. Potwierdzeniem tego jest postanowienie Urzędu Skarbowego w Wejherowie (z 26 października 2005 r., sygn. PB/PDP/423-P-21/2005/KG), który w następujący sposób odniósł się do omawianej kwestii:

(...) Wynagrodzenie, o którym mowa w zapytaniu Spółki, jest wydatkiem poniesionym w związku z prowadzoną przez Podatnika działalnością gospodarczą (w celu osiągnięcia przychodów) - spełnia więc warunek wynikający z art. 15 ust. 1 ustawy. Jednocześnie ustawodawca w art. 16 ust. 1 ustawy nie wymienia tego rodzaju wydatku jako niestanowiącego kosztu uzyskania przychodu, co oznacza prawo zaliczenia tego wydatku do podatkowych kosztów uzyskania przychodów. (...)


PRZYKŁAD

Spółka z o.o. w kwietniu przejęła od innej spółki z o.o. umowę leasingu na samochód osobowy i ciężarowy. Dotychczasowy leasingobiorca obciążył spółkę fakturą o wartości 12 000 netto za przejęcie praw do leasingu. Kwota ta w sposób istotny wpływa na wynik finansowy spółki.

W maju spółka otrzymała od leasingodawcy dwie pierwsze faktury dotyczące okresowej opłaty leasingowej w wysokości 5000 zł netto dla samochodu ciężarowego i 2000 netto dla samochodu osobowego.

Do zakończenia podstawowego okresu trwania umów leasingowych pozostało 15 miesięcy.

Księgowania:

1. Faktura za przejęcie prawa do leasingu

  a) wartość brutto faktury

    Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 14 640,00 zł

    Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 14 640,00 zł

  b) VAT naliczony

    Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 2 640,00 zł

    Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 2 640,00 zł

  c) wartość netto faktury

    Wn konto 402 „Usługi obce” 12 000,00 zł

    Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 12 000,00 zł

2. Przeksięgowanie poniesionego kosztu do rozliczenia w czasie

  Wn konto 640 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 12 000,00 zł

  Ma konto 490 „Rozliczenie kosztów” 12 000,00 zł

3. Faktura za okresową opłatę leasingową samochodu ciężarowego

  a) wartość brutto faktury

    Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 6 100,00 zł

    Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 6 100,00 zł

  b) VAT naliczony

    Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 1 100,00 zł

    Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 1 100,00 zł

  c) wartość netto faktury

    Wn konto 402 „Usługi obce” 5 000,00 zł

    Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 5 000,00 zł

4. Faktura za okresową opłatę leasingową samochodu osobowego

  a) wartość brutto faktury

    Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 2 440,00 zł

    Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami 2 440,00 zł

  b) VAT podlegający odliczeniu: 440,00 × 60% = 264,00

    Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 264,00 zł

    Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 264,00 zł

  c) wartość netto faktury wraz z VAT niepodlegającym odliczeniu 2000,00 + 440,00 × 40% = 2176,00 zł

    Wn konto 402 „Usługi obce” 2 176,00 zł

    Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 2 176,00 zł

5. Rata opłaty za przejęcie leasingu w części dotyczącej maja 12 000,00/15 = 800,00

  Ma konto 640 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 800,00 zł

  Wn konto 490 „Rozliczenie kosztów” 800,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Podstawa prawan:

- art. 15, art. 16 ust. 1 pkt 51, art. 17b-17h ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

- rozdział 14 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635


Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA