REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych umowę cesji leasingu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Grochola

REKLAMA

W kwietniu tego roku nasza spółka z o.o. przejęła od innej spółki umowę leasingu operacyjnego samochodu ciężarowego. W maju planujemy przejęcie kolejnej umowy - tym razem dotyczącej leasingu operacyjnego samochodu osobowego. Jak poprawnie zaewidencjonować takie przejęcie?

 


Jakie skutki w zakresie podatku dochodowego oraz VAT wiążą się z przeprowadzoną i planowaną operacją szczególnie w kontekście późniejszego wykupu leasingowanych przedmiotów? Czy faktura wystawiona przez dotychczasowego leasingobiorcę za przejęcie prawa do leasingu stanowić będzie dla nas koszt uzyskania przychodu?

 


rada


Oceniając skutki podatkowe cesji umowy leasingu, należy zwrócić szczególną uwagę, czy po przejęciu taka umowa nadal będzie spełniać warunki uznania jej za leasing operacyjny, czy też należy ją traktować jako umowę najmu. Ma to szczególnie istotne znaczenie w przypadku opłat dotyczących samochodu osobowego. Faktura za przejęcie prawa do leasingu samochodów będzie stanowić koszt uzyskania przychodów na zasadach ogólnych. Szczegóły wraz z ewidencją - w uzasadnieniu.


uzasadnienie


Zasadniczą kwestią, określającą skutki podatkowe cesji leasingu, jest ocena, czy po dokonaniu cesji umowa ta nadal będzie traktowana jako umowa leasingu, czyli spełniać będzie warunki określone w art. 17b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy też ze względu na niespełnienie określonych tam warunków zostanie potraktowana jak umowa najmu, dzierżawy itp.


Szczególne znaczenie ma to w przypadku samochodów osobowych, a konkretnie późniejszego uznawania za koszty podatkowe wydatków z tytułu ich używania. Ustawodawca (w art. 16 ust. 1 pkt 51 updop) wyłącza bowiem z kosztów uzyskania przychodów tę część wydatków z tytułu używania (na potrzeby działalności gospodarczej) samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika, która przekracza kwotę wynikającą z obowiązkowo prowadzonej ewidencji przebiegu pojazdu. Przepis ten nie dotyczy jednak samochodów osobowych używanych na podstawie umowy leasingu (o której mowa w art. 17a pkt 1 updop).


Czy przejęty samochód od pierwotnego leasingobiorcy może nadal korzystać z przywilejów leasingu


Niestety, ze względu na funkcjonujące odmienne interpretacje nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Zazwyczaj umowa od momentu jej przejęcia przez nowego korzystającego nie spełnia warunków określonych dla leasingu operacyjnego (art. 17b updop). Należy przypomnieć, że tymi warunkami są:

- zawarcie umowy na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne, lub

- zawarcie umowy na okres co najmniej 10 lat, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości.


Dodatkowo, suma ustalonych w niej opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, musi odpowiadać co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.


Warunki te mogą być spełnione przy przyjęciu założenia, iż w wyniku cesji dochodzi do przejęcia ogółu praw i obowiązków wynikających z umowy leasingu z jednej strony umowy przez osobę trzecią.


Urzędy skarbowe w przeważającej części przyjmują stanowisko, że umową cywilnoprawną nie można przenieść uprawnień (przywilejów) podatkowych. Ich sukcesję normują bowiem przepisy rozdziału 14 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa i tylko we wskazanych tam sytuacjach może nastąpić przejęcie praw i obowiązków na gruncie prawa podatkowego (postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Urzędu Skarbowego w Mikołowie z 10 maja 2006 r., sygn. PD.I-415-25-06/BF, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie z 19 września 2005 r., sygn. P-2/415/17/2005).


Można jednak spotkać się również z odmiennym stanowiskiem, przyznającym podatnikowi przejmującemu ogół praw i obowiązków wynikających z umowy leasingu prawo do dalszego traktowania tej umowy na zasadach określonych w art. 17b-17h ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (postanowienie Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z 25 sierpnia 2006 r., sygn. 1472/ROP1/423-215-267/06/AJ).


Reasumując, należy stwierdzić, że w świetle funkcjonujących odmiennych interpretacji dla pełnego bezpieczeństwa spółka Państwa powinna wystąpić z wnioskiem o wiążącą interpretację przepisów do właściwego dla siebie urzędu skarbowego.


Jak odliczać VAT od samochodu przejętego od pierwotnego leasingobiorcy


VAT od płaconych leasingodawcy rat będzie podlegać odliczeniu od podatku należnego na zasadach ogólnych określonych w ustawie o VAT. Gdy samochody będą wykorzystywane w działalności opodatkowanej, od rat dotyczących samochodu ciężarowego spółka ma prawo do pełnego odliczania VAT. W przypadku samochodu osobowego odliczeniu podlegać będzie 60% podatku z każdej kolejnej faktury, aż do osiągnięcia limitu 6000 zł.


Należy jednak pamiętać, że jeżeli przejęta umowa zostanie potraktowana jako umowa najmu, a wydatki w części nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów, to od tej części odliczenie VAT nie będzie przysługiwać.


Z jakimi skutkami należy się liczyć przy późniejszym wykupie samochodu od leasingodawcy


Odnośnie do skutków w VAT należy stwierdzić, że wykup samochodu jest operacją odrębną w stosunku do przejętej umowy leasingowej. Dlatego z tytułu wykupu samochodu osobowego przysługuje odrębny limit odliczenia w wysokości 60% podatku, nie więcej niż 6000 zł.


Natomiast w zakresie podatku dochodowego przeważa stanowisko przyznające finansującemu prawo do odsprzedaży przedmiotu leasingu nowemu korzystającemu po cenie uzgodnionej w umowie leasingu, która nie może być jednak niższa od hipotetycznej wartości netto przedmiotu leasingu (postanowienie Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z 8 listopada 2005 r., sygn. 1471/DPD2/423-104/05/AB).


Czy faktura wystawiona przez dotychczasowego leasingobiorcę za przejęcie prawa do leasingu będzie stanowić koszt uzyskania przychodu


Do wyjaśnienia pozostała więc ostatnia kwestia - możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu faktury wystawionej przez poprzedniego leasingobiorcę za odstąpienie praw do leasingu.


Faktura za przejęcie prawa do leasingu samochodów będzie stanowić koszt uzyskania przychodów na zasadach ogólnych. Potwierdzeniem tego jest postanowienie Urzędu Skarbowego w Wejherowie (z 26 października 2005 r., sygn. PB/PDP/423-P-21/2005/KG), który w następujący sposób odniósł się do omawianej kwestii:

(...) Wynagrodzenie, o którym mowa w zapytaniu Spółki, jest wydatkiem poniesionym w związku z prowadzoną przez Podatnika działalnością gospodarczą (w celu osiągnięcia przychodów) - spełnia więc warunek wynikający z art. 15 ust. 1 ustawy. Jednocześnie ustawodawca w art. 16 ust. 1 ustawy nie wymienia tego rodzaju wydatku jako niestanowiącego kosztu uzyskania przychodu, co oznacza prawo zaliczenia tego wydatku do podatkowych kosztów uzyskania przychodów. (...)


PRZYKŁAD

Spółka z o.o. w kwietniu przejęła od innej spółki z o.o. umowę leasingu na samochód osobowy i ciężarowy. Dotychczasowy leasingobiorca obciążył spółkę fakturą o wartości 12 000 netto za przejęcie praw do leasingu. Kwota ta w sposób istotny wpływa na wynik finansowy spółki.

W maju spółka otrzymała od leasingodawcy dwie pierwsze faktury dotyczące okresowej opłaty leasingowej w wysokości 5000 zł netto dla samochodu ciężarowego i 2000 netto dla samochodu osobowego.

Do zakończenia podstawowego okresu trwania umów leasingowych pozostało 15 miesięcy.

Księgowania:

1. Faktura za przejęcie prawa do leasingu

  a) wartość brutto faktury

    Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 14 640,00 zł

    Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 14 640,00 zł

  b) VAT naliczony

    Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 2 640,00 zł

    Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 2 640,00 zł

  c) wartość netto faktury

    Wn konto 402 „Usługi obce” 12 000,00 zł

    Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 12 000,00 zł

2. Przeksięgowanie poniesionego kosztu do rozliczenia w czasie

  Wn konto 640 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 12 000,00 zł

  Ma konto 490 „Rozliczenie kosztów” 12 000,00 zł

3. Faktura za okresową opłatę leasingową samochodu ciężarowego

  a) wartość brutto faktury

    Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 6 100,00 zł

    Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 6 100,00 zł

  b) VAT naliczony

    Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 1 100,00 zł

    Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 1 100,00 zł

  c) wartość netto faktury

    Wn konto 402 „Usługi obce” 5 000,00 zł

    Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 5 000,00 zł

4. Faktura za okresową opłatę leasingową samochodu osobowego

  a) wartość brutto faktury

    Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 2 440,00 zł

    Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami 2 440,00 zł

  b) VAT podlegający odliczeniu: 440,00 × 60% = 264,00

    Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 264,00 zł

    Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 264,00 zł

  c) wartość netto faktury wraz z VAT niepodlegającym odliczeniu 2000,00 + 440,00 × 40% = 2176,00 zł

    Wn konto 402 „Usługi obce” 2 176,00 zł

    Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 2 176,00 zł

5. Rata opłaty za przejęcie leasingu w części dotyczącej maja 12 000,00/15 = 800,00

  Ma konto 640 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 800,00 zł

  Wn konto 490 „Rozliczenie kosztów” 800,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Podstawa prawan:

- art. 15, art. 16 ust. 1 pkt 51, art. 17b-17h ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

- rozdział 14 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635


Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA