REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć sprzedaż samochodu wykupionego po leasingu

Joanna Krawczyk

REKLAMA

Od 2002 r. użytkowałam na podstawie umowy leasingu operacyjnego samochód osobowy. W kwietniu 2007 r. po zakończeniu leasingu wykupiłam go za 500 zł netto i zaksięgowałam tę wartość bezpośrednio w koszty. Teraz zamierzam sprzedać ten samochód. Jak to rozliczyć? W jakiej wartości muszę wystawić fakturę? Czy może to być cena 900 zł netto?


rada


Zasadniczo kwotę sprzedaży może Pani ustalić według własnego uznania. Cena ta nie powinna jednak odbiegać od ceny rynkowej, ponieważ urząd skarbowy mógłby doszukać się tutaj próby obejścia prawa. Na jej wysokość nie ma natomiast wpływu fakt, że dotyczy to samochodu wykupionego po zakończeniu umowy leasingu operacyjnego. Koszt nabycia samochodu należy ująć w kolumnie 13 pkpir (lub 14, jeśli prowadzi Pani księgę według starego wzoru) w dacie nabycia samochodu. Przychód należy ująć w dacie jego sprzedaży w kolumnie 8.


uzasadnienie


Nabycie samochodu przez leasingobiorcę po zakończeniu umowy leasingu operacyjnego stanowi przejęcie go na własność. Wcześniej, w trakcie trwania umowy leasingowej, samochód był tylko użytkowany przez leasingobiorcę, a uiszczane opłaty stanowiły przede wszystkim wynagrodzenie za to użytkowanie. Właścicielem samochodu był wtedy leasingodawca i to on dokonywał odpisów amortyzacyjnych od wartości samochodu. Spłacane raty leasingowe stanowiły faktycznie spłatę wartości samochodu. Dlatego, aby móc je zaliczać do kosztów uzyskania przychodów, należało spełnić określone warunki. Należy do nich m.in. odpowiedni czas trwania umowy, który powinien wynosić co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji. Dla samochodu stanowi to minimalnie 24 miesiące (normatywny okres amortyzacji dla samochodu wynosi 60 miesięcy).


Dopiero po wykupieniu przez leasingobiorcę samochodu stał się on jego własnością i tym samym można było podjąć decyzję o przyjęciu samochodu na stan środków trwałych. Wartością początkową tego środka powinna być cena jego nabycia. W tym przypadku była to kwota 500 zł. Sprzedawca - leasingodawca powinien ją ustalić na poziomie nie niższym niż hipotetyczna wartość netto. Jeżeli wartość nabytego samochodu nie przekraczała kwoty 3500 zł (a tak było w opisanym przypadku), można go było jednorazowo zamortyzować i tym samym w całości uwzględnić w kosztach uzyskania przychodów już w miesiącu przyjęcia do używania.


W związku z tym, że podatnik nie zamierzał korzystać z samochodu dłużej niż rok, po jego nabyciu mógł uznać go za składnik wyposażenia. W takiej sytuacji cena nabycia samochodu również mogła zostać uwzględniona w kosztach uzyskania przychodów w miesiącu dokonania zakupu.


Decydując o sprzedaży tego samochodu, podatnik, co do zasady, sam ustala jego cenę. Nie powinna ona jednak odbiegać znacząco od ceny rynkowej. Wprawdzie nie ma przepisów, które w tym przypadku (dokładnie przy sprzedaży składnika majątku o wartości poniżej 1500 zł, zaliczonego jednorazowo w koszty) wprost wymagają ustalenia ceny sprzedaży na poziomie ceny rynkowej), ale należy liczyć się z tym, że urząd skarbowy może doszukiwać się w takiej transakcji próby obejścia prawa. Znaczne zaniżenie ceny sprzedaży może wynikać z tego, że strony zawarły jakieś dodatkowe porozumienie, zobowiązały się do dodatkowych świadczeń albo transakcja z innych względów jest tylko częściowo odpłatna. W takiej sytuacji różnica pomiędzy ceną rynkową a ceną transakcyjną mogłaby zostać uznana za przychód nabywcy samochodu.


W opisanej sytuacji podatnik zyska na dokonanej sprzedaży, ponieważ koszt nabycia samochodu (500 zł) jest niższy niż cena jego sprzedaży (900 zł). Powstała różnica będzie stanowiła dochód podlegający opodatkowaniu. Przy czym koszt zostanie ujęty w kolumnie 13 pkpir (lub 14, jeśli prowadzi Pani księgę według starego wzoru) w dacie nabycia samochodu. Przychód należy ująć w dacie jego sprzedaży w kolumnie 8. W księdze nie należy więc ujmować ostatecznego wyniku tej transakcji (900 zł - 500 zł = 400 zł), tylko osobno koszt i osobno przychód.


Podstawa prawna:
- art. 11 ust. 2b, art. 14 ust. 2 pkt 1, 8, art. 22a ust. 1, art. 22g ust. 1 pkt 1a, art. 22d, art. 23b-23c, art. 24 ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 219


Joanna Krawczyk

doradca podatkowy, właścicielka kancelarii podatkowej

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

Będzie rewolucja w raportowaniu ESG po zmianach w dyrektywie CSRD? Obowiązki tylko dla największych firm. Pakiet Omnibus I Komisji Europejskiej

W lutym 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła przełomowe zmiany w unijnym systemie raportowania zrównoważonego rozwoju, wywołując gorącą debatę wśród przedsiębiorców, prawników i ekspertów ESG. Propozycje zawarte w pakiecie Omnibus, obejmujące m.in. modyfikacje dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), zdaniem wielu komentatorów stanowią próbę znalezienia równowagi między ambicjami klimatycznymi UE a realiami gospodarczymi. Wspólnie z dr Anną Partyką-Opielą, partnerką kancelarii Rymarz Zdort Maruta i laureatką rankingu Top 25 Women Lawyers in Business by Forbes 2024, analizujemy konsekwencje tych zmian dla europejskiego biznesu.

Biznes ma dość! Domaga się prostych i stabilnych podatków. Jest 100 postulatów

Chaos w podatkach, powolne sądy i drakońskie areszty gospodarcze – polscy przedsiębiorcy mają dość! Domagają się uproszczenia systemu podatkowego, rozszerzenia estońskiego CIT oraz stabilnych przepisów. Czy rząd posłucha biznesu, zanim firmy zaczną masowo uciekać za granicę?

REKLAMA

Deregulacja: nowe przepisy dla biznesu od 1 maja 2025 r. 40 zmian - kontrole firm, rzemiosło, mały ZUS plus, zamówienia publiczne i inne ułatwienia

W dniu 11 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Zmiany mają wejść w życie w większości od 1 maja 2025 roku

Wynagrodzenie brutto, a netto w 2025 roku. Jak obliczyć kwotę pensji do wypłaty? [Przykłady]

Jedną z podstawowych kwestii dla pracownika i pracodawcy jest ustalenie stawki wynagrodzenia, jaką pracownik będzie co miesiąc otrzymywał za wykonywanie swoich obowiązków służbowych. Pracownicy często mają wątpliwości dlaczego kwota netto, która dostają na konto, jest o tyle niższa niż ta zapisana w umowie. Kwota która podana jest na umowie o pracę to najczęściej kwota brutto, czyli całość wynagrodzenia, które zostaje pomniejszane o należne świadczenia publicznoprawne. Po odjęciu tych świadczeń pozostaje kwota netto, którą pracownik otrzymuje, tzw. „kwota na rękę”.

Zasiłek chorobowy już od pierwszego dnia? Przedsiębiorcy apelują do rządu o natychmiastowe działania

Rada Przedsiębiorców domaga się realizacji obietnicy wyborczej – ZUS powinien przejąć wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia absencji pracownika. W liście do premiera Donalda Tuska i liderów koalicji przedsiębiorcy wzywają do uchwalenia przepisów jeszcze przed wyborami prezydenckimi. Czy rząd dotrzyma słowa?

Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

REKLAMA

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

REKLAMA