REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć sprzedaż samochodu wykupionego po leasingu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Krawczyk

REKLAMA

Od 2002 r. użytkowałam na podstawie umowy leasingu operacyjnego samochód osobowy. W kwietniu 2007 r. po zakończeniu leasingu wykupiłam go za 500 zł netto i zaksięgowałam tę wartość bezpośrednio w koszty. Teraz zamierzam sprzedać ten samochód. Jak to rozliczyć? W jakiej wartości muszę wystawić fakturę? Czy może to być cena 900 zł netto?


rada


Zasadniczo kwotę sprzedaży może Pani ustalić według własnego uznania. Cena ta nie powinna jednak odbiegać od ceny rynkowej, ponieważ urząd skarbowy mógłby doszukać się tutaj próby obejścia prawa. Na jej wysokość nie ma natomiast wpływu fakt, że dotyczy to samochodu wykupionego po zakończeniu umowy leasingu operacyjnego. Koszt nabycia samochodu należy ująć w kolumnie 13 pkpir (lub 14, jeśli prowadzi Pani księgę według starego wzoru) w dacie nabycia samochodu. Przychód należy ująć w dacie jego sprzedaży w kolumnie 8.


uzasadnienie


Nabycie samochodu przez leasingobiorcę po zakończeniu umowy leasingu operacyjnego stanowi przejęcie go na własność. Wcześniej, w trakcie trwania umowy leasingowej, samochód był tylko użytkowany przez leasingobiorcę, a uiszczane opłaty stanowiły przede wszystkim wynagrodzenie za to użytkowanie. Właścicielem samochodu był wtedy leasingodawca i to on dokonywał odpisów amortyzacyjnych od wartości samochodu. Spłacane raty leasingowe stanowiły faktycznie spłatę wartości samochodu. Dlatego, aby móc je zaliczać do kosztów uzyskania przychodów, należało spełnić określone warunki. Należy do nich m.in. odpowiedni czas trwania umowy, który powinien wynosić co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji. Dla samochodu stanowi to minimalnie 24 miesiące (normatywny okres amortyzacji dla samochodu wynosi 60 miesięcy).


Dopiero po wykupieniu przez leasingobiorcę samochodu stał się on jego własnością i tym samym można było podjąć decyzję o przyjęciu samochodu na stan środków trwałych. Wartością początkową tego środka powinna być cena jego nabycia. W tym przypadku była to kwota 500 zł. Sprzedawca - leasingodawca powinien ją ustalić na poziomie nie niższym niż hipotetyczna wartość netto. Jeżeli wartość nabytego samochodu nie przekraczała kwoty 3500 zł (a tak było w opisanym przypadku), można go było jednorazowo zamortyzować i tym samym w całości uwzględnić w kosztach uzyskania przychodów już w miesiącu przyjęcia do używania.


W związku z tym, że podatnik nie zamierzał korzystać z samochodu dłużej niż rok, po jego nabyciu mógł uznać go za składnik wyposażenia. W takiej sytuacji cena nabycia samochodu również mogła zostać uwzględniona w kosztach uzyskania przychodów w miesiącu dokonania zakupu.


Decydując o sprzedaży tego samochodu, podatnik, co do zasady, sam ustala jego cenę. Nie powinna ona jednak odbiegać znacząco od ceny rynkowej. Wprawdzie nie ma przepisów, które w tym przypadku (dokładnie przy sprzedaży składnika majątku o wartości poniżej 1500 zł, zaliczonego jednorazowo w koszty) wprost wymagają ustalenia ceny sprzedaży na poziomie ceny rynkowej), ale należy liczyć się z tym, że urząd skarbowy może doszukiwać się w takiej transakcji próby obejścia prawa. Znaczne zaniżenie ceny sprzedaży może wynikać z tego, że strony zawarły jakieś dodatkowe porozumienie, zobowiązały się do dodatkowych świadczeń albo transakcja z innych względów jest tylko częściowo odpłatna. W takiej sytuacji różnica pomiędzy ceną rynkową a ceną transakcyjną mogłaby zostać uznana za przychód nabywcy samochodu.


W opisanej sytuacji podatnik zyska na dokonanej sprzedaży, ponieważ koszt nabycia samochodu (500 zł) jest niższy niż cena jego sprzedaży (900 zł). Powstała różnica będzie stanowiła dochód podlegający opodatkowaniu. Przy czym koszt zostanie ujęty w kolumnie 13 pkpir (lub 14, jeśli prowadzi Pani księgę według starego wzoru) w dacie nabycia samochodu. Przychód należy ująć w dacie jego sprzedaży w kolumnie 8. W księdze nie należy więc ujmować ostatecznego wyniku tej transakcji (900 zł - 500 zł = 400 zł), tylko osobno koszt i osobno przychód.


Podstawa prawna:
- art. 11 ust. 2b, art. 14 ust. 2 pkt 1, 8, art. 22a ust. 1, art. 22g ust. 1 pkt 1a, art. 22d, art. 23b-23c, art. 24 ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 219


Joanna Krawczyk

doradca podatkowy, właścicielka kancelarii podatkowej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA