REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć sprzedaż samochodu wykupionego po leasingu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Krawczyk

REKLAMA

Od 2002 r. użytkowałam na podstawie umowy leasingu operacyjnego samochód osobowy. W kwietniu 2007 r. po zakończeniu leasingu wykupiłam go za 500 zł netto i zaksięgowałam tę wartość bezpośrednio w koszty. Teraz zamierzam sprzedać ten samochód. Jak to rozliczyć? W jakiej wartości muszę wystawić fakturę? Czy może to być cena 900 zł netto?


rada


Zasadniczo kwotę sprzedaży może Pani ustalić według własnego uznania. Cena ta nie powinna jednak odbiegać od ceny rynkowej, ponieważ urząd skarbowy mógłby doszukać się tutaj próby obejścia prawa. Na jej wysokość nie ma natomiast wpływu fakt, że dotyczy to samochodu wykupionego po zakończeniu umowy leasingu operacyjnego. Koszt nabycia samochodu należy ująć w kolumnie 13 pkpir (lub 14, jeśli prowadzi Pani księgę według starego wzoru) w dacie nabycia samochodu. Przychód należy ująć w dacie jego sprzedaży w kolumnie 8.


uzasadnienie


Nabycie samochodu przez leasingobiorcę po zakończeniu umowy leasingu operacyjnego stanowi przejęcie go na własność. Wcześniej, w trakcie trwania umowy leasingowej, samochód był tylko użytkowany przez leasingobiorcę, a uiszczane opłaty stanowiły przede wszystkim wynagrodzenie za to użytkowanie. Właścicielem samochodu był wtedy leasingodawca i to on dokonywał odpisów amortyzacyjnych od wartości samochodu. Spłacane raty leasingowe stanowiły faktycznie spłatę wartości samochodu. Dlatego, aby móc je zaliczać do kosztów uzyskania przychodów, należało spełnić określone warunki. Należy do nich m.in. odpowiedni czas trwania umowy, który powinien wynosić co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji. Dla samochodu stanowi to minimalnie 24 miesiące (normatywny okres amortyzacji dla samochodu wynosi 60 miesięcy).


Dopiero po wykupieniu przez leasingobiorcę samochodu stał się on jego własnością i tym samym można było podjąć decyzję o przyjęciu samochodu na stan środków trwałych. Wartością początkową tego środka powinna być cena jego nabycia. W tym przypadku była to kwota 500 zł. Sprzedawca - leasingodawca powinien ją ustalić na poziomie nie niższym niż hipotetyczna wartość netto. Jeżeli wartość nabytego samochodu nie przekraczała kwoty 3500 zł (a tak było w opisanym przypadku), można go było jednorazowo zamortyzować i tym samym w całości uwzględnić w kosztach uzyskania przychodów już w miesiącu przyjęcia do używania.


W związku z tym, że podatnik nie zamierzał korzystać z samochodu dłużej niż rok, po jego nabyciu mógł uznać go za składnik wyposażenia. W takiej sytuacji cena nabycia samochodu również mogła zostać uwzględniona w kosztach uzyskania przychodów w miesiącu dokonania zakupu.


Decydując o sprzedaży tego samochodu, podatnik, co do zasady, sam ustala jego cenę. Nie powinna ona jednak odbiegać znacząco od ceny rynkowej. Wprawdzie nie ma przepisów, które w tym przypadku (dokładnie przy sprzedaży składnika majątku o wartości poniżej 1500 zł, zaliczonego jednorazowo w koszty) wprost wymagają ustalenia ceny sprzedaży na poziomie ceny rynkowej), ale należy liczyć się z tym, że urząd skarbowy może doszukiwać się w takiej transakcji próby obejścia prawa. Znaczne zaniżenie ceny sprzedaży może wynikać z tego, że strony zawarły jakieś dodatkowe porozumienie, zobowiązały się do dodatkowych świadczeń albo transakcja z innych względów jest tylko częściowo odpłatna. W takiej sytuacji różnica pomiędzy ceną rynkową a ceną transakcyjną mogłaby zostać uznana za przychód nabywcy samochodu.


W opisanej sytuacji podatnik zyska na dokonanej sprzedaży, ponieważ koszt nabycia samochodu (500 zł) jest niższy niż cena jego sprzedaży (900 zł). Powstała różnica będzie stanowiła dochód podlegający opodatkowaniu. Przy czym koszt zostanie ujęty w kolumnie 13 pkpir (lub 14, jeśli prowadzi Pani księgę według starego wzoru) w dacie nabycia samochodu. Przychód należy ująć w dacie jego sprzedaży w kolumnie 8. W księdze nie należy więc ujmować ostatecznego wyniku tej transakcji (900 zł - 500 zł = 400 zł), tylko osobno koszt i osobno przychód.


Podstawa prawna:
- art. 11 ust. 2b, art. 14 ust. 2 pkt 1, 8, art. 22a ust. 1, art. 22g ust. 1 pkt 1a, art. 22d, art. 23b-23c, art. 24 ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 219


Joanna Krawczyk

doradca podatkowy, właścicielka kancelarii podatkowej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA