REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księdze przekazanie towaru na własne potrzeby

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

REKLAMA

Prowadzę działalność w zakresie handlu art. spożywczymi (sklep). Rozliczam się na zasadach ogólnych na podstawie księgi przychodów i rozchodów. Na potrzeby własne pobieram ze sklepu różne towary. W jaki sposób księgować te towary w księdze?


RADA


Przekazanie na potrzeby osobiste towarów ujętych uprzednio w księdze jako koszt działalności gospodarczej skutkuje koniecznością korekty kosztów. Zakupiony pierwotnie dla celów działalności towar handlowy zmienia bowiem swoje przeznaczenie. Dlatego w kolumnie 10 księgi należy zmniejszyć koszty o wartość przekazanych na potrzeby osobiste towarów, wpisując ją ze znakiem minus lub kolorem czerwonym. Jeśli przy zakupie towarów został odliczony VAT, to przekazanie towarów na potrzeby własne podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Wymaga zatem udokumentowania fakturą wewnętrzną.


UZASADNIENIE


Podatnik podatku od towarów i usług rozliczający podatek dochodowy w oparciu o prowadzoną księgę przychodów i rozchodów koszty związane z zakupem materiałów oraz towarów handlowych ewidencjonuje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów według cen zakupu. Do zaewidencjonowania tych kosztów służy kolumna 10 księgi.


Na podstawie § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do księgi niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży (z wyjątkami określonymi w § 30 tego rozporządzenia). Wartość towaru jest więc zaliczana do kosztów w momencie jego zakupu na podstawie faktury. Z faktury tej odliczany jest również w całości lub w części naliczony VAT.


W przypadku późniejszego przekazania towarów handlowych na potrzeby osobiste podatnika ma miejsce zmiana przeznaczenia towaru, którego wartość została uprzednio ujęta jako koszt prowadzonej działalności gospodarczej. Wystąpienie takiej okoliczności skutkuje zatem koniecznością korekty kosztów w związku z wycofaniem towarów ze sprzedaży i udokumentowania tego faktu fakturą wewnętrzną.


Wydatki na zakup towarów przekazanych następnie na cele osobiste podatnika niezwiązane z prowadzoną działalnością straciły charakter wydatków poniesionych w celu uzyskania przychodu. Tym samym przestał istnieć związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy tymi wydatkami a przychodami osiąganymi z działalności. W momencie tego rodzaju przekazania wydatki przestały zatem spełniać przesłanki określone w art. 22 ust. 1 updof.


Potwierdzają to również organy podatkowe. Przykładem jest pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bolesławcu z 17 sierpnia 2004 r. nr PDI/415-8/04, w którym podkreślono, że:

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Zwrot „w celu” znaczy, że nie każdy wydatek poniesiony przez podatników w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą jest kosztem uzyskania przychodów; warunkiem jest, aby pomiędzy wydatkiem a osiągniętym przychodem zachodził związek przyczynowo - skutkowy. (...) Wydatków osobistych nie zalicza się co do zasady do kosztów działalności gospodarczej, ponieważ nie mają one wpływu na powstanie lub zwiększenie przychodu.


Przekazanie towarów handlowych na potrzeby osobiste podatnika dokumentuje się poprzez wystawienie faktury wewnętrznej. W ten sposób spełniona zostaje dyspozycja przepisu art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przekazanie towaru na cele osobiste inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, od którego przy zakupie został odliczony VAT, podatnik jest obowiązany opodatkować, naliczając podatek należny od podstawy opodatkowania, jaką jest cena zakupu tego towaru.


WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przekazanie towarów na cele osobiste wymaga udokumentowania fakturą wewnętrzną.


Gdyby przy zakupie towarów przekazywanych na własne potrzeby nie przysługiwało Panu prawo do odliczenia VAT, to nie miałby Pan obowiązku opodatkowywania takiej czynności i wystawiania faktury wewnętrznej. Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki z 27 maja 2005 r., nr PP 443/1/76/60/05, czytamy, że:

Reasumując, organ podatkowy podziela Pani stanowisko, że przekazanie samochodu na cele osobiste podatnika w sytuacji, gdy nie przysługiwało odliczenie podatku naliczonego przy zakupie, nie wiąże się z koniecznością wystawienia faktury wewnętrznej, wykazaniem w niej obrotu zwolnionego ani też wykazania tego zdarzenia w deklaracji VAT-7, ponieważ czynność ta nie podlega opodatkowaniu.


Zapisy w księdze zmniejszające przychody lub koszty mogą być dokonywane ze znakiem minus (-) lub kolorem czerwonym (§ 12 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia w sprawie prowadzenia księgi). Dlatego o wartość przekazanych na potrzeby osobiste towarów należy zmniejszyć koszty w kolumnie 10 księgi, wpisując ją ze znakiem minus lub kolorem czerwonym.


Podstawa prawna:
- art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 99, poz. 658

- § 12 ust. 2 pkt 2, § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 36, poz. 229

- art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029


Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA