REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księdze przekazanie towaru na własne potrzeby

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

REKLAMA

Prowadzę działalność w zakresie handlu art. spożywczymi (sklep). Rozliczam się na zasadach ogólnych na podstawie księgi przychodów i rozchodów. Na potrzeby własne pobieram ze sklepu różne towary. W jaki sposób księgować te towary w księdze?


RADA


Przekazanie na potrzeby osobiste towarów ujętych uprzednio w księdze jako koszt działalności gospodarczej skutkuje koniecznością korekty kosztów. Zakupiony pierwotnie dla celów działalności towar handlowy zmienia bowiem swoje przeznaczenie. Dlatego w kolumnie 10 księgi należy zmniejszyć koszty o wartość przekazanych na potrzeby osobiste towarów, wpisując ją ze znakiem minus lub kolorem czerwonym. Jeśli przy zakupie towarów został odliczony VAT, to przekazanie towarów na potrzeby własne podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Wymaga zatem udokumentowania fakturą wewnętrzną.


UZASADNIENIE


Podatnik podatku od towarów i usług rozliczający podatek dochodowy w oparciu o prowadzoną księgę przychodów i rozchodów koszty związane z zakupem materiałów oraz towarów handlowych ewidencjonuje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów według cen zakupu. Do zaewidencjonowania tych kosztów służy kolumna 10 księgi.


Na podstawie § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do księgi niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży (z wyjątkami określonymi w § 30 tego rozporządzenia). Wartość towaru jest więc zaliczana do kosztów w momencie jego zakupu na podstawie faktury. Z faktury tej odliczany jest również w całości lub w części naliczony VAT.


W przypadku późniejszego przekazania towarów handlowych na potrzeby osobiste podatnika ma miejsce zmiana przeznaczenia towaru, którego wartość została uprzednio ujęta jako koszt prowadzonej działalności gospodarczej. Wystąpienie takiej okoliczności skutkuje zatem koniecznością korekty kosztów w związku z wycofaniem towarów ze sprzedaży i udokumentowania tego faktu fakturą wewnętrzną.


Wydatki na zakup towarów przekazanych następnie na cele osobiste podatnika niezwiązane z prowadzoną działalnością straciły charakter wydatków poniesionych w celu uzyskania przychodu. Tym samym przestał istnieć związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy tymi wydatkami a przychodami osiąganymi z działalności. W momencie tego rodzaju przekazania wydatki przestały zatem spełniać przesłanki określone w art. 22 ust. 1 updof.


Potwierdzają to również organy podatkowe. Przykładem jest pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bolesławcu z 17 sierpnia 2004 r. nr PDI/415-8/04, w którym podkreślono, że:

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Zwrot „w celu” znaczy, że nie każdy wydatek poniesiony przez podatników w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą jest kosztem uzyskania przychodów; warunkiem jest, aby pomiędzy wydatkiem a osiągniętym przychodem zachodził związek przyczynowo - skutkowy. (...) Wydatków osobistych nie zalicza się co do zasady do kosztów działalności gospodarczej, ponieważ nie mają one wpływu na powstanie lub zwiększenie przychodu.


Przekazanie towarów handlowych na potrzeby osobiste podatnika dokumentuje się poprzez wystawienie faktury wewnętrznej. W ten sposób spełniona zostaje dyspozycja przepisu art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przekazanie towaru na cele osobiste inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, od którego przy zakupie został odliczony VAT, podatnik jest obowiązany opodatkować, naliczając podatek należny od podstawy opodatkowania, jaką jest cena zakupu tego towaru.


WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przekazanie towarów na cele osobiste wymaga udokumentowania fakturą wewnętrzną.


Gdyby przy zakupie towarów przekazywanych na własne potrzeby nie przysługiwało Panu prawo do odliczenia VAT, to nie miałby Pan obowiązku opodatkowywania takiej czynności i wystawiania faktury wewnętrznej. Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki z 27 maja 2005 r., nr PP 443/1/76/60/05, czytamy, że:

Reasumując, organ podatkowy podziela Pani stanowisko, że przekazanie samochodu na cele osobiste podatnika w sytuacji, gdy nie przysługiwało odliczenie podatku naliczonego przy zakupie, nie wiąże się z koniecznością wystawienia faktury wewnętrznej, wykazaniem w niej obrotu zwolnionego ani też wykazania tego zdarzenia w deklaracji VAT-7, ponieważ czynność ta nie podlega opodatkowaniu.


Zapisy w księdze zmniejszające przychody lub koszty mogą być dokonywane ze znakiem minus (-) lub kolorem czerwonym (§ 12 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia w sprawie prowadzenia księgi). Dlatego o wartość przekazanych na potrzeby osobiste towarów należy zmniejszyć koszty w kolumnie 10 księgi, wpisując ją ze znakiem minus lub kolorem czerwonym.


Podstawa prawna:
- art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 99, poz. 658

- § 12 ust. 2 pkt 2, § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 36, poz. 229

- art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029


Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

REKLAMA