REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księdze przekazanie towaru na własne potrzeby

Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

REKLAMA

Prowadzę działalność w zakresie handlu art. spożywczymi (sklep). Rozliczam się na zasadach ogólnych na podstawie księgi przychodów i rozchodów. Na potrzeby własne pobieram ze sklepu różne towary. W jaki sposób księgować te towary w księdze?


RADA


Przekazanie na potrzeby osobiste towarów ujętych uprzednio w księdze jako koszt działalności gospodarczej skutkuje koniecznością korekty kosztów. Zakupiony pierwotnie dla celów działalności towar handlowy zmienia bowiem swoje przeznaczenie. Dlatego w kolumnie 10 księgi należy zmniejszyć koszty o wartość przekazanych na potrzeby osobiste towarów, wpisując ją ze znakiem minus lub kolorem czerwonym. Jeśli przy zakupie towarów został odliczony VAT, to przekazanie towarów na potrzeby własne podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Wymaga zatem udokumentowania fakturą wewnętrzną.


UZASADNIENIE


Podatnik podatku od towarów i usług rozliczający podatek dochodowy w oparciu o prowadzoną księgę przychodów i rozchodów koszty związane z zakupem materiałów oraz towarów handlowych ewidencjonuje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów według cen zakupu. Do zaewidencjonowania tych kosztów służy kolumna 10 księgi.


Na podstawie § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do księgi niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży (z wyjątkami określonymi w § 30 tego rozporządzenia). Wartość towaru jest więc zaliczana do kosztów w momencie jego zakupu na podstawie faktury. Z faktury tej odliczany jest również w całości lub w części naliczony VAT.


W przypadku późniejszego przekazania towarów handlowych na potrzeby osobiste podatnika ma miejsce zmiana przeznaczenia towaru, którego wartość została uprzednio ujęta jako koszt prowadzonej działalności gospodarczej. Wystąpienie takiej okoliczności skutkuje zatem koniecznością korekty kosztów w związku z wycofaniem towarów ze sprzedaży i udokumentowania tego faktu fakturą wewnętrzną.


Wydatki na zakup towarów przekazanych następnie na cele osobiste podatnika niezwiązane z prowadzoną działalnością straciły charakter wydatków poniesionych w celu uzyskania przychodu. Tym samym przestał istnieć związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy tymi wydatkami a przychodami osiąganymi z działalności. W momencie tego rodzaju przekazania wydatki przestały zatem spełniać przesłanki określone w art. 22 ust. 1 updof.


Potwierdzają to również organy podatkowe. Przykładem jest pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bolesławcu z 17 sierpnia 2004 r. nr PDI/415-8/04, w którym podkreślono, że:

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Zwrot „w celu” znaczy, że nie każdy wydatek poniesiony przez podatników w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą jest kosztem uzyskania przychodów; warunkiem jest, aby pomiędzy wydatkiem a osiągniętym przychodem zachodził związek przyczynowo - skutkowy. (...) Wydatków osobistych nie zalicza się co do zasady do kosztów działalności gospodarczej, ponieważ nie mają one wpływu na powstanie lub zwiększenie przychodu.


Przekazanie towarów handlowych na potrzeby osobiste podatnika dokumentuje się poprzez wystawienie faktury wewnętrznej. W ten sposób spełniona zostaje dyspozycja przepisu art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przekazanie towaru na cele osobiste inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, od którego przy zakupie został odliczony VAT, podatnik jest obowiązany opodatkować, naliczając podatek należny od podstawy opodatkowania, jaką jest cena zakupu tego towaru.


WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przekazanie towarów na cele osobiste wymaga udokumentowania fakturą wewnętrzną.


Gdyby przy zakupie towarów przekazywanych na własne potrzeby nie przysługiwało Panu prawo do odliczenia VAT, to nie miałby Pan obowiązku opodatkowywania takiej czynności i wystawiania faktury wewnętrznej. Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki z 27 maja 2005 r., nr PP 443/1/76/60/05, czytamy, że:

Reasumując, organ podatkowy podziela Pani stanowisko, że przekazanie samochodu na cele osobiste podatnika w sytuacji, gdy nie przysługiwało odliczenie podatku naliczonego przy zakupie, nie wiąże się z koniecznością wystawienia faktury wewnętrznej, wykazaniem w niej obrotu zwolnionego ani też wykazania tego zdarzenia w deklaracji VAT-7, ponieważ czynność ta nie podlega opodatkowaniu.


Zapisy w księdze zmniejszające przychody lub koszty mogą być dokonywane ze znakiem minus (-) lub kolorem czerwonym (§ 12 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia w sprawie prowadzenia księgi). Dlatego o wartość przekazanych na potrzeby osobiste towarów należy zmniejszyć koszty w kolumnie 10 księgi, wpisując ją ze znakiem minus lub kolorem czerwonym.


Podstawa prawna:
- art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 99, poz. 658

- § 12 ust. 2 pkt 2, § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 36, poz. 229

- art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029


Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA