REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są konsekwencje utraty prawa do zwolnienia podmiotowego przez spółdzielnię mieszkaniową

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy małą spółdzielnią mieszkaniową. Zajmujemy się eksploatacją i utrzymaniem zasobów (wszystkie z prawem własnościowym) - lokali mieszkalnych, usługowych i garaży w podziemiach. Dotychczas obciążaliśmy lokale usługowe i mieszkalne notami księgowymi z wyszczególnieniem pozycji: eksploatacja, sprzątanie, wieczysta dzierżawa, podatek od nieruchomości, ubezpieczenie, fundusz remontowy, ochrona, śmieci, zimna woda, c.o. stałe, c.o. zmienne, ciepła woda, garaż.
Od 1 maja 2004 r. korzystaliśmy ze zwolnienia podmiotowego VAT (lokale usługowe i garaże).
Próg zwolnienia wyliczony proporcjonalnie (30 591,53 zł) przekroczyliśmy 1 września 2004 r. – na podstawie ewidencji w rachunku narastającym (od 1 maja sumowanie not dotyczących lokali usługowych i garaży = 32 137,61 zł). Do tej pory nie złożyliśmy zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R.
Co powinniśmy zrobić, oprócz konieczności zarejestrowania się, żeby dopełnić obowiązku rozliczenia VAT z urzędem skarbowym?
Czy po zarejestrowaniu można wystawić faktury VAT do września, czy wystawić inny dokument – jaki? Jak to przeprowadzić technicznie, żeby mimo opóźnień było jak najmniej nieprawidłowości? Czy zrobić korektę not, kwoty z not potraktować jako brutto i z tego wyjść na netto (kwota ogółem czy poszczególnymi pozycjami noty)? Przez to uszczupli się obrót, ale należny podatek będzie mniejszy i zawarty w zapłaconych notach.
Oprócz złożenia VAT-R spółdzielnia jest zobowiązana do złożenia zaległych deklaracji, wystawienia zaległych faktur oraz sporządzenia ewidencji VAT za miesiące, w których nie miała prawa do zwolnienia podmiotowego. Nie przysługuje jej odliczenie VAT naliczonego za te miesiące, w których nie była zarejestrowanym podatnikiem VAT.
W wyniku przekroczenia progu zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 oraz ust. 9 ustawy o VAT Czytelnik traci zwolnienie podmiotowe i z tą chwilą powstanie u niego obowiązek podatkowy. Opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad wartość kwoty zwolnienia przewidzianego w danym roku kalendarzowym.
Podatnicy zobowiązani są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R przed dniem, w którym utracili prawo do zwolnienia (art. 96 ustawy o VAT). Fakt złożenia deklaracji powoduje, iż naczelnik urzędu skarbowego rejestruje zgłoszenie, przez co spółdzielnia otrzymuje status podatnika VAT czynnego. Niedopełnienie obowiązku rejestracji do VAT nie tylko naraża podatnika na poniesienie kar, lecz również pozbawia prawa do rozliczenia podatku naliczonego (art. 88 ust. 4 ustawy o VAT). W związku z tym spółdzielnia powinna niezwłocznie dopełnić obowiązku rejestracji do VAT.
Ponadto przekroczenie progu zwolnienia obliguje podatnika do składania comiesięcznych deklaracji podatkowych. Uzupełnienia będą wymagały deklaracje za kolejne miesiące, począwszy od zeznania za wrzesień. Na deklaracjach złożonych po terminie należy wykazać jedynie podatek należny z faktur sprzedaży.
W przypadku opisanym przez podatnika uzupełnienie ewidencji wiąże się z koniecznością korekty wystawionych not obciążeniowych/rachunków po 1 września 2004 r. W wyniku przekroczenia progu zwolnienia spółdzielnia zobligowana jest do wystawiania faktur sprzedaży VAT, obciążając lokale usługowe i garaże. Do kwot podanych na notach powinien zostać doliczony VAT. Nie ma natomiast konieczności korygowania not wystawionych na lokale mieszkalne. Zasady naliczania obciążeń pozostają bez zmian. Wynika to z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT mówiącego, iż zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Z zapisów tych wynika, że właściciele lokali spółdzielczych obowiązani są uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu, w tym również dokonywanie wpłat na fundusz remontowy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT czynności związane z lokalami mieszkalnymi są zwolnione z opodatkowania VAT. Natomiast czynności wykonywane na rzecz członków posiadających spółdzielcze własnościowe prawa do garaży lub lokali użytkowych lub właścicieli takich lokali, niebędących członkami spółdzielni, za które pobierane są opłaty, o których mowa w art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (z wyjątkiem członków i właścicieli oczekujących na ustanowienie prawa), nie są zwolnione z podatku od towarów i usług.
Dodatkowo spółdzielnia powinna po przekroczeniu progu zwolnienia prowadzić ewidencję pozwalającą na określenie przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokości podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego oraz kwoty podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz danych służących do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej (art. 109 ustawy o VAT). Jest to ewidencja bardziej szczegółowa niż ta wymagana w okresie zwolnienia.
W przedstawionym przypadku, niestety, nieterminowe złożenie VAT-R pozbawi spółdzielnię prawa do odliczenia podatku naliczonego za te miesiące.
Za zgodą naczelnika urzędu skarbowego podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o podatek naliczony wynikający z dokumentów celnych, faktur dokumentujących zakupy dokonane przed dniem utraty zwolnienia czy też z kwot zapłaconych w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów. Warunkiem dokonania odliczenia jest sporządzenie spisu z natury towarów posiadanych w dniu utraty zwolnienia i przedłożenie go w urzędzie skarbowym w ciągu 14 dni od dnia utraty zwolnienia. W odniesieniu do opisywanego przez Czytelnika przypadku takie odliczenie za zgodą naczelnika organu podatkowego nie jest możliwe, gdyż upłynął już termin, w którym należało wspomniany spis przedstawić.
• art. 43 ust. 1 pkt 11, art. 96, art. 113 ust. 1, 5 i 9, art. 109 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113
Agnieszka Pajurek
prawnik, specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA