REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są konsekwencje utraty prawa do zwolnienia podmiotowego przez spółdzielnię mieszkaniową

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy małą spółdzielnią mieszkaniową. Zajmujemy się eksploatacją i utrzymaniem zasobów (wszystkie z prawem własnościowym) - lokali mieszkalnych, usługowych i garaży w podziemiach. Dotychczas obciążaliśmy lokale usługowe i mieszkalne notami księgowymi z wyszczególnieniem pozycji: eksploatacja, sprzątanie, wieczysta dzierżawa, podatek od nieruchomości, ubezpieczenie, fundusz remontowy, ochrona, śmieci, zimna woda, c.o. stałe, c.o. zmienne, ciepła woda, garaż.
Od 1 maja 2004 r. korzystaliśmy ze zwolnienia podmiotowego VAT (lokale usługowe i garaże).
Próg zwolnienia wyliczony proporcjonalnie (30 591,53 zł) przekroczyliśmy 1 września 2004 r. – na podstawie ewidencji w rachunku narastającym (od 1 maja sumowanie not dotyczących lokali usługowych i garaży = 32 137,61 zł). Do tej pory nie złożyliśmy zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R.
Co powinniśmy zrobić, oprócz konieczności zarejestrowania się, żeby dopełnić obowiązku rozliczenia VAT z urzędem skarbowym?
Czy po zarejestrowaniu można wystawić faktury VAT do września, czy wystawić inny dokument – jaki? Jak to przeprowadzić technicznie, żeby mimo opóźnień było jak najmniej nieprawidłowości? Czy zrobić korektę not, kwoty z not potraktować jako brutto i z tego wyjść na netto (kwota ogółem czy poszczególnymi pozycjami noty)? Przez to uszczupli się obrót, ale należny podatek będzie mniejszy i zawarty w zapłaconych notach.
Oprócz złożenia VAT-R spółdzielnia jest zobowiązana do złożenia zaległych deklaracji, wystawienia zaległych faktur oraz sporządzenia ewidencji VAT za miesiące, w których nie miała prawa do zwolnienia podmiotowego. Nie przysługuje jej odliczenie VAT naliczonego za te miesiące, w których nie była zarejestrowanym podatnikiem VAT.
W wyniku przekroczenia progu zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 oraz ust. 9 ustawy o VAT Czytelnik traci zwolnienie podmiotowe i z tą chwilą powstanie u niego obowiązek podatkowy. Opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad wartość kwoty zwolnienia przewidzianego w danym roku kalendarzowym.
Podatnicy zobowiązani są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R przed dniem, w którym utracili prawo do zwolnienia (art. 96 ustawy o VAT). Fakt złożenia deklaracji powoduje, iż naczelnik urzędu skarbowego rejestruje zgłoszenie, przez co spółdzielnia otrzymuje status podatnika VAT czynnego. Niedopełnienie obowiązku rejestracji do VAT nie tylko naraża podatnika na poniesienie kar, lecz również pozbawia prawa do rozliczenia podatku naliczonego (art. 88 ust. 4 ustawy o VAT). W związku z tym spółdzielnia powinna niezwłocznie dopełnić obowiązku rejestracji do VAT.
Ponadto przekroczenie progu zwolnienia obliguje podatnika do składania comiesięcznych deklaracji podatkowych. Uzupełnienia będą wymagały deklaracje za kolejne miesiące, począwszy od zeznania za wrzesień. Na deklaracjach złożonych po terminie należy wykazać jedynie podatek należny z faktur sprzedaży.
W przypadku opisanym przez podatnika uzupełnienie ewidencji wiąże się z koniecznością korekty wystawionych not obciążeniowych/rachunków po 1 września 2004 r. W wyniku przekroczenia progu zwolnienia spółdzielnia zobligowana jest do wystawiania faktur sprzedaży VAT, obciążając lokale usługowe i garaże. Do kwot podanych na notach powinien zostać doliczony VAT. Nie ma natomiast konieczności korygowania not wystawionych na lokale mieszkalne. Zasady naliczania obciążeń pozostają bez zmian. Wynika to z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT mówiącego, iż zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Z zapisów tych wynika, że właściciele lokali spółdzielczych obowiązani są uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu, w tym również dokonywanie wpłat na fundusz remontowy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT czynności związane z lokalami mieszkalnymi są zwolnione z opodatkowania VAT. Natomiast czynności wykonywane na rzecz członków posiadających spółdzielcze własnościowe prawa do garaży lub lokali użytkowych lub właścicieli takich lokali, niebędących członkami spółdzielni, za które pobierane są opłaty, o których mowa w art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (z wyjątkiem członków i właścicieli oczekujących na ustanowienie prawa), nie są zwolnione z podatku od towarów i usług.
Dodatkowo spółdzielnia powinna po przekroczeniu progu zwolnienia prowadzić ewidencję pozwalającą na określenie przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokości podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego oraz kwoty podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz danych służących do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej (art. 109 ustawy o VAT). Jest to ewidencja bardziej szczegółowa niż ta wymagana w okresie zwolnienia.
W przedstawionym przypadku, niestety, nieterminowe złożenie VAT-R pozbawi spółdzielnię prawa do odliczenia podatku naliczonego za te miesiące.
Za zgodą naczelnika urzędu skarbowego podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o podatek naliczony wynikający z dokumentów celnych, faktur dokumentujących zakupy dokonane przed dniem utraty zwolnienia czy też z kwot zapłaconych w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów. Warunkiem dokonania odliczenia jest sporządzenie spisu z natury towarów posiadanych w dniu utraty zwolnienia i przedłożenie go w urzędzie skarbowym w ciągu 14 dni od dnia utraty zwolnienia. W odniesieniu do opisywanego przez Czytelnika przypadku takie odliczenie za zgodą naczelnika organu podatkowego nie jest możliwe, gdyż upłynął już termin, w którym należało wspomniany spis przedstawić.
• art. 43 ust. 1 pkt 11, art. 96, art. 113 ust. 1, 5 i 9, art. 109 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113
Agnieszka Pajurek
prawnik, specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA

Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

REKLAMA