REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przesłanki szacowania przychodu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przesłanki szacowania przychoduPo przeprowadzeniu postępowania podatkowego naczelnik urzędu skarbowego wydał decyzję, w której zarzucono spółce naruszenie przepisów art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz określono dochód w drodze oszacowania. Organy podatkowe stwierdziły, że pomiędzy naszą firmą a naszym kontrahentem (spółką akcyjną) istniały powiązania tego typu, że członek zarządu w naszej spółce jest jednocześnie prezesem zarządu S.A. i posiada w niej 90 proc. udziałów. W transakcjach z tą spółką stosowaliśmy rabat wynoszący 15 proc., ponieważ spółka ta była głównym odbiorcą naszych towarów i kontrakty z nią miały dużą wartość i szczególne znaczenie dla nas. Ponadto kontrahent towar odbierał własnym transportem. Pomimo tych wyjaśnień wydano niekorzystną dla nas decyzję. Uzasadnienie decyzji oparto wyłącznie na fakcie powiązań osobowo-kapitałowych i przyznanym rabacie w wysokości 15 proc., którego nie stosowano wobec innych naszych klientów. Czy w takiej sytuacji organ podatkowy miał prawo zastosować przepis art. 11?
Nie. Zgodnie z art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stwierdzenie przez organy podatkowe, że w wyniku powiązań podatnik nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe niż należałoby oczekiwać, daje prawo tym organom do dokonywania korekty przychodów i kosztów uzyskania przychodów u tego podatnika. W takich okolicznościach dochody danego podmiotu oraz należny podatek dochodowy określa się bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.
Jak wynika z pytania, kupującego i sprzedającego łączą powiązania, o których mowa w art. 11 ust. 4 u.p.d.o.p. W świetle tego przepisu podmioty krajowe uważa się za powiązane, gdy:
• podmiot krajowy bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu innym podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale innego podmiotu krajowego, albo
• te same osoby prawne lub fizyczne równocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotami krajowymi lub w ich kontroli albo posiadają udział w kapitale tych podmiotów.
W opisanym stanie faktycznym bez wątpienia istnieją powiązania, o których mówi art. 11. Następną kwestią jest ustalenie, czy powiązania te miały wpływ na ceny towarów oraz czy nie zostały narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty, i w wyniku tego spółka nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe od tych, jakich należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały. Jeśli wszystkie ww. przesłanki zaistniałyby, dochód określa się w drodze oszacowania bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań. W tym celu stosuje się następujące metody szacowania:
1) porównywalnej ceny niekontrolowanej,
2) ceny odprzedaży,
3) rozsądnej marży „koszt plus”.
Jeżeli nie jest możliwe zastosowanie ww. metod, stosuje się metody zysku transakcyjnego.
Z wyżej opisanego stanu faktycznego wynika jednak, że organy podatkowe dokonały błędnej analizy materiału dowodowego.
Organy nie zbadały, czy ustalone przez strony warunki różnią się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty. Jak wynika z pytania, zastosowany rabat w wysokości 15 proc. wynikał z wielkości transakcji i ich znaczenia dla przedsiębiorcy. W jednym z wyroków sąd administracyjny stwierdził, że dla oceny, czy dany podmiot wypełnia znamiona art. 11, są niezbędne nie tylko analiza różnic cen, ale i inne okoliczności, a w szczególności całokształt powiązań handlowych (wyrok NSA z 18 maja 1999 r. – sygn. akt I SA/Po 1945/98 LEX nr 37835).
Sam fakt powiązań gospodarczych nie może rodzić ujemnych skutków podatkowych dla podmiotów powiązanych. Przeczyłoby to wolności gospodarczej, która m.in. polega na indywidualnym negocjowaniu kontraktów. Warunki przyjęte w kontrakcie są wynikiem całokształtu istniejących okoliczności gospodarczych, a nie są podyktowane osiągnięciem określonych skutków podatkowych. Udzielenie rabatu dla powiązanego podmiotu nie było podyktowane unikaniem lub ograniczeniem opodatkowania, a miało na celu zapewnienie pewności obrotu.
Reasumując, błędy w postępowaniu dowodowym przeprowadzonym przez urząd skarbowy dyskwalifikują postępowanie podatkowe oraz decyzję podatkową wydaną w jego toku.
Sławomir Chmielewski
pracownik urzędu skarbowego
Podstawa prawna:
art. 11 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA