REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ujęcie w księgach sprzedaży należności firmie windykacyjnej

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka posiada przedawnioną należność od jednego z kontrahentów. Zakupem tej wierzytelności (za cenę 25 proc. jej wartości nominalnej) zainteresowana jest firma windykacyjna. Czy w momencie dokonania sprzedaży tej wierzytelności będziemy mieli prawo do zaliczenia jej wartości netto do kosztów uzyskania przychodu (nie została ona odpisana jako przedawniona)? Czy środki uzyskane ze sprzedaży będą stanowić przychód dla celów podatkowych? Czy planowana transakcja będzie podlegać opodatkowaniu VAT? Proszę o przedstawienie sposobu ujęcia opisanych wyżej operacji w księgach rachunkowych spółki.

Przedawnienie to instytucja prawa cywilnego. Po upływie ustawowego terminu określonego dla dochodzenia danego zobowiązania dłużnik, powołując zarzut przedawnienia, może odmówić jego wykonania. Przedawnienie zobowiązania nie jest jednak równoznaczne z jego wygaśnięciem, co oznacza, że w sytuacji gdy dłużnik zrzeknie się zarzutu przedawnienia, wierzyciel może skutecznie dochodzić należnych mu kwot (tj. wierzytelność taka może być również przedmiotem obrotu).

REKLAMA

REKLAMA

Należności określone jako przedawnione nie spełniają kryteriów ustalonych dla aktywów w ustawie o rachunkowości (nie można zakładać, że przyniosą jednostce w przyszłości korzyści ekonomiczne). Dlatego też - w rezultacie oceny wynikającej z corocznej inwentaryzacji - najpóźniej na dzień bilansowy powinny być odpisane z ksiąg rachunkowych spółki.

Dla określenia skutków, jakie z przedawnieniem wiąże ustawa o podatku dochodowym dla osób prawnych, kluczowe znaczenie ma zapis art. 16 ust. 1 pkt 20, który stanowi, że za koszty uzyskania przychodów nie uważa się wierzytelności odpisanych jako przedawnione.

REKLAMA

Pytająca spółka ma wątpliwość w zakresie możliwości zaliczenia wartości netto sprzedawanej wierzytelności do kosztów podatkowych, wynikającą zapewne z faktu, że nie były one odpisane jako przedawnione, a ich rozchód z ksiąg rachunkowych spółki nastąpi dopiero w momencie sprzedaży. Na brak możliwości zaliczenia wartości netto sprzedawanej wierzytelności do kosztów uzyskania przychodu wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w wydanej interpretacji indywidualnej z 27 października 2009 r. (nr IPPB3/423-498/09-4/JB). W uzasadnieniu przyjętego stanowiska organu podatkowego czytamy m.in.:

„Reasumując, uznanie stanowiska spółki prowadziłoby do sytuacji, w której wierzytelność wcześniej przedawniona, z tego tylko powodu, że w księgach rachunkowych spisana została dopiero jako koszt/strata z tytułu sprzedaży wierzytelności, zostałaby zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. W tym miejscu należy wskazać na art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m. Należy podkreślić, że nie może zostać zaakceptowana taka interpretacja powyższej normy, w efekcie której poprzez przepisy rachunkowe podatnik modyfikowałby swoje zobowiązania podatkowe, a do kosztów podatkowych zaliczałby wydatki enumeratywnie z nich wyłączone, tak jak w przedmiotowej sprawie - wierzytelności przedawnione. Zarówno w orzecznictwie sądowym, jak i piśmiennictwie ukształtowany jest jednoznaczny pogląd, w myśl którego przepisy prawa rachunkowego nie mogą być podatkotwórcze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsumowując, straty z tytułu odpłatnego zbycia wierzytelności, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, aby mogły być uznane za koszt uzyskania przychodów, nie mogą dotyczyć wierzytelności przedawnionych. (...)”.

Kwota otrzymana od nabywcy wierzytelności nie stanowi dla spółki przychodu podatkowego. Operacja ta jest bowiem traktowana jako zapłata za należność zaliczoną już wcześniej do przychodów.

Sprzedaż własnych wierzytelności nie podlega opodatkowaniu VAT. Prezentowane stanowisko było wielokrotnie potwierdzane w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 27 listopada 2008 r. (nr ITPP1/443-830/08/DM).

PRZYKŁAD

Spółka posiadała w swoich księgach rachunkowych należność o wartości 122 000 zł. W październiku należność ta uległa przedawnieniu. Nie została jednak odpisana w tym momencie z ksiąg rachunkowych, ale jedynie dokonano 70 proc. odpisu aktualizującego jej wartość. W listopadzie wierzytelność ta została sprzedana na rzecz firmy windykacyjnej za kwotę 30 000 zł.

Księgowania:

1. Odpis aktualizujący wartość należności (122 000 zł x 70%):

  Wn konto 765 „Pozostałe koszty operacyjne” 85 400 zł

  Ma konto 280 „Odpisy aktualizujące należności” 85 400 zł

 

2. Sprzedaż przedawnionej wierzytelności na rzecz firmy windykacyjnej:

  Wn konto 240 „Pozostałe rozrachunki” 30 000 zł

  Ma konto 750 „Przychody finansowe” 30 000 zł

3. Wyksięgowanie należności z ksiąg rachunkowych w związku z jej sprzedażą:

  a) w części objętej odpisem aktualizującym:

    Wn konto 280 „Odpisy aktualizujące należności” 85 400 zł

    Ma konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami” 85 400 zł

  b) w części nieobjętej odpisem aktualizującym:

    Wn konto 755 „Koszty finansowe” 36 600 zł

    Ma konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami” 36 600 zł

4. Wpływ na rachunek bankowy środków tytułem zapłaty za sprzedaną wierzytelność:

  Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 30 000 zł

  Ma konto 240 „Pozostałe rozrachunki” 30 000 zł

765 - Pozostałe koszty 280 - Odpisy aktualizujące operacyjne należności 240 - Pozostałe rozrachunki

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

Podstawa prawna:

• art. 9 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 20, art. 16 ust. 1 pkt 39 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.),

• art. 2 pkt 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA