REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakupy na raty w ujęciu rachunkowym (zakupy na koniec roku)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Zakupy na raty w ujęciu rachunkowym (zakupy na koniec roku)
Zakupy na raty w ujęciu rachunkowym (zakupy na koniec roku)

REKLAMA

REKLAMA

Koniec roku zwykle kojarzy się z okresem świątecznym. Nic więc dziwnego, że wszyscy w jakimś stopniu ulegają gorączce zakupów. Dotyczy to również przedsiębiorców. Mają oni również często niewykorzystane budżety do wydania lub po prostu chcą skorzystać ze świątecznych promocji. W przypadku wielu zakupów (np. sprzętu elektronicznego) decydują się na zakupy ratalne. W tym momencie pojawiają się wątpliwości natury rachunkowej – tj. kiedy należy zaksięgować taki zakup oraz co dzieje się w zakresie amortyzacji

Zakup na raty – zasady ogólne i dokumenty księgowe

W sytuacji kiedy przedsiębiorca kupił dany sprzęt i otrzymał fakturę VAT sprzedaży, powinien zweryfikować również co znajduje się na dokumencie księgowym.  Na dokumencie najczęściej będzie wpisana cała wartość produktu, a jedynie zapłata zostanie rozłożona na raty.

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli dokument księgowy opiewa na całość zamówienia, należy zaksięgować go zgodnie z datą jego wystawienia. Generalnie, rozłożenie płatności na raty pozostaje bez znaczenia dla księgowania.

Polecamy: Komplet podatki 2019

Odpowiedzi na pytanie czy dany zakup może zostać uwzględniony jako koszt uzyskania przychodu, należy szukać bezpośrednio w ustawach - np. w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych czy prawnych.

Wyciąg z przepisów:
Zgodnie z art. 22 ustawy podatek dochodowy od osób fizycznych Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Co do zasady za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów w przypadku podatników, prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlatego też w wielu opracowaniach pojawia się stwierdzenie, że zakup na raty nie ma znaczenia dla rozliczeń przedsiębiorcy. W zakresie ponoszenia kosztów, nawet w przypadku zastrzeżenia prawa własności, właściwe będzie wskazanie kwoty uwzględnionej na fakturze VAT.

Zakup czy nie zakup – środki trwałe i amortyzacja

Sprawa komplikuje się bardziej na etapie weryfikacji możliwości amortyzacji danego środka trwałego. W przypadku jeżeli dany sprzęt może zostać uznany za środek trwały, należy zwrócić uwagę na większą ilość uregulowań.

Dlatego pierwszą rzeczą,  którą powinien sprawdzić przedsiębiorca, jest informacja dotycząca faktycznego zakupu danego produktu. W tym miejscu należy zauważyć wagę przejścia własności i wystawienia przez sprzedawcę odpowiedniego dokumentu księgowego. Jeżeli np. sprawa dotyczy maszyny na raty, należy sprawdzić czy sprzedawca wystawił fakturę sprzedaży i tym samym przeniósł własność sprzętu (jak na przykład najczęściej dzieje się w sklepach z elektroniką). Sytuacja może wyglądać inaczej, na przykład w przypadku zamawiania sprzętu od operatora razem z abonamentem. Zdarzają się coraz częściej przypadki zastrzeżeń własności operatora. W praktyce zdarza się, że sprzedawca zastrzega, że pozostaje właścicielem sprzętu, aż do całkowitej jego spłaty. Wtedy sytuacja może się skomplikować.

W tym miejscu należy przeanalizować przepisy dotyczące m.in. środków trwałych i ich amortyzacji.

Wyciąg z przepisów – środki trwałe

Zgodnie z zapisami ustawy o rachunkowości art. 3 pkt. 15 określa definicję środka trwałego - tutaj zgodnie z wolą ustawodawcy za środki trwałe rozumie się przez to, z zastrzeżeniem pkt. 17, rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów rzeczy nie zaliczone do środków trwałych nazywa się wyposażeniem.

Zgodnie art. 3 pkt. 7 tego rozporządzenia, przez wyposażenie rozumieć należy  rzeczowe składniki majątku, związane z wykonywaną działalnością, niezaliczone, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym, do środków trwałych.

Zgodnie z zapisami ustawy podatek dochodowy od osób prawnych, w zasadzie amortyzacji podlegają rzeczy stanowiące własność lub współwłasność podatnika. Dlatego poza analizą czy dany produkt może być zawarty w środkach trwałych, należy zawsze uwzględnić kto jest jego właścicielem (a nie posiadaczem).

Przykład praktyczny:

Spółka ABC w sklepie  AA, w grudniu 2018 roku kupiła środek trwały, umowa posiadała jednak zastrzeżenie prawa własności dla sklepu AA aż do momentu zapłaty całości rat czyli na czerwiec 2019 roku. Kiedy składnik majątku może zostać wprowadzony do ewidencji środków trwałych?

Ponieważ własność środka trwałego przechodzi na Spółkę ABC dopiero w czerwcu 2019, dopiero po tym zdarzeniu - już jako właściciel - Spółka ABC może poddać amortyzacji środek trwały

.

Podsumowanie i rekomendacje

Jeżeli przedsiębiorcy zależy, żeby jego zakup dokonywany na raty, został zaksięgowany jeszcze w bieżącym okresie podatkowym (od razu) powinien zwrócić uwagę na zapisy umowy sprzedaży oraz dopytać sprzedawcy na jakich zasadach dokonuje on sprzedaży ratalnej. Możliwe jest zaksięgowanie całości kwoty zakupu w okresie bieżącym (zgodnym z momentem przekazania rzeczy), należy jednak zwrócić uwagę na moment przejścia nie tylko posiadania, ale również własności rzeczy. Jest to szczególnie ważne w zakresie regulacji dotyczących amortyzacji środków trwałych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA