REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakupy na raty w ujęciu rachunkowym (zakupy na koniec roku)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Zakupy na raty w ujęciu rachunkowym (zakupy na koniec roku)
Zakupy na raty w ujęciu rachunkowym (zakupy na koniec roku)

REKLAMA

REKLAMA

Koniec roku zwykle kojarzy się z okresem świątecznym. Nic więc dziwnego, że wszyscy w jakimś stopniu ulegają gorączce zakupów. Dotyczy to również przedsiębiorców. Mają oni również często niewykorzystane budżety do wydania lub po prostu chcą skorzystać ze świątecznych promocji. W przypadku wielu zakupów (np. sprzętu elektronicznego) decydują się na zakupy ratalne. W tym momencie pojawiają się wątpliwości natury rachunkowej – tj. kiedy należy zaksięgować taki zakup oraz co dzieje się w zakresie amortyzacji

Zakup na raty – zasady ogólne i dokumenty księgowe

W sytuacji kiedy przedsiębiorca kupił dany sprzęt i otrzymał fakturę VAT sprzedaży, powinien zweryfikować również co znajduje się na dokumencie księgowym.  Na dokumencie najczęściej będzie wpisana cała wartość produktu, a jedynie zapłata zostanie rozłożona na raty.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli dokument księgowy opiewa na całość zamówienia, należy zaksięgować go zgodnie z datą jego wystawienia. Generalnie, rozłożenie płatności na raty pozostaje bez znaczenia dla księgowania.

Polecamy: Komplet podatki 2019

Odpowiedzi na pytanie czy dany zakup może zostać uwzględniony jako koszt uzyskania przychodu, należy szukać bezpośrednio w ustawach - np. w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych czy prawnych.

REKLAMA

Wyciąg z przepisów:
Zgodnie z art. 22 ustawy podatek dochodowy od osób fizycznych Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Co do zasady za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów w przypadku podatników, prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlatego też w wielu opracowaniach pojawia się stwierdzenie, że zakup na raty nie ma znaczenia dla rozliczeń przedsiębiorcy. W zakresie ponoszenia kosztów, nawet w przypadku zastrzeżenia prawa własności, właściwe będzie wskazanie kwoty uwzględnionej na fakturze VAT.

Zakup czy nie zakup – środki trwałe i amortyzacja

Sprawa komplikuje się bardziej na etapie weryfikacji możliwości amortyzacji danego środka trwałego. W przypadku jeżeli dany sprzęt może zostać uznany za środek trwały, należy zwrócić uwagę na większą ilość uregulowań.

Dlatego pierwszą rzeczą,  którą powinien sprawdzić przedsiębiorca, jest informacja dotycząca faktycznego zakupu danego produktu. W tym miejscu należy zauważyć wagę przejścia własności i wystawienia przez sprzedawcę odpowiedniego dokumentu księgowego. Jeżeli np. sprawa dotyczy maszyny na raty, należy sprawdzić czy sprzedawca wystawił fakturę sprzedaży i tym samym przeniósł własność sprzętu (jak na przykład najczęściej dzieje się w sklepach z elektroniką). Sytuacja może wyglądać inaczej, na przykład w przypadku zamawiania sprzętu od operatora razem z abonamentem. Zdarzają się coraz częściej przypadki zastrzeżeń własności operatora. W praktyce zdarza się, że sprzedawca zastrzega, że pozostaje właścicielem sprzętu, aż do całkowitej jego spłaty. Wtedy sytuacja może się skomplikować.

W tym miejscu należy przeanalizować przepisy dotyczące m.in. środków trwałych i ich amortyzacji.

Wyciąg z przepisów – środki trwałe

Zgodnie z zapisami ustawy o rachunkowości art. 3 pkt. 15 określa definicję środka trwałego - tutaj zgodnie z wolą ustawodawcy za środki trwałe rozumie się przez to, z zastrzeżeniem pkt. 17, rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów rzeczy nie zaliczone do środków trwałych nazywa się wyposażeniem.

Zgodnie art. 3 pkt. 7 tego rozporządzenia, przez wyposażenie rozumieć należy  rzeczowe składniki majątku, związane z wykonywaną działalnością, niezaliczone, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym, do środków trwałych.

Zgodnie z zapisami ustawy podatek dochodowy od osób prawnych, w zasadzie amortyzacji podlegają rzeczy stanowiące własność lub współwłasność podatnika. Dlatego poza analizą czy dany produkt może być zawarty w środkach trwałych, należy zawsze uwzględnić kto jest jego właścicielem (a nie posiadaczem).

Przykład praktyczny:

Spółka ABC w sklepie  AA, w grudniu 2018 roku kupiła środek trwały, umowa posiadała jednak zastrzeżenie prawa własności dla sklepu AA aż do momentu zapłaty całości rat czyli na czerwiec 2019 roku. Kiedy składnik majątku może zostać wprowadzony do ewidencji środków trwałych?

Ponieważ własność środka trwałego przechodzi na Spółkę ABC dopiero w czerwcu 2019, dopiero po tym zdarzeniu - już jako właściciel - Spółka ABC może poddać amortyzacji środek trwały

.

Podsumowanie i rekomendacje

Jeżeli przedsiębiorcy zależy, żeby jego zakup dokonywany na raty, został zaksięgowany jeszcze w bieżącym okresie podatkowym (od razu) powinien zwrócić uwagę na zapisy umowy sprzedaży oraz dopytać sprzedawcy na jakich zasadach dokonuje on sprzedaży ratalnej. Możliwe jest zaksięgowanie całości kwoty zakupu w okresie bieżącym (zgodnym z momentem przekazania rzeczy), należy jednak zwrócić uwagę na moment przejścia nie tylko posiadania, ale również własności rzeczy. Jest to szczególnie ważne w zakresie regulacji dotyczących amortyzacji środków trwałych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA