REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować towar przekazany na potrzeby własne firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Kędziora
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. prowadzi hurtownię oraz sieć sklepów z materiałami budowlanymi. Ewidencja zapasów towarów w hurtowni jest prowadzona w cenach zakupu netto. Ewidencja zapasów towarów w sklepach prowadzona jest wartościowo według cen sprzedaży brutto. W pomieszczeniach hurtowni oraz sklepowych chcemy przeprowadzić prace remontowe, na które przekazane zostaną własne towary. Jak należy ująć takie operacje w księgach rachunkowych? Jaki dokument może być podstawą przekazania towarów na własne potrzeby? Czy w związku z przekazaniem powstanie obowiązek naliczenia VAT należnego i wystawienia faktury wewnętrznej?

RADA

REKLAMA

W opisanej sytuacji nie powstanie obowiązek podatkowy z tytułu VAT. Nie ma więc potrzeby wystawiania faktury wewnętrznej. Przekazanie towarów może być udokumentowane dowodem „Rw” - rozchód wewnętrzny. Ewidencja księgowa towaru przekazanego na potrzeby własne firmy - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W przedstawionej w pytaniu sytuacji następuje przekazanie towarów do zużycia na potrzeby własnej działalności operacyjnej. Czynność ta nie podlega opodatkowaniu VAT. Spółka nie ma więc obowiązku wystawienia faktury wewnętrznej dokumentującej przekazanie towarów.

Przekazanie towarów handlowych na własne potrzeby jednostki może być udokumentowane dowodem wewnętrznym określonym przez spółkę we własnym zakresie. Sposób dokumentowania takich operacji powinien być jednak opisany w stosowanych przez jednostkę zasadach (polityce) rachunkowości lub w instrukcji obiegu dokumentów. Należy pamiętać, że dowód ten musi spełniać wymagania określone w art. 21 ust. 1 i 1a ustawy o rachunkowości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powszechnie stosowany w omawianej sytuacji jest dowód wewnętrzny „Rw” - rozchód wewnętrzny.

Wycena rozchodu towarów przeznaczonych na własne potrzeby

Materiały budowlane stanowiące dla przedsiębiorstwa towary handlowe przeznaczone na jego potrzeby wewnętrzne należy uznać wartością tych towarów w cenach przyjętych do ewidencji zapasów. W sytuacji opisanej w pytaniu będzie to:

• w przypadku wydania towarów z hurtowni wartość w cenach zakupu,

• w przypadku wydania towarów ze sklepu wartość w cenach sprzedaży brutto skorygowana o odchylenia od cen ewidencyjnych.

Jednocześnie w koszty działalności operacyjnej jednostki należy zaliczyć wartość towarów zużytych na potrzeby prowadzonego remontu według cen zakupu.

Ewidencja księgowa towaru przekazanego na potrzeby własne firmy będzie przebiegać następująco:

A. W przypadku przekazania towarów z magazynu hurtowni

1. Rw - przekazanie towarów na własne potrzeby

a) wartość według cen zakupu

Ma konto 330 „Towary” - w analityce magazyn hurtowni

Wn konto 401 „Zużycie materiałów i energii” lub konto zespołu 5

B. W przypadku przekazania towarów z własnych sklepów

1. Rw - przekazanie towarów na własne potrzeby

a) wartość według cen sprzedaży brutto

Ma konto 330 „Towary” - w analityce sklep, który wydał towary

b) korekta odchyleń od cen ewidencyjnych towarów - z tytułu VAT

Wn konto 341 „Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów z tytułu VAT”

- z tytułu marży

Wn konto 342 „Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów z tytułu marży”

c) wartość towarów według cen zakupu

Wn konto 401 „Zużycie materiałów i energii” lub konto zespołu 5

PRZYKŁAD

Spółka z o.o. przekazała na potrzeby remontu towary handlowe z własnego sklepu. Stosowana marża od ceny zakupu wynosi 20%. Przekazane towary objęte są podatkiem VAT według stawki 22%.

Wartość według cen ewidencyjnych ustalonych na poziomie cen sprzedaży brutto 5000 zł, w tym:

- odchylenia od cen ewidencyjnych z tytułu VAT (22%) w kwocie 901,64 zł (5000,00 zł × 22 / 122),

- odchylenia od cen ewidencyjnych z tytułu marży ustalonej na poziomie 20% wynoszą 683,06 zł [(5000,00 zł - 901,64 zł) × 20 / 120].

Wartość przekazanych towarów według cen zakupu w kwocie 3415,30 zł (5000,00 zł - 901,64 zł - 683,06 zł)

1. Rw - przekazanie towarów na własne potrzeby

a) wartość według cen sprzedaży brutto

Ma konto 330„Towary” 5000,00 zł

b) korekta odchyleń od cen ewidencyjnych towarów

- z tytułu podatku VAT

Wn konto 341„Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów z tytułu VAT” 901,64 zł

- z tytułu marży

Wn konto 342„Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów z tytułu marży” 683,06 zł

c) wartość towarów według cen zakupu

Wn konto 401„Zużycie materiałów i energii” lub konto zespołu 5 3415,30 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 21 ust. 1 i 1a ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Anna Kędziora

księgowa, konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

REKLAMA

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA