REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować towar przekazany na potrzeby własne firmy

Anna Kędziora
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. prowadzi hurtownię oraz sieć sklepów z materiałami budowlanymi. Ewidencja zapasów towarów w hurtowni jest prowadzona w cenach zakupu netto. Ewidencja zapasów towarów w sklepach prowadzona jest wartościowo według cen sprzedaży brutto. W pomieszczeniach hurtowni oraz sklepowych chcemy przeprowadzić prace remontowe, na które przekazane zostaną własne towary. Jak należy ująć takie operacje w księgach rachunkowych? Jaki dokument może być podstawą przekazania towarów na własne potrzeby? Czy w związku z przekazaniem powstanie obowiązek naliczenia VAT należnego i wystawienia faktury wewnętrznej?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

W opisanej sytuacji nie powstanie obowiązek podatkowy z tytułu VAT. Nie ma więc potrzeby wystawiania faktury wewnętrznej. Przekazanie towarów może być udokumentowane dowodem „Rw” - rozchód wewnętrzny. Ewidencja księgowa towaru przekazanego na potrzeby własne firmy - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W przedstawionej w pytaniu sytuacji następuje przekazanie towarów do zużycia na potrzeby własnej działalności operacyjnej. Czynność ta nie podlega opodatkowaniu VAT. Spółka nie ma więc obowiązku wystawienia faktury wewnętrznej dokumentującej przekazanie towarów.

Przekazanie towarów handlowych na własne potrzeby jednostki może być udokumentowane dowodem wewnętrznym określonym przez spółkę we własnym zakresie. Sposób dokumentowania takich operacji powinien być jednak opisany w stosowanych przez jednostkę zasadach (polityce) rachunkowości lub w instrukcji obiegu dokumentów. Należy pamiętać, że dowód ten musi spełniać wymagania określone w art. 21 ust. 1 i 1a ustawy o rachunkowości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powszechnie stosowany w omawianej sytuacji jest dowód wewnętrzny „Rw” - rozchód wewnętrzny.

Wycena rozchodu towarów przeznaczonych na własne potrzeby

Materiały budowlane stanowiące dla przedsiębiorstwa towary handlowe przeznaczone na jego potrzeby wewnętrzne należy uznać wartością tych towarów w cenach przyjętych do ewidencji zapasów. W sytuacji opisanej w pytaniu będzie to:

• w przypadku wydania towarów z hurtowni wartość w cenach zakupu,

• w przypadku wydania towarów ze sklepu wartość w cenach sprzedaży brutto skorygowana o odchylenia od cen ewidencyjnych.

Jednocześnie w koszty działalności operacyjnej jednostki należy zaliczyć wartość towarów zużytych na potrzeby prowadzonego remontu według cen zakupu.

Ewidencja księgowa towaru przekazanego na potrzeby własne firmy będzie przebiegać następująco:

A. W przypadku przekazania towarów z magazynu hurtowni

1. Rw - przekazanie towarów na własne potrzeby

a) wartość według cen zakupu

Ma konto 330 „Towary” - w analityce magazyn hurtowni

Wn konto 401 „Zużycie materiałów i energii” lub konto zespołu 5

B. W przypadku przekazania towarów z własnych sklepów

1. Rw - przekazanie towarów na własne potrzeby

a) wartość według cen sprzedaży brutto

Ma konto 330 „Towary” - w analityce sklep, który wydał towary

b) korekta odchyleń od cen ewidencyjnych towarów - z tytułu VAT

Wn konto 341 „Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów z tytułu VAT”

- z tytułu marży

Wn konto 342 „Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów z tytułu marży”

c) wartość towarów według cen zakupu

Wn konto 401 „Zużycie materiałów i energii” lub konto zespołu 5

PRZYKŁAD

Spółka z o.o. przekazała na potrzeby remontu towary handlowe z własnego sklepu. Stosowana marża od ceny zakupu wynosi 20%. Przekazane towary objęte są podatkiem VAT według stawki 22%.

Wartość według cen ewidencyjnych ustalonych na poziomie cen sprzedaży brutto 5000 zł, w tym:

- odchylenia od cen ewidencyjnych z tytułu VAT (22%) w kwocie 901,64 zł (5000,00 zł × 22 / 122),

- odchylenia od cen ewidencyjnych z tytułu marży ustalonej na poziomie 20% wynoszą 683,06 zł [(5000,00 zł - 901,64 zł) × 20 / 120].

Wartość przekazanych towarów według cen zakupu w kwocie 3415,30 zł (5000,00 zł - 901,64 zł - 683,06 zł)

1. Rw - przekazanie towarów na własne potrzeby

a) wartość według cen sprzedaży brutto

Ma konto 330„Towary” 5000,00 zł

b) korekta odchyleń od cen ewidencyjnych towarów

- z tytułu podatku VAT

Wn konto 341„Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów z tytułu VAT” 901,64 zł

- z tytułu marży

Wn konto 342„Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów z tytułu marży” 683,06 zł

c) wartość towarów według cen zakupu

Wn konto 401„Zużycie materiałów i energii” lub konto zespołu 5 3415,30 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 21 ust. 1 i 1a ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Anna Kędziora

księgowa, konsultant podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA