REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować towar przekazany na potrzeby własne firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Kędziora
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. prowadzi hurtownię oraz sieć sklepów z materiałami budowlanymi. Ewidencja zapasów towarów w hurtowni jest prowadzona w cenach zakupu netto. Ewidencja zapasów towarów w sklepach prowadzona jest wartościowo według cen sprzedaży brutto. W pomieszczeniach hurtowni oraz sklepowych chcemy przeprowadzić prace remontowe, na które przekazane zostaną własne towary. Jak należy ująć takie operacje w księgach rachunkowych? Jaki dokument może być podstawą przekazania towarów na własne potrzeby? Czy w związku z przekazaniem powstanie obowiązek naliczenia VAT należnego i wystawienia faktury wewnętrznej?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

W opisanej sytuacji nie powstanie obowiązek podatkowy z tytułu VAT. Nie ma więc potrzeby wystawiania faktury wewnętrznej. Przekazanie towarów może być udokumentowane dowodem „Rw” - rozchód wewnętrzny. Ewidencja księgowa towaru przekazanego na potrzeby własne firmy - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W przedstawionej w pytaniu sytuacji następuje przekazanie towarów do zużycia na potrzeby własnej działalności operacyjnej. Czynność ta nie podlega opodatkowaniu VAT. Spółka nie ma więc obowiązku wystawienia faktury wewnętrznej dokumentującej przekazanie towarów.

Przekazanie towarów handlowych na własne potrzeby jednostki może być udokumentowane dowodem wewnętrznym określonym przez spółkę we własnym zakresie. Sposób dokumentowania takich operacji powinien być jednak opisany w stosowanych przez jednostkę zasadach (polityce) rachunkowości lub w instrukcji obiegu dokumentów. Należy pamiętać, że dowód ten musi spełniać wymagania określone w art. 21 ust. 1 i 1a ustawy o rachunkowości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powszechnie stosowany w omawianej sytuacji jest dowód wewnętrzny „Rw” - rozchód wewnętrzny.

Wycena rozchodu towarów przeznaczonych na własne potrzeby

Materiały budowlane stanowiące dla przedsiębiorstwa towary handlowe przeznaczone na jego potrzeby wewnętrzne należy uznać wartością tych towarów w cenach przyjętych do ewidencji zapasów. W sytuacji opisanej w pytaniu będzie to:

• w przypadku wydania towarów z hurtowni wartość w cenach zakupu,

• w przypadku wydania towarów ze sklepu wartość w cenach sprzedaży brutto skorygowana o odchylenia od cen ewidencyjnych.

Jednocześnie w koszty działalności operacyjnej jednostki należy zaliczyć wartość towarów zużytych na potrzeby prowadzonego remontu według cen zakupu.

Ewidencja księgowa towaru przekazanego na potrzeby własne firmy będzie przebiegać następująco:

A. W przypadku przekazania towarów z magazynu hurtowni

1. Rw - przekazanie towarów na własne potrzeby

a) wartość według cen zakupu

Ma konto 330 „Towary” - w analityce magazyn hurtowni

Wn konto 401 „Zużycie materiałów i energii” lub konto zespołu 5

B. W przypadku przekazania towarów z własnych sklepów

1. Rw - przekazanie towarów na własne potrzeby

a) wartość według cen sprzedaży brutto

Ma konto 330 „Towary” - w analityce sklep, który wydał towary

b) korekta odchyleń od cen ewidencyjnych towarów - z tytułu VAT

Wn konto 341 „Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów z tytułu VAT”

- z tytułu marży

Wn konto 342 „Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów z tytułu marży”

c) wartość towarów według cen zakupu

Wn konto 401 „Zużycie materiałów i energii” lub konto zespołu 5

PRZYKŁAD

Spółka z o.o. przekazała na potrzeby remontu towary handlowe z własnego sklepu. Stosowana marża od ceny zakupu wynosi 20%. Przekazane towary objęte są podatkiem VAT według stawki 22%.

Wartość według cen ewidencyjnych ustalonych na poziomie cen sprzedaży brutto 5000 zł, w tym:

- odchylenia od cen ewidencyjnych z tytułu VAT (22%) w kwocie 901,64 zł (5000,00 zł × 22 / 122),

- odchylenia od cen ewidencyjnych z tytułu marży ustalonej na poziomie 20% wynoszą 683,06 zł [(5000,00 zł - 901,64 zł) × 20 / 120].

Wartość przekazanych towarów według cen zakupu w kwocie 3415,30 zł (5000,00 zł - 901,64 zł - 683,06 zł)

1. Rw - przekazanie towarów na własne potrzeby

a) wartość według cen sprzedaży brutto

Ma konto 330„Towary” 5000,00 zł

b) korekta odchyleń od cen ewidencyjnych towarów

- z tytułu podatku VAT

Wn konto 341„Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów z tytułu VAT” 901,64 zł

- z tytułu marży

Wn konto 342„Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów z tytułu marży” 683,06 zł

c) wartość towarów według cen zakupu

Wn konto 401„Zużycie materiałów i energii” lub konto zespołu 5 3415,30 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 21 ust. 1 i 1a ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Anna Kędziora

księgowa, konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA