REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak księgować koszty podróży służbowej

Emilia Bartkowiak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób należy zaksięgować koszty podróży służbowej pracownika, która została odbyta własnym samochodem, jeżeli dodatkowo poniósł on wydatki związane z przejazdem autostradą?


Księgowanie kosztów podróży służbowej

 

REKLAMA

REKLAMA


RADA

Wydatki na przejazd autostradą mogą być zwrócone pracownikowi. Należy je zaliczyć do pozostałych kosztów rodzajowych jako koszty podróży służbowych.

Podróż służbowa przedsiębiorcy - jak rozliczyć?

REKLAMA


UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 1 marca 2013 r. obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie podróży służbowych odbywanych prywatnymi samochodami pracowników. Zgodnie z nowymi zasadami pracownikowi odbywającemu podróż służbową przysługują:

• diety,

• zwrot kosztów:

• przejazdów,

• dojazdów środkami komunikacji miejscowej,

• noclegów,

• innych niezbędnych udokumentowanych wydatków, określonych lub uznanych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

Zobacz: Diety za podróże służbowe od 1 marca 2013 r.


Zobacz e-poradnik „Podróże służbowe od 1 marca 2013 r.” dostępny na www.inforfk.pl

Wydatki w podróży służbowej w kosztach uzyskania przychodów


Na wniosek pracownika, za zgodą pracodawcy, przejazd może odbywać się samochodem prywatnym pracownika. Należy jednak podkreślić, że wówczas koszty te nie mogą być wyższe niż iloczyn przejechanych kilometrów przez stawkę za jeden kilometr, która z kolei nie może być wyższa od wysokości ustalonej w odrębnych przepisach. Jest to tzw. kilometrówka przeznaczona na pokrycie opłat eksploatacyjnych (paliwo, oleje, amortyzacja itp.).

 

Tabela 1. Kilometrówka

Rodzaj samochodu

Stawka

Samochody osobowe o pojemności silnika do 900 cm3

0,5214 zł/km

Samochody o pojemności silnika powyżej 900 cm3

0,8358 zł/km


Czy pracownikowi odbywającemu podróż służbową prywatnym samochodem przysługuje zwrot wydatków na przejazd autostradą?


Jak wynika z rozporządzenia, pracownikowi przysługuje zwrot innych niezbędnych, udokumentowanych wydatków poniesionych w związku z podróżą służbową, takich jak opłaty za bagaż, przejazd drogami płatnymi i autostradami, postój w strefie płatnego parkowania, miejsca parkingowe oraz inne niezbędne wydatki wiążące się bezpośrednio z odbywaniem podróży krajowej lub zagranicznej.

Stąd wniosek, że pracownik ponoszący wydatek na przejazd autostradą ma prawo do otrzymania zwrotu tego wydatku, niezależnie od limitu wynikającego ze stawki przemnożonej przez liczbę przejechanych kilometrów. Warunkiem jest prawidłowe udokumentowanie poniesionego wydatku. Zaliczenie opłat za przejazd autostradą do innych uzasadnionych wydatków wiąże się z uznaniem tych wydatków za koszty podróży służbowych i zwolnieniem ich z podatku dochodowego od osób fizycznych.

 

Możliwość zwrotu dodatkowych wydatków z tytułu opłat za przejazdy autostradami i zwolnienia z podatku była wielokrotnie potwierdzana przez dyrektorów izb skarbowych w wydawanych interpretacjach indywidualnych. Takie stanowisko jest prezentowane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji nr ITPB2/415-676/12/IL z 15 października 2012 r., przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji nr IBPBII/1/415-1072/12/BD z 1 marca 2013 r. czy przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji nr IPPB2/415-1059/12-2AS z 28 lutego 2013 r., w której czytamy:

 (...) jeżeli w przedstawionym zdarzeniu przyszłym mamy do czynienia z podróżą służbową (...) to zwrot pracownikom na warunkach wskazanych w ww. rozporządzeniach poniesionych kosztów za przejazd płatną autostradą czy poniesionych kosztów w postaci opłat parkingowych będzie przychodem tychże pracowników w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże zwolnionym z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. To oznacza, że kwota zwrotu tych wydatków - niezależnie od tzw. „kilometrówki” - nie rodzi obowiązku opodatkowania.


Pełną treść interpretacji znajdziesz na www.inforfk.pl w zakładce Interpretacje


UWAGA!

Dla zarachowania do kosztów uzyskania przychodów podróż służbowa musi być odbyta w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.


Jak udokumentować poniesiony wydatek na przejazd autostradą?


Właściwe udokumentowanie wydatku oznacza udokumentowanie go zgodnie z przepisami art. 21 uor, w myśl którego dowód księgowy powinien zawierać co najmniej:

1) określenie rodzaju dowodu i jego numeru identyfikacyjnego;

2) określenie stron (nazwy, adresy) dokonujących operacji gospodarczej;

3) opis operacji oraz jej wartość, jeżeli to możliwe, określoną także w jednostkach naturalnych;

4) datę dokonania operacji oraz datę sporządzenia dowodu, jeżeli został on sporządzony pod inna datą;

5) podpis wystawcy oraz osoby, której wydano lub od której przyjęto składnik aktywów;

6) potwierdzenie sprawdzenia, kwalifikacji oraz dekretację dowodu.

Wydatki w podróży służbowej - odliczanie VAT

Zaznaczyć należy, że od 1 stycznia 2013 r. zamieszczenie danych określonych w pkt 1-3 i 5 nie jest konieczne, jeżeli wynika to z odrębnych przepisów. Jako potwierdzenie wniesionej opłaty wydawane są paragony z kasy fiskalnej. Zgodnie z § 17 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów za fakturę uważa się również dowody zapłaty za przejazdy autostradami płatnymi, jeżeli zawierają następujące dane: nazwę i numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy, numer kolejny i datę wystawienia, informacje pozwalające na identyfikacje usługi, w szczególności nazwę autostrady, którą odbywa się przejazd i pobierana jest opłata, kwotę należności wraz z podatkiem i kwotę podatku. Paragon zawierający wymienione dane jest podstawą zapisu bez konieczności wystawiania innych dowodów, np. wewnętrznych.


UWAGA!

Wskazane jest uzupełnienie paragonu o dane nabywcy, opis operacji i podpis delegowanego pracownika.

Joanna Szyszkowska

specjalista ds. rachunkowości, właścicielka biura rachunkowego

CZYTAJ TAKŻE

„Jak rozliczać krajowe podróże służbowe od 1 marca 2013 r.” - BGK 5/2013 - dostępny na stronie www.bgk.infor.pl

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA