REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak księgować koszty podróży służbowej

Emilia Bartkowiak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób należy zaksięgować koszty podróży służbowej pracownika, która została odbyta własnym samochodem, jeżeli dodatkowo poniósł on wydatki związane z przejazdem autostradą?


Księgowanie kosztów podróży służbowej

 

REKLAMA

REKLAMA


RADA

Wydatki na przejazd autostradą mogą być zwrócone pracownikowi. Należy je zaliczyć do pozostałych kosztów rodzajowych jako koszty podróży służbowych.

Podróż służbowa przedsiębiorcy - jak rozliczyć?

REKLAMA


UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 1 marca 2013 r. obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie podróży służbowych odbywanych prywatnymi samochodami pracowników. Zgodnie z nowymi zasadami pracownikowi odbywającemu podróż służbową przysługują:

• diety,

• zwrot kosztów:

• przejazdów,

• dojazdów środkami komunikacji miejscowej,

• noclegów,

• innych niezbędnych udokumentowanych wydatków, określonych lub uznanych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

Zobacz: Diety za podróże służbowe od 1 marca 2013 r.


Zobacz e-poradnik „Podróże służbowe od 1 marca 2013 r.” dostępny na www.inforfk.pl

Wydatki w podróży służbowej w kosztach uzyskania przychodów


Na wniosek pracownika, za zgodą pracodawcy, przejazd może odbywać się samochodem prywatnym pracownika. Należy jednak podkreślić, że wówczas koszty te nie mogą być wyższe niż iloczyn przejechanych kilometrów przez stawkę za jeden kilometr, która z kolei nie może być wyższa od wysokości ustalonej w odrębnych przepisach. Jest to tzw. kilometrówka przeznaczona na pokrycie opłat eksploatacyjnych (paliwo, oleje, amortyzacja itp.).

 

Tabela 1. Kilometrówka

Rodzaj samochodu

Stawka

Samochody osobowe o pojemności silnika do 900 cm3

0,5214 zł/km

Samochody o pojemności silnika powyżej 900 cm3

0,8358 zł/km


Czy pracownikowi odbywającemu podróż służbową prywatnym samochodem przysługuje zwrot wydatków na przejazd autostradą?


Jak wynika z rozporządzenia, pracownikowi przysługuje zwrot innych niezbędnych, udokumentowanych wydatków poniesionych w związku z podróżą służbową, takich jak opłaty za bagaż, przejazd drogami płatnymi i autostradami, postój w strefie płatnego parkowania, miejsca parkingowe oraz inne niezbędne wydatki wiążące się bezpośrednio z odbywaniem podróży krajowej lub zagranicznej.

Stąd wniosek, że pracownik ponoszący wydatek na przejazd autostradą ma prawo do otrzymania zwrotu tego wydatku, niezależnie od limitu wynikającego ze stawki przemnożonej przez liczbę przejechanych kilometrów. Warunkiem jest prawidłowe udokumentowanie poniesionego wydatku. Zaliczenie opłat za przejazd autostradą do innych uzasadnionych wydatków wiąże się z uznaniem tych wydatków za koszty podróży służbowych i zwolnieniem ich z podatku dochodowego od osób fizycznych.

 

Możliwość zwrotu dodatkowych wydatków z tytułu opłat za przejazdy autostradami i zwolnienia z podatku była wielokrotnie potwierdzana przez dyrektorów izb skarbowych w wydawanych interpretacjach indywidualnych. Takie stanowisko jest prezentowane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji nr ITPB2/415-676/12/IL z 15 października 2012 r., przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji nr IBPBII/1/415-1072/12/BD z 1 marca 2013 r. czy przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji nr IPPB2/415-1059/12-2AS z 28 lutego 2013 r., w której czytamy:

 (...) jeżeli w przedstawionym zdarzeniu przyszłym mamy do czynienia z podróżą służbową (...) to zwrot pracownikom na warunkach wskazanych w ww. rozporządzeniach poniesionych kosztów za przejazd płatną autostradą czy poniesionych kosztów w postaci opłat parkingowych będzie przychodem tychże pracowników w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże zwolnionym z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. To oznacza, że kwota zwrotu tych wydatków - niezależnie od tzw. „kilometrówki” - nie rodzi obowiązku opodatkowania.


Pełną treść interpretacji znajdziesz na www.inforfk.pl w zakładce Interpretacje


UWAGA!

Dla zarachowania do kosztów uzyskania przychodów podróż służbowa musi być odbyta w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.


Jak udokumentować poniesiony wydatek na przejazd autostradą?


Właściwe udokumentowanie wydatku oznacza udokumentowanie go zgodnie z przepisami art. 21 uor, w myśl którego dowód księgowy powinien zawierać co najmniej:

1) określenie rodzaju dowodu i jego numeru identyfikacyjnego;

2) określenie stron (nazwy, adresy) dokonujących operacji gospodarczej;

3) opis operacji oraz jej wartość, jeżeli to możliwe, określoną także w jednostkach naturalnych;

4) datę dokonania operacji oraz datę sporządzenia dowodu, jeżeli został on sporządzony pod inna datą;

5) podpis wystawcy oraz osoby, której wydano lub od której przyjęto składnik aktywów;

6) potwierdzenie sprawdzenia, kwalifikacji oraz dekretację dowodu.

Wydatki w podróży służbowej - odliczanie VAT

Zaznaczyć należy, że od 1 stycznia 2013 r. zamieszczenie danych określonych w pkt 1-3 i 5 nie jest konieczne, jeżeli wynika to z odrębnych przepisów. Jako potwierdzenie wniesionej opłaty wydawane są paragony z kasy fiskalnej. Zgodnie z § 17 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów za fakturę uważa się również dowody zapłaty za przejazdy autostradami płatnymi, jeżeli zawierają następujące dane: nazwę i numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy, numer kolejny i datę wystawienia, informacje pozwalające na identyfikacje usługi, w szczególności nazwę autostrady, którą odbywa się przejazd i pobierana jest opłata, kwotę należności wraz z podatkiem i kwotę podatku. Paragon zawierający wymienione dane jest podstawą zapisu bez konieczności wystawiania innych dowodów, np. wewnętrznych.


UWAGA!

Wskazane jest uzupełnienie paragonu o dane nabywcy, opis operacji i podpis delegowanego pracownika.

Joanna Szyszkowska

specjalista ds. rachunkowości, właścicielka biura rachunkowego

CZYTAJ TAKŻE

„Jak rozliczać krajowe podróże służbowe od 1 marca 2013 r.” - BGK 5/2013 - dostępny na stronie www.bgk.infor.pl

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA