REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać transakcje w walutach obcych dla celów bilansowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Chaczykowska
Wioletta Chaczykowska

REKLAMA

Spółka handlowa współpracuje na szeroką skalę z kontrahentami zagranicznymi (UE), w związku z tym w księgach pojawia się wiele transakcji wyrażonych w walutach obcych. Dla celów bilansowych przychody i koszty wycenia się po kursie średnim obowiązującym w dniu przeprowadzenia operacji. W jaki sposób prowadzić ewidencję, aby być w zgodzie zarówno z ustawą o rachunkowości, jak i ustawą podatkową?

 

rada

 

Najlepszym rozwiązaniem będzie prowadzenie dodatkowej ewidencji pozabilansowej dla celów podatkowych.

uzasadnienie

Problem z zastosowaniem różnych kursów dla celów bilansowych i podatkowych dotyczy przede wszystkim tych spółek, które przeprowadzają dużo transakcji w walutach obcych. Przyjęcie uproszczenia w postaci zastosowania do celów bilansowych kursu średniego obowiązującego w ustawach podatkowych może zatem zniekształcić wynik finansowy spółki.

Otrzymując lub wystawiając fakturę w walucie obcej na zakup/sprzedaż usług czy towarów (te ostatnie kupione z UE), stosuje się do wyceny średni kurs ogłaszany przez Narodowy Bank Polski, obowiązujący na dzień wystawienia faktury.

Z kolei według przepisów ustawy o podatkach dochodowych uzyskiwane przychody czy ponoszone koszty przelicza się po kursie średnim NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu/poniesienia kosztu.

Dla spółek, w których obrót z zagranicą nie jest prowadzony na szeroką skalę (nie stanowi istotnej wielkości), istnieje możliwość zastosowania, w ramach przyjętych zasad (polityki) rachunkowości, uproszczeń. Można więc przyjąć do wyceny kurs z poprzedniego dnia (zgodnie z ustawą podatkową), pod warunkiem że zastosowanie innego kursu (niezgodnego z ustawą o rachunkowości) nie wywiera ujemnego wpływu na realizację obowiązku jasnego i rzetelnego przedstawienia sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego spółki. Wszystko więc zależy od tego, czy różnica między kursem podatkowym i bilansowym jest istotna.

Jeśli są to znaczące kwoty, to niestety nieunikniona jest podwójna wycena. Wówczas dla celów podatkowych różnicę tę należałoby wykazywać w ewidencji pozabilansowej jako korektę kosztów/przychodów podatkowych.

Przykład 1

12 czerwca spółka kupiła od kontrahenta zagranicznego usługę o wartości 5000 euro. Kurs średni NBP na dzień przeprowadzenia operacji (12 czerwca) wynosił 3,8232 PLN/EUR, natomiast kurs z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu (11 czerwca) wynosił 3,8312 PLN/EUR.

Ewidencja księgowa

1. Wycena według:

a) ustawy o rachunkowości

5000 euro × 3,8232 PLN/EUR = 19 116 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

b) przepisów podatkowych

5000 euro × 3,8312 PLN/EUR = 19 156 zł

Różnica na poniesionych kosztach wynosi 40 zł.

Ewidencja pozabilansowa - zwiększenie kosztów podatkowych:

Wn„Korekta kosztów podatkowych” 40

2. Ustalenie wyniku:

a) dla celów bilansowych

wartość poniesionych kosztów - 19 116 zł

b) dla celów podatkowych

wartość poniesionych kosztów - 19 156 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 2

15 czerwca spółka sprzedała kontrahentowi zagranicznemu towar o wartości 10 000 euro. Kurs średni NBP na dzień przeprowadzenia operacji (15 czerwca) wynosił 3,8112 PLN/EUR, natomiast kurs z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu (14 czerwca) wynosił 3,8008 PLN/EUR.

Ewidencja księgowa

1. Wycena według:

a) ustawy o rachunkowości

10 000 euro × 3, 8112 PLN/EUR = 38 112 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

b) przepisów podatkowych

10 000 euro × 3,8008 PLN/EUR = 38 008 zł

Różnica na uzyskanych przychodach wynosi 104 zł.

Ewidencja pozabilansowa - zmniejszenie przychodów podatkowych:

Wn„Korekta przychodów podatkowych” 104

2. Ustalenie wyniku:

a) dla celów bilansowych

wartość uzyskanych przychodów - 38 112 zł

b) dla celów podatkowych

wartość uzyskanych przychodów - 38 008 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

- art. 4 i 30 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

-art. 15a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Wioletta Chaczykowska

księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA