REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać transakcje w walutach obcych dla celów bilansowych

Wioletta Chaczykowska
Wioletta Chaczykowska

REKLAMA

Spółka handlowa współpracuje na szeroką skalę z kontrahentami zagranicznymi (UE), w związku z tym w księgach pojawia się wiele transakcji wyrażonych w walutach obcych. Dla celów bilansowych przychody i koszty wycenia się po kursie średnim obowiązującym w dniu przeprowadzenia operacji. W jaki sposób prowadzić ewidencję, aby być w zgodzie zarówno z ustawą o rachunkowości, jak i ustawą podatkową?

 

rada

 

Najlepszym rozwiązaniem będzie prowadzenie dodatkowej ewidencji pozabilansowej dla celów podatkowych.

uzasadnienie

Problem z zastosowaniem różnych kursów dla celów bilansowych i podatkowych dotyczy przede wszystkim tych spółek, które przeprowadzają dużo transakcji w walutach obcych. Przyjęcie uproszczenia w postaci zastosowania do celów bilansowych kursu średniego obowiązującego w ustawach podatkowych może zatem zniekształcić wynik finansowy spółki.

Otrzymując lub wystawiając fakturę w walucie obcej na zakup/sprzedaż usług czy towarów (te ostatnie kupione z UE), stosuje się do wyceny średni kurs ogłaszany przez Narodowy Bank Polski, obowiązujący na dzień wystawienia faktury.

Z kolei według przepisów ustawy o podatkach dochodowych uzyskiwane przychody czy ponoszone koszty przelicza się po kursie średnim NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu/poniesienia kosztu.

Dla spółek, w których obrót z zagranicą nie jest prowadzony na szeroką skalę (nie stanowi istotnej wielkości), istnieje możliwość zastosowania, w ramach przyjętych zasad (polityki) rachunkowości, uproszczeń. Można więc przyjąć do wyceny kurs z poprzedniego dnia (zgodnie z ustawą podatkową), pod warunkiem że zastosowanie innego kursu (niezgodnego z ustawą o rachunkowości) nie wywiera ujemnego wpływu na realizację obowiązku jasnego i rzetelnego przedstawienia sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego spółki. Wszystko więc zależy od tego, czy różnica między kursem podatkowym i bilansowym jest istotna.

Jeśli są to znaczące kwoty, to niestety nieunikniona jest podwójna wycena. Wówczas dla celów podatkowych różnicę tę należałoby wykazywać w ewidencji pozabilansowej jako korektę kosztów/przychodów podatkowych.

Przykład 1

12 czerwca spółka kupiła od kontrahenta zagranicznego usługę o wartości 5000 euro. Kurs średni NBP na dzień przeprowadzenia operacji (12 czerwca) wynosił 3,8232 PLN/EUR, natomiast kurs z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu (11 czerwca) wynosił 3,8312 PLN/EUR.

Ewidencja księgowa

1. Wycena według:

a) ustawy o rachunkowości

5000 euro × 3,8232 PLN/EUR = 19 116 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

b) przepisów podatkowych

5000 euro × 3,8312 PLN/EUR = 19 156 zł

Różnica na poniesionych kosztach wynosi 40 zł.

Ewidencja pozabilansowa - zwiększenie kosztów podatkowych:

Wn„Korekta kosztów podatkowych” 40

2. Ustalenie wyniku:

a) dla celów bilansowych

wartość poniesionych kosztów - 19 116 zł

b) dla celów podatkowych

wartość poniesionych kosztów - 19 156 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 2

15 czerwca spółka sprzedała kontrahentowi zagranicznemu towar o wartości 10 000 euro. Kurs średni NBP na dzień przeprowadzenia operacji (15 czerwca) wynosił 3,8112 PLN/EUR, natomiast kurs z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu (14 czerwca) wynosił 3,8008 PLN/EUR.

Ewidencja księgowa

1. Wycena według:

a) ustawy o rachunkowości

10 000 euro × 3, 8112 PLN/EUR = 38 112 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

b) przepisów podatkowych

10 000 euro × 3,8008 PLN/EUR = 38 008 zł

Różnica na uzyskanych przychodach wynosi 104 zł.

Ewidencja pozabilansowa - zmniejszenie przychodów podatkowych:

Wn„Korekta przychodów podatkowych” 104

2. Ustalenie wyniku:

a) dla celów bilansowych

wartość uzyskanych przychodów - 38 112 zł

b) dla celów podatkowych

wartość uzyskanych przychodów - 38 008 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

- art. 4 i 30 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

-art. 15a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Wioletta Chaczykowska

księgowa z licencją MF

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA