REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać transakcje w walutach obcych dla celów bilansowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Chaczykowska
Wioletta Chaczykowska

REKLAMA

Spółka handlowa współpracuje na szeroką skalę z kontrahentami zagranicznymi (UE), w związku z tym w księgach pojawia się wiele transakcji wyrażonych w walutach obcych. Dla celów bilansowych przychody i koszty wycenia się po kursie średnim obowiązującym w dniu przeprowadzenia operacji. W jaki sposób prowadzić ewidencję, aby być w zgodzie zarówno z ustawą o rachunkowości, jak i ustawą podatkową?

 

rada

 

Najlepszym rozwiązaniem będzie prowadzenie dodatkowej ewidencji pozabilansowej dla celów podatkowych.

uzasadnienie

Problem z zastosowaniem różnych kursów dla celów bilansowych i podatkowych dotyczy przede wszystkim tych spółek, które przeprowadzają dużo transakcji w walutach obcych. Przyjęcie uproszczenia w postaci zastosowania do celów bilansowych kursu średniego obowiązującego w ustawach podatkowych może zatem zniekształcić wynik finansowy spółki.

Otrzymując lub wystawiając fakturę w walucie obcej na zakup/sprzedaż usług czy towarów (te ostatnie kupione z UE), stosuje się do wyceny średni kurs ogłaszany przez Narodowy Bank Polski, obowiązujący na dzień wystawienia faktury.

Z kolei według przepisów ustawy o podatkach dochodowych uzyskiwane przychody czy ponoszone koszty przelicza się po kursie średnim NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu/poniesienia kosztu.

Dla spółek, w których obrót z zagranicą nie jest prowadzony na szeroką skalę (nie stanowi istotnej wielkości), istnieje możliwość zastosowania, w ramach przyjętych zasad (polityki) rachunkowości, uproszczeń. Można więc przyjąć do wyceny kurs z poprzedniego dnia (zgodnie z ustawą podatkową), pod warunkiem że zastosowanie innego kursu (niezgodnego z ustawą o rachunkowości) nie wywiera ujemnego wpływu na realizację obowiązku jasnego i rzetelnego przedstawienia sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego spółki. Wszystko więc zależy od tego, czy różnica między kursem podatkowym i bilansowym jest istotna.

Jeśli są to znaczące kwoty, to niestety nieunikniona jest podwójna wycena. Wówczas dla celów podatkowych różnicę tę należałoby wykazywać w ewidencji pozabilansowej jako korektę kosztów/przychodów podatkowych.

Przykład 1

12 czerwca spółka kupiła od kontrahenta zagranicznego usługę o wartości 5000 euro. Kurs średni NBP na dzień przeprowadzenia operacji (12 czerwca) wynosił 3,8232 PLN/EUR, natomiast kurs z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu (11 czerwca) wynosił 3,8312 PLN/EUR.

Ewidencja księgowa

1. Wycena według:

a) ustawy o rachunkowości

5000 euro × 3,8232 PLN/EUR = 19 116 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

b) przepisów podatkowych

5000 euro × 3,8312 PLN/EUR = 19 156 zł

Różnica na poniesionych kosztach wynosi 40 zł.

Ewidencja pozabilansowa - zwiększenie kosztów podatkowych:

Wn„Korekta kosztów podatkowych” 40

2. Ustalenie wyniku:

a) dla celów bilansowych

wartość poniesionych kosztów - 19 116 zł

b) dla celów podatkowych

wartość poniesionych kosztów - 19 156 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 2

15 czerwca spółka sprzedała kontrahentowi zagranicznemu towar o wartości 10 000 euro. Kurs średni NBP na dzień przeprowadzenia operacji (15 czerwca) wynosił 3,8112 PLN/EUR, natomiast kurs z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu (14 czerwca) wynosił 3,8008 PLN/EUR.

Ewidencja księgowa

1. Wycena według:

a) ustawy o rachunkowości

10 000 euro × 3, 8112 PLN/EUR = 38 112 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

b) przepisów podatkowych

10 000 euro × 3,8008 PLN/EUR = 38 008 zł

Różnica na uzyskanych przychodach wynosi 104 zł.

Ewidencja pozabilansowa - zmniejszenie przychodów podatkowych:

Wn„Korekta przychodów podatkowych” 104

2. Ustalenie wyniku:

a) dla celów bilansowych

wartość uzyskanych przychodów - 38 112 zł

b) dla celów podatkowych

wartość uzyskanych przychodów - 38 008 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

- art. 4 i 30 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

-art. 15a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Wioletta Chaczykowska

księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS-2 w transporcie drogowym i kolejowym – na to muszą uważać przewoźnicy. Od kwietnia 2025 r. ostatni etap wdrażania

Import Control System 2 (ICS2) ma służyć do przekazywania informacji o ładunkach między Unią Europejską a krajami trzecimi, a jego zadaniem jest uszczelnienie handlu z państwami spoza UE. Od kwietnia 2025 r. rozpoczął się ostatni etap wdrażania systemu ICS-2 dla sektora transportu drogowego i kolejowego.

Rząd źle oszacował dochody z VAT-u - największego źródła dochodów budżetowych. Eksperci: ogromna pomyłka i wzrost deficytu

Jak wynika ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów, w 2024 roku wpływy netto z tytułu podatku VAT wyniosły 287,7 mld zł, zaś brutto – 475,3 mld zł. To więcej niż w 2023 roku. Natomiast zgodnie z założeniami ustawy budżetowej na rok 2024, dochody z tytułu podatku VAT określono w wysokości 316,4 mld zł. Po nowelizacji zostały one obniżone do 293,5 mld zł. Za to o 14,6% spadły rok do roku zwroty z tytułu ww. podatku, tj. do wartości 187,6 mld zł. Eksperci komentujący te dane zauważają, że wyniki resortu rozminęły się z prognozami. Jednocześnie podkreślają, że zmniejszyła się tzw. luka VAT.

Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT nie jest deregulacją gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

REKLAMA

Można przekazać 1,5% podatku rolnego - w 2025 r. pierwszy raz. Są dwie uprawnione organizacje

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

PIT 2025: 15 najczęstszych błędów w rocznym zeznaniu podatkowym. Bądź mądry przed szkodą!

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych NBP. Już w maju 2025 r. RPP rozpocznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych NBP. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy jest na to czas?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

REKLAMA

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA