REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować umorzenie zobowiązania

AP
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza firma zrezygnowała z części zobowiązania w zamian za to, że inwestor zrezygnował z gwarancji danej mu przez naszą firmę na prace, które wykonaliśmy. Nie wystawiliśmy na to żadnej faktury korygującej. Jak w takiej sytuacji zaksięgować umorzenie części zobowiązania?

Bartosz Wincek

Autopromocja

biegły rewident, menedżer w dziale audytu Deloitte

W opisanej sytuacji mamy do czynienia z rodzajem świadczeń wzajemnych, polegających na tym, że: a) firma umarza część należności z tytułu wykonanych prac na rzecz inwestora, umorzenie nie ma charakteru korekty zrealizowanej sprzedaży, b) inwestor zwalnia firmę z obowiązku świadczenia ochrony gwarancyjnej, zdefiniowanej zapewne w pierwotnej umowie o współpracy.

W efekcie realizacji tych świadczeń mają miejsce następujące zdarzenia: a) firma i inwestor dokonują, w drodze na przykład pisemnego porozumienia lub aneksu do umowy, wyceny i uzgodnienia parytetu wymiany świadczeń. Wycena sprowadza się w zasadzie do ustalenia wartości ochrony gwarancyjnej, b) firma rezygnuje z dochodzenia umorzonej części należności, c) ochrona gwarancyjna wygasa.

Instytucja gwarancji jest zależna od postanowień umowy pomiędzy kupującym i sprzedającym (w kodeksie cywilnym mówi się o dokumencie gwarancyjnym przekazywanym kupującemu przez sprzedającego). Zatem zgodnie z wolą stron umowy istnieje możliwość zwolnienia sprzedającego z obowiązku pełnienia funkcji gwaranta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji gdy firma i inwestor dokonały już wyceny wzajemnych świadczeń, pozostaje odzwierciedlenie tej transakcji w księgach rachunkowych i sprawozdaniach finansowych obu podmiotów. My zajmiemy się analizą tego, w jaki sposób transakcję powinna ująć firma, czyli podmiot umarzający część swoich należności od inwestora. Przed dokonaniem zmian w księgach rachunkowych firma posiada: a) należności z tytułu wykonanych prac na rzecz inwestora oraz b) rezerwę na naprawy gwarancyjne (rezerwa może być skutkiem współpracy z jednym lub wieloma podmiotami zewnętrznymi). Domniemanie obecności rezerwy na gwarancje w księgach rachunkowych firmy pochodzi z art. 35d ust. 1 ustawy o rachunkowości, który mówi między innymi, że rezerwy tworzy się na pewne lub o dużym stopniu prawdopodobieństwa przyszłe zobowiązania, których kwotę można w sposób wiarygodny oszacować, a w szczególności na straty z transakcji gospodarczych w toku, w tym z tytułu udzielonych gwarancji, poręczeń, operacji kredytowych, skutków toczącego się postępowania sądowego.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. c) ustawy o rachunkowości, należności umorzone powinny w całości obciążyć pozostałe koszty operacyjne. Ponieważ w opisanej powyżej sytuacji mamy do czynienia z umorzeniem części należności handlowych w zamian za zwolnienie firmy z roli gwaranta, uzgodniona część tych należności powinna zostać odniesiona w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych. Pozostaje jeszcze kwestia rezerwy na naprawy gwarancyjne.

W wyniku zwolnienia firmy z obowiązków gwaranta, rezerwa powinna zostać rozwiązana w części odpowiadającej szacunkom dokonanym przez firmę w odniesieniu do spodziewanych kosztów napraw gwarancyjnych z umowy z inwestorem. Rozwiązanie rezerwy następuje w korespondencji z pozostałymi przychodami operacyjnymi, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. d) ustawy o rachunkowości.

Słusznie w zapytaniu zwraca się uwagę na fakt, że firma nie wystawiła żadnej faktury korygującej. Korekty sprzedaży mogą przecież odnosić się jedynie do już zrealizowanej sprzedaży i takich jej zmiennych, jak zafakturowane ceny, ilości itp. Natomiast opisana w zapytaniu sytuacja dotyczy ustalenia warunków rezygnacji i zwolnienia dostawcy (firmy) z obowiązku świadczenia ochrony gwarancyjnej. Jest więc zdarzeniem niezależnym w stosunku do wykonanych i zafakturowanych prac.

(AP)

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. c)-d) oraz art. 35d ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA