REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak i kiedy ująć fakturę korygującą koszty zakupu towarów

Leszek Porowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zawieram umowy i sprzedaję telefony komórkowe jednego z operatorów sieci komórkowej. Jak mam ewidencjonować zakup i sprzedaż telefonów w pkpir?

Robię tak: przyjęcie telefonów księguję w kolumnie 10 na podstawie faktury VAT, sprzedaż telefonów w kwocie faktycznie zapłaconej, tj. w wysokości określonej przez operatora ewidencjonuję w kasie fiskalnej. Jest to mój przychód w kolumnie 7 pkpir. Faktury korygujące zakup telefonów otrzymuję od operatora bardzo często po zamknięciu miesiąca. A w moich kosztach zakupu do czasu otrzymania korekty mam zewidencjonowane telefony po znacznie wyższej cenie, aniżeli je sprzedałem. Obawiam się, że tym sposobem zaniżam podstawę opodatkowania. Czy na koniec miesiąca, a szczególnie roku podatkowego, mam sam ustalać kwotę, którą powinienem zdjąć z kolumny 10 dotyczącej sprzedanych telefonów, a po otrzymaniu faktury korygującej przy ewentualnej różnicy dokonać stosownej korekty zapisu w pkpir?

REKLAMA

REKLAMA

RADA

Czytelnik postępuje prawidłowo. Nie musi sam ustalać kwoty, którą powinien wyksięgować z kolumny 10 księgi. Powinien księgować wyłącznie wystawione przez dostawcę faktury korygujące.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Na podstawie ust. 10 objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir, kolumna 10 księgi jest przeznaczona do wpisywania w niej zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu. Definicję ceny zakupu zawiera natomiast § 3 pkt 2 przytoczonego rozporządzenia. Na jego podstawie ceną zakupu jest cena, jaką nabywca płaci za zakupione składniki majątku pomniejszone o podatek od towarów i usług podlegający odliczeniu zgodnie z odrębnymi przepisami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czytelnik, otrzymując faktury na zakup telefonów, musi zaksięgować ten zakup w kolumnie 10 księgi zgodnie z wartościami wykazanymi w otrzymanej fakturze. Dopiero otrzymanie faktury korygującej, w której to dostawca dokonuje obniżenia ceny zakupionych telefonów, zobowiązuje Czytelnika do zmniejszenia ceny zakupu uprzednio zaksięgowanej w kolumnie 10 księgi. Zatem Czytelnik powinien dokonać zmniejszenia ceny zakupu w dacie wystawienia faktury korygującej przez dostawcę.

WAŻNE!

Czytelnik, otrzymując faktury na zakup telefonów, musi zaksięgować ten zakup w kolumnie 10 księgi zgodnie z wartościami wykazanymi w otrzymanej fakturze. Dopiero otrzymanie faktury korygującej, w której to dostawca dokonuje obniżenia ceny zakupionych telefonów, zobowiązuje Czytelnika do zmniejszenia ceny zakupu uprzednio zaksięgowanej w kolumnie 10 księgi. Zatem Czytelnik powinien dokonać zmniejszenia ceny zakupu w dacie wystawienia faktury korygującej przez dostawcę.

Takie postępowanie wynika z updof. Na podstawie art. 22 ust. 6b updof dniem poniesienia kosztu uzyskania przychodów jest dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. W tej sytuacji datą księgowania będzie data wystawienia faktury korygującej przez dostawcę Czytelnika.

Należy zauważyć, że co do zasady, nie ma znaczenia data otrzymania przez Czytelnika faktury korygującej. W sytuacji gdy otrzyma fakturę korygującą już po zamknięciu miesiąca, w którym dostawca wystawił fakturę korygującą, powinien cofnąć się do miesiąca wystawienia faktury korygującej i dokonać stosownej korekty. W tego rodzaju sytuacjach Krajowa Informacja Podatkowa (KIP) informuje podatników, że mogą zaksięgować do kosztów (zakupów) fakturę w dacie jej otrzymania, dokonując jednocześnie stosownej adnotacji w kolumnie 16 księgi (kolumnie: uwagi), że przyczyną zaksięgowania kosztu nie pod datą wystawienia faktury (faktury korygującej) jest jej późniejsze otrzymanie. Postępując jednak zgodnie ze wskazówkami KIP, Czytelnik może spotkać się z zarzutem zawyżenia kosztów miesiąca, w którym zostały wystawione faktury korygujące, zmniejszające cenę zakupu, a nie zostały w tym miesiącu przez Czytelnika zaksięgowane. Może to skutkować naliczeniem przez urząd skarbowy odsetek od zaniżonych zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy.

Jeżeli Czytelnik będzie księgował faktury korygujące w dacie ich otrzymania, nie oznacza, że urząd skarbowy na pewno zarzuci mu powodowanie uszczuplenia w zaliczkach na podatek dochodowy. Przedstawione stanowisko (ze wskazaniem „cofnięcia się z korektą”) jest jednak bardzo bezpieczne dla podatnika, chociaż powoduje uciążliwości w księgowaniu.

Należy dodać, że na przełomie roku Czytelnik powinien zawsze przypisywać faktury korygujące do tego roku, w którym zostały one wystawione przez dostawców, i to absolutnie bez względu na datę, kiedy te faktury zostały przez Czytelnika otrzymane.

Reasumując, Czytelnik w żadnym razie nie powinien wyceniać i korygować wartości zakupów samodzielnie. Dopóki dostawca nie wystawi faktury korygującej zmniejszającej cenę zakupu, dopóty cena ta jest taka, jaką Czytelnik miał uwzględnioną w pierwotnej fakturze zakupu.

PRZYKŁAD

Podatnik zakupił 10 sztuk telefonów komórkowych w sierpniu w cenie 800 zł za jedną sztukę. Na potwierdzenie transakcji otrzymał od dostawcy fakturę wystawioną 20 sierpnia 2007 r. na kwotę netto 8000 zł. Fakturę podatnik zaksięgował do kolumny 10 pkpir - zakup towarów handlowych. Następnie w listopadzie 2007 r. podatnik otrzymał fakturę korygującą od swojego dostawcy, zmniejszającą cenę zakupu telefonów do kwoty 1 zł netto za telefon. Wartość zakupu po korekcie 10,00 zł. Dostawca wystawił fakturę 15 września 2007 r. W związku z tym, że dostawca wystawił fakturę we wrześniu, a ten miesiąc został już zamknięty w pkpir, podatnik powinien skorygować wrzesień i pomniejszyć wartość zakupu o kwotę korekty, czyli o 7990 zł.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 22 ust. 6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 211, poz. 1549

• § 3 pkt 2, ust. 10 objaśnień do pkpir stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Leszek Porowski

doradca podatkowy,

współwłaściciel Biura Rachunkowego

Porowski Consulting

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA