REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak i kiedy ująć fakturę korygującą koszty zakupu towarów

Leszek Porowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zawieram umowy i sprzedaję telefony komórkowe jednego z operatorów sieci komórkowej. Jak mam ewidencjonować zakup i sprzedaż telefonów w pkpir?

Robię tak: przyjęcie telefonów księguję w kolumnie 10 na podstawie faktury VAT, sprzedaż telefonów w kwocie faktycznie zapłaconej, tj. w wysokości określonej przez operatora ewidencjonuję w kasie fiskalnej. Jest to mój przychód w kolumnie 7 pkpir. Faktury korygujące zakup telefonów otrzymuję od operatora bardzo często po zamknięciu miesiąca. A w moich kosztach zakupu do czasu otrzymania korekty mam zewidencjonowane telefony po znacznie wyższej cenie, aniżeli je sprzedałem. Obawiam się, że tym sposobem zaniżam podstawę opodatkowania. Czy na koniec miesiąca, a szczególnie roku podatkowego, mam sam ustalać kwotę, którą powinienem zdjąć z kolumny 10 dotyczącej sprzedanych telefonów, a po otrzymaniu faktury korygującej przy ewentualnej różnicy dokonać stosownej korekty zapisu w pkpir?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

RADA

Czytelnik postępuje prawidłowo. Nie musi sam ustalać kwoty, którą powinien wyksięgować z kolumny 10 księgi. Powinien księgować wyłącznie wystawione przez dostawcę faktury korygujące.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Na podstawie ust. 10 objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir, kolumna 10 księgi jest przeznaczona do wpisywania w niej zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu. Definicję ceny zakupu zawiera natomiast § 3 pkt 2 przytoczonego rozporządzenia. Na jego podstawie ceną zakupu jest cena, jaką nabywca płaci za zakupione składniki majątku pomniejszone o podatek od towarów i usług podlegający odliczeniu zgodnie z odrębnymi przepisami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czytelnik, otrzymując faktury na zakup telefonów, musi zaksięgować ten zakup w kolumnie 10 księgi zgodnie z wartościami wykazanymi w otrzymanej fakturze. Dopiero otrzymanie faktury korygującej, w której to dostawca dokonuje obniżenia ceny zakupionych telefonów, zobowiązuje Czytelnika do zmniejszenia ceny zakupu uprzednio zaksięgowanej w kolumnie 10 księgi. Zatem Czytelnik powinien dokonać zmniejszenia ceny zakupu w dacie wystawienia faktury korygującej przez dostawcę.

WAŻNE!

Czytelnik, otrzymując faktury na zakup telefonów, musi zaksięgować ten zakup w kolumnie 10 księgi zgodnie z wartościami wykazanymi w otrzymanej fakturze. Dopiero otrzymanie faktury korygującej, w której to dostawca dokonuje obniżenia ceny zakupionych telefonów, zobowiązuje Czytelnika do zmniejszenia ceny zakupu uprzednio zaksięgowanej w kolumnie 10 księgi. Zatem Czytelnik powinien dokonać zmniejszenia ceny zakupu w dacie wystawienia faktury korygującej przez dostawcę.

Takie postępowanie wynika z updof. Na podstawie art. 22 ust. 6b updof dniem poniesienia kosztu uzyskania przychodów jest dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. W tej sytuacji datą księgowania będzie data wystawienia faktury korygującej przez dostawcę Czytelnika.

Należy zauważyć, że co do zasady, nie ma znaczenia data otrzymania przez Czytelnika faktury korygującej. W sytuacji gdy otrzyma fakturę korygującą już po zamknięciu miesiąca, w którym dostawca wystawił fakturę korygującą, powinien cofnąć się do miesiąca wystawienia faktury korygującej i dokonać stosownej korekty. W tego rodzaju sytuacjach Krajowa Informacja Podatkowa (KIP) informuje podatników, że mogą zaksięgować do kosztów (zakupów) fakturę w dacie jej otrzymania, dokonując jednocześnie stosownej adnotacji w kolumnie 16 księgi (kolumnie: uwagi), że przyczyną zaksięgowania kosztu nie pod datą wystawienia faktury (faktury korygującej) jest jej późniejsze otrzymanie. Postępując jednak zgodnie ze wskazówkami KIP, Czytelnik może spotkać się z zarzutem zawyżenia kosztów miesiąca, w którym zostały wystawione faktury korygujące, zmniejszające cenę zakupu, a nie zostały w tym miesiącu przez Czytelnika zaksięgowane. Może to skutkować naliczeniem przez urząd skarbowy odsetek od zaniżonych zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy.

Jeżeli Czytelnik będzie księgował faktury korygujące w dacie ich otrzymania, nie oznacza, że urząd skarbowy na pewno zarzuci mu powodowanie uszczuplenia w zaliczkach na podatek dochodowy. Przedstawione stanowisko (ze wskazaniem „cofnięcia się z korektą”) jest jednak bardzo bezpieczne dla podatnika, chociaż powoduje uciążliwości w księgowaniu.

Należy dodać, że na przełomie roku Czytelnik powinien zawsze przypisywać faktury korygujące do tego roku, w którym zostały one wystawione przez dostawców, i to absolutnie bez względu na datę, kiedy te faktury zostały przez Czytelnika otrzymane.

Reasumując, Czytelnik w żadnym razie nie powinien wyceniać i korygować wartości zakupów samodzielnie. Dopóki dostawca nie wystawi faktury korygującej zmniejszającej cenę zakupu, dopóty cena ta jest taka, jaką Czytelnik miał uwzględnioną w pierwotnej fakturze zakupu.

PRZYKŁAD

Podatnik zakupił 10 sztuk telefonów komórkowych w sierpniu w cenie 800 zł za jedną sztukę. Na potwierdzenie transakcji otrzymał od dostawcy fakturę wystawioną 20 sierpnia 2007 r. na kwotę netto 8000 zł. Fakturę podatnik zaksięgował do kolumny 10 pkpir - zakup towarów handlowych. Następnie w listopadzie 2007 r. podatnik otrzymał fakturę korygującą od swojego dostawcy, zmniejszającą cenę zakupu telefonów do kwoty 1 zł netto za telefon. Wartość zakupu po korekcie 10,00 zł. Dostawca wystawił fakturę 15 września 2007 r. W związku z tym, że dostawca wystawił fakturę we wrześniu, a ten miesiąc został już zamknięty w pkpir, podatnik powinien skorygować wrzesień i pomniejszyć wartość zakupu o kwotę korekty, czyli o 7990 zł.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 22 ust. 6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 211, poz. 1549

• § 3 pkt 2, ust. 10 objaśnień do pkpir stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Leszek Porowski

doradca podatkowy,

współwłaściciel Biura Rachunkowego

Porowski Consulting

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA