REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować sprawozdanie finansowe podczas pandemii COVID-19?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
VGD
VGD jest międzynarodową firmą świadczącą usługi w zakresie księgowości, kadr i płac, audytu, podatków oraz doradztwa biznesowego
Jak przygotować sprawozdanie finansowe podczas pandemii COVID-19?
Jak przygotować sprawozdanie finansowe podczas pandemii COVID-19?
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowanie sprawozdania finansowego za 2020 rok będzie różniło się od tych, które znamy z poprzednich lat. Nie będzie można bez zastanowienia kopiować powielanych przez lata stwierdzeń. Z jednej strony trzeba będzie pokazać wpływ, jaki pandemia wywiera na biznes. Z drugiej natomiast strony należy uwzględnić też perspektywę, która czeka spółkę w kolejnych latach działalności.

Sporządzenie sprawozdania finansowego za rok 2020

REKLAMA

Funkcja informacyjna, jaką pełni sprawozdanie finansowe będzie niewątpliwie miała większe znaczenie. Księgowi i zarząd staną przed problemem jak wycenić zapasy, czy sporządzić odpisy aktualizujące. Odbiorcy sprawozdania finansowego nie będą już tylko patrzeć na liczby, ale będą je analizować w połączeniu z notami w sprawozdaniu, dlatego tak ważne będzie prawidłowe i wiarygodne sporządzenie sprawozdania finansowego za rok 2020. Tak by nikt  nie zarzucił kreatywności czy nawet nadużyć prezentując dane finansowe. Trzeba pamiętać, że odbiorców sprawozdania finansowego jest wielu. Począwszy od samych właścicieli spółek ale i dla audytorów, kredytodawców czy innych interesariuszy, w tym spółek konkurencyjnych.

REKLAMA

Nadrzędną zasadą rachunkowości jest zasada kontynuacji działania („going concern principle”). Wszystkie podmioty sporządzając sprawozdanie finansowe będą musiały odpowiedzieć na pytanie, czy ich jednostka będzie kontynuowała działalność w dającej się przewidzieć przyszłości w niezmienionym istotnie zakresie? Dla podmiotów, które najbardziej ucierpiały w czasie pandemii to pytanie będzie jednym z trudniejszych. Warto jeszcze przypomnieć, że odpowiedz na to pytanie determinuje zastosowane przez spółkę metody wyceny aktywów i pasywów.

Stanowisko Ministerstwo Finansów dotyczące inwentaryzacji w czasie pandemii Covid-19

Ministerstwo Finansów przedstawiło swoje stanowisko w odpowiedzi na pytania związane m.in. z pracami związanymi z rachunkowością przeprowadzanymi w czasie pandemii COVID-19.

Ministerstwo złożyło wyjaśnienia, czy pandemia COVID-19 może być uzasadnieniem do przeprowadzenia inwentaryzacji w drodze weryfikacji zamiast jak to ustawa o rachunkowości wskazuje w formie spisu z natury.

W udzielonej odpowiedzi na początku ministerstwo wskazało że inwentaryzację przeprowadza się z wykorzystaniem jednej z trzech metod, tak jak już wyżej wspominaliśmy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • w drodze: spisu z natury,
  • otrzymania od kontrahentów i banków potwierdzeń lub też porównania danych zaksięgowanych w księgach rachunkowych z odpowiednimi dokumentami,
  • weryfikacji wartości tych składników.

REKLAMA

Następnie ministerstwo podkreśliło, że każda jednostka powinna zadbać o to, aby przestrzegać zasad bezpieczeństwa podczas przeprowadzania inwentaryzacji. Ponad to inwentaryzacja składników aktywów powinna zostać dokonana drogą spisu z natury. Skorzystanie z możliwości inwentaryzacji metodą weryfikacji zamiast spisu z natury powinno dotyczyć tylko i wyłącznie wyjątkowych sytuacji. Wydaje się, że taką przesłanką może być potencjalne ryzyko epidemiczne występujące danych podmiotach np. w szpitalach w odniesieniu m.in. do środków trwałych, które znajdują się w pomieszczeniach, w których przebywają pacjenci itp.

Jednocześnie resort podkreśla, że ryzyko epidemiczne nie występuje w identycznym zakresie we wszystkich podmiotach ani w odniesieniu do wszystkich składników aktywów objętych inwentaryzacją. Dlatego też każda jednostka powinna dokonać oceny potencjalnych ryzyk dotyczących pandemii COVID-19 by podjąć decyzję o wyborze danej metody inwentaryzacji. Dokumentacja uzasadniająca zmianę sposobu przeprowadzenia inwentaryzacji razem z dokumentacją, która potwierdza porównanie wyników inwentaryzacji z danymi z ksiąg rachunkowych powinna być  załącznikiem do protokołu.

Jak zaprezentować w sprawozdaniu finansowym pomoc otrzymaną w związku z działaniami związanymi z tzw. tarczami finansowymi?

Ustawa z 2 marca 2020 r. „o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych” (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1842)  zawiera wachlarz instrumentów wsparcia dla przedsiębiorców. Poniżej prezentujemy kilka przykładów, w jaki sposób należy zaprezentować w sprawozdaniu finansowym pomoc otrzymaną z tarczy.

Odliczanie darowizn przekazanych na walkę z COVID-19

Przepisy pozwalają na odliczenie w rocznym zeznaniu podatkowym wszelkich darowizn przeznaczonych na walkę z pandemią. Ewidencja księgowa przekazanych na cel, towarów, materiałów czy środków trwałych a nawet gotówki powinna zostać ujęta jako pozostałe koszty operacyjne a w sprawozdaniu finansowym zaprezentowane jako „Inne koszty operacyjne” (poz. H.III w wariancie kalkulacyjnym i poz. E.III w wariancie porównawczym).

Rozliczenie mikropożyczki

Wsparcie w postaci finansowania bieżącego i pożyczek były również jedną z form pomocy przedsiębiorcom w związku z kryzysem wywołanym pandemią.

Mikropożyczki na prowadzenie działalności gospodarczej były przyznawane przez starostę z Funduszu Pracy. W momencie jej udzielenia powinno ująć ją na koncie „zobowiązania z tytułu pożyczek otrzymanych”.

W bilansie otrzymaną pożyczkę zaprezentować należy w poz. B.III.3a tj. „Zobowiązania krótkoterminowe wobec pozostałych jednostek z tytułu kredytów i pożyczek”.

Zwolnienie ze składek ZUS

Analogicznie jak dofinansowanie do wynagrodzeń ujmuje się je jako pozostałe przychody operacyjne. Ujęcie w księgach nastąpić powinno w  dacie decyzji ZUS.

Inaczej jednak jak dofinasowanie do wynagrodzeń w rachunku zysków i strat zwolnienie ze składek ZUS powinno być ujęte jako „Inne przychody operacyjne” (poz. G.IV w wariancie kalkulacyjnym lub poz.D.IV w wersji porównawczej) zgodnie z przyjętymi zasadami, prezentuje się tu przychody będące umorzonymi zobowiązaniami niezaliczanymi do finansowych, w tym również publicznoprawnych zobowiązań.

VGD

Jeśli chcą Państwo dowiedzieć się więcej na temat przygotowania sprawozdania finansowego podczas pandemii COVID-19, zapraszamy na webinar: „Zamknięcie roku obrotowego i zmiany podatkowe w Polsce 2020/2021”. Odbędzie się 02/12/2020 o godzinie 10:30 i będzie prowadzony w języku angielskim przez specjalistów biura księgowego VGD oraz kancelarii PETERKA&PARTNERS. Zostaną poruszone tematy takie jak:

  1. Przygotowanie sprawozdania finansowego w czasie pandemii COVID-19
    · Jak uwzględnić pomoc, uzyskaną w ramach tarczy finansowej, w sprawozdaniu finansowym?
    · Jak wybrać audytora?
    · Działania poprzedzające przygotowanie sprawozdania finansowego
  2. Zmiany podatkowe w Polsce 2021
    · CIT
    · VAT
    · 5 nowych podatków
    · Podwyżki podatków
  3. Najważniejsze zmiany w polskim CIT w 2021

Więcej informacji: https://pl.vgd.eu/webinar-zmiany-podatkowe-2021/

Rejestracja: https://attendee.gotowebinar.com/register/714831402699221261

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kapitał zakładowy spółki z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

Najniższa krajowa w 2026 r. i minimalna stawka godzinowa - jest oficjalna propozycja rządu

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

REKLAMA

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

Można znaleźć 50 mld zł na podwyżkę kwoty wolnej w PIT do 60 tys. zł. Prof. Modzelewski podpowiada rządowi D. Tuska, gdzie szukać pieniędzy

Można domyślać się, że politycznym „być albo nie być” obecnego rządu jest „dowiezienie” (jak to się mówi) swoich obietnic z 2023 roku. Wśród nich najważniejszą (obiektywnie) jest podwyższenie do 60 tys. kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest to dziś nierealne, bo w tym roku w budżecie państwa z tego podatku pojawiła się kwota minus 22 mld złotych (tak, po raz pierwszy w historii mamy ujemne dochody budżetowe), a miało być za cały rok 31 mld zł (czyli o 60 mld zł mniej niż w roku 2024).

Obowiązkowy KSeF - podatnicy zagraniczni z większymi przywilejami niż polscy. Sprostowanie i wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

W wyjaśnieniach przesłanych 9 czerwca 2025 r.do naszej redakcji, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w decyzji derogacyjnej dot. obowiązkowego modelu KSeF, Polska została upoważniona – w przypadku podatników mających siedzibę na jej terytorium – do akceptowania wyłącznie tych faktur, które zostały wystawione w postaci dokumentów lub not w formie elektronicznej. Ponadto została upoważniona do wprowadzenia przepisów zakładających, że stosowanie faktur elektronicznych wystawianych na terytorium Polski nie jest uzależnione od akceptacji odbiorcy. Jak wskazuje Ministerstwo, Komisja Europejska zastrzegła (co zostało potwierdzone przez Radę UE), że przyznane Polsce upoważnienie dotyczące wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego nie powinno naruszać prawa klientów do otrzymywania faktur papierowych w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

REKLAMA

Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

REKLAMA