REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować sprawozdanie finansowe podczas pandemii COVID-19?

VGD
VGD jest międzynarodową firmą świadczącą usługi w zakresie księgowości, kadr i płac, audytu, podatków oraz doradztwa biznesowego
Jak przygotować sprawozdanie finansowe podczas pandemii COVID-19?
Jak przygotować sprawozdanie finansowe podczas pandemii COVID-19?
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowanie sprawozdania finansowego za 2020 rok będzie różniło się od tych, które znamy z poprzednich lat. Nie będzie można bez zastanowienia kopiować powielanych przez lata stwierdzeń. Z jednej strony trzeba będzie pokazać wpływ, jaki pandemia wywiera na biznes. Z drugiej natomiast strony należy uwzględnić też perspektywę, która czeka spółkę w kolejnych latach działalności.

Sporządzenie sprawozdania finansowego za rok 2020

Funkcja informacyjna, jaką pełni sprawozdanie finansowe będzie niewątpliwie miała większe znaczenie. Księgowi i zarząd staną przed problemem jak wycenić zapasy, czy sporządzić odpisy aktualizujące. Odbiorcy sprawozdania finansowego nie będą już tylko patrzeć na liczby, ale będą je analizować w połączeniu z notami w sprawozdaniu, dlatego tak ważne będzie prawidłowe i wiarygodne sporządzenie sprawozdania finansowego za rok 2020. Tak by nikt  nie zarzucił kreatywności czy nawet nadużyć prezentując dane finansowe. Trzeba pamiętać, że odbiorców sprawozdania finansowego jest wielu. Począwszy od samych właścicieli spółek ale i dla audytorów, kredytodawców czy innych interesariuszy, w tym spółek konkurencyjnych.

REKLAMA

Autopromocja

Nadrzędną zasadą rachunkowości jest zasada kontynuacji działania („going concern principle”). Wszystkie podmioty sporządzając sprawozdanie finansowe będą musiały odpowiedzieć na pytanie, czy ich jednostka będzie kontynuowała działalność w dającej się przewidzieć przyszłości w niezmienionym istotnie zakresie? Dla podmiotów, które najbardziej ucierpiały w czasie pandemii to pytanie będzie jednym z trudniejszych. Warto jeszcze przypomnieć, że odpowiedz na to pytanie determinuje zastosowane przez spółkę metody wyceny aktywów i pasywów.

Stanowisko Ministerstwo Finansów dotyczące inwentaryzacji w czasie pandemii Covid-19

Ministerstwo Finansów przedstawiło swoje stanowisko w odpowiedzi na pytania związane m.in. z pracami związanymi z rachunkowością przeprowadzanymi w czasie pandemii COVID-19.

Ministerstwo złożyło wyjaśnienia, czy pandemia COVID-19 może być uzasadnieniem do przeprowadzenia inwentaryzacji w drodze weryfikacji zamiast jak to ustawa o rachunkowości wskazuje w formie spisu z natury.

W udzielonej odpowiedzi na początku ministerstwo wskazało że inwentaryzację przeprowadza się z wykorzystaniem jednej z trzech metod, tak jak już wyżej wspominaliśmy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • w drodze: spisu z natury,
  • otrzymania od kontrahentów i banków potwierdzeń lub też porównania danych zaksięgowanych w księgach rachunkowych z odpowiednimi dokumentami,
  • weryfikacji wartości tych składników.

Następnie ministerstwo podkreśliło, że każda jednostka powinna zadbać o to, aby przestrzegać zasad bezpieczeństwa podczas przeprowadzania inwentaryzacji. Ponad to inwentaryzacja składników aktywów powinna zostać dokonana drogą spisu z natury. Skorzystanie z możliwości inwentaryzacji metodą weryfikacji zamiast spisu z natury powinno dotyczyć tylko i wyłącznie wyjątkowych sytuacji. Wydaje się, że taką przesłanką może być potencjalne ryzyko epidemiczne występujące danych podmiotach np. w szpitalach w odniesieniu m.in. do środków trwałych, które znajdują się w pomieszczeniach, w których przebywają pacjenci itp.

Jednocześnie resort podkreśla, że ryzyko epidemiczne nie występuje w identycznym zakresie we wszystkich podmiotach ani w odniesieniu do wszystkich składników aktywów objętych inwentaryzacją. Dlatego też każda jednostka powinna dokonać oceny potencjalnych ryzyk dotyczących pandemii COVID-19 by podjąć decyzję o wyborze danej metody inwentaryzacji. Dokumentacja uzasadniająca zmianę sposobu przeprowadzenia inwentaryzacji razem z dokumentacją, która potwierdza porównanie wyników inwentaryzacji z danymi z ksiąg rachunkowych powinna być  załącznikiem do protokołu.

Jak zaprezentować w sprawozdaniu finansowym pomoc otrzymaną w związku z działaniami związanymi z tzw. tarczami finansowymi?

Ustawa z 2 marca 2020 r. „o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych” (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1842)  zawiera wachlarz instrumentów wsparcia dla przedsiębiorców. Poniżej prezentujemy kilka przykładów, w jaki sposób należy zaprezentować w sprawozdaniu finansowym pomoc otrzymaną z tarczy.

Odliczanie darowizn przekazanych na walkę z COVID-19

Przepisy pozwalają na odliczenie w rocznym zeznaniu podatkowym wszelkich darowizn przeznaczonych na walkę z pandemią. Ewidencja księgowa przekazanych na cel, towarów, materiałów czy środków trwałych a nawet gotówki powinna zostać ujęta jako pozostałe koszty operacyjne a w sprawozdaniu finansowym zaprezentowane jako „Inne koszty operacyjne” (poz. H.III w wariancie kalkulacyjnym i poz. E.III w wariancie porównawczym).

Rozliczenie mikropożyczki

Wsparcie w postaci finansowania bieżącego i pożyczek były również jedną z form pomocy przedsiębiorcom w związku z kryzysem wywołanym pandemią.

Mikropożyczki na prowadzenie działalności gospodarczej były przyznawane przez starostę z Funduszu Pracy. W momencie jej udzielenia powinno ująć ją na koncie „zobowiązania z tytułu pożyczek otrzymanych”.

W bilansie otrzymaną pożyczkę zaprezentować należy w poz. B.III.3a tj. „Zobowiązania krótkoterminowe wobec pozostałych jednostek z tytułu kredytów i pożyczek”.

Zwolnienie ze składek ZUS

Analogicznie jak dofinansowanie do wynagrodzeń ujmuje się je jako pozostałe przychody operacyjne. Ujęcie w księgach nastąpić powinno w  dacie decyzji ZUS.

Inaczej jednak jak dofinasowanie do wynagrodzeń w rachunku zysków i strat zwolnienie ze składek ZUS powinno być ujęte jako „Inne przychody operacyjne” (poz. G.IV w wariancie kalkulacyjnym lub poz.D.IV w wersji porównawczej) zgodnie z przyjętymi zasadami, prezentuje się tu przychody będące umorzonymi zobowiązaniami niezaliczanymi do finansowych, w tym również publicznoprawnych zobowiązań.

VGD

Jeśli chcą Państwo dowiedzieć się więcej na temat przygotowania sprawozdania finansowego podczas pandemii COVID-19, zapraszamy na webinar: „Zamknięcie roku obrotowego i zmiany podatkowe w Polsce 2020/2021”. Odbędzie się 02/12/2020 o godzinie 10:30 i będzie prowadzony w języku angielskim przez specjalistów biura księgowego VGD oraz kancelarii PETERKA&PARTNERS. Zostaną poruszone tematy takie jak:

  1. Przygotowanie sprawozdania finansowego w czasie pandemii COVID-19
    · Jak uwzględnić pomoc, uzyskaną w ramach tarczy finansowej, w sprawozdaniu finansowym?
    · Jak wybrać audytora?
    · Działania poprzedzające przygotowanie sprawozdania finansowego
  2. Zmiany podatkowe w Polsce 2021
    · CIT
    · VAT
    · 5 nowych podatków
    · Podwyżki podatków
  3. Najważniejsze zmiany w polskim CIT w 2021

Więcej informacji: https://pl.vgd.eu/webinar-zmiany-podatkowe-2021/

Rejestracja: https://attendee.gotowebinar.com/register/714831402699221261

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA