REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot sprzedanego środka trwałego ewidencjonuje się jak zakup

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maryla Piotrowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2006 r. spółka sprzedała środek trwały, a w roku 2007 kontrahent zwrócił go w spółce. Jak dokonać ponownego przyjęcia środka trwałego? Zwracający żąda wystawienia faktury korygującej. Jak to ująć w księgach?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Ponownego przyjęcia środka trwałego do ewidencji należy dokonać na podstawie dowodu OT. Sposób ewidencji w księgach rachunkowych przebiega na zasadach ogólnych.

UZASADNIENIE

Środki trwałe, jako składniki majątku spółki, mogą być przedmiotem obrotu gospodarczego. Jak każda transakcja, również sprzedaż środka trwałego obarczona jest pewnym ryzykiem, jak chociażby zwrot zakupionego przedmiotu. Jednakże taka możliwość powinna być uregulowana w umowie zawartej między kontrahentami. Nabywca, zwracając kupiony wcześniej przedmiot, musi mieć ku temu konkretny powód. Nie może się po prostu rozmyślić, chyba że sprzedaży dokonano na próbę. Wówczas, w trakcie trwania okresu próbnego, nabywca decyduje, czy zatrzymuje nabyty wcześniej przedmiot, czy zwraca go dostawcy.

Ewidencja faktury korygującej

Jeżeli środek trwały z jakiegoś uzasadnionego powodu został zwrócony sprzedawcy, ma on obowiązek wystawić fakturę korygującą. Faktury korygujące księguje się w dacie ich otrzymania. Pierwotna faktura prawidłowo wskazuje stan faktyczny, który miał miejsce w dacie jej wystawienia (tu: 2006 r.), dlatego nie ma podstaw do korygowania rozliczeń podatkowych dotyczących poprzedniego roku obrotowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

VAT należny wynikający z faktury korygującej spółka będzie mogła rozliczyć dopiero w tym miesiącu (kwartale), w którym otrzyma potwierdzenie jej odbioru przez nabywcę.

Jednak z punktu widzenia prawa bilansowego zwrot powinien mieć swoje odzwierciedlenie w księgach tego roku, w którym wykazano przychód ze sprzedaży.

Ponieważ księgi roku 2006 powinny być już zamknięte, a sprawozdanie zatwierdzone, ewidencję należy przeprowadzić w księgach 2007 r. Sposób księgowania uzależniony jest od tego, czy spółka potraktuje korektę jako błąd podstawowy korygujący zysk/stratę z lat poprzednich, czy uzna kwotę za nieistotną i wykaże ją bezpośrednio na kontach wynikowych jako zmniejszenie przychodów.

Wn „Pozostałe przychody operacyjne”,

Ma „Rozrachunki z odbiorcami”.

Zwrócony środek trwały należy powtórnie wprowadzić do ewidencji.

Uwaga!

Z punktu widzenia podatkowego spółka nie ma prawa do amortyzowania tych składników majątku, które nie są używane na skutek zaprzestania działalności, w której były używane.

Jednostka powinna sama ocenić, czy zwrócony środek trwały ma związek z prowadzoną działalnością i czy będzie przez nią wykorzystywany w przyszłości.

Ustawodawca nie stawia warunku, że używanie środka trwałego musi być związane z osiąganiem konkretnych przychodów. Dlatego może on być amortyzowany przez spółkę, a koszty amortyzacji mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, ale pod warunkiem, że jest on wprowadzony do ewidencji, a jego sprzedaż nie miała związku z zaprzestaniem działalności, w której był wykorzystywany.

Przykład 1

Spółka Omega sprzedała w 2006 r. spółce Alfa środek trwały o wartości 2000 zł netto. Wartość początkowa środka trwałego wynosi 10 000 zł, dotychczasowe umorzenie - 6000 zł. W nowym roku obrotowym spółka Alfa zwróciła kupiony wcześniej środek trwały. Ponieważ sprawozdanie finansowe spółki już zatwierdzono, a wartość korekty uznano za nieistotną, skorygowano przychody roku bieżącego.

Ewidencja księgowa

1. Wyksięgowanie dotychczasowego umorzenia:

Wn„Umorzenie środków trwałych” 6 000

Ma„Środki trwałe” 6 000

2. Wyksięgowanie części nieumorzonej:

Wn„Pozostałe koszty operacyjne” 4 000

Ma„Środki trwałe” 4 000

3. Wystawiono fakturę dokumentującą sprzedaż środka trwałego. Ponieważ przy zakupie środka trwałego spółka miała możliwość odliczenia VAT naliczonego, więc sprzedając środek trwały, zobowiązana jest do naliczenia VAT należnego:

Wn„Rozrachunki z odbiorcami” 2 440

Ma„VAT należny” 440

Ma„Pozostałe przychody operacyjne” 2 000

4. W 2007 r. spółka Alfa zwróciła kupiony wcześniej środek trwały. Wystawiono fakturę korygującą. Ponieważ sprawozdanie finansowe spółki już zatwierdzono, a wartość korekty uznano za nieistotną, skorygowano przychody roku bieżącego. Do momentu ujęcia korekty w księgach spółka nie otrzymała potwierdzenia jej odbioru przez kontrahenta:

Wn„Pozostałe przychody operacyjne” 2 000

Wn„VAT należny do rozliczenia w następnych miesiącach” 440

Ma„Rozrachunki z odbiorcami” 2 440

5. Spółka wprowadziła środek trwały do ewidencji w historycznej wartości początkowej równej cenie nabycia:

Wn„Środki trwałe” 10 000

Ma„Umorzenie środków trwałych” 6 000

Ma„Pozostałe przychody operacyjne” 4 000

Przykład 2

Spółka Omega sprzedała w 2006 r. spółce Alfa maszynę o wartości 20 000 zł netto. Wartość początkowa środka trwałego wynosi 40 000 zł, dotychczasowe umorzenie - 23 000 zł.

W nowym roku obrotowym spółka Alfa zwróciła kupiony wcześniej środek trwały.

Sprawozdanie spółki Omega zostało już zatwierdzona. Kwota korekty jest istotna z punktu widzenia spółki, wobec tego potraktowano ją jako błąd podstawowy.

Ewidencja księgowa

1. Wyksięgowanie dotychczasowego umorzenia:

Wn„Umorzenie środków trwałych” 23 000

Ma„Środki trwałe” 23 000

2. Wyksięgowanie części nieumorzonej:

Wn„Pozostałe koszty operacyjne” 17 000

Ma„Środki trwałe” 17 000

3. Wystawiono fakturę dokumentującą sprzedaż środka trwałego. Ponieważ przy zakupie środka trwałego spółka miała możliwość odliczenia VAT naliczonego, więc sprzedając środek trwały, zobowiązana jest do naliczenia VAT należnego:

Wn„Rozrachunki z odbiorcami” 22 570

Ma„VAT należny” 4 070

Ma„Pozostałe przychody operacyjne” 18 500

4. W 2007 r. spółka Alfa zwróciła kupiony wcześniej środek trwały. Wystawiono fakturę korygującą. Wartość korekty uznano za błąd podstawowy. Do momentu ujęcia korekty w księgach spółka nie otrzymała potwierdzenia jej odbioru przez kontrahenta:

Wn„Zysk/strata z lat ubiegłych” 18 500

Wn„VAT należny do rozliczenia w następnych miesiącach” 4 070

Ma„Rozrachunki z odbiorcami” 22 580

Ewidencja pozabilansowa - korekta przychodów do celów podatkowych

Wn„Korekta przychodów podatkowych” 18 500

5. Spółka wprowadziła środek trwały do ewidencji w historycznej wartości początkowej równej cenie nabycia:

Wn„Środki trwałe” 40 000

Ma„Umorzenie środków trwałych” 23 000

Ma„Pozostałe przychody operacyjne” 17 000

• art. 3 ust. 1 pkt 32, art. 31 ust. 2, art. 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 16a, art. 16b, art. 16c, art. 16g, art. 16h ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

• rozporządzenie Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 102, poz. 860

Maryla Piotrowska

księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

REKLAMA

43% podatków – tyle naprawdę oddajesz państwu. Nowy raport WEI ujawnia prawdziwe koszty systemu podatkowego w Polsce

Nowy raport Warsaw Enterprise Institute ujawnia, że realne obciążenie podatkowe przeciętnego Polaka wynosi aż 43% dochodu brutto. Choć nominalne stawki wydają się umiarkowane, ukryte składki i daniny skutecznie pomniejszają wypłaty. System jest skomplikowany i kosztowny – również pod względem czasu i wysiłku.

Pełny kontakt z fiskusem przez aplikację e-Urząd Skarbowy (e-US) w smartfonie. Nie tylko dla osób fizycznych. Jak to działa?

W styczniu 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępnił aplikację mobilną e-Urząd Skarbowy (e-US), która zapewnia łatwy, szybki i bezpieczny dostęp do usług e-Urzędu Skarbowego przez smartfona. Dotychczas z aplikacji mobilnej e-US mogły korzystać tylko osoby fizyczne. Od 25 lipca 2025 r. aplikacja umożliwia również dostęp do konta organizacji w e-US. Dzięki temu organizacje mogą już korzystać z pełnego zakresu usług e-Urzędu Skarbowego w aplikacji mobilnej.

REKLAMA