REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ujednolicenie sprawozdań finansowych komitetów wyborczych. Jest projekt rozporządzenia w tej sprawie

Ujednolicenie wzoru łącznego sprawozdania finansowego komitetu wyborczego
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca przygotował projekt rozporządzenia w sprawie łącznego sprawozdania finansowego komitetu wyborczego, który zarejestrował kandydata na wójta, burmistrza, prezydenta miasta oraz listę kandydatów na radnych. Jakie rozwiązania znalazły się w projekcie?

Ujednolicenie wzoru łącznego sprawozdania finansowego komitetu wyborczego

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie łącznego sprawozdania finansowego komitetu wyborczego, który zarejestrował kandydata na wójta, burmistrza, prezydenta miasta oraz listę kandydatów na radnych.

Autopromocja

Jak czytamy w ocenie skutków regulacji, konieczność wydania projektowanego rozporządzenia jest konsekwencją zmian wprowadzonych ustawą z dnia 26 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 497), zwaną dalej „ustawą zmieniającą”, w zakresie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 142 § 7 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2023 r. poz. 2408), zwanej dalej „Kodeksem wyborczym”.

Na podstawie powyższej delegacji ustawowej zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 września 2023 r. w sprawie sprawozdania finansowego komitetu wyborczego (Dz.U. poz. 2065). Określa ono zakres danych zawartych w sprawozdaniu finansowym o przychodach, wydatkach i zobowiązaniach finansowych komitetu wyborczego, wzór sprawozdania i sposób prezentacji danych zawartych w sprawozdaniu, wykaz rodzajów dokumentów, jakie należy załączyć do sprawozdania, sposób sporządzania sprawozdania, w tym wykazów, o których mowa w sprawozdaniu oraz sposób przekazania, w tym również w formie elektronicznej, organom wyborczym sprawozdania oraz dokumentów do niego załączonych.

Jednocześnie ustawa zmieniająca nie wprowadziła zmian w zakresie art. 476 § 3 Kodeksu wyborczego, na podstawie którego obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 lutego 2014 r. w sprawie łącznego sprawozdania finansowego komitetu wyborczego, który zarejestrował kandydata na wójta, burmistrza albo prezydenta miasta (Dz.U. z 2019 r. poz. 1633). Powoduje to, że w aktualnym stanie prawnym obowiązują dwa rozporządzenia Ministra Finansów regulujące analogiczne kwestie, przy czym rozporządzenie z dnia 19 lutego 2014 r. zawiera rozwiązania anachroniczne w porównaniu z konstrukcją sprawozdania przewidzianą rozporządzeniem z dnia 27 września 2023 r.

Powyższe uzasadnia ujednolicenie wzoru łącznego sprawozdania finansowego komitetu wyborczego poprzez jego dostosowanie do rozwiązań najnowszych, tj. wypracowanych w porozumieniu z Państwową Komisją Wyborczą i przyjętych w obowiązującym rozporządzeniu z dnia 27 września 2023 r. Realizację tego celu umożliwia wydanie przez Ministra Finansów nowego rozporządzenia na podstawie art. 476 § 3 Kodeksu wyborczego, uwzględniającego konstrukcję sprawozdania przewidzianą rozporządzeniem z dnia 27 września 2023 r.

Wzoru sprawozdania w formie tabelarycznej

Zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 476 § 3 Kodeksu wyborczego, projektowane rozporządzenie określa:

  1. wzór łącznego sprawozdania finansowego komitetu wyborczego, który zarejestrował kandydata na wójta, burmistrza, prezydenta miasta oraz listę kandydatów na radnych o źródłach pozyskanych funduszy oraz poniesionych wydatkach na cele wyborcze;
  2. szczegółowy zakres informacji zawartych w sprawozdaniu;
  3. wykaz rodzajów dokumentów, jakie należy załączyć do sprawozdania.

Projektowane rozporządzenie co do zasady zachowuje rozwiązania występujące w przywołanym rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 lutego 2014 r. w sprawie łącznego sprawozdania finansowego komitetu wyborczego, który zarejestrował kandydata na wójta, burmistrza albo prezydenta miasta.

W porównaniu do aktualnego stanu prawnego, w projekcie ujęto wzór łącznego sprawozdania w sposób tabelaryczny, zbliżony do formularzy podatkowych (numeracja, oznaczenia pól, sposób prezentowania danych).

W odniesieniu do właściwych pozycji sprawozdania przewidziano tabelaryczne wykazy, w których należy prezentować szczegółowe dane ujęte w określonej pozycji sprawozdania. Wypełnienie powyższych wykazów umożliwi weryfikację danych zawartych w sprawozdaniu.

Zastosowanie wzoru sprawozdania w tabelarycznej, bardziej czytelnej niż dotychczasowa formie, ułatwi sporządzanie sprawozdania. Ponadto usprawni sposób analizy i odczytu danych. Analogicznie jak w poszczególnych formularzach podatkowych, we wzorze sprawozdania zastosowano następujące rodzaje pól:

  1. białe z opisem numerowane, do wpisania danych tekstowych;
  2. szare z opisem tekstowym, nieprzeznaczone do wypełnienia;
  3. białe, numerowane, sąsiadujące z szarymi, do wypełnienia kwotami.

W sprawozdaniu zrezygnowano z posługiwania się terminologią przychodów i wpływów na rzecz jednolitego pojęcia przychodów. Doprecyzowano poszczególne pozycje wchodzące w skład kosztów administracyjnych oraz obcych. Dodanie i uściślenie podkategorii w ramach powyższych kosztów jest efektem wieloletniej praktyki. Wymóg zamieszczenia w sprawozdaniu informacji o kwotach tych kosztów ułatwia komitetom wyborczym kwalifikację kosztów do poszczególnych kategorii i poprawne sporządzenie sprawozdania oraz zwiększa poziom jawności finansowania kampanii wyborczych. Informacje te, dotychczas uzyskiwane w drodze żądania wyjaśnień, są także niezbędne organom wyborczym do badania zgodności z prawem gospodarki finansowej komitetów wyborczych.

Pozostałe różnice w odniesieniu do obowiązujących regulacji mają głównie charakter porządkujący bądź redakcyjny.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

REKLAMA