REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ujednolicenie sprawozdań finansowych komitetów wyborczych. Jest projekt rozporządzenia w tej sprawie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ujednolicenie wzoru łącznego sprawozdania finansowego komitetu wyborczego
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca przygotował projekt rozporządzenia w sprawie łącznego sprawozdania finansowego komitetu wyborczego, który zarejestrował kandydata na wójta, burmistrza, prezydenta miasta oraz listę kandydatów na radnych. Jakie rozwiązania znalazły się w projekcie?

Ujednolicenie wzoru łącznego sprawozdania finansowego komitetu wyborczego

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie łącznego sprawozdania finansowego komitetu wyborczego, który zarejestrował kandydata na wójta, burmistrza, prezydenta miasta oraz listę kandydatów na radnych.

REKLAMA

Jak czytamy w ocenie skutków regulacji, konieczność wydania projektowanego rozporządzenia jest konsekwencją zmian wprowadzonych ustawą z dnia 26 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 497), zwaną dalej „ustawą zmieniającą”, w zakresie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 142 § 7 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2023 r. poz. 2408), zwanej dalej „Kodeksem wyborczym”.

Na podstawie powyższej delegacji ustawowej zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 września 2023 r. w sprawie sprawozdania finansowego komitetu wyborczego (Dz.U. poz. 2065). Określa ono zakres danych zawartych w sprawozdaniu finansowym o przychodach, wydatkach i zobowiązaniach finansowych komitetu wyborczego, wzór sprawozdania i sposób prezentacji danych zawartych w sprawozdaniu, wykaz rodzajów dokumentów, jakie należy załączyć do sprawozdania, sposób sporządzania sprawozdania, w tym wykazów, o których mowa w sprawozdaniu oraz sposób przekazania, w tym również w formie elektronicznej, organom wyborczym sprawozdania oraz dokumentów do niego załączonych.

Jednocześnie ustawa zmieniająca nie wprowadziła zmian w zakresie art. 476 § 3 Kodeksu wyborczego, na podstawie którego obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 lutego 2014 r. w sprawie łącznego sprawozdania finansowego komitetu wyborczego, który zarejestrował kandydata na wójta, burmistrza albo prezydenta miasta (Dz.U. z 2019 r. poz. 1633). Powoduje to, że w aktualnym stanie prawnym obowiązują dwa rozporządzenia Ministra Finansów regulujące analogiczne kwestie, przy czym rozporządzenie z dnia 19 lutego 2014 r. zawiera rozwiązania anachroniczne w porównaniu z konstrukcją sprawozdania przewidzianą rozporządzeniem z dnia 27 września 2023 r.

Powyższe uzasadnia ujednolicenie wzoru łącznego sprawozdania finansowego komitetu wyborczego poprzez jego dostosowanie do rozwiązań najnowszych, tj. wypracowanych w porozumieniu z Państwową Komisją Wyborczą i przyjętych w obowiązującym rozporządzeniu z dnia 27 września 2023 r. Realizację tego celu umożliwia wydanie przez Ministra Finansów nowego rozporządzenia na podstawie art. 476 § 3 Kodeksu wyborczego, uwzględniającego konstrukcję sprawozdania przewidzianą rozporządzeniem z dnia 27 września 2023 r.

Wzoru sprawozdania w formie tabelarycznej

Zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 476 § 3 Kodeksu wyborczego, projektowane rozporządzenie określa:

  1. wzór łącznego sprawozdania finansowego komitetu wyborczego, który zarejestrował kandydata na wójta, burmistrza, prezydenta miasta oraz listę kandydatów na radnych o źródłach pozyskanych funduszy oraz poniesionych wydatkach na cele wyborcze;
  2. szczegółowy zakres informacji zawartych w sprawozdaniu;
  3. wykaz rodzajów dokumentów, jakie należy załączyć do sprawozdania.

Projektowane rozporządzenie co do zasady zachowuje rozwiązania występujące w przywołanym rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 lutego 2014 r. w sprawie łącznego sprawozdania finansowego komitetu wyborczego, który zarejestrował kandydata na wójta, burmistrza albo prezydenta miasta.

W porównaniu do aktualnego stanu prawnego, w projekcie ujęto wzór łącznego sprawozdania w sposób tabelaryczny, zbliżony do formularzy podatkowych (numeracja, oznaczenia pól, sposób prezentowania danych).

W odniesieniu do właściwych pozycji sprawozdania przewidziano tabelaryczne wykazy, w których należy prezentować szczegółowe dane ujęte w określonej pozycji sprawozdania. Wypełnienie powyższych wykazów umożliwi weryfikację danych zawartych w sprawozdaniu.

Zastosowanie wzoru sprawozdania w tabelarycznej, bardziej czytelnej niż dotychczasowa formie, ułatwi sporządzanie sprawozdania. Ponadto usprawni sposób analizy i odczytu danych. Analogicznie jak w poszczególnych formularzach podatkowych, we wzorze sprawozdania zastosowano następujące rodzaje pól:

  1. białe z opisem numerowane, do wpisania danych tekstowych;
  2. szare z opisem tekstowym, nieprzeznaczone do wypełnienia;
  3. białe, numerowane, sąsiadujące z szarymi, do wypełnienia kwotami.

W sprawozdaniu zrezygnowano z posługiwania się terminologią przychodów i wpływów na rzecz jednolitego pojęcia przychodów. Doprecyzowano poszczególne pozycje wchodzące w skład kosztów administracyjnych oraz obcych. Dodanie i uściślenie podkategorii w ramach powyższych kosztów jest efektem wieloletniej praktyki. Wymóg zamieszczenia w sprawozdaniu informacji o kwotach tych kosztów ułatwia komitetom wyborczym kwalifikację kosztów do poszczególnych kategorii i poprawne sporządzenie sprawozdania oraz zwiększa poziom jawności finansowania kampanii wyborczych. Informacje te, dotychczas uzyskiwane w drodze żądania wyjaśnień, są także niezbędne organom wyborczym do badania zgodności z prawem gospodarki finansowej komitetów wyborczych.

Pozostałe różnice w odniesieniu do obowiązujących regulacji mają głównie charakter porządkujący bądź redakcyjny.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA