REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ujednolicenie sprawozdań finansowych komitetów wyborczych. Jest projekt rozporządzenia w tej sprawie

Ujednolicenie wzoru łącznego sprawozdania finansowego komitetu wyborczego
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca przygotował projekt rozporządzenia w sprawie łącznego sprawozdania finansowego komitetu wyborczego, który zarejestrował kandydata na wójta, burmistrza, prezydenta miasta oraz listę kandydatów na radnych. Jakie rozwiązania znalazły się w projekcie?

Ujednolicenie wzoru łącznego sprawozdania finansowego komitetu wyborczego

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie łącznego sprawozdania finansowego komitetu wyborczego, który zarejestrował kandydata na wójta, burmistrza, prezydenta miasta oraz listę kandydatów na radnych.

REKLAMA

Autopromocja

Jak czytamy w ocenie skutków regulacji, konieczność wydania projektowanego rozporządzenia jest konsekwencją zmian wprowadzonych ustawą z dnia 26 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 497), zwaną dalej „ustawą zmieniającą”, w zakresie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 142 § 7 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2023 r. poz. 2408), zwanej dalej „Kodeksem wyborczym”.

Na podstawie powyższej delegacji ustawowej zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 września 2023 r. w sprawie sprawozdania finansowego komitetu wyborczego (Dz.U. poz. 2065). Określa ono zakres danych zawartych w sprawozdaniu finansowym o przychodach, wydatkach i zobowiązaniach finansowych komitetu wyborczego, wzór sprawozdania i sposób prezentacji danych zawartych w sprawozdaniu, wykaz rodzajów dokumentów, jakie należy załączyć do sprawozdania, sposób sporządzania sprawozdania, w tym wykazów, o których mowa w sprawozdaniu oraz sposób przekazania, w tym również w formie elektronicznej, organom wyborczym sprawozdania oraz dokumentów do niego załączonych.

Jednocześnie ustawa zmieniająca nie wprowadziła zmian w zakresie art. 476 § 3 Kodeksu wyborczego, na podstawie którego obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 lutego 2014 r. w sprawie łącznego sprawozdania finansowego komitetu wyborczego, który zarejestrował kandydata na wójta, burmistrza albo prezydenta miasta (Dz.U. z 2019 r. poz. 1633). Powoduje to, że w aktualnym stanie prawnym obowiązują dwa rozporządzenia Ministra Finansów regulujące analogiczne kwestie, przy czym rozporządzenie z dnia 19 lutego 2014 r. zawiera rozwiązania anachroniczne w porównaniu z konstrukcją sprawozdania przewidzianą rozporządzeniem z dnia 27 września 2023 r.

Powyższe uzasadnia ujednolicenie wzoru łącznego sprawozdania finansowego komitetu wyborczego poprzez jego dostosowanie do rozwiązań najnowszych, tj. wypracowanych w porozumieniu z Państwową Komisją Wyborczą i przyjętych w obowiązującym rozporządzeniu z dnia 27 września 2023 r. Realizację tego celu umożliwia wydanie przez Ministra Finansów nowego rozporządzenia na podstawie art. 476 § 3 Kodeksu wyborczego, uwzględniającego konstrukcję sprawozdania przewidzianą rozporządzeniem z dnia 27 września 2023 r.

Wzoru sprawozdania w formie tabelarycznej

Zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 476 § 3 Kodeksu wyborczego, projektowane rozporządzenie określa:

  1. wzór łącznego sprawozdania finansowego komitetu wyborczego, który zarejestrował kandydata na wójta, burmistrza, prezydenta miasta oraz listę kandydatów na radnych o źródłach pozyskanych funduszy oraz poniesionych wydatkach na cele wyborcze;
  2. szczegółowy zakres informacji zawartych w sprawozdaniu;
  3. wykaz rodzajów dokumentów, jakie należy załączyć do sprawozdania.

Projektowane rozporządzenie co do zasady zachowuje rozwiązania występujące w przywołanym rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 lutego 2014 r. w sprawie łącznego sprawozdania finansowego komitetu wyborczego, który zarejestrował kandydata na wójta, burmistrza albo prezydenta miasta.

W porównaniu do aktualnego stanu prawnego, w projekcie ujęto wzór łącznego sprawozdania w sposób tabelaryczny, zbliżony do formularzy podatkowych (numeracja, oznaczenia pól, sposób prezentowania danych).

W odniesieniu do właściwych pozycji sprawozdania przewidziano tabelaryczne wykazy, w których należy prezentować szczegółowe dane ujęte w określonej pozycji sprawozdania. Wypełnienie powyższych wykazów umożliwi weryfikację danych zawartych w sprawozdaniu.

Zastosowanie wzoru sprawozdania w tabelarycznej, bardziej czytelnej niż dotychczasowa formie, ułatwi sporządzanie sprawozdania. Ponadto usprawni sposób analizy i odczytu danych. Analogicznie jak w poszczególnych formularzach podatkowych, we wzorze sprawozdania zastosowano następujące rodzaje pól:

  1. białe z opisem numerowane, do wpisania danych tekstowych;
  2. szare z opisem tekstowym, nieprzeznaczone do wypełnienia;
  3. białe, numerowane, sąsiadujące z szarymi, do wypełnienia kwotami.

W sprawozdaniu zrezygnowano z posługiwania się terminologią przychodów i wpływów na rzecz jednolitego pojęcia przychodów. Doprecyzowano poszczególne pozycje wchodzące w skład kosztów administracyjnych oraz obcych. Dodanie i uściślenie podkategorii w ramach powyższych kosztów jest efektem wieloletniej praktyki. Wymóg zamieszczenia w sprawozdaniu informacji o kwotach tych kosztów ułatwia komitetom wyborczym kwalifikację kosztów do poszczególnych kategorii i poprawne sporządzenie sprawozdania oraz zwiększa poziom jawności finansowania kampanii wyborczych. Informacje te, dotychczas uzyskiwane w drodze żądania wyjaśnień, są także niezbędne organom wyborczym do badania zgodności z prawem gospodarki finansowej komitetów wyborczych.

Pozostałe różnice w odniesieniu do obowiązujących regulacji mają głównie charakter porządkujący bądź redakcyjny.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA