REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe – obowiązek tworzenia, przepisy prawne, metodologia wyceny, rola i obowiązki aktuariusza (biura aktuarialnego), prezentacja w sprawozdaniu finansowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
aktuariusz, ekspert ds. wyceny rezerw na świadczenia pracownicze i programów menedżerskich (opcyjnych)
Halley.pl to innowacyjna firma, która od niemal 20 lat specjalizuje się w wycenach i analizach skomplikowanych instrumentów finansowych (m.in. opcji na akcje i inne aktywa), wdrażaniu i wycenie akcyjnych programów motywacyjnych oraz wycenie rezerw aktuarialnych (pracowniczych).
Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe zgodnie z UoR, MSR 19, KSR 6, KSA 1
Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe zgodnie z UoR, MSR 19, KSR 6, KSA 1
/
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe zgodnie z UoR, MSR 19, KSR 6, KSA 1.

rozwiń >

Wstęp

Aktualnie świadomość konieczności wyceny aktuarialnej rezerw na nagrody jubileuszowe występuje powszechnie wśród księgowych i biegłych rewidentów, ale jeszcze kilka lat temu nie było to tak oczywiste. Także sposób wyceny rezerw na nagrody jubileuszowe nie był oczywisty i powszechnie polegał np. na zgrubnym oszacowaniu wypłat na najbliższe 5 lat i w takiej wysokości zawiązaniu rezerw, a nie na korzystaniu z usług aktuariusza (biura aktuarialnego) i używania technik aktuarialnych do wyceny rezerw. Ze względu na to, że w bardzo wielu typowych dla takich uproszczeń przypadkach, średni błąd tych przybliżonych metodologii wynosił nawet 50% niedoszacowania rezerw, zasady wyceny rezerw pracowniczych zostały dokładnie opisane w Krajowym Standardzie Rachunkowości nr 6 (KSR 6) „Rezerwy, bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów, zobowiązania warunkowe” i Krajowym Standardzie Aktuarialnym nr 1 (KSA 1) „Wycena zobowiązań z tytułu świadczeń pracowniczych”. Oba te dokumenty są dedykowane rezerwom pracowniczym i dogłębnie wyjaśniają to zagadnienie.

REKLAMA

Autopromocja

W niniejszym artykule omawiamy kompleksowo najważniejsze zagadnienia dotyczące wyceny aktuarialnej rezerw na nagrody jubileuszowe, dokonywanej przez biuro aktuarialne lub aktuariusza.

Przepisy prawne dotyczące wyceny aktuarialnej rezerw na nagrody jubileuszowe

Głównymi przepisami prawnymi dotyczącymi wyceny aktuarialnej rezerw na nagrody jubileuszowe w Polsce są:

  • Ustawa o rachunkowości - nakłada ona wymóg tworzenia rezerw na nagrody jubileuszowe, ale nie omawia szczegółowych wytycznych i odsyła do krajowych lub międzynarodowych standardów rachunkowości (art. 10 pkt 3 i rozdział 5).
  • Krajowy Standard Rachunkowości nr 6 (KSR 6) „Rezerwy, bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów, zobowiązania warunkowe”.
  • Międzynarodowy Standard Rachunkowości nr 19 (MSR 19) „Świadczenia pracownicze”.
  • Krajowy Standard Aktuarialny nr 1 „Wycena zobowiązań z tytułu świadczeń pracowniczych” (KSA 1) – bardzo szczegółowe wytyczne dotyczące wyceny aktuarialnej rezerw na nagrody jubileuszowe w Polsce.

Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe – obowiązek tworzenia

Ustawa o rachunkowości nakazuje wycenę aktuarialną rezerw na nagrody jubileuszowe (rezerw pracowniczych itp.) bezpośrednio w art. 39 ust. 2 pkt 2: „Jednostki dokonują biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów (…) wynikających (…) z przyszłych świadczeń na rzecz pracowników (…)”.

Także załączniki 1,2,3 i 5 Ustawy o rachunkowości nakazują w sprawozdaniu finansowym wykazywanie „rezerw na świadczenia emerytalne i podobne”. Należy przy tym podkreślić, że polskie standardy rachunkowości (w tym KSR 6) odsyłają do MSR 19 w kwestiach, których same nie precyzują.

Uchwalony przez Polskie Stowarzyszenie Aktuariuszy Krajowy Standard Aktuarialny nr 1 (KSA 1) powstał z myślą, aby ujednolicić podejście do wyceny rezerw aktuarialnych na świadczenia pracownicze. Określa on bowiem znacznie precyzyjniej reguły postępowania, jakie powinny być stosowane przy wycenie rezerw aktuarialnych na nagrody jubileuszowe (ogólnie z tytułu zobowiązań wynikających ze świadczeń pracowniczych), dokonywanej przez aktuariusza (biuro aktuarialne) na potrzeby sprawozdawczości finansowej zgodnie z Ustawą o rachunkowości i/lub krajowymi oraz międzynarodowymi standardami sprawozdawczości.

W praktyce oznacza to, że w polskich warunkach to KSA 1 ma bezpośredni wpływ na wszystkie wyceny aktuarialne rezerw na nagrody jubileuszowe (ogólnie wszystkich wycen aktuarialnych rezerw pracowniczych), które dokonywane są w oparciu o Ustawę o rachunkowości, Krajowy Standard Rachunkowości nr 6 (KSR 6) oraz Międzynarodowy Standard Rachunkowości nr 19 (MSR 19).

Zgodnie z pkt. 2.1 Krajowego Standardu Aktuarialnego nr 1: „KSA 1 obejmuje zobowiązania z tytułu świadczeń zaklasyfikowanych przez Międzynarodowy Standard Rachunkowości nr 19 „Świadczenia pracownicze” jako świadczenia po okresie zatrudnienia i inne długoterminowe świadczenia pracownicze (…)”

Zgodnie z pkt. 2.2 powyższego standardu, w odniesieniu do występujących w Polsce świadczeń przyjmuje się zwykle podział wg poniższej tabeli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Klasyfikacja długoterminowych świadczeń wg MSR 19

Nazwa świadczenia

Świadczenia po okresie zatrudnienia

odprawy pośmiertne emerytalne, rentowe

ekwiwalenty barbórkowe, energetyczne itp. dla byłych pracowników

odpisy na ZFŚS oraz inne tego typu (np. ulgi transportowe, energetyczne, deputaty węglowe) przeznaczonej dla przyszłych emerytów w części obecnych i przyszłych emerytów

opieka medyczna po okresie zatrudnienia

ubezpieczenie na życie po okresie zatrudnienia

inne świadczenia płatne po okresie zatrudnienia

Inne świadczenia długoterminowe

nagrody jubileuszowe

inne świadczenia z tytułu długiego stażu pracy zapadalne w okresie zatrudnienia, jeśli zobowiązanie z ich tytułu powstaje co najmniej po 12-tu miesiącach od daty rozpoczęcia wypracowywania świadczenia. 

W szczególności KSA 1 określa zasady postępowania przy wycenie aktuarialnej rezerw na nagrody jubileuszowe zaklasyfikowane przez MSR 19 jako inne długoterminowe świadczenia pracownicze.

Metodologia wyceny aktuarialnej rezerw na nagrody jubileuszowe

Ustawa o rachunkowości w zakresie metodologii wyceny aktuarialnej rezerw na nagrody jubileuszowe (ogólnie wycen rezerw na świadczenia pracownicze) odsyła w art. 10.3 do krajowych (KSR 6) i międzynarodowych standardów rachunkowości (MSR 19): „W sprawach nieuregulowanych przepisami ustawy (…) jednostki mogą stosować krajowe standardy rachunkowości (…). W przypadku braku odpowiedniego standardu krajowego (…) mogą stosować MSR.”

KSR 6 w punkcie 4.7 również odsyła do MSR 19: „Jednostka przy wycenie świadczeń emerytalnych i podobnych stosuje postanowienia MSR 19 „Świadczenia pracownicze””

Ostatecznie MSR 19 w punkcie 50 nakazuje do wyceny aktuarialnej rezerw na nagrody jubileuszowe „zastosować techniki aktuarialne” oraz tzw. „metodę prognozowanych uprawnień jednostkowych” (ang. „Projected Unit Credit Method”).

MSR 19 w punkcie 68 dodatkowo stwierdza: „W metodzie prognozowanych uprawnień jednostkowych (…) techniki aktuarialne pozwalają jednostce na ustalenie wysokości zobowiązania na tyle wiarygodnie, aby uzasadnić jego ujęcie”.

Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe – rola i obowiązki aktuariusza (biura aktuarialnego)

REKLAMA

Ustawa o rachunkowości nie mówi wprost, kto powinien dokonywać wyceny aktuarialnej rezerw na nagrody jubileuszowe, ale jednocześnie w zakresie sposobu wyceny aktuarialnej rezerw na nagrody jubileuszowe, tak jak opisano to w punkcie powyżej, odsyła w Art. 10.3 do KSA 6 i MSR 19. Z kolei KSR 6 w punkcie 4.7 odsyła do MSR 19:

„Jednostka przy wycenie świadczeń emerytalnych i podobnych stosuje postanowienia MSR 19 „Świadczenia pracownicze”, z tym, że zyski i straty wynikające z aktuarialnego przeszacowania są odnoszone zawsze do rachunku zysków i strat w pozycji pozostałych przychodów lub pozostałych kosztów operacyjnych.”

W tym miejscu należy dla porządku od razu nadmienić, że ujmowanie tzw. zysków i strat aktuarialnych, wynikających z aktuarialnego przeszacowania rezerw, jest bardziej subtelne i zależy od stosowanego standardu rachunkowości (tj. standardy polskie vs międzynarodowe) oraz od klasyfikacji świadczenia (np. odprawy emerytalne vs nagrody jubileuszowe). Więcej o tym poniżej.

Wracając w tym momencie do roli aktuariusza przy wycenie rezerw na świadczenia pracownicze: ostatecznie MSR 19 w punkcie 57 zaleca skorzystanie z usług licencjonowanego aktuariusza przy wyceny aktuarialnej rezerw na nagrody jubileuszowe: „W niniejszym standardzie zaleca się jednostkom (…) korzystanie z usług wykwalifikowanego aktuariusza w zakresie wyceny wszelkich istotnych zobowiązań z tytułu świadczeń po okresie zatrudnienia.”

REKLAMA

Reasumując - Ustawa o rachunkowości, MSR 19, KSR 6, KSA 1 pośrednio lub bezpośrednio wskazują aktuariusza jako osobę uprawnioną do wyceny aktuarialnej rezerw na nagrody jubileuszowe (ogólnie aktuarialnych rezerw na świadczenia pracownicze opisane w tabeli powyżej).

Wynika to głównie ze stopnia skomplikowania wyceny aktuarialnej rezerw na nagrody jubileuszowe oraz odległych terminów zapadalności ciągu poszczególnych nagród jubileuszowych (aż do momentu przejścia pracownika na emeryturę), czyli nawet kilkadziesiąt lat.

Główną rolą aktuariusza jest odpowiednie skonstruowanie modelu aktuarialnego wyceny rezerw jubileuszowych, zgodnego z wytycznymi z MSR 19, czyli tzw. „metodą prognozowanych uprawnień jednostkowych” (ang. „Projected Unit Credit Method”) oraz przyjęcie adekwatnych założeń do aktualnej sytuacji makro- i mikroekonomicznej.

Model aktuarialny wyceny rezerw jubileuszowych jest skomplikowany i musi uwzględnić w całym okresie zapadalności prawdopodobieństwa zgonu, przejścia na rentę, rezygnacji z zatrudnienia, wzrost podstaw nagród jubileuszowych itp. Są to elementy, z którymi osoba bez wiedzy i doświadczenia aktuariusza będzie miała problemy. Wynika to z tego, że to właśnie w zawodzie aktuariusza, a nie biegłego rewidenta lub księgowego, używa się specyficznych, długoterminowych modeli z pograniczna ekonomii, matematyki finansowej i ubezpieczeniowej, które uwzględniają łącznie skomplikowane zjawiska demograficzne jak zgony, inwalidztwo, rotację pracownicze, przechodzenie na wcześniejszą emeryturę itp. oraz ekonomiczne, jak dyskonto, wzrosty podstaw nagród jubileuszowych itp.

Obowiązki aktuariusza (biura aktuarialnego) w wycenie rezerw na nagrody jubileuszowe zostały opisane dokładnie przez Polskie Stowarzyszenie Aktuariuszy w Krajowym Standardzie Aktuarialnym nr 1 (KSA 1), gdzie zebrano przepisy ze wszystkich aktów prawnych mówiących o wycenie rezerw na nagrody jubileuszowe (ogólnie rezerw aktuarialnych na świadczenia pracownicze) i wprowadzono zalecenia dla aktuariuszy (biur aktuarialnych) mające na celu ujednolicenie raportów aktuarialnych dotyczących wyceny rezerw na nagrody jubileuszowe (świadczenia pracownicze).

Zgodnie z Pkt. 3 KSA 1 „Minimalne wymagania odnośnie raportu z wyceny zobowiązań na świadczenia pracownicze”, raport z wyceny aktuarialnej rezerw na nagrody jubileuszowe: „Raport powinien jednoznacznie określać przyjęte założenia, użytą metodologię oraz wyniki, tak by było możliwe odtworzenie wyliczeń oraz zweryfikowanie przedstawionych w raporcie założeń i wyników przez osobę o odpowiednich kwalifikacjach. Przyjęte założenia dla poszczególnych parametrów powinny być uzasadnione w raporcie.”

Zgodnie z KSA 1, wynikiem wyceny aktuarialnej rezerw na nagrody jubileuszowe powinien być tzw. raport aktuarialny, podpisany przez licencjonowanego aktuariusza wpisanego do rejestru aktuariuszy prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego. Dokument pozbawiony powyższych składowych nie powinien być wykorzystywany w sprawozdaniach finansowych.

Prezentacja rezerw na nagrody jubileuszowe w sprawozdaniu finansowym

W zależności od przyjętego do księgowania rezerw standardu sprawozdawczości finansowej oraz poziomu szczegółowości księgowania, prezentacja rezerw na świadczenia pracownicze może się różnić – sama wysokość rezerw na świadczenia pracownicze oraz inne elementy związane ze zmianami wysokości rezerw w roku bilansowym są identyczne i niezależne od standardu rachunkowości, natomiast różnica może występować w pozycjach gdzie poszczególne elementy są wykazywane.

Dla rezerw związanych z nagrodami jubileuszowymi nie ma różnic w księgowaniu pomiędzy standardami, ale np. MSR 19 zyski i straty aktuarialne dla rezerw związanych z odprawami emerytalno-rentowymi i pośmiertnymi nakazuje wykazywać w zmianie kapitałów własnych w innych całkowitych dochodach, a KSR 6 w RZiS w innych przychodach/kosztach operacyjnych.

Minimalnie w sprawozdaniu finansowym firmy wykazują łączną wysokość rezerw na nagrody jubileuszowe oraz wartość rezerw przypadających na najbliższe 12 miesięcy (rezerwy krótkoterminowe). MSR 19, KSR 6 oraz KSA 1 wymagają większego stopnia szczegółowości w wykazywaniu rezerw, który głównie polega na wykazaniu zmian rezerw na nagrody jubileuszowe i inne rezerwy na świadczenia pracownicze w ciągu roku bilansowego.

W powyższych standardach bardzo szczegółowo opisane są wymagania prezentacyjne w stosunku do zmiany w ciągu roku bilansowego aktuarialnych rezerw na nagrody jubileuszowe (ogólnie rezerw na świadczenia pracownicze). Poniższa tabela zbiera kluczowe pozycje tzw. rachunku zysków i strat aktuarialnych, które są niezbędne do wypełnienia wymaganego przez MSR 19, KSR 6 i KSA 1 raportowania zmian stanu rezerw aktuarialnych między bilansem otwarcia a bilansem zamknięcia:

Wyszczególnienie

 Nagrody jubileuszowe

 Odprawy emerytalne

(….)

Razem

Bilans otwarcia

 

 

 

 

Koszty bieżącego zatrudnienia

 

 

 

 

Koszty przeszłego zatrudnienia

 

 

 

 

Koszty odsetek

 

 

 

 

Świadczenia wypłacone

 

 

 

 

Zyski lub straty aktuarialne

 

 

 

 

  w tym z tytułu zmian założeń finansowych

 

 

 

 

  w tym z tytułu zmian założeń demograficznych

 

 

 

 

  w tym inne

 

 

 

 

Bilans zamknięcia

 

 

 

 

  w tym część krótkoterminowa

 

 

 

 

  w tym część długoterminowa

 

 

 

 

Oczywiście konkretne raporty aktuariusza, będące podsumowaniem przeprowadzonej przez niego kalkulacji rezerw na świadczenia pracownicze, mogą się nieznacznie różnić w zakresie nazewnictwa tych pozycji (np. koszty odsetek vs odsetki netto od zobowiązania netto, czy inne zyski lub straty aktuarialne vs zyski i straty aktuarialne ex post itp.). Mogą występować także dodatkowe prezentacje tych pozycji, w wygodniejszych do analizy tabelach (np. dla raportowania wg MSR 19 wydzielenie dodatkowych pozycji ujmowania zmian stanów rezerw w zysku/stracie „P&L” vs w innych całkowitych dochodach „OCI”).

Przy tej okazji warto wspomnieć, że Jednostka może potencjalnie jeszcze gromadzić w zupełnie odrębnych funduszach aktywa finansowe, które to aktywna są przeznaczone wyłącznie na wypłatę przyszłych świadczeń pracowniczych. W takiej sytuacji powyższa prezentacja będzie wymagała dodatkowo rozszerzenia o elementy związane właśnie ze wspomnianymi aktywami programu. Tym niemniej w polskich warunkach tego typu systemy świadczeń pracowniczych występują niezwykle rzadko, są one natomiast całkiem popularne w Europie Zachodniej.

Podsumowanie

1. Ustawa o rachunkowości, MSR 19, KSR 6 i KSA 1 to główne przepisy określające zasady wyceny i prezentacji w sprawozdaniach finansowych rezerw wyceny aktuarialnej rezerw na nagrody jubileuszowe (ogólnie rezerw na świadczenia pracownicze).

2. Zgodnie z Ustawą o rachunkowości art. 39 ust. 2 pkt 2 tworzenie rezerw na nagrody jubileuszowe jest obowiązkowe.

3. Zgodnie z powyższymi standardami do wyceny aktuarialnej rezerw na nagrody jubileuszowe należy „zastosować techniki aktuarialne” oraz tzw. „metodę prognozowanych uprawnień jednostkowych” (ang. „Projected Unit Credit Method”)

4. Ustawa o rachunkowości, MSR 19, KSR 6 i KSA 1 pośrednio lub bezpośrednio wskazują aktuariusza jako osobę uprawnioną do wyceny aktuarialnej rezerw na nagrody jubileuszowe (ogólnie rezerw na świadczenia pracownicze).

5. Polskie Stowarzyszenie Aktuariuszy w Krajowym Standardem Aktuarialnym nr 1 (KSA 1) ustaliło reguły pracy aktuariusza przy wycenie rezerw z tytułu nagród jubileuszowych (ogólnie rezerw z tytułu świadczeń pracowniczych) w Polsce oraz zawartość raportu aktuariusza i zasady prezentacji rezerw na nagrody jubileuszowe.

6. Wycena rezerw pracowniczych dokonana przez osobę inną niż licencjonowany aktuariusz może zostać podważona podczas badania sprawozdania finansowego.

dr n. mat. Paweł Kawa, aktuariusz, nr licencji 0189, Halley.pl aktuariusze Sp. z o.o., www.halley.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
JPK_KR_PD już nadchodzi – nowy obowiązek dla podatników CIT. Czy Twoja firma jest gotowa?

Nowy plik JPK_KR_PD to nie tylko kolejne wymaganie fiskusa, ale prawdziwa rewolucja w raportowaniu księgowym. Od 2025 roku obejmie duże firmy, a od 2026 wszystkich podatników CIT. Zmiany w planie kont, nowe struktury danych, testy, audyty – przygotowań jest sporo, a czasu coraz mniej. Zobacz, co musisz zrobić, by nie obudzić się z ręką w księgowym chaosie.

Kiedy członek rodziny współpracujący przy rodzinnym biznesie musi być zgłoszony do ZUS?

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nakłada obowiązek zgłoszenia do ZUS i odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność i z szeroko rozumianymi zleceniobiorcami. Podobnie czyni ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego. Analizy wymaga zatem, kto spełnia definicję takiej osoby współpracującej i czy jej sytuacja uzależniona jest od formy tej współpracy - umownej bądź bezumownej. Spory z ZUS w przedmiocie obowiązku objęcia osób współpracujących ubezpieczeniami społecznymi trafiają aż do Sądu Najwyższego, warto więc wziąć pod uwagę również aktualne orzecznictwo w tej materii.

Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (ELO). Co muszą wiedzieć przewoźnicy? Uproszczenie procedur dla kierowców

ELO to cyfrowe rozwiązanie, które usprawni proces odprawy celnej na granicy między Francją a Wielką Brytanią. Jest to francuski odpowiednik GMR - system będzie wymagać utworzenia jednej elektronicznej „koperty logistycznej” dla każdego pojazdu, zawierającej wszystkie niezbędne dane celne oraz deklaracje bezpieczeństwa.

Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

REKLAMA

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

REKLAMA