Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konieczność wyceny aktuarialnej akcyjnych programów motywacyjnych (menedżerskich, ESOP, opcje na akcje, warranty) w świetle Ustawy o rachunkowości oraz MSSF 2

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Halley.pl to innowacyjna firma, która od niemal 20 lat specjalizuje się w wycenach i analizach skomplikowanych instrumentów finansowych (m.in. opcji na akcje i inne aktywa), wdrażaniu i wycenie akcyjnych programów motywacyjnych oraz wycenie rezerw aktuarialnych (pracowniczych).
aktuariusz, CRSA, ekspert ds. instrumentów pochodnych (opcji) i wyceny rezerw na świadczenia pracownicze
Konieczność wyceny aktuarialnej akcyjnych programów motywacyjnych (menedżerskich, ESOP, opcje na akcje, warranty) w świetle Ustawy o rachunkowości oraz MSSF 2
Konieczność wyceny aktuarialnej akcyjnych programów motywacyjnych (menedżerskich, ESOP, opcje na akcje, warranty) w świetle Ustawy o rachunkowości oraz MSSF 2
ShutterStock

Dlaczego każdy program motywacyjny oparty o akcje lub udziały spółki musi zostać odpowiednio wyceniony, a jego koszt zaksięgowany zgodnie z MSSF 2?

rozwiń >

Wstęp

Program motywacyjny oparty o akcje spółki to coraz bardziej popularne narzędzie wspomagające zarządzanie firmą. Jest mechanizmem motywującym kadrę (najczęściej tę kluczową) do działania generującego długoterminowy wzrost wartości akcji spółki. Analogicznie, w przypadku spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, program motywacyjny może odnosić się do wzrostu wartości jej udziałów.

Programy motywacyjne przyjmują różne formy. Mogą to być opcje menedżerskie, ESOP (Employee Stock Option Plan), warranty subskrypcyjne, akcje fantomowe itd. Wdrożenie i realizacja programu motywacyjnego (menedżerskiego) sprzyja synchronizacji celów spółki oraz dążeń pracowników (lub osób świadczących podobne usługi).

Zasadniczym celem większości programów jest utrzymanie stabilnej i zmotywowanej kadry oraz trwały rozwój przedsiębiorstwa. Natomiast z perspektywy beneficjentów programu najważniejsze są wymierne skutki programu dla nich, takie jak dodatkowe wynagrodzenie, realne uczestniczenie w zyskach spółki czy poczucie skuteczności własnych działań. Pozostaje sprawne połączenie powyższych celów i korzyści ustalonymi warunkami finansowymi lub lojalnościowymi, a następnie czekanie na ich realizację. Jednak to nie wszystko.

Program motywacyjny od razu po uruchomieniu zaczyna generować koszty księgowe, czego nie wszystkie podmioty są świadome. Odroczenie realizacji warunków programu i wyemitowania akcji (lub ich odpowiedników) nie odsuwa w czasie obowiązku ujęcia kosztów tegoż programu. Uchybienia w tym obszarze mogą być problematyczne i bardzo kosztowne, m.in. ze względu na kary nakładane przez Komisję Nadzoru Finansowego (o czym więcej poniżej). Wzorcowe podejście pozwalające uniknąć spółce zaskoczenia w przyszłości to oszacowanie kosztów już na etapie projektowania programu motywacyjnego.

W dalszej części artykułu opisujemy optymalne podejście do wyceny i do ujęcia kosztów akcyjnego programu motywacyjnego. Przedstawiamy także wskazówki na co zwrócić uwagę podczas różnych etapów funkcjonowania programu, począwszy od wdrażania przedsięwzięcia.

Jakie standardy regulują wycenę akcyjnych programów motywacyjnych?

Wycena programów motywacyjnych opartych o akcje, tak jak każda specjalistyczna wycena, powinna być osadzona w konkretnych przepisach krajowych lub międzynarodowych – w zależności, pod jakie dana jednostka podlega. Czasem sytuacja nie jest jednak klarowna. W praktyce należy wówczas zastosować odpowiednią interpretację, która będzie zgodna z nadrzędnym wymogiem rzetelnego i jasnego przedstawienia przez jednostkę jej sytuacji majątkowej oraz wyniku finansowego.

Wytyczne dla spółek stosujących standardy międzynarodowe (MSR, MSSF)

Każda jednostka stosująca międzynarodowe standardy sprawozdawczości (MRS, MSSF) jest zobligowana do wyceny kosztu akcyjnych programów motywacyjnych zgodnie z Międzynarodowym Standardem Sprawozdawczości Finansowej nr 2 „Płatności w formie akcji” (MSSF 2). Wskazuje na to już p. 1 tego standardu:

„Celem niniejszego standardu jest określenie podejścia sprawozdawczego dla jednostki zawierającej transakcję płatności w formie akcji. W szczególności standard wymaga, aby jednostka wykazała w rachunku zysków lub strat okresu oraz uwzględniła w sytuacji finansowej skutki transakcji płatności w formie akcji, w tym koszty związane z transakcjami, w których opcje na akcje są przyznawane pracownikom”.

Zalecenia dla pozostałych podmiotów (według UoR)

Mniej oczywista może wydawać się sytuacja spółek, które formalnie nie stosują standardów międzynarodowych do swojej sprawozdawczości finansowej a rachunkowość opierają jedynie na polskiej Ustawie o Rachunkowości (UoR). W artykule 4 ust. 1 ustawy czytamy:

„Jednostki obowiązane są stosować przyjęte zasady (politykę) rachunkowości, rzetelnie i jasno przedstawiając sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy.”

Zgodnie z powyższym, występowanie w jednostce uprawnień do przyszłego nabycia akcji (lub ich odpowiedników) jest istotną informacją zarówno dla obecnych właścicieli spółki, jak i dla potencjalnych inwestorów, dlatego każdorazowo musi znaleźć odzwierciedlenie w sprawozdaniu jednostki (art. 4 ust. 1 UoR). Inwestor (już istniejący lub przyszły) musi mieć pełną świadomość o zaciągniętych zobowiązaniach, które mogą skutkować potencjalną zmianą dotyczącą struktury właścicielskiej, podziału zysku oraz kontroli nad jednostką. 

W konsekwencji, również jednostki stosujące tylko polskie przepisy, w szczególności Ustawę o Rachunkowości (UoR), w tej sytuacji stosują MSSF 2, ponieważ w sprawach nieuregulowanych UoR lub Krajowymi Standardami Rachunkowości (a tak jest w tym przypadku) art. 10. ust. 3 UoR odsyła do stosowania standardów międzynarodowych. 

W związku z tym, że MSSF 2 jest jedynym źródłem wytycznych dotyczących wyceny i ujęcia akcyjnych programów motywacyjnych, to de facto jest on wykorzystywany także w podmiotach, które co do zasady nie działają w oparciu o standardy międzynarodowe. W sprawozdaniach wprost opartych o Ustawę o rachunkowości audytorzy również wymagają posłużenia się wytycznymi MSSF 2.

Dlaczego ujęcie kosztów akcyjnego programu motywacyjnego (np. typu ESOP) powinno być naturalne?

Jaka jest intuicja stojąca za powstawaniem kosztu w momencie wprowadzenia programu motywacyjnego? Z perspektywy spółki program motywacyjny stanowi „obietnicę” wyemitowania nowych akcji (lub ich skupienia z rynku, ewentualnie wypłaty ich pieniężnych równowartości) w zamian za realizację strategicznych celów spółki w ciągu ustalonego okresu (tzw. okresu nabywania uprawnień). W tym czasie obecni akcjonariusze powinni widzieć w sprawozdaniu spółki narastający koszt tych przyobiecanych, przyszłych akcji, które w momencie realizacji programu mogą zmienić wartość aktywów spółki lub spowodować rozwodnienie jej akcji. Inaczej mówiąc, uruchomienie programu nie może nie mieć odzwierciedlenia w zapisach księgowych spółki, bo zaburzałoby faktyczny obraz jej przyszłych zobowiązań czy kapitałów.

Analogie w innych pozycjach bilansowych

Podobne zasady funkcjonowania występują w innych rodzajach zobowiązań przedsiębiorstwa. Na przykład rezerwy na świadczenia pracownicze (takie jak rezerwy na odprawy emerytalne, rentowe, nagrody jubileuszowe itp.) również są budowane i ujmowanie w dłuższym okresie. Zgodnie z metodą prognozowanych uprawnień jednostkowych (projected unit credit) rezerwa na przyszłą płatność ustalonej odprawy emerytalnej, rentowej, nagrody jubileuszowej itp. narasta w księgach stopniowo, wraz ze stażem pracy pracownika, tak by coraz lepiej odzwierciedlać przyszłe zobowiązanie spółki i ostatecznie zagwarantować wypłatę pełnego świadczenia. Mimo, że kilkanaście lub nawet kilka lat przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego pracodawca może jeszcze nie planować wypłaty odprawy emerytalnej, a nawet tak odległej polityki kadrowej, to jednak formalnie koszt przyszłego świadczenia pracowniczego powinien figurować w księgach, ponieważ standardy rachunkowości zmuszają spółkę do przypisania kosztu do całego okresu wypracowywania benefitu. Analogicznie, choć na ogół w znacznie krótszych horyzontach, rzecz ma się w stosunku do kosztów akcyjnego programu motywacyjnego.

Jakie mogą być konsekwencje braku ujęcia kosztów akcyjnego programu motywacyjnego?

W praktyce zdarza się że niektóre spółki (zwłaszcza funkcjonujące tylko na podstawie krajowych przepisów, tj. zgodnie z UoR) wdrażają program motywacyjny oparty o akcje i początkowo nie ujmują jego kosztu w swoich księgach. Sprawozdania finansowe takich spółek, nawet jeśli nie od razu, to po pewnym czasie zostają zakwestionowane w trakcie audytu. Okazją do weryfikacji poprawności sprawozdawczej nierzadko jest proces przygotowania do pierwszego publicznego zaoferowania nabycia papierów wartościowych spółki inwestorom (IPO). W trakcie długotrwałego i wymagającego okresu poprzedzającego pierwszą ofertę publiczną spółka podlega gruntownej kontroli. Właśnie na tym etapie często okazuje się, że koszt wprowadzonego kilka lat wcześniej programu motywacyjnego powinien być odzwierciedlony w księgach. W takiej sytuacji audytor nakazuje wycenę programu motywacyjnego i ujęcie jego kosztu (często już historycznego). Wartość godziwa uprawnień wynikających z programu motywacyjnego może okazać się bilansowo istotna. Uniknięcie niekomfortowej sytuacji jest możliwe wtedy, gdy spółka już na początku, tuż po uruchomieniu programu, zadba o jego wycenę i o plan amortyzacji jego kosztu. Wówczas będzie w stanie uniknąć tego typu pułapek na przyszłość. 

Brak ujęcia kosztów akcyjnego programu motywacyjnego w księgach może mieć poważne skutki w postaci zakwestionowania sprawozdania finansowego lub nawet decyzji Komisji Nadzoru Finansowego o nałożeniu kary pieniężnej. Dla przykładu, KNF nałożyła na spółkę Macrologic S.A. karę w wysokości 150 tys. zł za naruszenie obowiązków informacyjnych, ponieważ spółka ta nie wykazała w swoim sprawozdaniu finansowym kosztu programu motywacyjnego zgodnego z MSSF 2, który zmniejszałby wynik finansowy spółki o 25% (https://www.parkiet.com/technologie/art21134831-knf-karze-macrologic). Zatajenie programu motywacyjnego może być nawet przedmiotem roszczeń cywilnoprawnych przez osoby, które zostały takim zaniedbaniem wprowadzone w błąd, co do rzeczywistej wartości nabywanych akcji czy udziałów, związanych z tym uprawnień do dywidend czy wpływania na spółkę.

Na co zwrócić uwagę już podczas wdrażania akcyjnego programu motywacyjnego? Potencjalne pułapki MSSF 2

Projektowanie i wdrażanie akcyjnego programu motywacyjnego to najlepszy czas na oszacowanie i akceptację kosztów, które poniesie spółka. Odpowiednia analiza konstrukcji przedsięwzięcia jeszcze przed formalnym uruchomieniem programu umożliwia także wprowadzenie pewnych modyfikacji. W efekcie jest możliwe optymalne, akceptowane przez strony zsynchronizowanie warunków programu i jego kosztu a także rozłożenie zobowiązania w czasie w sposób bardziej kontrolowany. Część decyzji po wdrożeniu programu motywacyjnego jest już nienaprawialna, ze względu na bardzo rygorystyczne traktowanie modyfikacji programu. Standardy rachunkowości przykładowo nie pozwalają zmniejszyć księgowej wartości programu motywacyjnego, a tylko tę wartość zwiększyć. Tego typu regulacje zostały wprowadzone w odpowiedzi na „kreatywną księgowość” spółek, które kiedyś mogły bezkarnie sztucznie zmieniać lub anulować dokumentację programu kierując się tylko i wyłącznie wynikiem księgowym.  

Elementy i parametry, które należy zaplanować przed wdrożeniem akcyjnego programu motywacyjnego (menedżerskiego, ESOP, opcji na akcje, warranty)

Planowanie akcyjnego programu motywacyjnego (menedżerskiego, ESOP, opcji na akcje, warranty)wymaga określenia wielu detali i parametrów, które ostatecznie będą musiały zostać ujęte w umowach uczestnictwa lub regulaminie. Należą do nich m.in.:

  • ustalenie uczestników programu i maksymalnej liczby uprawnień,
  • określenie rodzaju uprawnień (opcje menedżerskie, warranty, ESOP, akcje fantomowe itd.),
  • zaplanowanie warunków nabycia uprawnień (lojalnościowe, rynkowe, nierynkowe) wraz z okresem nabywania uprawnień,
  • wskazanie czasu trwania programu wraz z kluczowym momentem jego rozpoczęcia (często, choć nie zawsze, utożsamianym z tzw. Grant Date).

Powyższe elementy struktury programu motywacyjnego oraz ostateczne ustalenie jego parametrów mają bardzo istotny wpływ na ostateczny koszt programu (jego wysokość oraz sposób rozłożenia w czasie). Ostatecznie, zgodnie z wcześniejszymi wnioskami, programy oparte o akcje lub udziały spółki podlegają pod zasady wyceny zgodne z MSSF 2.

Jak wycenić akcyjny program motywacyjny?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ programy motywacyjne mogą mieć bardzo różnorodną konstrukcję. Zwykle oparte są o instrumenty pochodne, takie jak opcje, warranty, czy akcje fantomowe – to potęguje złożoność wyceny aktuarialnej. Nie istnieje jeden uniwersalny model wyceny instrumentów pochodnych, każdorazowo powinien być odpowiednio dobrany do specyfiki konkretnego instrumentu wbudowanego w program motywacyjny oraz do bieżącej sytuacji rynkowej (np. zmienności akcji, stopy wolnej od ryzyka). To czyni wycenę programu motywacyjnego opartego o akcje zadaniem nietrywialnym.

Poza doborem odpowiedniego modelu wyceny, prawie zawsze konieczne jest skorzystanie ze specjalistycznych narzędzi obliczeniowych. Do wyceny takich instrumentów jak opcje na akcje stosuje się m.in.:

  • numeryczne metody rozwiązywania równań różniczkowych,

  • symulacje Monte Carlo,

  • zaawansowane metody statystyczne,

  • modelowanie stochastyczne.

Prawidłowe stosowanie powyższych metod wymaga gruntownej wiedzy matematycznej i biegłości z zakresu inżynierii finansowej. Dlatego w celu wyceny programu motywacyjnego potrzebne jest wsparcie ekspertów z odpowiednim doświadczeniem, takich jak aktuariusze. Wynika to z faktu, iż licencjonowany aktuariusz posiada pełne kompetencje do takiej ekspertyzy z uwagi na biegłość w matematyce finansowej, statystyce i ekonomii. Pomoc biura aktuarialnego specjalizującego się w wycenach aktuarialnych akcyjnych programów motywacyjnych, opcji menedżerskich czy też warrantów subskrypcyjnych jest często nieodzowna. 

Podsumowanie

  • Uprawnienia do przyszłego nabycia akcji (lub ich odpowiedników) wynikające z programów motywacyjnych każdorazowo muszą znaleźć odzwierciedlenie w sprawozdaniu jednostki. 
  • Konieczność stosowania Międzynarodowego Standardu Sprawozdawczości Finansowej nr 2 „Płatności w formie akcji” (MSSF 2) do wyceny akcyjnych programów motywacyjnych dotyczy wszystkich jednostek, także tych, które na co dzień stosują wyłącznie Ustawę o Rachunkowości (UoR).
  • Wycena akcyjnego programu motywacyjnego często jest skomplikowana i wymaga specjalistycznego podejścia.
  • Na wysokość i okres ujęcia kosztów programu przez jednostkę wpływa szereg parametrów zdefiniowanych w regulaminie lub umowach uczestnictwa oraz niezbędne wskaźniki finansowe.
  • Już na etapie projektowania programu motywacyjnego warto rozważyć różne scenariusze doboru parametrów programu, a następnie ustalić ich wpływ na przyszłe koszty jednostki oraz beneficjentów programu. Pozwoli to uniknąć zaskoczenia niespodziewanymi zobowiązaniami.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.