REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy tradycyjna księgowość odchodzi do lamusa?

Systim
Księgowość przez Internet – online
Księgowość online zamiast tradycyjnej księgowości
Księgowość online zamiast tradycyjnej księgowości
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Księgowość. Większa kontrola nad finansami przedsiębiorstwa, a także swoboda wynikająca z braku uzależnienia od biura księgowego – to niewątpliwie jedne w wielu zalet, jakie dają aplikacje sieciowe. Nic zatem dziwnego, że coraz więcej firm rezygnuje z tradycyjnej formy prowadzenia księgowości na rzecz rozwiązań online.

Księgowość online zamiast tradycyjnej księgowości

Chęć zwiększenia kontroli nad finansami przedsiębiorstwa oraz zmniejszenie kosztów działalności to najczęstsze przyczyny przeniesienia tradycyjnej księgowości (tj. zewnętrznego biura księgowego) do wybranego systemu online. Warto jednak pamiętać, że decyzja o samodzielnym prowadzeniu księgowości zależy od kilku czynników - przede wszystkim od rodzaju księgowości.  Metoda uproszczona może przyjąć formę karty podatkowej (dotyczy jedynie konkretnych zawodów), ryczałtu (czyli ewidencji przychodów) czy wreszcie KPiR (Książki przychodów i rozchodów). Do prowadzenie tej ostatniej zobowiązane są wszystkie podmioty rozliczające się według skali podatkowej PIT lub 19% podatkiem liniowym oraz takie, których przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych w roku poprzednim nie przekroczyły 2.000.000 euro. Firmy przekraczające powyższe limity lub spółki kapitałowe prawa handlowego (spółki akcyjne i z ograniczoną odpowiedzialnością) oraz spółki osobowe prawa handlowego (spółki komandytowe i komandytowo-akcyjne) są zobowiązane do prowadzenie księgowości w formie pełnej, czyli Ksiąg Handlowych.

REKLAMA

REKLAMA

Samodzielna księgowość? Nie taki diabeł straszny!

Obecnie na rynku dostępnych jest szereg aplikacji internetowych, które z reguły nastawione są  na ich samodzielne prowadzenie. Większość cechuje prostota interfejsu oraz duża liczba materiałów szkoleniowych. Przy wyborze jednej z nich warto zwrócić uwagę na jej przydatność pod kątem specyfiki naszej działalności oraz oferowanego przez nią zasobu funkcjonalności.

– Tylko kilka ofert na rynku oferuje możliwość samodzielnego prowadzenie księgowości zarówno w formie ryczałtu, KPiR, jak i Ksiąg Handlowych. Potencjalny użytkownik odnajdzie w nich między innymi takie pomoce, jak podręczniki czy filmy instruktażowe, a także ściągi i kalendarze obowiązków księgowych – mówi Teresa Warska, ekspert ds. księgowości w Systim.

Najbardziej zaawansowane programy - pod warstwą uproszczeń i formularzy, pozwalających na proste wykonywanie księgowań - zawierają także kompletny komponent księgowy, dzięki czemu mogą z niego korzystać również osoby z wieloletnim doświadczeniem na tym polu. Większość z aplikacji posiada również moduł fakturowania, przez co nie trzeba posiadać dodatkowego narzędzia do wystawiania faktur.

REKLAMA

Księgowość internetowa

Głównymi zaletami tego typu programów jest to, że działają one całkowicie online. Oznacza to, że dostęp do systemu oraz kontrolę nad księgowością firmy można mieć przez całą dobę z każdego miejsca na świecie - wystarczy urządzenie z dostępem do Internetu i przeglądarki internetowej –przekonuje Teresa Warska. Korzyści jest oczywiście znacznie więcej. Takie programy to dziś wirtualne centrum zarządzania przedsiębiorstwem. Możliwość administrowania systemem magazynowym czy funkcja związana z kadrami i płacami to tylko część dostępnych modułów – wylicza Teresa Warska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To, co wyróżnia aplikacje sieciowe na tle księgowości tradycyjnej, to również łatwy i szybki dostęp do wszystkich archiwalnych rozliczeń czy raportów - uporządkowanych tematycznie i chronologicznie. Utrzymywany w ten sposób porządek gwarantuje łatwą weryfikację, które dokumenty zostały już wysłane do rozliczenia, a których jeszcze brakuje. Kolejną, niewątpliwą zaletą takich systemów jest możliwość ich łatwej integracji z innymi narzędziami online. Aplikacje tego typu świetnie się sprawdzą w przypadku start-upów, których działalność opiera się na platformach e-commerce, czyli sprzedaży internetowej.

Księgowość internetowa to przede wszystkim oszczędność kosztów w porównaniu z tradycyjną formą. W większości biur rachunkowych miesięczny koszt obsługi uzależniony jest od ilości dokumentów potwierdzających sprzedaż lub zakup, czyli faktur sprzedażowych i kosztowych, a także rachunków. W przypadku przedsiębiorstw, wystawiają dużą ilość takich dokumentów, koszt obsługi przez biuro rachunkowe mógłby być bardzo duży, nawet w przypadku relatywnie małych obrotów. Tymczasem koszt księgowości internetowej jest zazwyczaj stały, bez względu na liczbę dokumentów.

Automatyzacja procesów księgowych

Elementem w największym stopniu pozwalającym na samodzielne prowadzenie księgowości oraz receptą na oszczędność zarówno czasu, jak i zasobów w księgowości jest jej automatyzacja. W praktyce związane jest to z samoczynnym generowaniem zapisów księgowych w momencie wystawienia dokumentu powiązanego z tym zapisem. Oznacza to, że w momencie dodania do programu np. faktury sprzedażowej czy listy płac, system automatycznie tworzy dokument księgowy na jej podstawie.

Czy zatem zmierzch księgowości tradycyjnej jest bliski? Wielce wątpliwe. Trzeba pamiętać, że wielu przedsiębiorców nie porusza się biegle po Internecie, dlatego nie czują się oni na siłach, żeby prowadzić księgowość online. W przypadku korzystania z aplikacji sieciowych konieczne jest m.in. regularne zapoznawanie się z bieżącymi przepisami. W przeciwnym razie łatwo popełnić nawet niewielki błąd, który w ostatecznym rozrachunku przyniesie negatywne konsekwencje, nie tylko finansowe. Jak twierdzi Teresa Warska, przy szerszej skali działalności biznesu wielu przedsiębiorców zwyczajnie nie ma czasu, żeby się tym zajmować, gdyż generowanych dokumentów jest po prostu za dużo. – Nie oszukujmy się. W większych firmach zatrudnienie księgowego na etat lub korzystanie z usług zewnętrznego biura księgowa jest po prostu niezbędne. Ponadto wielu przedsiębiorcom zależy na stałym kontakcie z księgowym, traktując go bardziej w kategoriach eksperta i konsultanta w zakresie prawa podatkowego – dodaje.

Księgowość online - dla kogo?

Wydaje się, ze księgowość online to świetne rozwiązanie dla małych i średnich firm czy organizacji non-profit, szukających oszczędności, a przy tym nie bojących się nowinek technologicznych. Posiadając podstawową wiedzę w zakresie księgowości oraz wystarczająco dużo czasu na samodzielne rozliczanie się z ZUS lub Urzędem Skarbowym, dostępne na rynku aplikacje ułatwią nam życie. Przy dynamicznym rozwoju oraz wzroście firmy i jej działalności, konieczność przejścia na tradycyjną formę prędzej czy później stanie się faktem.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA