REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rachunkowość zarządcza w administrowaniu spółkami energetycznymi

Rachunkowość zarządcza w administrowaniu spółkami energetycznymi
Rachunkowość zarządcza w administrowaniu spółkami energetycznymi
Orlen

REKLAMA

REKLAMA

O roli rachunkowości zarządczej w administrowaniu publicznymi i prywatnymi spółkami energetycznymi, a także o korzyściach jakie płyną ze stosowania opracowanych przez CIMA i AICPA Globalnych Zasad Rachunkowości Zarządczej (GMAP) dyskutowali uczestnicy spotkania reprezentujący polski sektor energetyczny.

Polecamy: Controlling i Rachunkowość Zarządcza – prenumerata

REKLAMA

Autopromocja

Uczestnicy debaty, zorganizowanej z inicjatywy Instytutu CIMA, omówili także m.in. konieczność usprawnienia procesu decyzyjnego wewnątrz przedsiębiorstw, pozwalającą na uzyskanie przewagi konkurencyjnej nad innymi przedstawicielami branży.

W spotkaniu, które odbyło się 23 maja, uczestniczyli m.in. Jan Kowalczyk – ekspert polskiego sektora energetycznego i Emil Wojtowicz – CFO, Board Member, CFO, PGE. Do dyskusji włączyli się również: Urban Władysław Stanley (Member of the Audit Committee, Unipetrol), Marian Ber (Member of the Supervising Board; Silesia Energy Group), Marek Wadowski (Vicepresident of the Board, CFO, TAURON),  Grzegorz Rebajn (Director Finance and Administration at CZH SA), Krzysztof Opaliński  (Energia dla firm sp. z o.o / Fines SA head of supervisory board / Investor) oraz Paweł Kossecki (Independent financial consultant). Debatę prowadził specjalizujący się w tematyce sektora energetycznego reprezentant CIMA – Andrew Miskin, FCMA, CGMA.

Pierwszy standard z zakresu rachunkowości zarządczej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spotkanie pozwoliło stronie publicznej i prywatnej omówić strategie rozwiązywania problemów w spółkach energetycznych, główne blokady decyzyjne i przyczyny ich występowania. Wśród kluczowych tematów poruszanych podczas wydarzenia znalazły się m.in. konieczność usprawnienia procesu decyzyjnego wewnątrz spółek, potrzeba stworzenia jednolitych zasad komunikacji czy włączenie w system sprawozdań finansowych pomijanych dotąd czynników, takich jak np. zysk operacyjny przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych zobowiązań oprocentowanych.

- Z dyskusji wynika, że główne problemy, z którymi stykają się reprezentanci sektora energetycznego, wynikają z braku ogólnosektorowych standardów, którymi kierowaliby się specjaliści, niezależnie od przynależności do spółki. Dlatego tak ważne jest, żeby działy finansowe przyjęły ustandaryzowane zasady działalności operacyjnej. Mam na myśli ujednolicony sposób raportowania, biorący pod uwagę czynniki również pozafinansowe, jak np. reputacja spółki  – komentuje Jakub Bejnarowicz, Szef CIMA w Europie Środkowo-Wschodniej.

Uczestnicy dyskusji poruszyli również temat Globalnych Zasad Rachunkowości Zarządczej, które stają się nowym standardem w środowisku finansowym. Andrew Miskin, aktualny prezydent CIMA, podkreślił, że zanim CIMA i AICPA opracowały GMAP, z badań przeprowadzonych w firmach z różnych części świata wyniknęło, że nie tylko poszczególne przedsiębiorstwa rozumieją i stosują rachunkowość zarządczą w inny sposób – różnice w jej stosowaniu występują nawet w obrębie departamentów tej samej firmy. W wyniku takich rozbieżności biznes musi mierzyć się z wieloma wyzwaniami. Odpowiedzią na tę sytuację jest jednak wdrożenie GMAP.

Globalne Zasady Rachunkowości Zarządczej

- Zwłaszcza w aktualnym, zmiennym otoczeniu biznesowym stosowanie jednakowych standardów rachunkowości zarządczej może stanowić nieocenioną pomoc w przypadku przedsiębiorstw z polskiego sektora energetycznego – podsumował Andrew Miskin.

Polecamy: Jak rozliczyć wypłatę dywidendy - w podatkach i rachunkowości


Uczestnicy dyskusji zwracali także uwagę na konieczność uzyskiwania i przekazywanie istotnych informacji, tworzenia wartości czy budowania zaufania wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji. Omówione zostały również aspekty związane z wartością, jaką specjaliści z zakresu rachunkowości zarządczej wnoszą do organizacji funkcjonujących w obrębie branży energetycznej.

- Kwalifikacja CIMA pozwala spojrzeć z dystansem na codzienne wyzwania w dynamicznie ewoluującym środowisku biznesowym. W porównaniu do takich programów, jak np. MBA, studia CIMA cechuje większa wszechstronność i  zasób narzędzi niezbędnych do osiągnięcia sukcesu – utrzymywał Marek Wadowski, CFO, TAURON.

Wzrasta zapotrzebowanie na specjalistów z rachunkowości zarządczej

Podczas debaty poruszono także temat różnic między amerykańskim US GAAP i IFRS na przykładzie wskaźnika EBITDA, który – mimo niekwestionowanej miarodajności – został w Stanach Zjednoczonych zakazany. Dlaczego?

- To szalenie ważny przykład w kontekście tej dyskusji. Pięćset największych firm operujących na terenie USA posiadało aż 214 różnych definicji EBITDA. Oczywistym jest, że generowało to chaos i niepotrzebne wyzwania – wyjaśnił Stan Urban CPA, CGMA, Member of the Audit Committee, Unipetrol. – W świetle najnowszych informacji o zacieśnieniu współpracy między Instytutem CIMA a amerykańskim stowarzyszeniem AICPA, zagadnienie to zasługuje na wyjątkową uwagę.

Profesjonaliści z księgowości i rachunkowości zarządczej zacieśniają współpracę

Więcej informacji na temat Globalnych Zasad Rachunkowości Zarządczej znajduje się na stronie: http://www.cimaglobal.com/About-us/The-Global-Management-Accounting-Principles/ .

Autopromocja
Instytut Rachunkowości Zarządczej CIMA
Założony w 1919 roku Instytut Rachunkowości Zarządczej CIMA (The Chartered Institute of Management Accountants) jest czołową i jednocześnie największą organizacją zrzeszającą specjalistów z dziedziny rachunkowości zarządczej, liczącą ponad 227 000 członków i studentów w 179 krajach.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA