REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co grozi za niewłaściwe koszty uzyskania przychodu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy rozliczający podatek dochodowy na zasadach ogólnych lub liniowo dążą do generowania jak najwyższych kosztów, aby uzyskać jak najniższą kwotę podatku. Takie działania mogą jednak prowadzić do ujmowania w kosztach wydatków, które nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodu. Jakie są tego konsekwencje?

 

REKLAMA

Autopromocja

 

 


Jaki wydatek można uznać za koszt uzyskania przychodów?


W rozumieniu przepisów prawa podatkowego za koszty uzyskania przychodów uważa się wydatki poniesione w celu:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- osiągnięcia przychodów,

- zachowania źródła przychodów,

- zabezpieczenia źródła przychodów.

REKLAMA

Oprócz tego, wydatek musi zostać należycie udokumentowany, np. przez fakturę lub rachunek. Zaliczenie tak sprecyzowanych wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi ogólną zasadę, od której przepisy podatkowe przewidują liczne wyjątki. Ponadto, powyższa definicja z natury rzeczy podlega interpretacji, a zatem wielokrotnie uznanie czegoś za koszt zależy od tzw. zdrowego rozsądku. A to może prowadzić do odmiennych poglądów urzędników i przedsiębiorców na to, co może być kosztem uzyskania przychodu.

Przedsiębiorca ponoszący wydatki i kwalifikujący je jako koszty uzyskania przychodów pomimo, że nie mogą one być w ten sposób zakwalifikowane, może ponosić z tego tytułu odpowiedzialność wynikającą z przepisów karnoskarbowych lub dotyczących prawa podatkowego. O błędnym zakwalifikowaniu kosztu decydują urzędnicy w toku kontroli podatkowej lub skarbowej.


Odpowiedzialność podatkowa


Nieprawidłowe zakwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodów wiąże się z niewłaściwym rozliczeniem podatku dochodowego, a to może prowadzić do powstania zaległości podatkowej. Zaległość podatkowa to po prostu podatek niezapłacony w ustawowym terminie (w kontekście tego artykułu chodzi o zaliczkę na podatek dochodowy, którą należy wpłacić do 20 dnia miesiąca następującego po rozliczanym okresie). Powstanie zaległości podatkowej wiąże się z naliczaniem odsetek ustawowych.

Do ujawnienia nieprawidłowych kosztów, a w konsekwencji zaległości podatkowej, dochodzi najczęściej wskutek kontroli podatkowej lub skarbowej. Konsekwencją takiej kontroli jest wydanie przez organ podatkowy decyzji ustalającej wysokość zaległości podatkowej, od której trzeba wyliczyć odsetki i zapłacić wraz z zaległym podatkiem.

Warto wiedzieć, że odsetki od zaległości nie są naliczane od chwili jej ujawnienia, lecz od momentu w którym podatek miał być pierwotnie zapłacony. Ten fakt może powodować powstanie sporych dodatkowych kosztów po stronie przedsiębiorcy, tym większych, im dłuższy okres minął od powstania nieprawidłowości.


Konsekwencje karnoskarbowe


Oprócz odsetek od zaległości podatkowej za niewłaściwie zakwalifikowane koszty, przedsiębiorcy może grozić odpowiedzialność karnoskarbowa. Postępowanie przedsiębiorcy może być bowiem uznane za  przestępstwo lub wykroczenie skarbowe.

Przestępstwo lub wykroczenie skarbowe związane jest ze składaną organowi podatkowemu deklaracją (np. deklaracją roczną PIT składaną w urzędzie skarbowym) lub oświadczeniem (np. dokumentem, w którym  podatnik-przedsiębiorca podaje informacje niezbędne do dokonania obliczenia podatku), o czym mówi art. 56 Kodeksu karnego skarbowego.

Z czynem zabronionym mamy do czynienia, gdy w takiej deklaracji lub oświadczeniu przedsiębiorca w szczególności:

- podaje nieprawdę (np. błędnie określa wysokość kosztów uzyskania przychodów na skutek nieprawidłowej kwalifikacji wydatków) ,

- zataja prawdę (np. nie podaje wszystkich źródeł przychodów).

REKLAMA

Dodatkowym warunkiem uznania danego czynu  za przestępstwo lub wykroczenie skarbowe jest narażenie podatku na uszczuplenie. Oznacza to, że za przestępstwo lub wykroczenie można uznać nie tylko faktyczne zapłacenie niższego podatku, ale także możliwość wystąpienia takiej sytuacji.

To czy dany czyn zabroniony zostanie uznany za przestępstwo skarbowe, czy za wykroczenie skarbowe, uzależnione jest od kwoty podatku, która w wyniku działania podatnika została narażona na uszczuplenie. W tym przypadku należy więc wyróżnić:

- przestępstwa skarbowe, gdzie zagrożenie karą wynosi do 720 stawek dziennych grzywny albo pozbawienie wolności, bądź obie te kary łącznie,

- przestępstwa skarbowe, gdzie zagrożenie karą wynosi do 720 stawek dziennych grzywny,

- wykroczenie skarbowe, gdzie zagrożenie karą wynosi od 1/10 do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia wskazanego we właściwych przepisach.

Jeśli kwota podatku narażona na uszczuplenie w wyniku działań podatnika jest większa niż 200-krotność minimalnego wynagrodzenia, to mamy do czynienia z przypadkiem przestępstwa skarbowego zagrożonego nie tylko grzywną, ale także karą więzienia, bądź obiema tymi karami łącznie. Jeśli zaś kwota podatku narażona na uszczuplenie jest mniejsza od wymienionej sumy, ale większa niż 5-krotność minimalnego wynagrodzenia, to mamy do czynienia z przestępstwem skarbowym zagrożonym wyłącznie karą grzywny. W pozostałych przypadkach, czyn jest określany jako wykroczenie skarbowe.

Grzywna przy przestępstwach skarbowych jest wyliczana jako wynik mnożenia liczby stawek (w tym przypadku od 10 do 720)  przez wysokość jednej stawki dziennej. Stawka dzienna jest natomiast obliczana biorąc pod uwagę sytuację materialną podatnika, przy czym musi znaleźć się w przedziale od 1/30 minimalnego wynagrodzenia do jego 400-krotności.

Przedsiębiorca korzystający z usług biura rachunkowego może odpowiadać za przestępstwo lub wykroczenie skarbowe nawet wtedy, gdy do tego rodzaju czynu dochodzi na skutek nieprawidłowego wykonywania obowiązków przez biuro. Wówczas można jednak domagać się odszkodowania w związku z polisą OC danego biura rachunkowego (posiadanie polisy jest obowiązkowe).

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

REKLAMA

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

REKLAMA

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA