REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co grozi za niewłaściwe koszty uzyskania przychodu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy rozliczający podatek dochodowy na zasadach ogólnych lub liniowo dążą do generowania jak najwyższych kosztów, aby uzyskać jak najniższą kwotę podatku. Takie działania mogą jednak prowadzić do ujmowania w kosztach wydatków, które nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodu. Jakie są tego konsekwencje?

 

REKLAMA

REKLAMA

 

 

REKLAMA


Jaki wydatek można uznać za koszt uzyskania przychodów?


W rozumieniu przepisów prawa podatkowego za koszty uzyskania przychodów uważa się wydatki poniesione w celu:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- osiągnięcia przychodów,

- zachowania źródła przychodów,

- zabezpieczenia źródła przychodów.

Oprócz tego, wydatek musi zostać należycie udokumentowany, np. przez fakturę lub rachunek. Zaliczenie tak sprecyzowanych wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi ogólną zasadę, od której przepisy podatkowe przewidują liczne wyjątki. Ponadto, powyższa definicja z natury rzeczy podlega interpretacji, a zatem wielokrotnie uznanie czegoś za koszt zależy od tzw. zdrowego rozsądku. A to może prowadzić do odmiennych poglądów urzędników i przedsiębiorców na to, co może być kosztem uzyskania przychodu.

Przedsiębiorca ponoszący wydatki i kwalifikujący je jako koszty uzyskania przychodów pomimo, że nie mogą one być w ten sposób zakwalifikowane, może ponosić z tego tytułu odpowiedzialność wynikającą z przepisów karnoskarbowych lub dotyczących prawa podatkowego. O błędnym zakwalifikowaniu kosztu decydują urzędnicy w toku kontroli podatkowej lub skarbowej.


Odpowiedzialność podatkowa


Nieprawidłowe zakwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodów wiąże się z niewłaściwym rozliczeniem podatku dochodowego, a to może prowadzić do powstania zaległości podatkowej. Zaległość podatkowa to po prostu podatek niezapłacony w ustawowym terminie (w kontekście tego artykułu chodzi o zaliczkę na podatek dochodowy, którą należy wpłacić do 20 dnia miesiąca następującego po rozliczanym okresie). Powstanie zaległości podatkowej wiąże się z naliczaniem odsetek ustawowych.

Do ujawnienia nieprawidłowych kosztów, a w konsekwencji zaległości podatkowej, dochodzi najczęściej wskutek kontroli podatkowej lub skarbowej. Konsekwencją takiej kontroli jest wydanie przez organ podatkowy decyzji ustalającej wysokość zaległości podatkowej, od której trzeba wyliczyć odsetki i zapłacić wraz z zaległym podatkiem.

Warto wiedzieć, że odsetki od zaległości nie są naliczane od chwili jej ujawnienia, lecz od momentu w którym podatek miał być pierwotnie zapłacony. Ten fakt może powodować powstanie sporych dodatkowych kosztów po stronie przedsiębiorcy, tym większych, im dłuższy okres minął od powstania nieprawidłowości.


Konsekwencje karnoskarbowe


Oprócz odsetek od zaległości podatkowej za niewłaściwie zakwalifikowane koszty, przedsiębiorcy może grozić odpowiedzialność karnoskarbowa. Postępowanie przedsiębiorcy może być bowiem uznane za  przestępstwo lub wykroczenie skarbowe.

Przestępstwo lub wykroczenie skarbowe związane jest ze składaną organowi podatkowemu deklaracją (np. deklaracją roczną PIT składaną w urzędzie skarbowym) lub oświadczeniem (np. dokumentem, w którym  podatnik-przedsiębiorca podaje informacje niezbędne do dokonania obliczenia podatku), o czym mówi art. 56 Kodeksu karnego skarbowego.

Z czynem zabronionym mamy do czynienia, gdy w takiej deklaracji lub oświadczeniu przedsiębiorca w szczególności:

- podaje nieprawdę (np. błędnie określa wysokość kosztów uzyskania przychodów na skutek nieprawidłowej kwalifikacji wydatków) ,

- zataja prawdę (np. nie podaje wszystkich źródeł przychodów).

Dodatkowym warunkiem uznania danego czynu  za przestępstwo lub wykroczenie skarbowe jest narażenie podatku na uszczuplenie. Oznacza to, że za przestępstwo lub wykroczenie można uznać nie tylko faktyczne zapłacenie niższego podatku, ale także możliwość wystąpienia takiej sytuacji.

To czy dany czyn zabroniony zostanie uznany za przestępstwo skarbowe, czy za wykroczenie skarbowe, uzależnione jest od kwoty podatku, która w wyniku działania podatnika została narażona na uszczuplenie. W tym przypadku należy więc wyróżnić:

- przestępstwa skarbowe, gdzie zagrożenie karą wynosi do 720 stawek dziennych grzywny albo pozbawienie wolności, bądź obie te kary łącznie,

- przestępstwa skarbowe, gdzie zagrożenie karą wynosi do 720 stawek dziennych grzywny,

- wykroczenie skarbowe, gdzie zagrożenie karą wynosi od 1/10 do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia wskazanego we właściwych przepisach.

Jeśli kwota podatku narażona na uszczuplenie w wyniku działań podatnika jest większa niż 200-krotność minimalnego wynagrodzenia, to mamy do czynienia z przypadkiem przestępstwa skarbowego zagrożonego nie tylko grzywną, ale także karą więzienia, bądź obiema tymi karami łącznie. Jeśli zaś kwota podatku narażona na uszczuplenie jest mniejsza od wymienionej sumy, ale większa niż 5-krotność minimalnego wynagrodzenia, to mamy do czynienia z przestępstwem skarbowym zagrożonym wyłącznie karą grzywny. W pozostałych przypadkach, czyn jest określany jako wykroczenie skarbowe.

Grzywna przy przestępstwach skarbowych jest wyliczana jako wynik mnożenia liczby stawek (w tym przypadku od 10 do 720)  przez wysokość jednej stawki dziennej. Stawka dzienna jest natomiast obliczana biorąc pod uwagę sytuację materialną podatnika, przy czym musi znaleźć się w przedziale od 1/30 minimalnego wynagrodzenia do jego 400-krotności.

Przedsiębiorca korzystający z usług biura rachunkowego może odpowiadać za przestępstwo lub wykroczenie skarbowe nawet wtedy, gdy do tego rodzaju czynu dochodzi na skutek nieprawidłowego wykonywania obowiązków przez biuro. Wówczas można jednak domagać się odszkodowania w związku z polisą OC danego biura rachunkowego (posiadanie polisy jest obowiązkowe).

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA