REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co grozi za niewłaściwe koszty uzyskania przychodu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy rozliczający podatek dochodowy na zasadach ogólnych lub liniowo dążą do generowania jak najwyższych kosztów, aby uzyskać jak najniższą kwotę podatku. Takie działania mogą jednak prowadzić do ujmowania w kosztach wydatków, które nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodu. Jakie są tego konsekwencje?

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

 

REKLAMA


Jaki wydatek można uznać za koszt uzyskania przychodów?


W rozumieniu przepisów prawa podatkowego za koszty uzyskania przychodów uważa się wydatki poniesione w celu:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- osiągnięcia przychodów,

- zachowania źródła przychodów,

- zabezpieczenia źródła przychodów.

Oprócz tego, wydatek musi zostać należycie udokumentowany, np. przez fakturę lub rachunek. Zaliczenie tak sprecyzowanych wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi ogólną zasadę, od której przepisy podatkowe przewidują liczne wyjątki. Ponadto, powyższa definicja z natury rzeczy podlega interpretacji, a zatem wielokrotnie uznanie czegoś za koszt zależy od tzw. zdrowego rozsądku. A to może prowadzić do odmiennych poglądów urzędników i przedsiębiorców na to, co może być kosztem uzyskania przychodu.

Przedsiębiorca ponoszący wydatki i kwalifikujący je jako koszty uzyskania przychodów pomimo, że nie mogą one być w ten sposób zakwalifikowane, może ponosić z tego tytułu odpowiedzialność wynikającą z przepisów karnoskarbowych lub dotyczących prawa podatkowego. O błędnym zakwalifikowaniu kosztu decydują urzędnicy w toku kontroli podatkowej lub skarbowej.


Odpowiedzialność podatkowa


Nieprawidłowe zakwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodów wiąże się z niewłaściwym rozliczeniem podatku dochodowego, a to może prowadzić do powstania zaległości podatkowej. Zaległość podatkowa to po prostu podatek niezapłacony w ustawowym terminie (w kontekście tego artykułu chodzi o zaliczkę na podatek dochodowy, którą należy wpłacić do 20 dnia miesiąca następującego po rozliczanym okresie). Powstanie zaległości podatkowej wiąże się z naliczaniem odsetek ustawowych.

Do ujawnienia nieprawidłowych kosztów, a w konsekwencji zaległości podatkowej, dochodzi najczęściej wskutek kontroli podatkowej lub skarbowej. Konsekwencją takiej kontroli jest wydanie przez organ podatkowy decyzji ustalającej wysokość zaległości podatkowej, od której trzeba wyliczyć odsetki i zapłacić wraz z zaległym podatkiem.

Warto wiedzieć, że odsetki od zaległości nie są naliczane od chwili jej ujawnienia, lecz od momentu w którym podatek miał być pierwotnie zapłacony. Ten fakt może powodować powstanie sporych dodatkowych kosztów po stronie przedsiębiorcy, tym większych, im dłuższy okres minął od powstania nieprawidłowości.


Konsekwencje karnoskarbowe


Oprócz odsetek od zaległości podatkowej za niewłaściwie zakwalifikowane koszty, przedsiębiorcy może grozić odpowiedzialność karnoskarbowa. Postępowanie przedsiębiorcy może być bowiem uznane za  przestępstwo lub wykroczenie skarbowe.

Przestępstwo lub wykroczenie skarbowe związane jest ze składaną organowi podatkowemu deklaracją (np. deklaracją roczną PIT składaną w urzędzie skarbowym) lub oświadczeniem (np. dokumentem, w którym  podatnik-przedsiębiorca podaje informacje niezbędne do dokonania obliczenia podatku), o czym mówi art. 56 Kodeksu karnego skarbowego.

Z czynem zabronionym mamy do czynienia, gdy w takiej deklaracji lub oświadczeniu przedsiębiorca w szczególności:

- podaje nieprawdę (np. błędnie określa wysokość kosztów uzyskania przychodów na skutek nieprawidłowej kwalifikacji wydatków) ,

- zataja prawdę (np. nie podaje wszystkich źródeł przychodów).

Dodatkowym warunkiem uznania danego czynu  za przestępstwo lub wykroczenie skarbowe jest narażenie podatku na uszczuplenie. Oznacza to, że za przestępstwo lub wykroczenie można uznać nie tylko faktyczne zapłacenie niższego podatku, ale także możliwość wystąpienia takiej sytuacji.

To czy dany czyn zabroniony zostanie uznany za przestępstwo skarbowe, czy za wykroczenie skarbowe, uzależnione jest od kwoty podatku, która w wyniku działania podatnika została narażona na uszczuplenie. W tym przypadku należy więc wyróżnić:

- przestępstwa skarbowe, gdzie zagrożenie karą wynosi do 720 stawek dziennych grzywny albo pozbawienie wolności, bądź obie te kary łącznie,

- przestępstwa skarbowe, gdzie zagrożenie karą wynosi do 720 stawek dziennych grzywny,

- wykroczenie skarbowe, gdzie zagrożenie karą wynosi od 1/10 do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia wskazanego we właściwych przepisach.

Jeśli kwota podatku narażona na uszczuplenie w wyniku działań podatnika jest większa niż 200-krotność minimalnego wynagrodzenia, to mamy do czynienia z przypadkiem przestępstwa skarbowego zagrożonego nie tylko grzywną, ale także karą więzienia, bądź obiema tymi karami łącznie. Jeśli zaś kwota podatku narażona na uszczuplenie jest mniejsza od wymienionej sumy, ale większa niż 5-krotność minimalnego wynagrodzenia, to mamy do czynienia z przestępstwem skarbowym zagrożonym wyłącznie karą grzywny. W pozostałych przypadkach, czyn jest określany jako wykroczenie skarbowe.

Grzywna przy przestępstwach skarbowych jest wyliczana jako wynik mnożenia liczby stawek (w tym przypadku od 10 do 720)  przez wysokość jednej stawki dziennej. Stawka dzienna jest natomiast obliczana biorąc pod uwagę sytuację materialną podatnika, przy czym musi znaleźć się w przedziale od 1/30 minimalnego wynagrodzenia do jego 400-krotności.

Przedsiębiorca korzystający z usług biura rachunkowego może odpowiadać za przestępstwo lub wykroczenie skarbowe nawet wtedy, gdy do tego rodzaju czynu dochodzi na skutek nieprawidłowego wykonywania obowiązków przez biuro. Wówczas można jednak domagać się odszkodowania w związku z polisą OC danego biura rachunkowego (posiadanie polisy jest obowiązkowe).

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA