REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrole NFZ - jak skutecznie bronić swoich praw?

Karolina Kornblit
aplikant radcowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

NFZ jako płatnik za udzielone przez podmioty lecznicze świadczenia zdrowotne jest powołany do przeprowadzania kontroli organizacji udzielania świadczeń. W szczególności uprawniony jest do weryfikowania sposobu oraz jakości udzielanych świadczeń. Kontrole NFZ - jak Świadczeniodawcy mogą bronić swoich praw?

Przepisy prawa przyznają NFZ szereg uprawnień kontrolnych, w tym w szczególności wstęp do pomieszczeń, gdzie udzielane są świadczenia czy wgląd do dokumentów świadczeniodawcy. Kontrola taka może zostać przeprowadzona u świadczeniodawców w każdej sytuacji, niezależnie od rodzaju udzielanych świadczeń.

REKLAMA

Autopromocja

Czy w związku z powyższym świadczeniodawca może skutecznie bronić swych praw w postępowaniu kontrolnym przeprowadzanym przez NFZ?


Protokół kontroli


Zawiadomienie o wszczęciu kontroli, zgodnie z § 4 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania kontroli, może zostać wręczone podmiotowi leczniczemu dopiero w chwili rozpoczynania czynności kontrolnych. W większości przypadkach zatem kontrole takie są przeprowadzane u świadczeniodawcy „z zaskoczenia”, w sytuacji, w której nie ma możliwości przygotowania się do nich.

Powyższe powoduje, iż w protokole kontroli NFZ wskazuje zazwyczaj szereg uchybień związanych zarówno z prowadzeniem dokumentacji medycznej (lub jej braku), organizacją udzielanych świadczeń zdrowotnych jak i kwalifikacjami kadry medycznej. Protokół kontroli stwierdza stan faktyczny zastany przez kontrolerów NFZ w chwili przeprowadzania kontroli.

Nie znaczy to jednak, iż świadczeniodawca nie ma możliwości ustosunkowania się do twierdzeń przedstawionych przez NFZ w protokole. Otóż zgodnie z art. 64 ust. 6a ustawy o finansowaniu świadczeń opieki zdrowotnej, świadczeniodawca może, w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli, zgłosić na piśmie zastrzeżenia co do ustaleń zawartych w nim przez kontrolerów NFZ. Zastrzeżenia te rozpatrywane są w terminie 14 dniu przez kontrolera (który przeprowadzał dane postępowanie kontrolne). W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń kontroler niezwłocznie przekazuje na piśmie swoje stanowisko świadczeniodawcy zgłaszającemu zastrzeżenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kredyt dla przedsiębiorstwa w 2013 roku - kto go dostanie?

Czy polisa opłacana przez spółkę stanowi przychód pracownika


Wystąpienie pokontrolne

REKLAMA


Następnie NFZ przesyła kontrolowanemu podmiotowi leczniczemu wystąpienie pokontrolne, w którym nie tylko wskazuje szczegółowo uchybienia, które zostały wykryte w czasie postępowania kontrolnego, ale przede wszystkim wskazuje zalecenia pokontrolne, a także w wielu przypadkach nakłada karę umowną na świadczeniodawcę za nieprawidłowe wykonywanie umowy.

Wystąpienie pokontrolne jest bardzo istotnym elementem postępowania kontrolnego, bowiem co do zasady zawiera w swej treści wezwanie do zapłaty (w przypadku, gdy NFZ nałożył karę umowną). Od otrzymania takiego wystąpienia pokontrolnego świadczeniodawcy przysługuje w terminie 7 dni zgłoszenie zastrzeżeń, w tym przypadku, co do wystąpienia pokontrolnego. Przy czym wskazać należy, iż w przeważającej części zastrzeżenia te rzadko kiedy są uwzględniane przez NFZ.

 


Zażalenie na czynność dyrektora OW NFZ


W takiej sytuacji świadczeniodawcy pozostaje jedynie złożenie zażalenia na czynność dyrektora określonego Oddziału Wojewódzkiego NFZ (OW NFZ) do Prezesa NFZ zgodnie z art. 160 ustawy o finansowaniu świadczeń opieki zdrowotnej. Co istotne takie zażalenie wnosi się w terminie 14 dni od dnia otrzymania wystąpienia pokontrolnego, za pośrednictwem danego OW NFZ (tzn. iż zażalenie powinno być złożone na dzienniku podawczym danego OW NFZ lub przesłane pocztą na jego adres).

Na rozpatrzenie takiego zażalenia Prezes NFZ ma 14 dni, przy czym jest to jedynie termin instrukcyjny, tzn. taki, za którego przekroczenie Prezes NFZ nie ponosi żadnych konsekwencji. Prezes NFZ zażalenie takie może uwzględnić i uchylić w całości czynność Prezesa, lub utrzymać w mocy czynność dokonaną przez Dyrektora NFZ (np. nałożoną karę). W takiej sytuacji podmiot leczniczy może złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie zażalenia, tym razem bezpośrednio do Prezesa NFZ. Wniosek taki składa się w terminie 14 dni od dnia otrzymania rozstrzygnięcia w przedmiocie składanego uprzednio zażalenia.


Podsumowanie:

Mając na względzie liczne terminy określone w ustawie, których przekroczenie powoduje bezskuteczność wniesionych zastrzeżeń (termin 7 dni) lub zażalenia na czynność dyrektora OW NFZ do Prezesa NFZ (termin 14 dni), należy wskazać, iż niezbędne wydaje się być prawidłowe pod względem formalnoprawnym przygotowanie przysługujących świadczeniodawcy środków prawnych i wniesienie ich w należyty sposób. Należy bowiem mieć tu na uwadze, iż postępowanie odwoławcze od wyników przeprowadzonej kontroli następuje w ramach tej samej instytucji, która kontrolę przeprowadzała tj. Narodowego Funduszu Zdrowia. W związku z powyższym niezmiernie istotne staje się być prawne uzasadnienie wnoszonych do NFZ środków odwoławczych.

Kiedy przedsiębiorca musi dokonać zgłoszenia do CEIDG

Skomplikowany system podatkowy ciąży polskim przedsiębiorcom

Zapraszamy na forum Księgowość


Podstawa prawna:

- Ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jednolity z dnia 25 sierpnia 2008 r., Dz. U. nr 164, poz. 1027), dalej w treści niniejszego artykułu jako „Ustawa o finansowaniu świadczeń opieki zdrowotnej”;

- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania kontroli przez podmiot zobowiązany do finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych (Dz. U. nr 274, poz. 2723), dalej jako „Rozporządzenie w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania kontroli”;

- Zarządzenie nr 23/2009/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 13 maja 2009 r. w sprawie planowania, przygotowania i prowadzenia postępowania kontrolnego oraz realizacji wyników kontroli, dalej jako „Zarządzenie Prezesa NFZ”.

Karolina Kornblit, aplikant radcowski

 

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Kancelaria Gach, Hulist, Mizińska, Wawer

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA