REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przejście z ryczałtu na zasady ogólne w trakcie roku podatkowego

Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca wybiera formę opodatkowania w momencie otwierania działalności gospodarczej, odpowiednio wypełniając formularz CEIDG-1. W kolejnych latach działalności można co prawda dokonać zmiany, ale tylko raz do roku – do 20 stycznia. Istnieje jednak jeden wyjątek od tej reguły, który dotyczy przejścia z ryczałtu na zasady ogólne.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

 

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Wybór i zmiana formy opodatkowania - standardowe zasady


Wybór formy opodatkowania to ważna kwestia przy prowadzeniu działalności, ponieważ to od niej zależą kwoty podatku dochodowego do zapłaty. Właściwy wybór formy opodatkowania powinien być ściśle powiązany zarówno z kwotą osiąganych przychodów, jak i z kwotą potencjalnych kosztów. Jedynie bowiem zasady ogólne i podatek liniowy pozwalają rozliczać koszty, tj. obniżać podstawę opodatkowania odejmując koszty od przychodu.

Przedsiębiorcy mogą wybrać jedną z kilku form opodatkowania podatkiem dochodowym:

- skala podatkowa (zasady ogólne),

- podatek liniowy,

- ryczałt od przychodów ewidencjonowanych,

- karta podatkowa.

Zasady ogólne może stosować każdy przedsiębiorca - nie ma żadnych ograniczeń pod względem tej formy opodatkowania. Wszystkie pozostałe formy opodatkowania wymagają spełnienia warunków określonych w przepisach. W przypadku ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, kryteria opierają się zwłaszcza na rodzaju prowadzonej działalności i stąd opisywana w tym artykule konieczność (czy też możliwość) zmiany w ciągu roku.

Nowe obowiązki pracodawców w związku z wydłużeniem urlopów macierzyńskich od 17 czerwca 2013 r.

Jak rozliczać przychody z najmu i podnajmu w ramach działalności gospodarczej

Standardowo, zmiana formy opodatkowania dokonywana jest przez złożenie odpowiednio wypełnionego formularza CEIDG-1 w urzędzie miasta lub gminy. Alternatywnie, można także zmienić formę opodatkowania składając oświadczenie do naczelnika właściwego urzędu skarbowego. Termin przejścia to standardowo 20 stycznia danego roku podatkowego. Jedynym wyjątkiem od tej zasady jest przejście z ryczałtu na zasady ogólne.


Przymusowa zmiana z zasad ogólnych na ryczałt


Przyczyną przymusowej zmiany z ryczałtu na zasady ogólne są wyłączenia z opodatkowania ryczałtem zawarte w przepisach podatkowych. Utrata prawa do opodatkowania ryczałtem może nastąpić w wyniku rozszerzenia działalności gospodarczej - za takie rozszerzenie uznaje się nawet  jednorazowy przychód z działalności wykluczonej z ryczałtu. Przy czym nie mają tutaj znaczenia kody PKD, a jedynie faktyczne uzyskane przychody - w praktyce, wystawienie rachunku lub faktury. Co za tym idzie, przedsiębiorca może mieć wpisane w CEIDG kody PKD wykluczające ryczałt i rozliczać się ryczałtem, o ile jego faktyczne przychody dają takie prawo.

Jakie rodzaje działalności wykluczają ryczałt? Określa je ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a konkretnie załącznik nr 2. Z ryczałtu wyłączone są m.in. następujące formy działalności gospodarczych:

- prowadzenie apteki,

- handel dewizami,

- prowadzenie lombardu,

- sprzedaż akcesoriów i części do pojazdów mechanicznych,

- wykonywanie niektórych wolnych zawodów,

Zmiany w PKPiR oraz ewidencji przychodów

 

- najem lokali,

- usługi ubezpieczeniowe i finansowe,

- niektóre usługi budowlane,

- tłumaczenia i inne.


Przykład: Przedsiębiorca prowadzi działalność polegającą na drobnym handlu i rozlicza przychody niską stawką podatku ryczałtowego wynoszącą 3%. Jednocześnie, przedsiębiorca dysponuje w ramach działalności gospodarczej lokalem, który chce wynająć. Ponieważ najem w ramach działalności gospodarczej wyklucza ryczałt, przedsiębiorca musi przejść na zasady ogólne i założyć KPiR w dniu uzyskania pierwszego przychodu z najmu.


Kiedy warto korzystać z faktoringu - skutki bilansowe


Tutaj warto pamiętać, że zmiana z ryczałtu na zasady ogólne może być zarówno przymusowa, jak i celowa, tzn. wynikająca z opłacalności danej formy opodatkowania. Chodzi zwłaszcza o to, że zasady ogólne pozwalają rozliczać koszty uzyskania przychodu, a ryczałt nie daje takiej możliwości. Jeśli firma generuje wysokie i stałe koszty, wówczas nawet niska stawka ryczałtu może nie być opłacalna. Aby zmiana zaszła, wystarczy dowolna transakcja wykluczająca ryczałt.

Oprócz tego, opodatkowanie ryczałtem jest wykluczone także wówczas, gdy przedsiębiorca przekracza 150 000 euro przychodu z działalności gospodarczej. Gdy tak się stanie, zmiany na zasady ogólne lub podatek liniowy należy dokonać od kolejnego roku podatkowego.

Po dokonaniu zmiany, powrotu na ryczałt można dokonać dopiero w kolejnym roku podatkowym, przed 20 stycznia. Oczywiście, aby to było możliwe, niezbędne jest spełnianie warunków dla ryczałtu, czyli zaprzestanie sprzedaży wykluczającej tę formę opodatkowania oraz przychody w poprzednim roku wynoszące poniżej 150 000 euro.


Jakich formalności trzeba dopełnić zmieniając ryczałt na zasady ogólne?


Dzień uzyskania pierwszego przychodu z działalności wyłączonej z opodatkowania ryczałtem jest dniem, od którego przedsiębiorca przechodzi na zasady ogólne. W tym dniu powstaje obowiązek założenia KPiR i obliczania zaliczek według zasad ogólnych. O rozpoczęciu prowadzenia KPiR i przejściu na zasady ogólne, przedsiębiorca musi zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego.

W miesiącu, w którym nastąpiła zmiana zasad opodatkowania, przychody należy podzielić na dwie części. Transakcje przed zmianą są opodatkowane ryczałtem. Natomiast wszystkie przychody uzyskane od dnia zmiany są opodatkowane na zasadach ogólnych - niezależnie od tego, czy wykluczają ryczałt.

Po zakończeniu roku podatkowego przedsiębiorca, który przeszedł z ryczałtu na zasady ogólne jest zobowiązany do złożenia dwóch deklaracji podatkowych: PIT-28, która dotyczy przychodów opodatkowanych ryczałtem oraz PIT-36, dla przychodów uzyskanych po zmianie formy opodatkowania.

Co grozi za niedokonanie zmiany, mimo obowiązku? Przedsiębiorca, który nie rozpocznie prowadzenia KPiR i nie zmieni sposobu obliczania zaliczek na podatek dochodowy naraża się na konsekwencje karno-skarbowe. Nieprowadzenie odpowiednich ewidencji księgowych podlega karze grzywny, co opisuje Kodeks Karny Skarbowy. Oczywiście, kwoty zaliczek obliczanych przy zasadach ogólnych mogą być zupełnie inne, niż kwoty zaliczek wyliczane według zasad ryczałtu. Co ciekawe, w związku z tym mogą pojawić się zarówno odsetki, jak i nadpłata, gdyż ryczałt według ogólnej zasady nie pozwala na rozliczanie kosztów uzyskania przychodów.

Jak dokonać likwidacji części majątku firmowego?

Pod jakim adresem można zarejestrować działalność gospodarczą?

Jak wnieść sprzeciw wobec kontroli podatkowej w firmie

Obowiązki firmy wobec organizacji zarządzających prawami autorskimi

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

REKLAMA

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA