REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przejście z ryczałtu na zasady ogólne w trakcie roku podatkowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca wybiera formę opodatkowania w momencie otwierania działalności gospodarczej, odpowiednio wypełniając formularz CEIDG-1. W kolejnych latach działalności można co prawda dokonać zmiany, ale tylko raz do roku – do 20 stycznia. Istnieje jednak jeden wyjątek od tej reguły, który dotyczy przejścia z ryczałtu na zasady ogólne.

 

REKLAMA

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Wybór i zmiana formy opodatkowania - standardowe zasady


Wybór formy opodatkowania to ważna kwestia przy prowadzeniu działalności, ponieważ to od niej zależą kwoty podatku dochodowego do zapłaty. Właściwy wybór formy opodatkowania powinien być ściśle powiązany zarówno z kwotą osiąganych przychodów, jak i z kwotą potencjalnych kosztów. Jedynie bowiem zasady ogólne i podatek liniowy pozwalają rozliczać koszty, tj. obniżać podstawę opodatkowania odejmując koszty od przychodu.

Przedsiębiorcy mogą wybrać jedną z kilku form opodatkowania podatkiem dochodowym:

- skala podatkowa (zasady ogólne),

- podatek liniowy,

- ryczałt od przychodów ewidencjonowanych,

- karta podatkowa.

Zasady ogólne może stosować każdy przedsiębiorca - nie ma żadnych ograniczeń pod względem tej formy opodatkowania. Wszystkie pozostałe formy opodatkowania wymagają spełnienia warunków określonych w przepisach. W przypadku ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, kryteria opierają się zwłaszcza na rodzaju prowadzonej działalności i stąd opisywana w tym artykule konieczność (czy też możliwość) zmiany w ciągu roku.

Nowe obowiązki pracodawców w związku z wydłużeniem urlopów macierzyńskich od 17 czerwca 2013 r.

Jak rozliczać przychody z najmu i podnajmu w ramach działalności gospodarczej

Standardowo, zmiana formy opodatkowania dokonywana jest przez złożenie odpowiednio wypełnionego formularza CEIDG-1 w urzędzie miasta lub gminy. Alternatywnie, można także zmienić formę opodatkowania składając oświadczenie do naczelnika właściwego urzędu skarbowego. Termin przejścia to standardowo 20 stycznia danego roku podatkowego. Jedynym wyjątkiem od tej zasady jest przejście z ryczałtu na zasady ogólne.


Przymusowa zmiana z zasad ogólnych na ryczałt


Przyczyną przymusowej zmiany z ryczałtu na zasady ogólne są wyłączenia z opodatkowania ryczałtem zawarte w przepisach podatkowych. Utrata prawa do opodatkowania ryczałtem może nastąpić w wyniku rozszerzenia działalności gospodarczej - za takie rozszerzenie uznaje się nawet  jednorazowy przychód z działalności wykluczonej z ryczałtu. Przy czym nie mają tutaj znaczenia kody PKD, a jedynie faktyczne uzyskane przychody - w praktyce, wystawienie rachunku lub faktury. Co za tym idzie, przedsiębiorca może mieć wpisane w CEIDG kody PKD wykluczające ryczałt i rozliczać się ryczałtem, o ile jego faktyczne przychody dają takie prawo.

Jakie rodzaje działalności wykluczają ryczałt? Określa je ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a konkretnie załącznik nr 2. Z ryczałtu wyłączone są m.in. następujące formy działalności gospodarczych:

- prowadzenie apteki,

- handel dewizami,

- prowadzenie lombardu,

- sprzedaż akcesoriów i części do pojazdów mechanicznych,

- wykonywanie niektórych wolnych zawodów,

Zmiany w PKPiR oraz ewidencji przychodów

 

- najem lokali,

- usługi ubezpieczeniowe i finansowe,

- niektóre usługi budowlane,

- tłumaczenia i inne.


Przykład: Przedsiębiorca prowadzi działalność polegającą na drobnym handlu i rozlicza przychody niską stawką podatku ryczałtowego wynoszącą 3%. Jednocześnie, przedsiębiorca dysponuje w ramach działalności gospodarczej lokalem, który chce wynająć. Ponieważ najem w ramach działalności gospodarczej wyklucza ryczałt, przedsiębiorca musi przejść na zasady ogólne i założyć KPiR w dniu uzyskania pierwszego przychodu z najmu.


Kiedy warto korzystać z faktoringu - skutki bilansowe


Tutaj warto pamiętać, że zmiana z ryczałtu na zasady ogólne może być zarówno przymusowa, jak i celowa, tzn. wynikająca z opłacalności danej formy opodatkowania. Chodzi zwłaszcza o to, że zasady ogólne pozwalają rozliczać koszty uzyskania przychodu, a ryczałt nie daje takiej możliwości. Jeśli firma generuje wysokie i stałe koszty, wówczas nawet niska stawka ryczałtu może nie być opłacalna. Aby zmiana zaszła, wystarczy dowolna transakcja wykluczająca ryczałt.

Oprócz tego, opodatkowanie ryczałtem jest wykluczone także wówczas, gdy przedsiębiorca przekracza 150 000 euro przychodu z działalności gospodarczej. Gdy tak się stanie, zmiany na zasady ogólne lub podatek liniowy należy dokonać od kolejnego roku podatkowego.

Po dokonaniu zmiany, powrotu na ryczałt można dokonać dopiero w kolejnym roku podatkowym, przed 20 stycznia. Oczywiście, aby to było możliwe, niezbędne jest spełnianie warunków dla ryczałtu, czyli zaprzestanie sprzedaży wykluczającej tę formę opodatkowania oraz przychody w poprzednim roku wynoszące poniżej 150 000 euro.


Jakich formalności trzeba dopełnić zmieniając ryczałt na zasady ogólne?


Dzień uzyskania pierwszego przychodu z działalności wyłączonej z opodatkowania ryczałtem jest dniem, od którego przedsiębiorca przechodzi na zasady ogólne. W tym dniu powstaje obowiązek założenia KPiR i obliczania zaliczek według zasad ogólnych. O rozpoczęciu prowadzenia KPiR i przejściu na zasady ogólne, przedsiębiorca musi zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego.

W miesiącu, w którym nastąpiła zmiana zasad opodatkowania, przychody należy podzielić na dwie części. Transakcje przed zmianą są opodatkowane ryczałtem. Natomiast wszystkie przychody uzyskane od dnia zmiany są opodatkowane na zasadach ogólnych - niezależnie od tego, czy wykluczają ryczałt.

Po zakończeniu roku podatkowego przedsiębiorca, który przeszedł z ryczałtu na zasady ogólne jest zobowiązany do złożenia dwóch deklaracji podatkowych: PIT-28, która dotyczy przychodów opodatkowanych ryczałtem oraz PIT-36, dla przychodów uzyskanych po zmianie formy opodatkowania.

Co grozi za niedokonanie zmiany, mimo obowiązku? Przedsiębiorca, który nie rozpocznie prowadzenia KPiR i nie zmieni sposobu obliczania zaliczek na podatek dochodowy naraża się na konsekwencje karno-skarbowe. Nieprowadzenie odpowiednich ewidencji księgowych podlega karze grzywny, co opisuje Kodeks Karny Skarbowy. Oczywiście, kwoty zaliczek obliczanych przy zasadach ogólnych mogą być zupełnie inne, niż kwoty zaliczek wyliczane według zasad ryczałtu. Co ciekawe, w związku z tym mogą pojawić się zarówno odsetki, jak i nadpłata, gdyż ryczałt według ogólnej zasady nie pozwala na rozliczanie kosztów uzyskania przychodów.

Jak dokonać likwidacji części majątku firmowego?

Pod jakim adresem można zarejestrować działalność gospodarczą?

Jak wnieść sprzeciw wobec kontroli podatkowej w firmie

Obowiązki firmy wobec organizacji zarządzających prawami autorskimi

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA