REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przejście z ryczałtu na zasady ogólne w trakcie roku podatkowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca wybiera formę opodatkowania w momencie otwierania działalności gospodarczej, odpowiednio wypełniając formularz CEIDG-1. W kolejnych latach działalności można co prawda dokonać zmiany, ale tylko raz do roku – do 20 stycznia. Istnieje jednak jeden wyjątek od tej reguły, który dotyczy przejścia z ryczałtu na zasady ogólne.

 

REKLAMA

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Wybór i zmiana formy opodatkowania - standardowe zasady


Wybór formy opodatkowania to ważna kwestia przy prowadzeniu działalności, ponieważ to od niej zależą kwoty podatku dochodowego do zapłaty. Właściwy wybór formy opodatkowania powinien być ściśle powiązany zarówno z kwotą osiąganych przychodów, jak i z kwotą potencjalnych kosztów. Jedynie bowiem zasady ogólne i podatek liniowy pozwalają rozliczać koszty, tj. obniżać podstawę opodatkowania odejmując koszty od przychodu.

Przedsiębiorcy mogą wybrać jedną z kilku form opodatkowania podatkiem dochodowym:

- skala podatkowa (zasady ogólne),

- podatek liniowy,

- ryczałt od przychodów ewidencjonowanych,

- karta podatkowa.

Zasady ogólne może stosować każdy przedsiębiorca - nie ma żadnych ograniczeń pod względem tej formy opodatkowania. Wszystkie pozostałe formy opodatkowania wymagają spełnienia warunków określonych w przepisach. W przypadku ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, kryteria opierają się zwłaszcza na rodzaju prowadzonej działalności i stąd opisywana w tym artykule konieczność (czy też możliwość) zmiany w ciągu roku.

Nowe obowiązki pracodawców w związku z wydłużeniem urlopów macierzyńskich od 17 czerwca 2013 r.

Jak rozliczać przychody z najmu i podnajmu w ramach działalności gospodarczej

Standardowo, zmiana formy opodatkowania dokonywana jest przez złożenie odpowiednio wypełnionego formularza CEIDG-1 w urzędzie miasta lub gminy. Alternatywnie, można także zmienić formę opodatkowania składając oświadczenie do naczelnika właściwego urzędu skarbowego. Termin przejścia to standardowo 20 stycznia danego roku podatkowego. Jedynym wyjątkiem od tej zasady jest przejście z ryczałtu na zasady ogólne.


Przymusowa zmiana z zasad ogólnych na ryczałt


Przyczyną przymusowej zmiany z ryczałtu na zasady ogólne są wyłączenia z opodatkowania ryczałtem zawarte w przepisach podatkowych. Utrata prawa do opodatkowania ryczałtem może nastąpić w wyniku rozszerzenia działalności gospodarczej - za takie rozszerzenie uznaje się nawet  jednorazowy przychód z działalności wykluczonej z ryczałtu. Przy czym nie mają tutaj znaczenia kody PKD, a jedynie faktyczne uzyskane przychody - w praktyce, wystawienie rachunku lub faktury. Co za tym idzie, przedsiębiorca może mieć wpisane w CEIDG kody PKD wykluczające ryczałt i rozliczać się ryczałtem, o ile jego faktyczne przychody dają takie prawo.

Jakie rodzaje działalności wykluczają ryczałt? Określa je ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a konkretnie załącznik nr 2. Z ryczałtu wyłączone są m.in. następujące formy działalności gospodarczych:

- prowadzenie apteki,

- handel dewizami,

- prowadzenie lombardu,

- sprzedaż akcesoriów i części do pojazdów mechanicznych,

- wykonywanie niektórych wolnych zawodów,

Zmiany w PKPiR oraz ewidencji przychodów

 

- najem lokali,

- usługi ubezpieczeniowe i finansowe,

- niektóre usługi budowlane,

- tłumaczenia i inne.


Przykład: Przedsiębiorca prowadzi działalność polegającą na drobnym handlu i rozlicza przychody niską stawką podatku ryczałtowego wynoszącą 3%. Jednocześnie, przedsiębiorca dysponuje w ramach działalności gospodarczej lokalem, który chce wynająć. Ponieważ najem w ramach działalności gospodarczej wyklucza ryczałt, przedsiębiorca musi przejść na zasady ogólne i założyć KPiR w dniu uzyskania pierwszego przychodu z najmu.


Kiedy warto korzystać z faktoringu - skutki bilansowe


Tutaj warto pamiętać, że zmiana z ryczałtu na zasady ogólne może być zarówno przymusowa, jak i celowa, tzn. wynikająca z opłacalności danej formy opodatkowania. Chodzi zwłaszcza o to, że zasady ogólne pozwalają rozliczać koszty uzyskania przychodu, a ryczałt nie daje takiej możliwości. Jeśli firma generuje wysokie i stałe koszty, wówczas nawet niska stawka ryczałtu może nie być opłacalna. Aby zmiana zaszła, wystarczy dowolna transakcja wykluczająca ryczałt.

Oprócz tego, opodatkowanie ryczałtem jest wykluczone także wówczas, gdy przedsiębiorca przekracza 150 000 euro przychodu z działalności gospodarczej. Gdy tak się stanie, zmiany na zasady ogólne lub podatek liniowy należy dokonać od kolejnego roku podatkowego.

Po dokonaniu zmiany, powrotu na ryczałt można dokonać dopiero w kolejnym roku podatkowym, przed 20 stycznia. Oczywiście, aby to było możliwe, niezbędne jest spełnianie warunków dla ryczałtu, czyli zaprzestanie sprzedaży wykluczającej tę formę opodatkowania oraz przychody w poprzednim roku wynoszące poniżej 150 000 euro.


Jakich formalności trzeba dopełnić zmieniając ryczałt na zasady ogólne?


Dzień uzyskania pierwszego przychodu z działalności wyłączonej z opodatkowania ryczałtem jest dniem, od którego przedsiębiorca przechodzi na zasady ogólne. W tym dniu powstaje obowiązek założenia KPiR i obliczania zaliczek według zasad ogólnych. O rozpoczęciu prowadzenia KPiR i przejściu na zasady ogólne, przedsiębiorca musi zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego.

W miesiącu, w którym nastąpiła zmiana zasad opodatkowania, przychody należy podzielić na dwie części. Transakcje przed zmianą są opodatkowane ryczałtem. Natomiast wszystkie przychody uzyskane od dnia zmiany są opodatkowane na zasadach ogólnych - niezależnie od tego, czy wykluczają ryczałt.

Po zakończeniu roku podatkowego przedsiębiorca, który przeszedł z ryczałtu na zasady ogólne jest zobowiązany do złożenia dwóch deklaracji podatkowych: PIT-28, która dotyczy przychodów opodatkowanych ryczałtem oraz PIT-36, dla przychodów uzyskanych po zmianie formy opodatkowania.

Co grozi za niedokonanie zmiany, mimo obowiązku? Przedsiębiorca, który nie rozpocznie prowadzenia KPiR i nie zmieni sposobu obliczania zaliczek na podatek dochodowy naraża się na konsekwencje karno-skarbowe. Nieprowadzenie odpowiednich ewidencji księgowych podlega karze grzywny, co opisuje Kodeks Karny Skarbowy. Oczywiście, kwoty zaliczek obliczanych przy zasadach ogólnych mogą być zupełnie inne, niż kwoty zaliczek wyliczane według zasad ryczałtu. Co ciekawe, w związku z tym mogą pojawić się zarówno odsetki, jak i nadpłata, gdyż ryczałt według ogólnej zasady nie pozwala na rozliczanie kosztów uzyskania przychodów.

Jak dokonać likwidacji części majątku firmowego?

Pod jakim adresem można zarejestrować działalność gospodarczą?

Jak wnieść sprzeciw wobec kontroli podatkowej w firmie

Obowiązki firmy wobec organizacji zarządzających prawami autorskimi

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA