REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak święta listopadowe wpływają na wymiar czasu pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Wacikowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Święta przypadające 1 i 11 listopada obniżają wymiar czasu pracy wszystkich pracowników. W okresie rozliczeniowym obejmującym listopad 2013 r. przepracują oni o 2 dni mniej, niż gdyby tych świąt nie było. Dotyczy to wszystkich pracowników.


Ustalanie wymiaru czasu pracy


Wymiar czasu pracy pracownika obowiązujący w danym okresie rozliczeniowym ustala się, co do zasady:

REKLAMA

Autopromocja

• mnożąc 40 godzin przez liczbę tygodni pracy przypadających w okresie rozliczeniowym (pamiętając, że tydzień pracy oznacza 7 kolejnych dni, poczynając od pierwszego dnia okresu rozliczeniowego), a następnie

• dodając do otrzymanej liczby godzin iloczyn 8 godzin i liczby dni pozostałych do końca okresu rozliczeniowego (tzw. dni wystających poza pełne tygodnie pracy), przypadających od poniedziałku do piątku.

Wiedza wyróżnia dobrego księgowego


PRZYKŁAD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymiar czasu pracy dla pracownika zatrudnionego w miesięcznym okresie rozliczeniowym w październiku 2013 r. wynosi 184 godziny:

40 godzin x 4 tygodnie (od 1 do 7, od 8 do 14, od 15 do 21, od 22 do 28 października) + 8 godzin x 3 dni wystające (29, 30 i 31 października) = 184 godziny.


Jeśli w danym miesiącu przypada święto, należy z jego tytułu obniżyć wymiar czasu pracy o 8 godzin. Dotyczy to wszystkich świąt, które przypadają w dniach od poniedziałku do soboty. Wyjątkiem są jedynie święta przypadające w niedzielę, które nie obniżają wymiaru czasu pracy.

Elastyczna organizacja czasu pracy

Zapraszamy na forum ZUS i prawo pracy


PRZYKŁAD

Wymiar czasu pracy dla pracownika zatrudnionego w miesięcznym okresie rozliczeniowym w listopadzie 2013 r. wynosi 152 godziny:

40 godzin x 4 tygodnie (od 1 do 7, od 8 do 14, od 15 do 21, od 22 do 28 listopada) + 8 godzin x 1 dzień wystający (29 listopada) - 8 godzin x 2 święta przypadające w innych dniach niż niedziela (1 i 11 listopada) = 152 godziny.


Tak samo liczymy wymiar czasu pracy dla dłuższych niż miesięczne okresów rozliczeniowych. Tu jednak kalkulacji dokonujemy nie w odniesieniu do poszczególnych miesięcy, tylko do pełnego okresu rozliczeniowego.

Rozliczanie czasu pracy na nowych zasadach >>

 


PRZYKŁAD

Pracownik zatrudniony w 3-miesięcznym okresie rozliczeniowym, w miesiącach od października do grudnia 2013 r. ma do przepracowania 496 godzin:

40 godzin x 13 tygodni pracy + 8 godzin x 1 dzień wystający - 8 godzin x 4 święta przypadające w innych dniach niż niedziela = 496 godzin.


Święta obniżą wymiar czasu pracy każdego pracownika


Wymiar czasu pracy to nic innego jak liczba godzin, którą pracodawca powinien i może zaplanować pracownikowi do przepracowania w obowiązującym go okresie rozliczeniowym. Dlatego też wymiar czasu pracy jest dla wszystkich pracowników taki sam, bez względu na obowiązujący ich system czasu pracy czy organizację pracy. Taki sam będzie dla pracowników świadczących pracę w systemie podstawowym, jak też równoważnym czy jakimkolwiek innym, a ponadto będzie on taki sam dla pracowników wykonujących pracę od poniedziałku do piątku, jak również od poniedziałku do niedzieli, zgodnie z obowiązującymi harmonogramami czasu pracy, czy też w organizacji zmianowej.

Ruchomy czas pracy i 12-miesięczny okres rozliczeniowy

Ustalając wymiar czasu pracy w miesiącach lub okresach rozliczeniowych, w których występują święta, pracodawca nie powinien zajmować się również tym, czy jego pracownicy wykonują pracę w święta, czy też mają te święta wolne od pracy. Nie ma to bowiem znaczenia. Bez względu na to, czy którekolwiek ze świąt listopadowych ma być dla pracownika dniem pracy czy dniem wolnym, obniża ono jego wymiar czasu pracy - każde o 8 godzin. Nadal bowiem obowiązuje zasada, że wszyscy pracownicy mają do przepracowania taką samą liczbę godzin w okresie rozliczeniowym, nawet jeśli niektórzy z nich wykonują pracę w święta, a inni tylko w tzw. czarne dni kalendarzowe.

Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Księgowych www.inforfk.pl w artykule: "Jak święta przypadające w listopadzie 2013 r. wpływają na wymiar czasu pracy" >>

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TSUE: Urzędy skarbowe nie mogą automatycznie wykreślać firm z rejestru VAT za zaległości

Przełomowy wyrok TSUE potwierdza, że wykreślenie firmy z rejestru VAT za brak zapłaty podatku nie może odbywać się automatycznie. Fiskus musi najpierw zbadać przyczyny zaległości i zachowanie przedsiębiorcy. Orzeczenie może uchronić tysiące firm przed nieproporcjonalnymi sankcjami i nieodwracalnymi stratami.

Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

REKLAMA

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

REKLAMA

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

REKLAMA