REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak święta listopadowe wpływają na wymiar czasu pracy

Monika Wacikowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Święta przypadające 1 i 11 listopada obniżają wymiar czasu pracy wszystkich pracowników. W okresie rozliczeniowym obejmującym listopad 2013 r. przepracują oni o 2 dni mniej, niż gdyby tych świąt nie było. Dotyczy to wszystkich pracowników.


Ustalanie wymiaru czasu pracy


Wymiar czasu pracy pracownika obowiązujący w danym okresie rozliczeniowym ustala się, co do zasady:

REKLAMA

Autopromocja

• mnożąc 40 godzin przez liczbę tygodni pracy przypadających w okresie rozliczeniowym (pamiętając, że tydzień pracy oznacza 7 kolejnych dni, poczynając od pierwszego dnia okresu rozliczeniowego), a następnie

• dodając do otrzymanej liczby godzin iloczyn 8 godzin i liczby dni pozostałych do końca okresu rozliczeniowego (tzw. dni wystających poza pełne tygodnie pracy), przypadających od poniedziałku do piątku.

Wiedza wyróżnia dobrego księgowego


PRZYKŁAD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymiar czasu pracy dla pracownika zatrudnionego w miesięcznym okresie rozliczeniowym w październiku 2013 r. wynosi 184 godziny:

40 godzin x 4 tygodnie (od 1 do 7, od 8 do 14, od 15 do 21, od 22 do 28 października) + 8 godzin x 3 dni wystające (29, 30 i 31 października) = 184 godziny.


Jeśli w danym miesiącu przypada święto, należy z jego tytułu obniżyć wymiar czasu pracy o 8 godzin. Dotyczy to wszystkich świąt, które przypadają w dniach od poniedziałku do soboty. Wyjątkiem są jedynie święta przypadające w niedzielę, które nie obniżają wymiaru czasu pracy.

Elastyczna organizacja czasu pracy

Zapraszamy na forum ZUS i prawo pracy


PRZYKŁAD

Wymiar czasu pracy dla pracownika zatrudnionego w miesięcznym okresie rozliczeniowym w listopadzie 2013 r. wynosi 152 godziny:

40 godzin x 4 tygodnie (od 1 do 7, od 8 do 14, od 15 do 21, od 22 do 28 listopada) + 8 godzin x 1 dzień wystający (29 listopada) - 8 godzin x 2 święta przypadające w innych dniach niż niedziela (1 i 11 listopada) = 152 godziny.


Tak samo liczymy wymiar czasu pracy dla dłuższych niż miesięczne okresów rozliczeniowych. Tu jednak kalkulacji dokonujemy nie w odniesieniu do poszczególnych miesięcy, tylko do pełnego okresu rozliczeniowego.

Rozliczanie czasu pracy na nowych zasadach >>

 


PRZYKŁAD

Pracownik zatrudniony w 3-miesięcznym okresie rozliczeniowym, w miesiącach od października do grudnia 2013 r. ma do przepracowania 496 godzin:

40 godzin x 13 tygodni pracy + 8 godzin x 1 dzień wystający - 8 godzin x 4 święta przypadające w innych dniach niż niedziela = 496 godzin.


Święta obniżą wymiar czasu pracy każdego pracownika


Wymiar czasu pracy to nic innego jak liczba godzin, którą pracodawca powinien i może zaplanować pracownikowi do przepracowania w obowiązującym go okresie rozliczeniowym. Dlatego też wymiar czasu pracy jest dla wszystkich pracowników taki sam, bez względu na obowiązujący ich system czasu pracy czy organizację pracy. Taki sam będzie dla pracowników świadczących pracę w systemie podstawowym, jak też równoważnym czy jakimkolwiek innym, a ponadto będzie on taki sam dla pracowników wykonujących pracę od poniedziałku do piątku, jak również od poniedziałku do niedzieli, zgodnie z obowiązującymi harmonogramami czasu pracy, czy też w organizacji zmianowej.

Ruchomy czas pracy i 12-miesięczny okres rozliczeniowy

Ustalając wymiar czasu pracy w miesiącach lub okresach rozliczeniowych, w których występują święta, pracodawca nie powinien zajmować się również tym, czy jego pracownicy wykonują pracę w święta, czy też mają te święta wolne od pracy. Nie ma to bowiem znaczenia. Bez względu na to, czy którekolwiek ze świąt listopadowych ma być dla pracownika dniem pracy czy dniem wolnym, obniża ono jego wymiar czasu pracy - każde o 8 godzin. Nadal bowiem obowiązuje zasada, że wszyscy pracownicy mają do przepracowania taką samą liczbę godzin w okresie rozliczeniowym, nawet jeśli niektórzy z nich wykonują pracę w święta, a inni tylko w tzw. czarne dni kalendarzowe.

Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Księgowych www.inforfk.pl w artykule: "Jak święta przypadające w listopadzie 2013 r. wpływają na wymiar czasu pracy" >>

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA