REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak święta listopadowe wpływają na wymiar czasu pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Wacikowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Święta przypadające 1 i 11 listopada obniżają wymiar czasu pracy wszystkich pracowników. W okresie rozliczeniowym obejmującym listopad 2013 r. przepracują oni o 2 dni mniej, niż gdyby tych świąt nie było. Dotyczy to wszystkich pracowników.


Ustalanie wymiaru czasu pracy


Wymiar czasu pracy pracownika obowiązujący w danym okresie rozliczeniowym ustala się, co do zasady:

REKLAMA

• mnożąc 40 godzin przez liczbę tygodni pracy przypadających w okresie rozliczeniowym (pamiętając, że tydzień pracy oznacza 7 kolejnych dni, poczynając od pierwszego dnia okresu rozliczeniowego), a następnie

• dodając do otrzymanej liczby godzin iloczyn 8 godzin i liczby dni pozostałych do końca okresu rozliczeniowego (tzw. dni wystających poza pełne tygodnie pracy), przypadających od poniedziałku do piątku.

Wiedza wyróżnia dobrego księgowego


PRZYKŁAD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymiar czasu pracy dla pracownika zatrudnionego w miesięcznym okresie rozliczeniowym w październiku 2013 r. wynosi 184 godziny:

40 godzin x 4 tygodnie (od 1 do 7, od 8 do 14, od 15 do 21, od 22 do 28 października) + 8 godzin x 3 dni wystające (29, 30 i 31 października) = 184 godziny.


Jeśli w danym miesiącu przypada święto, należy z jego tytułu obniżyć wymiar czasu pracy o 8 godzin. Dotyczy to wszystkich świąt, które przypadają w dniach od poniedziałku do soboty. Wyjątkiem są jedynie święta przypadające w niedzielę, które nie obniżają wymiaru czasu pracy.

Elastyczna organizacja czasu pracy

Zapraszamy na forum ZUS i prawo pracy


PRZYKŁAD

Wymiar czasu pracy dla pracownika zatrudnionego w miesięcznym okresie rozliczeniowym w listopadzie 2013 r. wynosi 152 godziny:

40 godzin x 4 tygodnie (od 1 do 7, od 8 do 14, od 15 do 21, od 22 do 28 listopada) + 8 godzin x 1 dzień wystający (29 listopada) - 8 godzin x 2 święta przypadające w innych dniach niż niedziela (1 i 11 listopada) = 152 godziny.


Tak samo liczymy wymiar czasu pracy dla dłuższych niż miesięczne okresów rozliczeniowych. Tu jednak kalkulacji dokonujemy nie w odniesieniu do poszczególnych miesięcy, tylko do pełnego okresu rozliczeniowego.

Rozliczanie czasu pracy na nowych zasadach >>

 


PRZYKŁAD

Pracownik zatrudniony w 3-miesięcznym okresie rozliczeniowym, w miesiącach od października do grudnia 2013 r. ma do przepracowania 496 godzin:

40 godzin x 13 tygodni pracy + 8 godzin x 1 dzień wystający - 8 godzin x 4 święta przypadające w innych dniach niż niedziela = 496 godzin.


Święta obniżą wymiar czasu pracy każdego pracownika


Wymiar czasu pracy to nic innego jak liczba godzin, którą pracodawca powinien i może zaplanować pracownikowi do przepracowania w obowiązującym go okresie rozliczeniowym. Dlatego też wymiar czasu pracy jest dla wszystkich pracowników taki sam, bez względu na obowiązujący ich system czasu pracy czy organizację pracy. Taki sam będzie dla pracowników świadczących pracę w systemie podstawowym, jak też równoważnym czy jakimkolwiek innym, a ponadto będzie on taki sam dla pracowników wykonujących pracę od poniedziałku do piątku, jak również od poniedziałku do niedzieli, zgodnie z obowiązującymi harmonogramami czasu pracy, czy też w organizacji zmianowej.

Ruchomy czas pracy i 12-miesięczny okres rozliczeniowy

Ustalając wymiar czasu pracy w miesiącach lub okresach rozliczeniowych, w których występują święta, pracodawca nie powinien zajmować się również tym, czy jego pracownicy wykonują pracę w święta, czy też mają te święta wolne od pracy. Nie ma to bowiem znaczenia. Bez względu na to, czy którekolwiek ze świąt listopadowych ma być dla pracownika dniem pracy czy dniem wolnym, obniża ono jego wymiar czasu pracy - każde o 8 godzin. Nadal bowiem obowiązuje zasada, że wszyscy pracownicy mają do przepracowania taką samą liczbę godzin w okresie rozliczeniowym, nawet jeśli niektórzy z nich wykonują pracę w święta, a inni tylko w tzw. czarne dni kalendarzowe.

Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Księgowych www.inforfk.pl w artykule: "Jak święta przypadające w listopadzie 2013 r. wpływają na wymiar czasu pracy" >>

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA