REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak święta listopadowe wpływają na wymiar czasu pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Wacikowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Święta przypadające 1 i 11 listopada obniżają wymiar czasu pracy wszystkich pracowników. W okresie rozliczeniowym obejmującym listopad 2013 r. przepracują oni o 2 dni mniej, niż gdyby tych świąt nie było. Dotyczy to wszystkich pracowników.


Ustalanie wymiaru czasu pracy


Wymiar czasu pracy pracownika obowiązujący w danym okresie rozliczeniowym ustala się, co do zasady:

REKLAMA

• mnożąc 40 godzin przez liczbę tygodni pracy przypadających w okresie rozliczeniowym (pamiętając, że tydzień pracy oznacza 7 kolejnych dni, poczynając od pierwszego dnia okresu rozliczeniowego), a następnie

• dodając do otrzymanej liczby godzin iloczyn 8 godzin i liczby dni pozostałych do końca okresu rozliczeniowego (tzw. dni wystających poza pełne tygodnie pracy), przypadających od poniedziałku do piątku.

Wiedza wyróżnia dobrego księgowego


PRZYKŁAD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymiar czasu pracy dla pracownika zatrudnionego w miesięcznym okresie rozliczeniowym w październiku 2013 r. wynosi 184 godziny:

40 godzin x 4 tygodnie (od 1 do 7, od 8 do 14, od 15 do 21, od 22 do 28 października) + 8 godzin x 3 dni wystające (29, 30 i 31 października) = 184 godziny.


Jeśli w danym miesiącu przypada święto, należy z jego tytułu obniżyć wymiar czasu pracy o 8 godzin. Dotyczy to wszystkich świąt, które przypadają w dniach od poniedziałku do soboty. Wyjątkiem są jedynie święta przypadające w niedzielę, które nie obniżają wymiaru czasu pracy.

Elastyczna organizacja czasu pracy

Zapraszamy na forum ZUS i prawo pracy


PRZYKŁAD

Wymiar czasu pracy dla pracownika zatrudnionego w miesięcznym okresie rozliczeniowym w listopadzie 2013 r. wynosi 152 godziny:

40 godzin x 4 tygodnie (od 1 do 7, od 8 do 14, od 15 do 21, od 22 do 28 listopada) + 8 godzin x 1 dzień wystający (29 listopada) - 8 godzin x 2 święta przypadające w innych dniach niż niedziela (1 i 11 listopada) = 152 godziny.


Tak samo liczymy wymiar czasu pracy dla dłuższych niż miesięczne okresów rozliczeniowych. Tu jednak kalkulacji dokonujemy nie w odniesieniu do poszczególnych miesięcy, tylko do pełnego okresu rozliczeniowego.

Rozliczanie czasu pracy na nowych zasadach >>

 


PRZYKŁAD

Pracownik zatrudniony w 3-miesięcznym okresie rozliczeniowym, w miesiącach od października do grudnia 2013 r. ma do przepracowania 496 godzin:

40 godzin x 13 tygodni pracy + 8 godzin x 1 dzień wystający - 8 godzin x 4 święta przypadające w innych dniach niż niedziela = 496 godzin.


Święta obniżą wymiar czasu pracy każdego pracownika


Wymiar czasu pracy to nic innego jak liczba godzin, którą pracodawca powinien i może zaplanować pracownikowi do przepracowania w obowiązującym go okresie rozliczeniowym. Dlatego też wymiar czasu pracy jest dla wszystkich pracowników taki sam, bez względu na obowiązujący ich system czasu pracy czy organizację pracy. Taki sam będzie dla pracowników świadczących pracę w systemie podstawowym, jak też równoważnym czy jakimkolwiek innym, a ponadto będzie on taki sam dla pracowników wykonujących pracę od poniedziałku do piątku, jak również od poniedziałku do niedzieli, zgodnie z obowiązującymi harmonogramami czasu pracy, czy też w organizacji zmianowej.

Ruchomy czas pracy i 12-miesięczny okres rozliczeniowy

Ustalając wymiar czasu pracy w miesiącach lub okresach rozliczeniowych, w których występują święta, pracodawca nie powinien zajmować się również tym, czy jego pracownicy wykonują pracę w święta, czy też mają te święta wolne od pracy. Nie ma to bowiem znaczenia. Bez względu na to, czy którekolwiek ze świąt listopadowych ma być dla pracownika dniem pracy czy dniem wolnym, obniża ono jego wymiar czasu pracy - każde o 8 godzin. Nadal bowiem obowiązuje zasada, że wszyscy pracownicy mają do przepracowania taką samą liczbę godzin w okresie rozliczeniowym, nawet jeśli niektórzy z nich wykonują pracę w święta, a inni tylko w tzw. czarne dni kalendarzowe.

Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Księgowych www.inforfk.pl w artykule: "Jak święta przypadające w listopadzie 2013 r. wpływają na wymiar czasu pracy" >>

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA