REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polityka świadczeń dodatkowych w 2013 r. - raport

Wojciech Litwa Sedlak & Sedlak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Szkolenia i kursy zawodowe są najpopularniejszym świadczeniem dodatkowym oferowanym pracownikom przez polskie firmy, oferuje je ponad 92,8% firm – tak wynika z raportu „Polityka świadczeń dodatkowych w 2013 roku”.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


W raporcie „Polityka świadczeń dodatkowych w 2013 roku” wydanym przez Sedlak & Sedlak przedstawiono informacje na temat polityki przyznawania świadczeń dodatkowych. Dane na podstawie, których powstał raport pochodzą ze 157 firm i zostały zebrane w okresie od 9 maja do 5 lipca 2013.

Z raportu wynika, że większość firm oferuje swoim pracownikom świadczenia dodatkowe. Popularność benefitów jest coraz większa. Tylko nieliczne przedsiębiorstwa planują zrezygnować z wybranych świadczeń dodatkowych. Ponadto, badane firmy zamierzają wprowadzić do swojej oferty nowe benefity. W większości przedsiębiorstw w celu finansowania świadczeń wykorzystuje się środki zgromadzone w Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych. Największa grupa firm w ramach ZFŚS przeznacza na benefity od 801 do 1200 PLN rocznie. Jednak tylko 29,9% firm informuje swoich pracowników o wartości oferowanego pakietu świadczeń dodatkowych.

REKLAMA

Wynagrodzenia w działach finansów i księgowości

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Raport: Wynagrodzenia w Warszawie


Oferta i warunki przyznania świadczeń dodatkowych


Wyniki raportu jednoznacznie wskazują na bardzo dużą popularność świadczeń dodatkowych jako elementu pakietu wynagrodzenia. 97,5% badanych firm przyznaje świadczenia dodatkowe swoim pracownikom (wykres 1.).

 



Wzrost minimalnego wynagrodzenia w 2014 r. - skutki dla przedsiębiorcy

Zobacz także: Prawo do wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy


Na pozytywne znaczenie świadczeń wskazuje fakt, że 15,9% firm ma zamiar w najbliższym czasie zaoferować zatrudnionym dodatkowe benefitów (wykres 2.). Jednocześnie jedynie 2,6% badanych chce zrezygnować z wybranych świadczeń dodatkowych (wykres 3.).

 


 

 


Najpopularniejsze świadczenia dodatkowe


Najpopularniejszym świadczeniem dodatkowym, oferowanym przez firmy są szkolenia i kursy zawodowe, oferuje je ponad 92,8% firm. Dodatkowo firmy umożliwiają swoim pracownikom udział w konferencjach branżowych (85%) oraz daje możliwość odbycia kursów językowych (81,7%). 73,2% przedsiębiorstw w ramach świadczeń oferuje pracownikom uczestnictwo w zajęciach sportowych (basen, siłownia, czy zajęcia fitness). Na kolejnym miejscu pod względem popularności (72,5%) znajduje się podstawowa opieka medyczna. Taki sam odsetek respondentów wskazuje również na oferowanie zatrudnionym dofinansowania nauki.

 

 


Świadczenia dodatkowe w systemie kafeteryjnym


Jednym z elementów wspierających motywacyjny aspekt świadczeń dodatkowych jest zaoferowanie kafeterii. Dzięki takiemu rozwiązaniu pracownik ma możliwość wyboru benefitów wchodzących w skład przysługującego mu pakietu. W 2013 roku jedynie 28,6% firm oferowało takie rozwiązanie (wykres 5.).

Dostęp do kafeterii jest zróżnicowany w poszczególnych branżach oraz w firmach o różnym poziomie przychodów (tabela 1). W przedsiębiorstwach przemysłowych ogółem kafeterię oferowało 20,6% firm. W przemyśle elektromaszynowym kafeterię swoim pracownikom oferuje 32,1% przedsiębiorstw. Z drugiej strony, żadne z biorących udział w badaniu przedsiębiorstwa z przemysłu chemicznego nie oferowało kafeterii. Równie wyraźne różnice możemy zaobserwować między firmami o różnej wysokości przychodów. Firmy generujące obroty powyżej 100 mln PLN dawały możliwość wyboru pakietu benefitów w 28,1% przypadków. Pracownikom firm mniejszych o przychodach między 10 a 100 mln PLN, takiej możliwości nie zaoferowano.

 


 

  

 


Wynagrodzenia w działach finansów i księgowości


Co ważne, 9,2% firm, które do tej pory nie miało takiego rozwiązania planuje wprowadzić kafeterię do końca 2013 roku.

 

 

 


Wydatki na świadczenie dodatkowe


W 2013 roku 37,3% firm przeznacza na świadczenia dodatkowe na jednego pracownika od 101 PLN do 300 PLN miesięcznie. 19,3% ankietowanych wydaje do 100 PLN. Duża grupa przedsiębiorstwa (18%) nie jest w stanie oszacować ile wydaje na benefity (wykres 7.)

 

Jeżeli wydatki na benefity odniesiemy do budżetu wynagrodzeń to 28,2% firm przeznacza na nie powyżej 4,1 % budżetu. 26,1% ankietowanych na świadczenia wydaje do 2% budżetu. Równie liczna jest grupa przedsiębiorstw (23,9%), która nie jest w stanie oszacować udziału świadczeń w swoim budżecie.

 




Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych


Jak pokazują dane na wykresie 9, Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych jest wykorzystywany w ramach polityki przyznawania pracownikom świadczeń dodatkowych. Wśród uczestników badania funkcjonował on w aż 87,7% przedsiębiorstw. Najpowszechniej ZFŚS występowały w firmach polskich (95,3%), dużych zatrudniających ponad 1000 pracowników (93,4%) oraz generujących przychodny wyższe niż 100 mln PLN (91,2%).

 



 

 

 

 

Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń

Sprawdź, ile powinieneś zarabiać! Weź udział w Ogólnopolskim Badaniu Wynagrodzeń i porównaj swoje zarobki z innymi. Wypełnij ankietę!

 

 

 

 

Wojciech Litwa, Sedlak & Sedlak

 

 

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA