REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polityka świadczeń dodatkowych w 2013 r. - raport

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wojciech Litwa Sedlak & Sedlak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Szkolenia i kursy zawodowe są najpopularniejszym świadczeniem dodatkowym oferowanym pracownikom przez polskie firmy, oferuje je ponad 92,8% firm – tak wynika z raportu „Polityka świadczeń dodatkowych w 2013 roku”.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


W raporcie „Polityka świadczeń dodatkowych w 2013 roku” wydanym przez Sedlak & Sedlak przedstawiono informacje na temat polityki przyznawania świadczeń dodatkowych. Dane na podstawie, których powstał raport pochodzą ze 157 firm i zostały zebrane w okresie od 9 maja do 5 lipca 2013.

Z raportu wynika, że większość firm oferuje swoim pracownikom świadczenia dodatkowe. Popularność benefitów jest coraz większa. Tylko nieliczne przedsiębiorstwa planują zrezygnować z wybranych świadczeń dodatkowych. Ponadto, badane firmy zamierzają wprowadzić do swojej oferty nowe benefity. W większości przedsiębiorstw w celu finansowania świadczeń wykorzystuje się środki zgromadzone w Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych. Największa grupa firm w ramach ZFŚS przeznacza na benefity od 801 do 1200 PLN rocznie. Jednak tylko 29,9% firm informuje swoich pracowników o wartości oferowanego pakietu świadczeń dodatkowych.

REKLAMA

Wynagrodzenia w działach finansów i księgowości

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Raport: Wynagrodzenia w Warszawie


Oferta i warunki przyznania świadczeń dodatkowych


Wyniki raportu jednoznacznie wskazują na bardzo dużą popularność świadczeń dodatkowych jako elementu pakietu wynagrodzenia. 97,5% badanych firm przyznaje świadczenia dodatkowe swoim pracownikom (wykres 1.).

 



Wzrost minimalnego wynagrodzenia w 2014 r. - skutki dla przedsiębiorcy

Zobacz także: Prawo do wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy


Na pozytywne znaczenie świadczeń wskazuje fakt, że 15,9% firm ma zamiar w najbliższym czasie zaoferować zatrudnionym dodatkowe benefitów (wykres 2.). Jednocześnie jedynie 2,6% badanych chce zrezygnować z wybranych świadczeń dodatkowych (wykres 3.).

 


 

 


Najpopularniejsze świadczenia dodatkowe


Najpopularniejszym świadczeniem dodatkowym, oferowanym przez firmy są szkolenia i kursy zawodowe, oferuje je ponad 92,8% firm. Dodatkowo firmy umożliwiają swoim pracownikom udział w konferencjach branżowych (85%) oraz daje możliwość odbycia kursów językowych (81,7%). 73,2% przedsiębiorstw w ramach świadczeń oferuje pracownikom uczestnictwo w zajęciach sportowych (basen, siłownia, czy zajęcia fitness). Na kolejnym miejscu pod względem popularności (72,5%) znajduje się podstawowa opieka medyczna. Taki sam odsetek respondentów wskazuje również na oferowanie zatrudnionym dofinansowania nauki.

 

 


Świadczenia dodatkowe w systemie kafeteryjnym


Jednym z elementów wspierających motywacyjny aspekt świadczeń dodatkowych jest zaoferowanie kafeterii. Dzięki takiemu rozwiązaniu pracownik ma możliwość wyboru benefitów wchodzących w skład przysługującego mu pakietu. W 2013 roku jedynie 28,6% firm oferowało takie rozwiązanie (wykres 5.).

Dostęp do kafeterii jest zróżnicowany w poszczególnych branżach oraz w firmach o różnym poziomie przychodów (tabela 1). W przedsiębiorstwach przemysłowych ogółem kafeterię oferowało 20,6% firm. W przemyśle elektromaszynowym kafeterię swoim pracownikom oferuje 32,1% przedsiębiorstw. Z drugiej strony, żadne z biorących udział w badaniu przedsiębiorstwa z przemysłu chemicznego nie oferowało kafeterii. Równie wyraźne różnice możemy zaobserwować między firmami o różnej wysokości przychodów. Firmy generujące obroty powyżej 100 mln PLN dawały możliwość wyboru pakietu benefitów w 28,1% przypadków. Pracownikom firm mniejszych o przychodach między 10 a 100 mln PLN, takiej możliwości nie zaoferowano.

 


 

  

 


Wynagrodzenia w działach finansów i księgowości


Co ważne, 9,2% firm, które do tej pory nie miało takiego rozwiązania planuje wprowadzić kafeterię do końca 2013 roku.

 

 

 


Wydatki na świadczenie dodatkowe


W 2013 roku 37,3% firm przeznacza na świadczenia dodatkowe na jednego pracownika od 101 PLN do 300 PLN miesięcznie. 19,3% ankietowanych wydaje do 100 PLN. Duża grupa przedsiębiorstwa (18%) nie jest w stanie oszacować ile wydaje na benefity (wykres 7.)

 

Jeżeli wydatki na benefity odniesiemy do budżetu wynagrodzeń to 28,2% firm przeznacza na nie powyżej 4,1 % budżetu. 26,1% ankietowanych na świadczenia wydaje do 2% budżetu. Równie liczna jest grupa przedsiębiorstw (23,9%), która nie jest w stanie oszacować udziału świadczeń w swoim budżecie.

 




Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych


Jak pokazują dane na wykresie 9, Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych jest wykorzystywany w ramach polityki przyznawania pracownikom świadczeń dodatkowych. Wśród uczestników badania funkcjonował on w aż 87,7% przedsiębiorstw. Najpowszechniej ZFŚS występowały w firmach polskich (95,3%), dużych zatrudniających ponad 1000 pracowników (93,4%) oraz generujących przychodny wyższe niż 100 mln PLN (91,2%).

 



 

 

 

 

Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń

Sprawdź, ile powinieneś zarabiać! Weź udział w Ogólnopolskim Badaniu Wynagrodzeń i porównaj swoje zarobki z innymi. Wypełnij ankietę!

 

 

 

 

Wojciech Litwa, Sedlak & Sedlak

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

REKLAMA