REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polityka świadczeń dodatkowych w 2013 r. - raport

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wojciech Litwa Sedlak & Sedlak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Szkolenia i kursy zawodowe są najpopularniejszym świadczeniem dodatkowym oferowanym pracownikom przez polskie firmy, oferuje je ponad 92,8% firm – tak wynika z raportu „Polityka świadczeń dodatkowych w 2013 roku”.

 

REKLAMA


W raporcie „Polityka świadczeń dodatkowych w 2013 roku” wydanym przez Sedlak & Sedlak przedstawiono informacje na temat polityki przyznawania świadczeń dodatkowych. Dane na podstawie, których powstał raport pochodzą ze 157 firm i zostały zebrane w okresie od 9 maja do 5 lipca 2013.

Z raportu wynika, że większość firm oferuje swoim pracownikom świadczenia dodatkowe. Popularność benefitów jest coraz większa. Tylko nieliczne przedsiębiorstwa planują zrezygnować z wybranych świadczeń dodatkowych. Ponadto, badane firmy zamierzają wprowadzić do swojej oferty nowe benefity. W większości przedsiębiorstw w celu finansowania świadczeń wykorzystuje się środki zgromadzone w Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych. Największa grupa firm w ramach ZFŚS przeznacza na benefity od 801 do 1200 PLN rocznie. Jednak tylko 29,9% firm informuje swoich pracowników o wartości oferowanego pakietu świadczeń dodatkowych.

Wynagrodzenia w działach finansów i księgowości

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Raport: Wynagrodzenia w Warszawie


Oferta i warunki przyznania świadczeń dodatkowych


Wyniki raportu jednoznacznie wskazują na bardzo dużą popularność świadczeń dodatkowych jako elementu pakietu wynagrodzenia. 97,5% badanych firm przyznaje świadczenia dodatkowe swoim pracownikom (wykres 1.).

 



Wzrost minimalnego wynagrodzenia w 2014 r. - skutki dla przedsiębiorcy

Zobacz także: Prawo do wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy


Na pozytywne znaczenie świadczeń wskazuje fakt, że 15,9% firm ma zamiar w najbliższym czasie zaoferować zatrudnionym dodatkowe benefitów (wykres 2.). Jednocześnie jedynie 2,6% badanych chce zrezygnować z wybranych świadczeń dodatkowych (wykres 3.).

 


 

 


Najpopularniejsze świadczenia dodatkowe


Najpopularniejszym świadczeniem dodatkowym, oferowanym przez firmy są szkolenia i kursy zawodowe, oferuje je ponad 92,8% firm. Dodatkowo firmy umożliwiają swoim pracownikom udział w konferencjach branżowych (85%) oraz daje możliwość odbycia kursów językowych (81,7%). 73,2% przedsiębiorstw w ramach świadczeń oferuje pracownikom uczestnictwo w zajęciach sportowych (basen, siłownia, czy zajęcia fitness). Na kolejnym miejscu pod względem popularności (72,5%) znajduje się podstawowa opieka medyczna. Taki sam odsetek respondentów wskazuje również na oferowanie zatrudnionym dofinansowania nauki.

 

 


Świadczenia dodatkowe w systemie kafeteryjnym


Jednym z elementów wspierających motywacyjny aspekt świadczeń dodatkowych jest zaoferowanie kafeterii. Dzięki takiemu rozwiązaniu pracownik ma możliwość wyboru benefitów wchodzących w skład przysługującego mu pakietu. W 2013 roku jedynie 28,6% firm oferowało takie rozwiązanie (wykres 5.).

Dostęp do kafeterii jest zróżnicowany w poszczególnych branżach oraz w firmach o różnym poziomie przychodów (tabela 1). W przedsiębiorstwach przemysłowych ogółem kafeterię oferowało 20,6% firm. W przemyśle elektromaszynowym kafeterię swoim pracownikom oferuje 32,1% przedsiębiorstw. Z drugiej strony, żadne z biorących udział w badaniu przedsiębiorstwa z przemysłu chemicznego nie oferowało kafeterii. Równie wyraźne różnice możemy zaobserwować między firmami o różnej wysokości przychodów. Firmy generujące obroty powyżej 100 mln PLN dawały możliwość wyboru pakietu benefitów w 28,1% przypadków. Pracownikom firm mniejszych o przychodach między 10 a 100 mln PLN, takiej możliwości nie zaoferowano.

 


 

  

 


Wynagrodzenia w działach finansów i księgowości


Co ważne, 9,2% firm, które do tej pory nie miało takiego rozwiązania planuje wprowadzić kafeterię do końca 2013 roku.

 

 

 


Wydatki na świadczenie dodatkowe


W 2013 roku 37,3% firm przeznacza na świadczenia dodatkowe na jednego pracownika od 101 PLN do 300 PLN miesięcznie. 19,3% ankietowanych wydaje do 100 PLN. Duża grupa przedsiębiorstwa (18%) nie jest w stanie oszacować ile wydaje na benefity (wykres 7.)

 

Jeżeli wydatki na benefity odniesiemy do budżetu wynagrodzeń to 28,2% firm przeznacza na nie powyżej 4,1 % budżetu. 26,1% ankietowanych na świadczenia wydaje do 2% budżetu. Równie liczna jest grupa przedsiębiorstw (23,9%), która nie jest w stanie oszacować udziału świadczeń w swoim budżecie.

 




Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych


Jak pokazują dane na wykresie 9, Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych jest wykorzystywany w ramach polityki przyznawania pracownikom świadczeń dodatkowych. Wśród uczestników badania funkcjonował on w aż 87,7% przedsiębiorstw. Najpowszechniej ZFŚS występowały w firmach polskich (95,3%), dużych zatrudniających ponad 1000 pracowników (93,4%) oraz generujących przychodny wyższe niż 100 mln PLN (91,2%).

 



 

 

 

 

Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń

Sprawdź, ile powinieneś zarabiać! Weź udział w Ogólnopolskim Badaniu Wynagrodzeń i porównaj swoje zarobki z innymi. Wypełnij ankietę!

 

 

 

 

Wojciech Litwa, Sedlak & Sedlak

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA