REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polityka świadczeń dodatkowych w 2013 r. - raport

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wojciech Litwa Sedlak & Sedlak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Szkolenia i kursy zawodowe są najpopularniejszym świadczeniem dodatkowym oferowanym pracownikom przez polskie firmy, oferuje je ponad 92,8% firm – tak wynika z raportu „Polityka świadczeń dodatkowych w 2013 roku”.

 

REKLAMA

Autopromocja


W raporcie „Polityka świadczeń dodatkowych w 2013 roku” wydanym przez Sedlak & Sedlak przedstawiono informacje na temat polityki przyznawania świadczeń dodatkowych. Dane na podstawie, których powstał raport pochodzą ze 157 firm i zostały zebrane w okresie od 9 maja do 5 lipca 2013.

Z raportu wynika, że większość firm oferuje swoim pracownikom świadczenia dodatkowe. Popularność benefitów jest coraz większa. Tylko nieliczne przedsiębiorstwa planują zrezygnować z wybranych świadczeń dodatkowych. Ponadto, badane firmy zamierzają wprowadzić do swojej oferty nowe benefity. W większości przedsiębiorstw w celu finansowania świadczeń wykorzystuje się środki zgromadzone w Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych. Największa grupa firm w ramach ZFŚS przeznacza na benefity od 801 do 1200 PLN rocznie. Jednak tylko 29,9% firm informuje swoich pracowników o wartości oferowanego pakietu świadczeń dodatkowych.

Wynagrodzenia w działach finansów i księgowości

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Raport: Wynagrodzenia w Warszawie


Oferta i warunki przyznania świadczeń dodatkowych


Wyniki raportu jednoznacznie wskazują na bardzo dużą popularność świadczeń dodatkowych jako elementu pakietu wynagrodzenia. 97,5% badanych firm przyznaje świadczenia dodatkowe swoim pracownikom (wykres 1.).

 



Wzrost minimalnego wynagrodzenia w 2014 r. - skutki dla przedsiębiorcy

Zobacz także: Prawo do wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy


Na pozytywne znaczenie świadczeń wskazuje fakt, że 15,9% firm ma zamiar w najbliższym czasie zaoferować zatrudnionym dodatkowe benefitów (wykres 2.). Jednocześnie jedynie 2,6% badanych chce zrezygnować z wybranych świadczeń dodatkowych (wykres 3.).

 


 

 


Najpopularniejsze świadczenia dodatkowe


Najpopularniejszym świadczeniem dodatkowym, oferowanym przez firmy są szkolenia i kursy zawodowe, oferuje je ponad 92,8% firm. Dodatkowo firmy umożliwiają swoim pracownikom udział w konferencjach branżowych (85%) oraz daje możliwość odbycia kursów językowych (81,7%). 73,2% przedsiębiorstw w ramach świadczeń oferuje pracownikom uczestnictwo w zajęciach sportowych (basen, siłownia, czy zajęcia fitness). Na kolejnym miejscu pod względem popularności (72,5%) znajduje się podstawowa opieka medyczna. Taki sam odsetek respondentów wskazuje również na oferowanie zatrudnionym dofinansowania nauki.

 

 


Świadczenia dodatkowe w systemie kafeteryjnym


Jednym z elementów wspierających motywacyjny aspekt świadczeń dodatkowych jest zaoferowanie kafeterii. Dzięki takiemu rozwiązaniu pracownik ma możliwość wyboru benefitów wchodzących w skład przysługującego mu pakietu. W 2013 roku jedynie 28,6% firm oferowało takie rozwiązanie (wykres 5.).

Dostęp do kafeterii jest zróżnicowany w poszczególnych branżach oraz w firmach o różnym poziomie przychodów (tabela 1). W przedsiębiorstwach przemysłowych ogółem kafeterię oferowało 20,6% firm. W przemyśle elektromaszynowym kafeterię swoim pracownikom oferuje 32,1% przedsiębiorstw. Z drugiej strony, żadne z biorących udział w badaniu przedsiębiorstwa z przemysłu chemicznego nie oferowało kafeterii. Równie wyraźne różnice możemy zaobserwować między firmami o różnej wysokości przychodów. Firmy generujące obroty powyżej 100 mln PLN dawały możliwość wyboru pakietu benefitów w 28,1% przypadków. Pracownikom firm mniejszych o przychodach między 10 a 100 mln PLN, takiej możliwości nie zaoferowano.

 


 

  

 


Wynagrodzenia w działach finansów i księgowości


Co ważne, 9,2% firm, które do tej pory nie miało takiego rozwiązania planuje wprowadzić kafeterię do końca 2013 roku.

 

 

 


Wydatki na świadczenie dodatkowe


W 2013 roku 37,3% firm przeznacza na świadczenia dodatkowe na jednego pracownika od 101 PLN do 300 PLN miesięcznie. 19,3% ankietowanych wydaje do 100 PLN. Duża grupa przedsiębiorstwa (18%) nie jest w stanie oszacować ile wydaje na benefity (wykres 7.)

 

Jeżeli wydatki na benefity odniesiemy do budżetu wynagrodzeń to 28,2% firm przeznacza na nie powyżej 4,1 % budżetu. 26,1% ankietowanych na świadczenia wydaje do 2% budżetu. Równie liczna jest grupa przedsiębiorstw (23,9%), która nie jest w stanie oszacować udziału świadczeń w swoim budżecie.

 




Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych


Jak pokazują dane na wykresie 9, Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych jest wykorzystywany w ramach polityki przyznawania pracownikom świadczeń dodatkowych. Wśród uczestników badania funkcjonował on w aż 87,7% przedsiębiorstw. Najpowszechniej ZFŚS występowały w firmach polskich (95,3%), dużych zatrudniających ponad 1000 pracowników (93,4%) oraz generujących przychodny wyższe niż 100 mln PLN (91,2%).

 



 

 

 

 

Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń

Sprawdź, ile powinieneś zarabiać! Weź udział w Ogólnopolskim Badaniu Wynagrodzeń i porównaj swoje zarobki z innymi. Wypełnij ankietę!

 

 

 

 

Wojciech Litwa, Sedlak & Sedlak

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA