REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak naliczać odsetki w razie opóźnień w płatnościach faktury

Emilia Bartkowiak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych określa zasady pobierania i wysokość odsetek od zaległości w płatnościach. Dowiedz się, w jaki sposób należy prawidłowo naliczać odsetki w razie opóźnień w płatnościach za wystawione faktury.


Jakie są terminy zapłaty i wysokość odsetek od zaległości w transakcjach handlowych


Ustawa wprowadziła maksymalny termin zapłaty w transakcjach między przedsiębiorcami wynoszący 60 dni od dnia doręczenia faktury dłużnikowi. Zasadniczo nie jest możliwe wydłużanie tego terminu. Strony mogą jednak między sobą ustalić krótsze terminy płatności. Gdy termin płatności nie został ustalony przez strony w umowie i nie został wyznaczony na fakturze, wierzyciel może go wyznaczyć dłużnikowi w pisemnym wezwaniu do zapłaty, przy czym termin ten nie może być wówczas wcześniejszy niż dzień doręczenia dłużnikowi tego wezwania.

REKLAMA

Postępowanie podatkowe - terminy załatwiania spraw

W przypadkach wyjątkowych i szczególnie uzasadnionych możliwe jest wydłużenie maksymalnego 60-dniowego terminu płatności, jeżeli zostaną spełnione łącznie następujące warunki:

• zostanie to uzgodnione w umowie między przedsiębiorcami (nie można zatem skutecznie dokonać przedłużenia terminu, jeżeli znalazłoby to odzwierciedlenie wyłącznie w treści faktury VAT czy rachunku),

• nie będzie to sprzeczne ze społeczno-gospodarczym celem umowy,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• nie będzie to sprzeczne z zasadami współżycia społecznego,

• będzie to obiektywnie uzasadnione.


UWAGA!

Stosowanie terminów płatności dłuższych niż maksymalne (60 dni) nie może być nigdy krzywdzące dla wierzyciela. Narzucenie terminu płatności dłuższego niż maksymalny przez podmiot wykorzystujący swoją dominującą pozycję na rynku (np. duża sieć handlowa, market) będzie zawsze nieważne.

Kiedy i jak ustalić wysokość odsetek za zwłokę


PRZYKŁAD

Stefan Iksiński, prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą Firma Produkcyjna PLANTACJA Stefan Iksiński, zawarł umowę ze spółką AGRO, właścicielem krajowej sieci handlowej ZIELONA KRZEWINKA, na dostawę sadzonek roślin ozdobnych. W umowie tej ustalono dłuższy termin zapłaty niż 60 dni, tj. 90 dni.

Zważywszy, że spółka AGRO ma dominującą pozycję na rynku, ustalenia w zakresie 90-dniowego terminu płatności są krzywdzące dla Firmy PLANTACJA. Dlatego pan Iksiński po dostarczeniu umówionego towaru może zacząć naliczać odsetki od przeterminowanej płatności jak za zwłokę od zaległości podatkowych już po 60, a nie dopiero po 90 dniach.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 


Krótszy termin do zapłaty przewidziano dla transakcji handlowych, w których dłużnikiem jest podmiot publiczny rozliczający się z przedsiębiorcą. Termin zapłaty dla podmiotu publicznego nie może przekraczać 30 dni, liczonych od dnia doręczenia faktury lub rachunku. W transakcjach handlowych, w których dłużnikiem jest podmiot publiczny będący podmiotem leczniczym - 60 dni.

Strony transakcji mogą ustalić termin zapłaty dłuższy niż 30 dni, pod warunkiem że ustalenie to jest obiektywnie uzasadnione właściwością lub szczególnymi elementami umowy, jednak przedłużony termin nie może przekroczyć 60 dni. Z kolei 60-dniowy termin płatności dla publicznych lecznic, np. szpitali, w ogóle nie może zostać wydłużony.

Kary za przestępstwa i wykroczenia skarbowe

Jak uniknąć kary za niedopełnienie obowiązków podatkowych


Jakie skutki ma wyznaczenie dodatkowego terminu na zbadanie towaru

REKLAMA


Strony transakcji handlowej mogą przewidzieć w łączącej ich umowie także dodatkowy termin na zbadanie towaru lub usługi w celu potwierdzenia ich zgodności z umową. Termin ten nie może być jednak sprzeczny ze społeczno-gospodarczym celem umowy i zasadami współżycia społecznego, tj. powinien być obiektywnie uzasadniony i nie powinien być krzywdzący dla którejś ze stron. W obu przypadkach termin ten nie może jednak przekraczać 30 dni, liczonych od dnia otrzymania towaru lub usługi.


Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Nowoczesnych Księgowych www.inforfk.pl w artykule: "
W jaki sposób należy prawidłowo naliczać odsetki w razie opóźnień w płatnościach za wystawione faktury" >>

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA