REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak naliczać odsetki w razie opóźnień w płatnościach faktury

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Emilia Bartkowiak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych określa zasady pobierania i wysokość odsetek od zaległości w płatnościach. Dowiedz się, w jaki sposób należy prawidłowo naliczać odsetki w razie opóźnień w płatnościach za wystawione faktury.


Jakie są terminy zapłaty i wysokość odsetek od zaległości w transakcjach handlowych


Ustawa wprowadziła maksymalny termin zapłaty w transakcjach między przedsiębiorcami wynoszący 60 dni od dnia doręczenia faktury dłużnikowi. Zasadniczo nie jest możliwe wydłużanie tego terminu. Strony mogą jednak między sobą ustalić krótsze terminy płatności. Gdy termin płatności nie został ustalony przez strony w umowie i nie został wyznaczony na fakturze, wierzyciel może go wyznaczyć dłużnikowi w pisemnym wezwaniu do zapłaty, przy czym termin ten nie może być wówczas wcześniejszy niż dzień doręczenia dłużnikowi tego wezwania.

REKLAMA

Postępowanie podatkowe - terminy załatwiania spraw

W przypadkach wyjątkowych i szczególnie uzasadnionych możliwe jest wydłużenie maksymalnego 60-dniowego terminu płatności, jeżeli zostaną spełnione łącznie następujące warunki:

• zostanie to uzgodnione w umowie między przedsiębiorcami (nie można zatem skutecznie dokonać przedłużenia terminu, jeżeli znalazłoby to odzwierciedlenie wyłącznie w treści faktury VAT czy rachunku),

• nie będzie to sprzeczne ze społeczno-gospodarczym celem umowy,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• nie będzie to sprzeczne z zasadami współżycia społecznego,

• będzie to obiektywnie uzasadnione.


UWAGA!

Stosowanie terminów płatności dłuższych niż maksymalne (60 dni) nie może być nigdy krzywdzące dla wierzyciela. Narzucenie terminu płatności dłuższego niż maksymalny przez podmiot wykorzystujący swoją dominującą pozycję na rynku (np. duża sieć handlowa, market) będzie zawsze nieważne.

Kiedy i jak ustalić wysokość odsetek za zwłokę


PRZYKŁAD

REKLAMA

Stefan Iksiński, prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą Firma Produkcyjna PLANTACJA Stefan Iksiński, zawarł umowę ze spółką AGRO, właścicielem krajowej sieci handlowej ZIELONA KRZEWINKA, na dostawę sadzonek roślin ozdobnych. W umowie tej ustalono dłuższy termin zapłaty niż 60 dni, tj. 90 dni.

Zważywszy, że spółka AGRO ma dominującą pozycję na rynku, ustalenia w zakresie 90-dniowego terminu płatności są krzywdzące dla Firmy PLANTACJA. Dlatego pan Iksiński po dostarczeniu umówionego towaru może zacząć naliczać odsetki od przeterminowanej płatności jak za zwłokę od zaległości podatkowych już po 60, a nie dopiero po 90 dniach.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 


Krótszy termin do zapłaty przewidziano dla transakcji handlowych, w których dłużnikiem jest podmiot publiczny rozliczający się z przedsiębiorcą. Termin zapłaty dla podmiotu publicznego nie może przekraczać 30 dni, liczonych od dnia doręczenia faktury lub rachunku. W transakcjach handlowych, w których dłużnikiem jest podmiot publiczny będący podmiotem leczniczym - 60 dni.

Strony transakcji mogą ustalić termin zapłaty dłuższy niż 30 dni, pod warunkiem że ustalenie to jest obiektywnie uzasadnione właściwością lub szczególnymi elementami umowy, jednak przedłużony termin nie może przekroczyć 60 dni. Z kolei 60-dniowy termin płatności dla publicznych lecznic, np. szpitali, w ogóle nie może zostać wydłużony.

Kary za przestępstwa i wykroczenia skarbowe

Jak uniknąć kary za niedopełnienie obowiązków podatkowych


Jakie skutki ma wyznaczenie dodatkowego terminu na zbadanie towaru

REKLAMA


Strony transakcji handlowej mogą przewidzieć w łączącej ich umowie także dodatkowy termin na zbadanie towaru lub usługi w celu potwierdzenia ich zgodności z umową. Termin ten nie może być jednak sprzeczny ze społeczno-gospodarczym celem umowy i zasadami współżycia społecznego, tj. powinien być obiektywnie uzasadniony i nie powinien być krzywdzący dla którejś ze stron. W obu przypadkach termin ten nie może jednak przekraczać 30 dni, liczonych od dnia otrzymania towaru lub usługi.


Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Nowoczesnych Księgowych www.inforfk.pl w artykule: "
W jaki sposób należy prawidłowo naliczać odsetki w razie opóźnień w płatnościach za wystawione faktury" >>

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie 2026: MF proponuje 4806 zł, a MRPiPS 5056 zł brutto miesięcznie

W dniu 7 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało swoje oświadczenie w sprawie nieprawdziwych informacji dotyczących kwoty podwyżki płacy minimalnej w 2026 r.

KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

REKLAMA

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

REKLAMA

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

REKLAMA