REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak naliczać odsetki w razie opóźnień w płatnościach faktury

Emilia Bartkowiak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych określa zasady pobierania i wysokość odsetek od zaległości w płatnościach. Dowiedz się, w jaki sposób należy prawidłowo naliczać odsetki w razie opóźnień w płatnościach za wystawione faktury.


Jakie są terminy zapłaty i wysokość odsetek od zaległości w transakcjach handlowych


Ustawa wprowadziła maksymalny termin zapłaty w transakcjach między przedsiębiorcami wynoszący 60 dni od dnia doręczenia faktury dłużnikowi. Zasadniczo nie jest możliwe wydłużanie tego terminu. Strony mogą jednak między sobą ustalić krótsze terminy płatności. Gdy termin płatności nie został ustalony przez strony w umowie i nie został wyznaczony na fakturze, wierzyciel może go wyznaczyć dłużnikowi w pisemnym wezwaniu do zapłaty, przy czym termin ten nie może być wówczas wcześniejszy niż dzień doręczenia dłużnikowi tego wezwania.

REKLAMA

REKLAMA

Postępowanie podatkowe - terminy załatwiania spraw

W przypadkach wyjątkowych i szczególnie uzasadnionych możliwe jest wydłużenie maksymalnego 60-dniowego terminu płatności, jeżeli zostaną spełnione łącznie następujące warunki:

• zostanie to uzgodnione w umowie między przedsiębiorcami (nie można zatem skutecznie dokonać przedłużenia terminu, jeżeli znalazłoby to odzwierciedlenie wyłącznie w treści faktury VAT czy rachunku),

REKLAMA

• nie będzie to sprzeczne ze społeczno-gospodarczym celem umowy,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• nie będzie to sprzeczne z zasadami współżycia społecznego,

• będzie to obiektywnie uzasadnione.


UWAGA!

Stosowanie terminów płatności dłuższych niż maksymalne (60 dni) nie może być nigdy krzywdzące dla wierzyciela. Narzucenie terminu płatności dłuższego niż maksymalny przez podmiot wykorzystujący swoją dominującą pozycję na rynku (np. duża sieć handlowa, market) będzie zawsze nieważne.

Kiedy i jak ustalić wysokość odsetek za zwłokę


PRZYKŁAD

Stefan Iksiński, prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą Firma Produkcyjna PLANTACJA Stefan Iksiński, zawarł umowę ze spółką AGRO, właścicielem krajowej sieci handlowej ZIELONA KRZEWINKA, na dostawę sadzonek roślin ozdobnych. W umowie tej ustalono dłuższy termin zapłaty niż 60 dni, tj. 90 dni.

Zważywszy, że spółka AGRO ma dominującą pozycję na rynku, ustalenia w zakresie 90-dniowego terminu płatności są krzywdzące dla Firmy PLANTACJA. Dlatego pan Iksiński po dostarczeniu umówionego towaru może zacząć naliczać odsetki od przeterminowanej płatności jak za zwłokę od zaległości podatkowych już po 60, a nie dopiero po 90 dniach.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 


Krótszy termin do zapłaty przewidziano dla transakcji handlowych, w których dłużnikiem jest podmiot publiczny rozliczający się z przedsiębiorcą. Termin zapłaty dla podmiotu publicznego nie może przekraczać 30 dni, liczonych od dnia doręczenia faktury lub rachunku. W transakcjach handlowych, w których dłużnikiem jest podmiot publiczny będący podmiotem leczniczym - 60 dni.

Strony transakcji mogą ustalić termin zapłaty dłuższy niż 30 dni, pod warunkiem że ustalenie to jest obiektywnie uzasadnione właściwością lub szczególnymi elementami umowy, jednak przedłużony termin nie może przekroczyć 60 dni. Z kolei 60-dniowy termin płatności dla publicznych lecznic, np. szpitali, w ogóle nie może zostać wydłużony.

Kary za przestępstwa i wykroczenia skarbowe

Jak uniknąć kary za niedopełnienie obowiązków podatkowych


Jakie skutki ma wyznaczenie dodatkowego terminu na zbadanie towaru


Strony transakcji handlowej mogą przewidzieć w łączącej ich umowie także dodatkowy termin na zbadanie towaru lub usługi w celu potwierdzenia ich zgodności z umową. Termin ten nie może być jednak sprzeczny ze społeczno-gospodarczym celem umowy i zasadami współżycia społecznego, tj. powinien być obiektywnie uzasadniony i nie powinien być krzywdzący dla którejś ze stron. W obu przypadkach termin ten nie może jednak przekraczać 30 dni, liczonych od dnia otrzymania towaru lub usługi.


Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Nowoczesnych Księgowych www.inforfk.pl w artykule: "
W jaki sposób należy prawidłowo naliczać odsetki w razie opóźnień w płatnościach za wystawione faktury" >>

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

REKLAMA

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

REKLAMA

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA