REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać przychody z praw autorskich

Sebastian Bobrowski
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rozliczanie autorskich praw majątkowych w ramach prowadzonej firmy od kilku lat sprawiało przedsiębiorcom problemy. Organy podatkowe zajmowały w tej kwestii rozbieżne stanowiska nie mogąc zdecydować się, jak zakwalifikować to źródło przychodów. Na szczęście niedawno Ministerstwo Finansów wypowiedziało się w tej kwestii, kończąc ostatecznie wieloletnie spory. Warto wiedzieć, jak prawidłowo rozliczać tzw. twórcze przychody.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

REKLAMA

REKLAMA


Którzy przedsiębiorcy sprzedają autorskie prawa majątkowe?


Niektóre rodzaje działalności gospodarczej wiążą się z koniecznością rozliczania przychodów z tytułu autorskich praw majątkowych. Dotyczy to tych przedsiębiorców, którzy świadczą usługi lub wytwarzają towary o charakterze twórczym, wymagającym indywidualnego talentu lub umiejętności wykonawcy. Zazwyczaj sprzedaż takiego towaru lub usługi wiąże się z przekazaniem nabywcy praw autorskich zezwalających na korzystanie, czy rozpowszechnianie przekazanego dzieła.

 „Twórcze przychody” mogą osiągać m.in. jednoosobowi przedsiębiorcy będący:

REKLAMA

- programistami,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- dziennikarzami,

- tłumaczami,

- architektami,

- naukowcami,

- grafikami,

- copywriterami,

- fotografami.

Powyższe zawody można również wykonywać w ramach tzw. działalności wykonywanej osobiście bez konieczności rejestracji firmy. Wtedy rozliczenia następują na podstawie umów o dzieło.

Posiadanie zarejestrowanej działalności gospodarczej może jednak ułatwić nawiązywanie współpracy z innymi firmami, które nie zawsze chcą dokonywać rozliczeń za wykonawcę. Twórca-przedsiębiorca ma bowiem możliwość wystawiania faktur za wykonane dzieła, zaś nabywca nie ma wobec niego żadnych obowiązków, gdyż przedsiębiorca sam płaci swój podatek dochodowy i ew. składki ZUS.

Zapisz się na nasz newsletter


Kontrowersyjne interpretacje organów podatkowych...


Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera żadnych unormowań, które wykluczałyby możliwość uzyskiwania przychodów z praw autorskich w ramach działalności gospodarczej. Mimo tego w ciągu ostatnich kilku lat organy podatkowe wydały kilka postanowień i interpretacji podatkowych, w których zabraniały przedsiębiorcom wytwarzającym twórcze towary lub usługi rozliczania w ramach działalności przychodów uzyskiwanych z praw autorskich (m.in. wynagrodzeń, honorariów, opłat licencyjnych, tantiem).

Ich zdaniem powinny one być rozliczane jako przychody z praw majątkowych opodatkowanych na zasadach ogólnych według skali podatkowej. Zakwalifikowanie autorskich zysków do tego źródła, oznacza że uzyskany przez twórcę przychód powinien być wykazywany w zeznaniu rocznym jako przychód z praw autorskich i innych praw.

Odtwarzanie muzyki w firmie. Co z prawami autorskimi?


...i związane z nimi problemy


Taka interpretacja zrodziła szereg problemów. Przedsiębiorcy uzyskujący część przychodów o charakterze twórczym, a cześć przychodów o innym charakterze mieli problem z odpowiednim kluczem podziału takich przychodów i kwalifikacją kosztów podatkowych.

Na przykład fotograf wykonujący zarówno fotografie artystyczne (o charakterze autorskim), jak i zwykłe zdjęcia nieobjęte prawami autorskimi (np. legitymacyjne, paszportowe), mógł mieć wątpliwości jak rozliczyć podatkowo zakupiony na potrzeby działalności sprzęt fotograficzny.

Nie było jasne, czy nabyty aparat stanowi koszt uzyskania przychodu związany ze źródłem jakim jest działalność gospodarcza, czy też nie. Takie rozwiązanie podatkowe było również kłopotliwe dla zamawiających autorskie dzieła, gdyż wiązało się ono z koniecznością odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy za wykonawcę.


Twórcy mogą rozliczać przychody w ramach firmy


Na szczęście w marcu br. Ministerstwo Finansów ostatecznie ukróciło kontrowersyjne praktyki organów podatkowych jednoznacznie rozstrzygając, że twórcy uzyskujący przychody autorskie mogą rozliczać je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Tak więc obecnie twórca prowadzący jednoosobową firmę:

- Ma możliwość wyboru sposobu opodatkowania swojej działalności, na takich samych zasadach jak inni przedsiębiorcy. Może m.in. rozliczać się według skali podatkowej na poziomie 18% lub 32% lub płacić podatek liniowy.

- Może zakwalifikować jako koszt uzyskania przychodów wszelkie wydatki związane z wytwarzanymi usługami lub towarami o autorskim charakterze (m.in. wydatki na sprzęt komputerowy, oprogramowanie, lokal, materiały biurowe itp.).

- Mie musi korygować deklaracji rocznych PIT za ubiegłe lata, w przypadku gdy zaliczał przychody z autorskich praw majątkowych do przychodów z działalności gospodarczej. Korekt nie muszą dokonywać również klienci twórcy, którzy kupowali od niego utwory.

Ministerstwo Finansów wyjaśniło także, że do przychodów uzyskiwanych z majątkowych praw autorskich w ramach firmy, nie mają zastosowania zryczałtowane 50% koszty uzyskania przychodów (koszty te dotyczą rozliczeń na podstawie umowy o dzieło zawartej pomiędzy klientem, a twórcą jako osoba fizyczną).

Metody optymalizacji podatku w firmie

Zapraszamy do dyskusji na forum

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA