REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odzyskać zwrot nadpłaconego podatku

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość, należnego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty. Jak go napisać?

 

Nadpłata jest w istocie nienależnym świadczeniem podatkowym spełnionym na rzecz fiskusa. Nadpłatę podatku stanowi zarówno kwota podatku nadpłaconego, jak również nienależnie zapłaconego oraz kwota podatku nienależnie pobranego przez płatnika lub pobranego przez niego w kwocie wyższej od należnej. Za nadpłatę uznaje się także zobowiązanie płatnika lub inkasenta oraz osoby trzeciej i spadkobiercy określone nienależnie w decyzji organu podatkowego o ich odpowiedzialności lub w wysokości wyższej od należnej. Nadpłata może mieć zatem różne przyczyny. Przede wszystkim powstaje w przypadku nienależnie uiszczonych podatków, gdy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego na podatniku nie ciążył obowiązek podatkowy. W takich wypadkach nadpłata spowodowana jest zwykle błędnym działaniem organu podatkowego, podatnika lub płatnika, ale podatek nadpłacony bardzo często wynika również z reguł normujących dany podatek i zasady jego rozliczania. Przykładowo w podatku dochodowym nadpłatą są kwoty wynikające z różnicy pomiędzy wysokością zapłaconych w trakcie zaliczek podatkowych a należnością podatkową wynikającą z ustalenia podatku w rocznym zeznaniu. Przyczyną powstania nadpłaty w takiej sytuacji często jest korzystanie przez podatników z różnych preferencji podatkowych, a zatem ulg i zwolnień. Nadpłata może powstać także np. w efekcie zawyżenia przez podatnika kwoty przychodów do opodatkowania.

Wysokość nadpłaty

Stwierdzenie nadpłaty następuje według zasad określonych w Ordynacji podatkowej. Zgodnie z art. 74a ustawy regułą jest, że wysokość nadpłaty stwierdza organ podatkowym na podstawie złożonego przez podatnika wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Przepis ten przewiduje jednak dwa wyjątki. Pierwszy dotyczy przypadku, gdy nadpłata jest wynikiem konstrukcji podatku. Chodzi tu przede wszystkim o wspomnianą powyżej nadpłatę powstającą u podatników podatku dochodowego wykazaną w zeznaniu rocznych, a ponadto: nadpłatę powstającą z dniem złożenia deklaracji podatku akcyzowego oraz w deklaracji o wpłatach z zysku za rok obrotowy (art. 73 par. 2). Drugi wyjątek dotyczy sytuacji, gdy nadpłata powstała w wyniku orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. W tym wypadku wielkość nadpłaty określa podatnik we wniosku o zwrot nadpłaty.

Określenie wysokości nadpłaty przez podatnika będzie miało również miejsce w każdym przypadku, gdy wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty podatnik zobowiązany jest do złożenia korekty zeznania (deklaracji), pod warunkiem że prawidłowość korekty nie budzi wątpliwości. W takim wypadku organ podatkowy zwraca nadpłatę bez wydawania decyzji stwierdzającej nadpłatę (art. 75 par. 3 i 4). Warto pamiętać, że nadpłata, która w zeznaniu lub w deklaracji została wykazana nienależnie lub w wysokości wyższej od należnej, a organ podatkowy dokonał jej zwrotu lub zaliczenia na poczet zaległości podatkowych bądź bieżących lub przyszłych zobowiązań podatkowych, traktowana jest na równi z zaległością podatkową (art. 52 par. 1 pkt 1).

Organ podatkowy określa wysokość nadpłaty w wyniku postępowania prowadzonego z urzędu lub na wniosek podatnika o stwierdzenie nadpłaty podatku. Określenie nadpłaty przez organ podatkowy z urzędu zwykle ma miejsce w ramach postępowania kontrolującego prawidłowość samoobliczenia podatku przez podatnika. Jeżeli w postępowaniu podatkowym organ podatkowy stwierdzi, że wysokość zobowiązania podatkowego jest inna niż wykazana w deklaracji, organ podatkowy wydaje decyzję, w której określa wysokość zobowiązania podatkowego w prawidłowej wysokości (art. 21 par. 3). W przypadku gdy organ podatkowy stwierdzi zawyżenie podatku przez podatnika, obok wysokości zobowiązania podatkowego powinien określić wysokość nadpłaty (art. 74a).

Wysokość nadpłaty określana jest na wniosek podatnika przez organ podatkowy, w przypadkach określonych w art. 75 Ordynacji podatkowej, gdy podatnik występuje z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty. Podatnik może wystąpić z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty zarówno w przypadku, gdy nadpłata powstała na skutek popełnionego przez niego błędu, jak i w wyniku działań płatnika. W tym drugim przypadku wystarczy sam fakt poboru nienależnej kwoty podatku, niezależnie od tego, czy płatnik dokonał jej wpłaty na konto urzędu skarbowego.

Korekta deklaracji

Podatnik, którego zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa wiąże powstanie tego zobowiązania, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty, przede wszystkim w sytuacji, gdy w zeznaniu podatku dochodowego, deklaracji podatku akcyzowego lub deklaracji o wpłatach z zysku za rok obrotowy wykazał zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości wyższej od należnej albo wykazał nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej. Uprawnienie do wystąpienia o stwierdzenie nadpłaty ma również podatnik, który nie będąc zobowiązanym do składania zeznań dokonał wpłaty podatku nienależnego lub w wysokości wyższej od należnej. Ponadto podatnik może wystąpić o stwierdzenie nadpłaty, jeżeli kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku.

 

W przypadku gdy podatnik wystąpi z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty wykazanej w zeznaniu podatkowym lub deklaracji, równocześnie z wnioskiem zobowiązany jest do złożenia skorygowanego zeznania (deklaracji). W tej sytuacji organ podatkowy sprawdzi zasadność wniosku oraz poprawność korekty. Jeżeli prawidłowość skorygowanego zeznania (deklaracji) nie budzi wątpliwości, organ podatkowy zwraca nadpłatę bez wydania decyzji stwierdzającej nadpłatę. Decyzję w sprawie stwierdzenia nadpłaty w innej wysokości niż wnioskowana przez podatnika lub w sprawie odmowy stwierdzenia nadpłaty zostaje wydana bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych, nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.

WAŻNE!

W przypadku gdy podatnik złożył zeznanie podatkowe, w którym wykazał wyższy podatek, wraz z korektą zeznania powinien złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty

PRZYKŁAD

KOREKTA ZEZNANIA

Podatniczka złożyła 30 kwietnia 2008 r. zeznanie PIT-37 w urzędzie skarbowym. Miesiąc później dowiedziała się, że przysługiwała jej ulga prorodzinna na dorosłego, pełnoletniego syna, której nie odliczyła. Uwzględnienie ulgi spowodowałoby powstanie nadpłaty podatku. Aby odzyskać nadpłacony podatek, podatniczka powinna złożyć korektę zeznania. W tym celu musi jeszcze raz wypełnić druk PIT-37 (zaznaczając w poz. 8, że jest to korekta zeznania) odliczając tym razem od podatku ulgę na syna. Podatniczka powinna również pamiętać o wypełnieniu załącznika PIT/O do zeznania, w którym wykazuje dokonane odliczenie od podatku. Do korekty zeznania wraz z załącznikiem musi dołączyć pisemne uzasadnienie korekty.

JAKIE DOKUMENTY NALEŻY ZŁOŻYĆ WYSTĘPUJĄC O STWIERDZENIE NADPŁATY W PODATKU DOCHODOWYM

Pisemny wniosek, zawierający:

- dane wnioskodawcy: imię i nazwisko/nazwa podatnika, płatnika, inkasenta, adres zamieszkania/siedziby,

- numer NIP,

- datę sporządzenia wniosku,

- wskazanie adresata (np. naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Bemowo),

- wskazanie przyczyn, z powodu których sporządzono korektę zeznania (deklaracji),

- podpis wnioskodawcy.

Do wniosku należy dołączyć:

- skorygowane zeznanie (deklarację).

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

- Art. 72-80 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

 

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA