REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odzyskać zwrot nadpłaconego podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość, należnego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty. Jak go napisać?

 

Nadpłata jest w istocie nienależnym świadczeniem podatkowym spełnionym na rzecz fiskusa. Nadpłatę podatku stanowi zarówno kwota podatku nadpłaconego, jak również nienależnie zapłaconego oraz kwota podatku nienależnie pobranego przez płatnika lub pobranego przez niego w kwocie wyższej od należnej. Za nadpłatę uznaje się także zobowiązanie płatnika lub inkasenta oraz osoby trzeciej i spadkobiercy określone nienależnie w decyzji organu podatkowego o ich odpowiedzialności lub w wysokości wyższej od należnej. Nadpłata może mieć zatem różne przyczyny. Przede wszystkim powstaje w przypadku nienależnie uiszczonych podatków, gdy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego na podatniku nie ciążył obowiązek podatkowy. W takich wypadkach nadpłata spowodowana jest zwykle błędnym działaniem organu podatkowego, podatnika lub płatnika, ale podatek nadpłacony bardzo często wynika również z reguł normujących dany podatek i zasady jego rozliczania. Przykładowo w podatku dochodowym nadpłatą są kwoty wynikające z różnicy pomiędzy wysokością zapłaconych w trakcie zaliczek podatkowych a należnością podatkową wynikającą z ustalenia podatku w rocznym zeznaniu. Przyczyną powstania nadpłaty w takiej sytuacji często jest korzystanie przez podatników z różnych preferencji podatkowych, a zatem ulg i zwolnień. Nadpłata może powstać także np. w efekcie zawyżenia przez podatnika kwoty przychodów do opodatkowania.

Wysokość nadpłaty

Stwierdzenie nadpłaty następuje według zasad określonych w Ordynacji podatkowej. Zgodnie z art. 74a ustawy regułą jest, że wysokość nadpłaty stwierdza organ podatkowym na podstawie złożonego przez podatnika wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Przepis ten przewiduje jednak dwa wyjątki. Pierwszy dotyczy przypadku, gdy nadpłata jest wynikiem konstrukcji podatku. Chodzi tu przede wszystkim o wspomnianą powyżej nadpłatę powstającą u podatników podatku dochodowego wykazaną w zeznaniu rocznych, a ponadto: nadpłatę powstającą z dniem złożenia deklaracji podatku akcyzowego oraz w deklaracji o wpłatach z zysku za rok obrotowy (art. 73 par. 2). Drugi wyjątek dotyczy sytuacji, gdy nadpłata powstała w wyniku orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. W tym wypadku wielkość nadpłaty określa podatnik we wniosku o zwrot nadpłaty.

Określenie wysokości nadpłaty przez podatnika będzie miało również miejsce w każdym przypadku, gdy wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty podatnik zobowiązany jest do złożenia korekty zeznania (deklaracji), pod warunkiem że prawidłowość korekty nie budzi wątpliwości. W takim wypadku organ podatkowy zwraca nadpłatę bez wydawania decyzji stwierdzającej nadpłatę (art. 75 par. 3 i 4). Warto pamiętać, że nadpłata, która w zeznaniu lub w deklaracji została wykazana nienależnie lub w wysokości wyższej od należnej, a organ podatkowy dokonał jej zwrotu lub zaliczenia na poczet zaległości podatkowych bądź bieżących lub przyszłych zobowiązań podatkowych, traktowana jest na równi z zaległością podatkową (art. 52 par. 1 pkt 1).

Organ podatkowy określa wysokość nadpłaty w wyniku postępowania prowadzonego z urzędu lub na wniosek podatnika o stwierdzenie nadpłaty podatku. Określenie nadpłaty przez organ podatkowy z urzędu zwykle ma miejsce w ramach postępowania kontrolującego prawidłowość samoobliczenia podatku przez podatnika. Jeżeli w postępowaniu podatkowym organ podatkowy stwierdzi, że wysokość zobowiązania podatkowego jest inna niż wykazana w deklaracji, organ podatkowy wydaje decyzję, w której określa wysokość zobowiązania podatkowego w prawidłowej wysokości (art. 21 par. 3). W przypadku gdy organ podatkowy stwierdzi zawyżenie podatku przez podatnika, obok wysokości zobowiązania podatkowego powinien określić wysokość nadpłaty (art. 74a).

Wysokość nadpłaty określana jest na wniosek podatnika przez organ podatkowy, w przypadkach określonych w art. 75 Ordynacji podatkowej, gdy podatnik występuje z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty. Podatnik może wystąpić z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty zarówno w przypadku, gdy nadpłata powstała na skutek popełnionego przez niego błędu, jak i w wyniku działań płatnika. W tym drugim przypadku wystarczy sam fakt poboru nienależnej kwoty podatku, niezależnie od tego, czy płatnik dokonał jej wpłaty na konto urzędu skarbowego.

Korekta deklaracji

Podatnik, którego zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa wiąże powstanie tego zobowiązania, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty, przede wszystkim w sytuacji, gdy w zeznaniu podatku dochodowego, deklaracji podatku akcyzowego lub deklaracji o wpłatach z zysku za rok obrotowy wykazał zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości wyższej od należnej albo wykazał nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej. Uprawnienie do wystąpienia o stwierdzenie nadpłaty ma również podatnik, który nie będąc zobowiązanym do składania zeznań dokonał wpłaty podatku nienależnego lub w wysokości wyższej od należnej. Ponadto podatnik może wystąpić o stwierdzenie nadpłaty, jeżeli kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku.

 

W przypadku gdy podatnik wystąpi z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty wykazanej w zeznaniu podatkowym lub deklaracji, równocześnie z wnioskiem zobowiązany jest do złożenia skorygowanego zeznania (deklaracji). W tej sytuacji organ podatkowy sprawdzi zasadność wniosku oraz poprawność korekty. Jeżeli prawidłowość skorygowanego zeznania (deklaracji) nie budzi wątpliwości, organ podatkowy zwraca nadpłatę bez wydania decyzji stwierdzającej nadpłatę. Decyzję w sprawie stwierdzenia nadpłaty w innej wysokości niż wnioskowana przez podatnika lub w sprawie odmowy stwierdzenia nadpłaty zostaje wydana bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych, nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.

WAŻNE!

W przypadku gdy podatnik złożył zeznanie podatkowe, w którym wykazał wyższy podatek, wraz z korektą zeznania powinien złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty

PRZYKŁAD

KOREKTA ZEZNANIA

Podatniczka złożyła 30 kwietnia 2008 r. zeznanie PIT-37 w urzędzie skarbowym. Miesiąc później dowiedziała się, że przysługiwała jej ulga prorodzinna na dorosłego, pełnoletniego syna, której nie odliczyła. Uwzględnienie ulgi spowodowałoby powstanie nadpłaty podatku. Aby odzyskać nadpłacony podatek, podatniczka powinna złożyć korektę zeznania. W tym celu musi jeszcze raz wypełnić druk PIT-37 (zaznaczając w poz. 8, że jest to korekta zeznania) odliczając tym razem od podatku ulgę na syna. Podatniczka powinna również pamiętać o wypełnieniu załącznika PIT/O do zeznania, w którym wykazuje dokonane odliczenie od podatku. Do korekty zeznania wraz z załącznikiem musi dołączyć pisemne uzasadnienie korekty.

JAKIE DOKUMENTY NALEŻY ZŁOŻYĆ WYSTĘPUJĄC O STWIERDZENIE NADPŁATY W PODATKU DOCHODOWYM

Pisemny wniosek, zawierający:

- dane wnioskodawcy: imię i nazwisko/nazwa podatnika, płatnika, inkasenta, adres zamieszkania/siedziby,

- numer NIP,

- datę sporządzenia wniosku,

- wskazanie adresata (np. naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Bemowo),

- wskazanie przyczyn, z powodu których sporządzono korektę zeznania (deklaracji),

- podpis wnioskodawcy.

Do wniosku należy dołączyć:

- skorygowane zeznanie (deklarację).

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

- Art. 72-80 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA