REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów, Interpretacje podatkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Interpretacja indywidualna nie służy do potwierdzenia prawidłowości kodu z PKWiU

Czy fiskus musi respektować tezy orzeczeń sądów administracyjnych

Podatnicy często powołują się przed organami podatkowymi na orzecznictwo sądów administracyjnych. Tak się bowiem dziwnie składa, że NSA i WSA na ogół bardziej przyjaźnie dla podatników interpretują przepisy podatkowe niż Minister Finansów i podległe mu organy podatkowe.

Skutki zmiany interpretacji podatkowej

Interpretacja podatkowa może zostać zmieniona. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w interpretacji podatkowej, Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Ogólne interpretacje podatkowe Ministra Finansów

Poprzez interpretacje ogólne (art. 14a ordynacji podatkowej) Minister Finansów ma możliwość zapewnienia jednolitego stosowania kontrowersyjnych przepisów podatkowych. Przy wydawaniu interpretacji ogólnych (ale też kontrolując prawidłowość wydanych interpretacji indywidualnych - art. 14e ordynacji podatkowej) Minister Finansów powinien uwzględniać orzecznictwo: - sądów (zwłaszcza administracyjnych), - Trybunału Konstytucyjnego oraz - Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dawniej Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości - ETS).

Wniosek o wydanie interpretacji podatkowej – miejsce złożenia, opłata

Na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z dnia 27 czerwca 2007 r.), określone zostały zarówno organy upoważnione do wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacji indywidualnych) w imieniu Ministra właściwego do spraw finansów publicznych jak i zakres upoważnienia do wydawania w imieniu Ministra właściwego do spraw finansów publicznych interpretacji indywidualnych. Rozporządzenie określa także właściwość miejscową i rzeczową organów upoważnionych.

Skutki zastosowania się podatnika do interpretacji indywidualnej, która uległa zmianie


Zgodnie z obowiązującymi przepisami ordynacji podatkowej (art. 14b) minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (tzw. interpretacja indywidualna). Niestety różne sytuacje, np. zmiany w prawie powodują, że wydana indywidualna interpretacja traci swoją aktualność, może również zaistnieć sytuacja, że wydana interpretacja z jakiegoś powodu będzie nieprawidłowa.

Interpretacje podatkowe

Interpretacje podatkowe (ogólne i indywidualne) wydaje Minister Finansów. Interpretacje przynoszą istotną dla podatników wiedzę, jak fiskus rozumie poszczególne przepisy podatkowe. Trzeba jednak wiedzieć, że często urzędowe interpretacje podatkowe stoją w sprzeczności z orzecznictwem sądów administracyjnych. Sytuacja podatnika stojącego w obliczu takich sprzeczności nie jest oczywiście godna pozazdroszczenia.

Jak wypełnić wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej

Od 2012 roku mamy nowy wzór wniosku ORD-IN i ORD-IN/A.

Po co człowiekowi interpretacja podatkowa

Podatnicy zainteresowani zastosowaniem się do interpretacji wydanych na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej, mogą skorzystać z interpretacji ogólnych lub indywidualnych. W przewodniku przedstawiamy zasady uzyskania interpretacji indywidualnej oraz korzyści, jakie ona daje podatnikowi.

REKLAMA