REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Upoważnienia do kontroli wydane wizytatorom jednoosobowo mogą spowodować nieważność kontroli przeprowadzonych w podmiocie audytorskim. Wynika to z decyzji ministra finansów.

W listopadzie ubiegłego roku Gazeta Prawna pisała o wątpliwościach dotyczących funkcjonowania nadzoru nad biegłymi rewidentami. Zastrzeżenia dotyczyły m.in. wydawanych wizytatorom upoważnień do przeprowadzanych kontroli. GP dotarła do dwóch niedawno wydanych decyzji ministra finansów uchylających decyzje Krajowej Rady Biegłych Rewidentów o skreśleniu spółek z listy podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań, które potwierdzają nasze wątpliwości. Oznacza to m.in., że upoważnienia dla wizytatorów muszą zawierać dwa podpisy.

REKLAMA

Autopromocja

Jedna z tych decyzji - z 21 grudnia 2007 r. - dotyczy sprawy związanej z odmową złożenia przez zarząd spółki audytorskiej podpisu pod dokumentem Pouczenie o podstawowych prawach i obowiązkach kontrolowanego, z uwagi na niezgodność treści w nim zawartych z przepisami prawa. Ponadto zakwestionowana została moc prawna upoważnienia wydanego wizytatorom przez Krajową Komisję Nadzoru (podmiot nie poddał się kontroli).

Przypomnijmy, że GP zwracała uwagę na brak przepisów, które pozwalałyby nadawać kontrolującemu - poprzez pouczenie - uprawnień m.in. do legitymowania osób, przesłuchania świadków i kontrolowanego, a także odbierania oświadczeń od osób pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania (art. 233 kodeksu karnego).

Minister finansów rozpatrując zastrzeżenia podmiotu i wydając decyzję zwrócił uwagę na brak regulacji określających możliwość stosowania przez wizytatorów formy pouczenia wraz ze skutkami wynikającymi z jego treści. Wskazał, że ani przepisy ustawy, ani Regulaminu KKN nie regulują wymogu stosowania pouczenia przy przeprowadzaniu kontroli, gdyż dla skuteczności samej kontroli nie jest ono wymagane. Oznacza to, że KKN nie dysponuje umocowaniem ustawowym do egzekwowania takich form postępowania wobec kontrolowanego podmiotu. Brak szczegółowych regulacji w art. 28 a ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie co do sposobu działania Komisji nie jest wystarczającą przesłanką, uzasadniającą wykonanie czynności prowadzących do ograniczenia praw kontrolowanych podmiotów.

Decyzja odnosi się również do drugiej kwestii. W uzasadnieniu czytamy, że dla skuteczności działań wizytatorów wymagane jest, aby upoważnienia wydawane na podstawie par 8 ust. 1 uchwały KNN były udzielone - co do formy - w sposób określony w par. 24 ust. 5 Statutu KRBR. Upoważnienie do przeprowadzania kontroli w imieniu KKN jest oświadczeniem woli w rozumieniu par. 24 ust. 5 Statutu, zgodnie z którym do składania takich oświadczeń wymagane jest współdziałanie i podpisy dwóch upoważnionych członków Komisji. Prawidłowe wydanie upoważnienia jest jednym z najważniejszych dokumentów kontroli, gdyż umożliwia jej rozpoczęcie. W konsekwencji upoważnienia wydane jednoosobowo podważają ważność kontroli, która w takiej sytuacji nie powinna wywierać negatywnych skutków dla kontrolowanego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

DECYZJE O PRZYWRÓCENIU

Decyzje ministra finansów uchylające decyzję Krajowej Rady Biegłych Rewidentów w sprawie skreślenia z listy podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań:

• z 20 grudnia 2007 r. nr DR-1/520/167/4/SAG/07/974,

• z 21 grudnia 2007 r. DR1/ 520/166/4/SAG/07/1008.

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uszkodzenie towarów w transporcie lub niedostarczenie ich na czas. Kiedy przewoźnik może się powołać na siłę wyższą? Prawo przewozowe, Konwencja CMR, kodeks cywilny

Klęski żywiołowe takie jak powódź, śnieżyce, nawalne opady deszczu, zamknięcie granicy, strajki, zamieszki i inne tego typu nadzwyczajne zdarzenia mogą spowodować problemy z transportem towarów, w tym z dostarczeniem ich na czas bądź utratą lub uszkodzeniem. Przewoźnik nie ma wpływu na ich wystąpienie i nie jest w stanie zapobiec ich konsekwencjom. Czy takie okoliczności dają podstawy do powołania się na siłę wyższą?

InPost startuje z bezpośrednimi przesyłkami z Polski do maszyn Paczkomat® lub punktu PUDO w 7 europejskich krajach

Grupa InPost uruchomiła usługę dostaw międzynarodowych pomiędzy Polską a Francją, Hiszpanią, Portugalią, Włochami, Belgią, Holandią oraz Luksemburgiem (usługa cross network). Umożliwi to zarówno sklepom internetowym, jak i klientom indywidualnym szybką wysyłkę i dostawy za granicę, przy najniższej na rynku cenie. Usługa jest dostępna dla biznesowych i indywidualnych klientów InPost

To już pewne: takie będą wszystkie nowe terminy dotyczące obowiązku e-fakturowania. Jest nowa ustawa o KSeF

5 listopada Ministerstwo Finansów opublikowało rządowy projekt ustawy dotyczący obowiązkowego wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF).  W ten sposób realizuje część reformy z Krajowego Planu Odbudowy i Wzmacniania Odporności - KPO. Znane są już wszystkie terminy wdrożenia fakturowania w systemie KSeF.

Prof. Modzelewski: Dlaczego wdrożenie obowiązkowego KSeF skończy się fiaskiem; nie usunięto zasadniczych błędów faktur ustrukturyzowanych

Opublikowano wreszcie nowelizację nowelizacji przepisów dotyczących faktur ustrukturyzowanych. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom Ministra Finansów (które podatnicy przyjęli z ulgą i zadowoleniem), nie usunięto zasadniczych błędów tej koncepcji, a proponowane zmiany mają charakter wręcz kosmetyczny. Czyli dalej forsowany jest absurdalny, kosztowny, szkodliwy politycznie i w sumie niewdrażalny projekt niewiadomego autorstwa, który doprowadzi do całkowitej destrukcji systemu rozliczeń i dokumentowania sprzedaży i zakupów w obrocie gospodarczym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych. 

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Dlaczego wdrożenie obowiązkowego KSeF skończy się fiaskiem; nie usunięto zasadniczych błędów faktur ustrukturyzowanych

Opublikowano wreszcie nowelizację nowelizacji przepisów dotyczących faktur ustrukturyzowanych. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom Ministra Finansów (które podatnicy przyjęli z ulgą i zadowoleniem), nie usunięto zasadniczych błędów tej koncepcji, a proponowane zmiany mają charakter wręcz kosmetyczny. Czyli dalej forsowany jest absurdalny, kosztowny, szkodliwy politycznie i w sumie niewdrażalny projekt niewiadomego autorstwa, który doprowadzi do całkowitej destrukcji systemu rozliczeń i dokumentowania sprzedaży i zakupów w obrocie gospodarczym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych. 

Wdrażanie ustawy o sygnalistach. Ważna data dla firm: 1 stycznia 2025 r.

Ustawa o sygnalistach weszła w życie 25 września 2024 r. Na jej mocy wiele firm ma obowiązek wyznaczenia osoby, która będzie przyjmowała zgłoszenia wewnętrzne od pracowników. Stan zatrudnienia należy pierwszy raz ustalić na dzień 1 stycznia 2025 r. i również na ten dzień trzeba mieć przygotowaną procedurę zgłoszeń wewnętrznych chroniącą sygnalistów. Dotyczy to tych podmiotów, których dotyczą przepisy ustawy o ochronie sygnalistów z uwagi na zatrudnienie co najmniej 50 osób.

Czy prawo pozwala zwolnić pracownika i zastąpić go sztuczną inteligencją? Adwokat: nie ma specjalnych przepisów ale etat może być zlikwidowany, gdy firma wprowadza automatyzację

Czy pracodawca ma prawo zwolnić pracowników i zastąpić ich przez sztuczną inteligencję? Jak mówi adwokat Marek Jarosiewicz, wspólnik w kancelarii Wódkiewicz & Sosnowski sytuacja jest delikatna, bo sztuczna inteligencja, szczególnie w kontekście rynku pracy, wymaga jeszcze dużego doprecyzowania. – Przedsiębiorca ma prawo unowocześniać procesy w swojej firmie. Z etycznego punktu widzenia jednak powoływanie się na sztuczną inteligencję przy redukcji etatów może być wątpliwe – przyznaje mecenas Jarosiewicz. 

Koniec realnych zysków z lokat bankowych. W 2025 r. inflacja będzie spadała szybciej niż stopy procentowe?

Zanotowane we wrześniu 2024 r. przyspieszenie inflacji to zła informacja dla oszczędzających na lokatach bankowych. Osoby posiadające przeciętne lokaty w bankach znowu zaczynają realnie tracić, czyli przegrywać z inflacją. Oprocentowanie depozytów przestaje bowiem chronić siłę nabywczą zaoszczędzonych pieniędzy przed zgubnym działaniem inflacji. Dalsze przyspieszenie inflacji i spodziewane obniżki stóp procentowych to scenariusz, który działa na niekorzyść bankowych ciułaczy.

REKLAMA

Jak działa ulga na zabytki? Można odliczyć wpłaty na fundusz remontowy, ale też wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków

Ulga na zabytki to forma preferencji podatkowej dostępna dla podatników PIT, którzy rozliczają się według skali podatkowej, podatku liniowego lub ryczałtu. Aby móc z niej skorzystać, konieczne jest posiadanie statusu właściciela lub współwłaściciela zabytkowej nieruchomości. Można odliczyć wpłat na fundusz remontowy oraz wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane.

Z dużej chmury mały deszcz – system do obsługi zgłoszeń celnych wywozowych AES działa

Z dniem 31 października 2024 odłączono działający do tej pory system do obsługi zgłoszeń celnych wywozowych AES/ECS i zastąpiono go systemem AES Plus. Jest to ogólnounijny program do walidacji i weryfikacji zgłoszeń celnych w procedurze wywozu.

REKLAMA