REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biegli rewidenci nie mają zakazu reklamy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Biegli rewidenci nie mają zakazu stosowania reklamy. Musi się ona jednak ograniczyć do działań informacyjnych.

W odróżnieniu od doradców podatkowych biegli rewidenci nie mają ustawowego zakazu reklamy. Nie oznacza to jednak, że mogą oni reklamować się w dowolny sposób. Wskazówek należy szukać zarówno w krajowym kodeksie etyki, jak i tym wydanym przez Międzynarodową Federacje Księgową (IFAC).

REKLAMA

Autopromocja

Ewa Jakubczyk-Cały, członek komisji etyki, prezes PKF Consult, zwraca uwagę, że międzynarodowy kodeks etyki szczegółowo reguluje kwestie reklamy, natomiast krajowy odnosi się do działalności informacyjnej.

- Mamy więc sugestię, że jeżeli biegły rewident korzysta z reklamy, to może to robić wyłącznie w formie informowania o sposobie i rodzajach usług - twierdzi nasza rozmówczyni.

Taki charakter powinny mieć wszystkie działania o charakterze marketingowym. Ekspert wyjaśnia, iż oznacza to, że nie można stosować porównań, np. do innych firm audytorskich.

REKLAMA

Podobnie jest w przypadku wystąpień. Biegły, który wygłasza odczyty lub szkolenia, powinien ograniczyć się do podania swojego imienia i nazwiska oraz firmy, z której pochodzi. Podawanie nadmiernych informacji o oferowanych przez spółkę usługach jest zachowaniem nieetycznym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanisław Leszek, przewodniczący komisji ds. etyki Krajowej Rady Biegłych Rewidentów, podkreśla, że nie ma dokładnych wytycznych, co wolno, a czego nie wolno. Należy jednak zwrócić uwagę, że w przypadku szkoleń i seminariów kodeks etyki wydany przez IFAC wyraźnie stanowi, że nie należy w nadmierny sposób eksponować nazwiska zawodowego w broszurach lub dokumentach wydawanych w związku z tymi działaniami.

Ekspert podkreśla, że ponieważ w Polsce nie ma zakazu reklamy, zgodnie z międzynarodowym kodeksem jej celem powinno być przekazywanie informacji w sposób obiektywny, odpowiedni, uczciwy, prawdomówny i z wyczuciem dobrego smaku. Z kolei bezpośrednie oferowanie usług z zastosowaniem środków przymusu lub poprzez wywieranie nacisku jest zakazane.

- Jeżeli Komisja etyki przy analizie dokumentów stwierdzi, że spółka audytorska stosowała nacisk, to kwalifikuje postępowanie jako sprzeczne z kodeksem etyki - twierdzi nasz rozmówca.

Biegły nie powinien również korzystać z referencji i wyrazów poparcia. Zgodnie z krajowym kodeksem pozyskiwanie przez podmioty i biegłych rewidentów listów referencyjnych oraz wykorzystywanie ich w postępowaniu ofertowym zmierzającym do pozyskiwania zamówień na usługi jest sprzeczne z zasadami etyki zawodowej.

Jednak w praktyce obrotu gospodarczego podmioty mogą wymuszać takie zachowania. Przykładem są spółki, w przypadku których umowa może być zawarta po przeprowadzonym przetargu.

- Ustawa o zamówieniach publicznych zdecydowanie wymaga referencji - podkreśla Ewa Jakubczyk-Cały.

Uważa jednak, że nie powinno się jej stosować w procesie wyboru audytora, ponieważ zagraża jego niezależności. Procedurę przetargu publicznego realizuje kierownik jednostki (zarząd), podczas gdy inne organy spółki zgodnie z ustawą o rachunkowości dokonują wyboru biegłego rewidenta.

Stanisław Leszek dodaje, że spółki audytorskie, które poddają się takiej procedurze, wchodzą w konflikt z kodeksem etyki.

NIEETYCZNE PRAKTYKI

Biegli rewidenci nie mogą porównywać się z innymi podmiotami uprawnionymi do badania sprawozdań finansowych lub innymi biegłymi rewidentami, w tym także w zakresie cen

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA