REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pismo Ministra Finansów do Prezesów Regionalnych Izb Obrachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak interpretować art. 183 ustawy o finansach publicznych? Jaka jest szczegółowość planu przychodów i wydatków? Jak prawidłowo sporządzać kwartalne sprawozdanie Rb-NDS?
W związku z napływającymi do Ministerstwa Finansów pismami jednostek samorządu terytorialnego dotyczącymi wyjaśnienia wątpliwości związanych ze stosowaniem niektórych przepisów z zakresu finansów publicznych - uprzejmie informuję:
I. W kwestii wyjaśnienia przepisu art. 183 ustawy o finansach publicznych należy zaznaczyć, iż ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych w art. 182 określa, iż organ stanowiący uchwala uchwałę budżetową przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach - nie później niż do dnia 31 marca roku budżetowego.
Przepis art. 183 ustawy o finansach publicznych stanowi, że do czasu uchwalenia uchwały budżetowej, jednak nie później niż do dnia 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej, który zarząd powiatu ma obowiązek przedstawić radzie powiatu do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
W opinii Ministerstwa Finansów, przepis art. 183 ust. 1 upoważnia zarząd jednostki samorządu terytorialnego, do czasu uchwalenia uchwały budżetowej, jedynie do realizacji planu dochodów i wydatków ujętych w projekcie budżetu. Projekt uchwały budżetowej może bowiem zawierać elementy określone w art. 184 ust. 2 pkt 1-3 ustawy o finansach publicznych, ale działanie zarządu w zakresie proponowanych w projekcie upoważnień wywiera skutek prawny wraz z uchwaleniem uchwały budżetowej przez organ stanowiący. Dopiero bowiem z tym dniem zarząd będzie uprawniony do działania w granicach określonych przez radę, co znajduje umocowanie w przepisie art. 18 ust. 2 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym.
 
 
II. W odniesieniu do problemu określenia szczegółowości planu przychodów i wydatków dochodów własnych ujętych w uchwałach budżetowych, a przede wszystkim określenia, czy plan ten ma być ujęty w pełnej szczegółowości ustalonej w § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 29 czerwca 2006 r. - tj. dział, rozdział, paragraf - należy wskazać, iż decyzja co do wyboru stopnia szczegółowości, określonego w uchwale budżetowej, planu finansowego dochodów własnych należy do organu stanowiącego danej jednostki samorządu terytorialnego.
Zaznaczyć należy, że z treści przepisu § 5 ust. 2 wynika, iż w pełnej szczegółowości sporządzane są projekty planów finansowych dochodów własnych i wydatków z nich finansowanych. Przepis ten nie określa szczegółowości, w jakiej przychody i wydatki dochodów własnych będą ujęte w uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego.
 
 
III. W kwestii sporządzania kwartalnego sprawozdania Rb-NDS o nadwyżce/deficycie jednostki samorządu terytorialnego - wyjaśnić należy, iż zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.) kierownik jednostki określa dokumentację opisującą przyjęte zasady rachunkowości, w tym zakładowy plan kont stosowany w danej jednostce.
Natomiast, jak wynika z § 12 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020), zakładowy plan kont powinien zapewniać możliwość sporządzenia sprawozdań finansowych, sprawozdań budżetowych lub innych sprawozdań określonych w odrębnych przepisach. Z ewidencji, prowadzonej w jednostce zgodnie z przyjętymi zasadami, powinny więc wynikać dane wykazywane w sprawozdaniach.
Sprawozdanie Rb-NDS należy sporządzić zgodnie z treścią formularza oraz z zasadami określonymi w § 10 instrukcji, stanowiącej załącznik nr 34 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 115, poz. 781). Sprawozdanie to odzwierciedla wykonanie budżetu i jego wynik, w rozumieniu art. 168 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, oraz źródła finansowania, natomiast sprawozdania Rb-N o stanie należności i Rb-Z o stanie zobowiązań - wartość nominalną należności i zobowiązań, w tym finansowych, na koniec okresu sprawozdawczego.
W związku z powyższym, stosownie do § 10 ust. 1 pkt 6 w.w. instrukcji, w sprawozdaniu Rb-NDS w wierszach: D11, D12, D14, D15, D16 wykazuje się dane za okres od początku roku do dnia zakończenia danego okresu sprawozdawczego.
Natomiast w wierszach D13 i D17, tj. nadwyżki z lat ubiegłych oraz przychodów z innych źródeł, wykazuje się środki w wysokości faktycznie osiągniętej nadwyżki za lata ubiegłe, przy czym w D17 należy wykazać wolne środki, o których mowa w art. 168 ust. 2 pkt 6 ustawy o finansach publicznych.
Pismo Ministra Finansów ST1-4834-1323/06 z 22 grudnia 2006 r. do Prezesów Regionalnych Izb Obrachunkowych
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA