REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zniesienie współwłasności lokalu podlega podatkowi od spadków i darowizn

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na gruncie dzierżawionym od gminy w 1/4 zbudowano segment z czterema samodzielnymi lokalami. Podatnik nie posiada aktu notarialnego na budynek, a jedynie na dzierżawę gruntu. Jest właścicielem mieszkania o największej powierzchni. Każdy z lokatorów finansował oddzielnie budowę swojego mieszkania i w równych kwotach powierzchnię wspólną, np. klatkę schodową, dach, fundamenty. Obecnie podatnicy chcą znieść współwłasność, a przy okazji sporządzić akt notarialny budynku. Notariusz twierdzi, że jedynie właściciel największego mieszkania jest zobowiązany zapłacić podatek od spadku i darowizny od nadwyżki powierzchni mieszkania ponad 1/4. Czy rzeczywiście przy zniesieniu współwłasności tylko lokator dysponujący największą powierzchnią jest zobowiązany zapłacić podatek od spadków i darowizn?

MINISTERSTWO FINANSÓW ODPOWIEDZIAŁO Gazecie Prawnej

REKLAMA

Opodatkowaniu podlegają jedynie takie czynności, które prowadzą do całkowitego zniesienia współwłasności. W przypadku ustanowienia odrębnej własności lokali nie powstaje obowiązek podatkowy.

W obowiązującym stanie prawnym, w przypadku gdy dokonywane jest zniesienie współwłasności opodatkowane jest ono na podstawie przepisów ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 68, poz. 450), gdy dotyczy odpłatnego zniesienia współwłasności, w wyniku którego następuje nabycie rzeczy lub praw majątkowych ponad wartość udziału we współwłasności oraz na podstawie przepisów ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 142, poz. 1514 z późn. zm.), gdy zniesienie współwłasności jest dokonywane nieodpłatnie, a jego efektem jest nabycie rzeczy lub praw majątkowych w części przekraczającej wartość udziału we współwłasności, który przed jej zniesieniem przysługiwał nabywcy.

Należy jednak wskazać, że opodatkowaniu podlegają wyłącznie takie czynności, które prowadzą do całkowitego zniesienia stosunków współwłasności. W przypadku ustanowienia odrębnej własności lokali nie dochodzi do całkowitego zniesienia współwłasności, gdyż nadal stosunkiem współwłasności objęte są np. części wspólne budynku. Oznacza to, iż czynność taka nie podlega opodatkowaniu.

EKSPERT WYJAŚNIA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

MACIEJ MASTALERZ

doradca podatkowy, Morison Finansista Podatki Maciej Mastalerz

Jeżeli wartość lokalu pomniejszona o nakłady poniesione na jego wybudowanie będzie mniejsza lub równa wartości 1/4 udziałów w całości budynków, podatnik nie będzie miał obowiązku uiszczenia podatku.

W polskim prawie obok instytucji własności ustawodawca dopuścił możliwość ustanowienia współwłasności. Wyróżnia się jej dwie podstawowe formy: współwłasność łączną i ułamkową. W przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia ze współwłasnością ułamkową. W takiej sytuacji należy podkreślić, że ustawodawca dał prawo każdemu ze współwłaścicieli do swobodnego rozporządzania swoimi udziałami w danej rzeczy, ograniczył natomiast ich prawo do zarządzania przedmiotem współwłasności jako całości. Do tego wymagana jest zgoda co najmniej większości współwłaścicieli. Dopuszcza się natomiast ustanowienie udziałów poszczególnych współwłaścicieli w częściach nierównych. W przypadku braku szczegółowych uregulowań dotyczących wielkości udziałów współwłaścicieli przepis art. 197 kodeksu cywilnego każe domniemywać, że są one równe. Ustawodawca dopuszcza możliwość zniesienia współwłasności na drodze sądowej w przypadku braku porozumienia między współwłaścicielami albo polubownie u notariusza. Generalnie taka czynność prawna może rodzić obowiązek zapłaty podatku od spadków i darowizn. Zgodnie z art. 7 ust. 6 ustawy o podatku od spadków i darowizn opodatkowaniu podlega bowiem wartość rzeczy lub praw majątkowych, w części przekraczającej wartość udziału we współwłasności, który przed jej zniesieniem przysługiwał nabywcy.

 

W opisywanej przez czytelnika sytuacji niekoniecznie musi jednak dojść do powstania przychodu opodatkowanego podatkiem od spadków i darowizn. Nie wiemy, czy w opisywanym stanie faktycznym ustalono różną wielkość udziałów przypadających poszczególnym współwłaścicielom. W konsekwencji, stosownie do art. 197 kodeksu cywilnego, można domniemywać, że wspomniane udziały są równe, czyli w omawianej sprawie każdemu ze współwłaścicieli nieruchomości przypada 1/4 budynku. W takiej sytuacji, przy zawieraniu umowy o zniesienie współwłasności, podatnik teoretycznie byłby zobowiązany na mocy art. 7 ust. 6 ustawy o podatku od spadków i darowizn do zapłaty podatku od tej części lokalu, która stanowi nadwyżkę ponad 1/4 jego domniemanego udziału w całości budynku. Niemniej należy zwrócić uwagę, iż opodatkowaniu podlega jedynie ta wartość rzeczy i praw, która przewyższa wartość rzeczy i praw należnych podatnikowi przed podziałem. W takiej sytuacji pierwszorzędne znaczenie ma ustalenie, czy współwłaściciele nabyli w drodze zniesienia współwłasności nieruchomość o wartości przewyższającej dotychczasowe udziały we współwłasności.

Oznacza to, że podatnik może uniknąć płacenia podatku, gdy wykaże, że po zniesieniu współwłasności nie otrzyma więcej niż posiadał przed zawarciem umowy. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn podstawę opodatkowania stanowi wartość czysta rzeczy, czyli wartość nabytych rzeczy po potrąceniu długów i ciężarów. Pojęcie długu obejmuje wszelkie pieniężne roszczenia cywilnoprawne związane z nabywanym przedmiotem łącznie z roszczeniami nabywcy z tytułu poczynionych przez niego nakładów na przedmiot nabycia. Równowartość tych roszczeń podlega odliczeniu od wartości przedmiotu nabycia. Podobne stanowisko zajęły organy podatkowe w interpretacjach prawa podatkowego udzielonych podatnikom, w tym naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź- Bałuty (nr I USB IV 436/3/07) oraz naczel- nik Urzędu Skarbowego w Otwocku (nr US.17.PO.I/436/01/R/07/05). W związku z powyższym, jeżeli wartość lokalu pomniejszona o nakłady poniesione na jego wybudowanie będzie mniejsza lub równa wartości 1/4 udziałów w całości budynków, nie będzie obowiązku uiszczenia podatku.

Należy zaznaczyć, że przytoczone interpretacje prawa podatkowego są wiążące jedynie w indywidualnych przypadkach osób, które zwróciły się do urzędu o interpretację. Podatnik nie sprecyzował w pytaniu, jaki dokument ustanawia współwłasność i czy jest w nim mowa o wielkości udziałów poszczególnych współwłaścicieli. Z tego względu nie można jednoznacznie rozstrzygnąć kwestii opodatkowania.


Opracował ŁUKASZ ZALEWSKI

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 7 ust. 1 i 6 ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 142, poz. 1514 z późn. zm.).

• Art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. f) oraz art. 6 ust. 1 pkt 5 ustawy z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 68, poz. 450).

• Art. 197 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA