REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady odliczania VAT od samochodów w ocenie przedsiębiorców

Michał Borowski
ekspert BCC ds. podatków

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2014 r. zacznął obowiązywać znowelizowane przepisy ustawy o VAT, które przewidują zupełnie nowe zasady rozliczania VAT od samochodów do 3,5 tony. Business Centre Club przeprowadził sondaż wśród przedsiębiorców na temat tego jak traktują wydatki związane z użytkowaniem samochodów firmowych oraz jak oceniają te najnowsze zmiany.

Odliczenie VAT od samochodów i paliw 2014 - zmiana ustawy o VAT

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Przedsiębiorcy o nowych zasadach odliczania VAT od samochodów


Ponad 90% przedstawicieli firm uważa, że wymogi formalne i kary za ich nieprzestrzeganie, w przypadku możliwości pełnego prawa do odliczenia VAT są zbyt restrykcyjne i kosztowne we wdrożeniu. Dlatego dwie trzecie przedsiębiorców, aby uniknąć ryzyka uznaniowości ze strony organów podatkowych zrezygnuje z pełnego odliczenia VAT, a jedna czwarta rozważa rejestrację floty w bardziej przyjaznym kraju.

Dla ponad 87% przedsiębiorstw samochód osobowy jest niezbędnym narzędziem pracy. Nieco ponad 40% postrzega auto jako przydatne narzędzie, z którego można również korzystać do celów prywatnych, zaś 17,1% przedstawicieli firm uważa, że samochód osobowy jest dodatkiem (bonusem) dla kadry kierowniczej.

W przypadku ośmiu firm na dziesięć koszty zakupu i użytkowania samochodów osobowych (w tym paliwa) są znaczącym lub bardzo istotnym obciążeniem finansowym. Dla jednej piątej przedsiębiorstw to tylko niewielkie, wręcz marginalne koszty.

REKLAMA

Opodatkowanie VAT dostawy towarów używanych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozliczanie VAT od najmu, dzierżawy, leasingu

Aż 92,2% przedsiębiorców uważa, iż przedstawione w projekcie ustawy o VAT wymogi formalne i kary za ich nieprzestrzeganie, w przypadku możliwości pełnego prawa do odliczenia są zbyt restrykcyjne i kosztowne we wdrożeniu. Dla dwóch trzecich firm te dodatkowe obciążenia administracyjne oraz groźby kar finansowych i kontroli są tak znaczące, że zamierzają one pozostać przy 50-procentowym odliczeniu VAT, aby uniknąć obciążeń i kłopotów. Jedna czwarta planuje natomiast rejestrację floty samochodowej w kraju, w którym skorzysta z pełnego doliczenia VAT bez konieczności ewidencji wyjazdów i ryzyka poniesienia wysokich kar, np. w Czechach lub w Niemczech. Tylko co dziesiąty przedsiębiorca, pomimo wszystkich formalnych wymogów i dodatkowych obciążeń administracyjnych, uważa że możliwość odliczenia 100 procent VAT jest tak atrakcyjna, że planuje z niej skorzystać.


Pełne wyniki sondażu BCC wśród przedsiębiorców nt. odliczenia VAT od samochodów


1. Czy w Państwa firmie samochód osobowy jest: [można wybrać więcej niż 1 odpowiedź]

87,2% - niezbędnym narzędziem pracy

40,2% - przydatnym narzędziem, z którego można również korzystać do celów prywatnych

17,1% - dodatkiem (bonusem) dla kadry kierowniczej

2. Czy w Państwa firmie koszty zakupu i użytkowania samochodów osobowych (w tym paliwa) są:

54,8% - znaczącym obciążeniem finansowym

24,3% - bardzo istotnym obciążeniem finansowym

20,9% - niewielkim, wręcz marginalnym obciążeniem finansowym

3. Czy uważają Państwo, że przedstawione w projekcie ustawy o VAT wymogi formalne i kary za ich nieprzestrzeganie, w przypadku możliwości pełnego prawa do odliczenia są:

92,2% - zbyt restrykcyjne i kosztowne we wdrożeniu

7,8% - adekwatne do sytuacji

Rozliczanie VAT w transakcjach transgranicznych

 

4. Czy w świetle planowanych zasad odliczania VAT od samochodów, w Państwa ocenie:

65,8% - warunki formalne, dodatkowe obciążenia administracyjne oraz groźby kar finansowych i kontroli są tak znaczące, że pozostanę przy 50% odliczeniu VAT w mojej firmie, ale za to bez tych obciążeń i kłopotów

24,6% - planuję (rozważam) rejestrację floty samochodowej w kraju (np. Czechy, Niemcy), gdzie skorzystam z pełnego doliczenia VAT bez konieczności ewidencji wyjazdów i ryzyka poniesienia wysokich kar

9,6% - pomimo wszystkich warunków formalnych, dodatkowych obciążeń administracyjnych oraz groźby kar finansowych i kontroli, możliwość odliczenia 100% VAT jest tak atrakcyjna, że planuję z niej skorzystać w mojej firmie

Metryczka - podstawowe informacje o respondencie:

Ilu pracowników jest zatrudnionych w firmie?

33,9% - od 50 do 249 pracowników

30,4% - od 10 do 49 pracowników

23,5% - 250 i więcej pracowników

12,2% - od 1 do 9 pracowników

Jaka jest podstawowa działalność firmy?

33,6% - usługi

25,9% - produkcja/przemysł

25,9% - handel

9,5% - budownictwo

4,2% - inna

0,9% - usługi finansowe

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 


Zmiany w odliczeniu VAT od samochodów do 3,5 tony


Podatnicy, którzy zadeklarują, iż samochód będzie wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej uzyskają pełne prawo do odliczenia od zakupu (leasingu, najmu itp.) samochodów, wszelkich kosztów eksploatacyjnych oraz od paliwa. Aby jednak skorzystać z pełnego odliczenia, podatnik będzie zobowiązany do:

1. zgłoszenia każdego samochodu w urzędzie skarbowym

2. prowadzenia szczegółowej ewidencji przebiegu odrębnie dla każdego samochodu, obejmującej m.in:

• datę każdego przejazdu

• cel każdego przejazdu

• liczbę przejechanych kilometrów w każdym przejeździe

• imię i nazwisko kierowcy

• przebieg pojazdu na początku i na końcu każdego miesiąca

- jeżeli w prowadzonej ewidencji pojawiłyby się błędy, nieścisłości albo przejazdy uznane przez organy podatkowe za przejazdy prywatne, podatnik traci prawo do pełnego odliczenia VAT (wstecznie) oraz może zostać ukarany grzywną do 720 stawek dziennych, czyli nawet ponad 15 mln zł.

Podatnicy, którzy uznają, że ich samochody są wykorzystywane do celów mieszanych (związanych z działalnością gospodarczą oraz prywatnych) nie będą zobowiązani do spełnienia jakichkolwiek warunków, zgłoszeń w US, ani do prowadzenia jakiejkolwiek ewidencji. Niemniej dla tych podatników prawo do odliczenia VAT od zakupu i eksploatacji samochodu będzie przysługiwało w wysokości 50% (bez limitu kwotowego), a od paliwa nie będzie przysługiwało w ogóle (prawo do odliczenia 50% VAT naliczonego od paliwa może pojawić się dopiero od 1 lipca 2015 r. ale będzie uwarunkowane sytuacją budżetową państwa.).

 


Michał Borowski

ekspert BCC ds. podatków, doradca podatkowy kierujący praktyką VAT w Kancelarii Ożóg i Wspólnicy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA