REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady odliczania VAT od samochodów w ocenie przedsiębiorców

Michał Borowski
ekspert BCC ds. podatków

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2014 r. zacznął obowiązywać znowelizowane przepisy ustawy o VAT, które przewidują zupełnie nowe zasady rozliczania VAT od samochodów do 3,5 tony. Business Centre Club przeprowadził sondaż wśród przedsiębiorców na temat tego jak traktują wydatki związane z użytkowaniem samochodów firmowych oraz jak oceniają te najnowsze zmiany.

Odliczenie VAT od samochodów i paliw 2014 - zmiana ustawy o VAT

REKLAMA

REKLAMA


Przedsiębiorcy o nowych zasadach odliczania VAT od samochodów


Ponad 90% przedstawicieli firm uważa, że wymogi formalne i kary za ich nieprzestrzeganie, w przypadku możliwości pełnego prawa do odliczenia VAT są zbyt restrykcyjne i kosztowne we wdrożeniu. Dlatego dwie trzecie przedsiębiorców, aby uniknąć ryzyka uznaniowości ze strony organów podatkowych zrezygnuje z pełnego odliczenia VAT, a jedna czwarta rozważa rejestrację floty w bardziej przyjaznym kraju.

Dla ponad 87% przedsiębiorstw samochód osobowy jest niezbędnym narzędziem pracy. Nieco ponad 40% postrzega auto jako przydatne narzędzie, z którego można również korzystać do celów prywatnych, zaś 17,1% przedstawicieli firm uważa, że samochód osobowy jest dodatkiem (bonusem) dla kadry kierowniczej.

W przypadku ośmiu firm na dziesięć koszty zakupu i użytkowania samochodów osobowych (w tym paliwa) są znaczącym lub bardzo istotnym obciążeniem finansowym. Dla jednej piątej przedsiębiorstw to tylko niewielkie, wręcz marginalne koszty.

REKLAMA

Opodatkowanie VAT dostawy towarów używanych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozliczanie VAT od najmu, dzierżawy, leasingu

Aż 92,2% przedsiębiorców uważa, iż przedstawione w projekcie ustawy o VAT wymogi formalne i kary za ich nieprzestrzeganie, w przypadku możliwości pełnego prawa do odliczenia są zbyt restrykcyjne i kosztowne we wdrożeniu. Dla dwóch trzecich firm te dodatkowe obciążenia administracyjne oraz groźby kar finansowych i kontroli są tak znaczące, że zamierzają one pozostać przy 50-procentowym odliczeniu VAT, aby uniknąć obciążeń i kłopotów. Jedna czwarta planuje natomiast rejestrację floty samochodowej w kraju, w którym skorzysta z pełnego doliczenia VAT bez konieczności ewidencji wyjazdów i ryzyka poniesienia wysokich kar, np. w Czechach lub w Niemczech. Tylko co dziesiąty przedsiębiorca, pomimo wszystkich formalnych wymogów i dodatkowych obciążeń administracyjnych, uważa że możliwość odliczenia 100 procent VAT jest tak atrakcyjna, że planuje z niej skorzystać.


Pełne wyniki sondażu BCC wśród przedsiębiorców nt. odliczenia VAT od samochodów


1. Czy w Państwa firmie samochód osobowy jest: [można wybrać więcej niż 1 odpowiedź]

87,2% - niezbędnym narzędziem pracy

40,2% - przydatnym narzędziem, z którego można również korzystać do celów prywatnych

17,1% - dodatkiem (bonusem) dla kadry kierowniczej

2. Czy w Państwa firmie koszty zakupu i użytkowania samochodów osobowych (w tym paliwa) są:

54,8% - znaczącym obciążeniem finansowym

24,3% - bardzo istotnym obciążeniem finansowym

20,9% - niewielkim, wręcz marginalnym obciążeniem finansowym

3. Czy uważają Państwo, że przedstawione w projekcie ustawy o VAT wymogi formalne i kary za ich nieprzestrzeganie, w przypadku możliwości pełnego prawa do odliczenia są:

92,2% - zbyt restrykcyjne i kosztowne we wdrożeniu

7,8% - adekwatne do sytuacji

Rozliczanie VAT w transakcjach transgranicznych

 

4. Czy w świetle planowanych zasad odliczania VAT od samochodów, w Państwa ocenie:

65,8% - warunki formalne, dodatkowe obciążenia administracyjne oraz groźby kar finansowych i kontroli są tak znaczące, że pozostanę przy 50% odliczeniu VAT w mojej firmie, ale za to bez tych obciążeń i kłopotów

24,6% - planuję (rozważam) rejestrację floty samochodowej w kraju (np. Czechy, Niemcy), gdzie skorzystam z pełnego doliczenia VAT bez konieczności ewidencji wyjazdów i ryzyka poniesienia wysokich kar

9,6% - pomimo wszystkich warunków formalnych, dodatkowych obciążeń administracyjnych oraz groźby kar finansowych i kontroli, możliwość odliczenia 100% VAT jest tak atrakcyjna, że planuję z niej skorzystać w mojej firmie

Metryczka - podstawowe informacje o respondencie:

Ilu pracowników jest zatrudnionych w firmie?

33,9% - od 50 do 249 pracowników

30,4% - od 10 do 49 pracowników

23,5% - 250 i więcej pracowników

12,2% - od 1 do 9 pracowników

Jaka jest podstawowa działalność firmy?

33,6% - usługi

25,9% - produkcja/przemysł

25,9% - handel

9,5% - budownictwo

4,2% - inna

0,9% - usługi finansowe

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 


Zmiany w odliczeniu VAT od samochodów do 3,5 tony


Podatnicy, którzy zadeklarują, iż samochód będzie wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej uzyskają pełne prawo do odliczenia od zakupu (leasingu, najmu itp.) samochodów, wszelkich kosztów eksploatacyjnych oraz od paliwa. Aby jednak skorzystać z pełnego odliczenia, podatnik będzie zobowiązany do:

1. zgłoszenia każdego samochodu w urzędzie skarbowym

2. prowadzenia szczegółowej ewidencji przebiegu odrębnie dla każdego samochodu, obejmującej m.in:

• datę każdego przejazdu

• cel każdego przejazdu

• liczbę przejechanych kilometrów w każdym przejeździe

• imię i nazwisko kierowcy

• przebieg pojazdu na początku i na końcu każdego miesiąca

- jeżeli w prowadzonej ewidencji pojawiłyby się błędy, nieścisłości albo przejazdy uznane przez organy podatkowe za przejazdy prywatne, podatnik traci prawo do pełnego odliczenia VAT (wstecznie) oraz może zostać ukarany grzywną do 720 stawek dziennych, czyli nawet ponad 15 mln zł.

Podatnicy, którzy uznają, że ich samochody są wykorzystywane do celów mieszanych (związanych z działalnością gospodarczą oraz prywatnych) nie będą zobowiązani do spełnienia jakichkolwiek warunków, zgłoszeń w US, ani do prowadzenia jakiejkolwiek ewidencji. Niemniej dla tych podatników prawo do odliczenia VAT od zakupu i eksploatacji samochodu będzie przysługiwało w wysokości 50% (bez limitu kwotowego), a od paliwa nie będzie przysługiwało w ogóle (prawo do odliczenia 50% VAT naliczonego od paliwa może pojawić się dopiero od 1 lipca 2015 r. ale będzie uwarunkowane sytuacją budżetową państwa.).

 


Michał Borowski

ekspert BCC ds. podatków, doradca podatkowy kierujący praktyką VAT w Kancelarii Ożóg i Wspólnicy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA