REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady odliczania VAT od samochodów w ocenie przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Borowski
ekspert BCC ds. podatków

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2014 r. zacznął obowiązywać znowelizowane przepisy ustawy o VAT, które przewidują zupełnie nowe zasady rozliczania VAT od samochodów do 3,5 tony. Business Centre Club przeprowadził sondaż wśród przedsiębiorców na temat tego jak traktują wydatki związane z użytkowaniem samochodów firmowych oraz jak oceniają te najnowsze zmiany.

Odliczenie VAT od samochodów i paliw 2014 - zmiana ustawy o VAT

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Przedsiębiorcy o nowych zasadach odliczania VAT od samochodów


Ponad 90% przedstawicieli firm uważa, że wymogi formalne i kary za ich nieprzestrzeganie, w przypadku możliwości pełnego prawa do odliczenia VAT są zbyt restrykcyjne i kosztowne we wdrożeniu. Dlatego dwie trzecie przedsiębiorców, aby uniknąć ryzyka uznaniowości ze strony organów podatkowych zrezygnuje z pełnego odliczenia VAT, a jedna czwarta rozważa rejestrację floty w bardziej przyjaznym kraju.

Dla ponad 87% przedsiębiorstw samochód osobowy jest niezbędnym narzędziem pracy. Nieco ponad 40% postrzega auto jako przydatne narzędzie, z którego można również korzystać do celów prywatnych, zaś 17,1% przedstawicieli firm uważa, że samochód osobowy jest dodatkiem (bonusem) dla kadry kierowniczej.

W przypadku ośmiu firm na dziesięć koszty zakupu i użytkowania samochodów osobowych (w tym paliwa) są znaczącym lub bardzo istotnym obciążeniem finansowym. Dla jednej piątej przedsiębiorstw to tylko niewielkie, wręcz marginalne koszty.

REKLAMA

Opodatkowanie VAT dostawy towarów używanych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozliczanie VAT od najmu, dzierżawy, leasingu

Aż 92,2% przedsiębiorców uważa, iż przedstawione w projekcie ustawy o VAT wymogi formalne i kary za ich nieprzestrzeganie, w przypadku możliwości pełnego prawa do odliczenia są zbyt restrykcyjne i kosztowne we wdrożeniu. Dla dwóch trzecich firm te dodatkowe obciążenia administracyjne oraz groźby kar finansowych i kontroli są tak znaczące, że zamierzają one pozostać przy 50-procentowym odliczeniu VAT, aby uniknąć obciążeń i kłopotów. Jedna czwarta planuje natomiast rejestrację floty samochodowej w kraju, w którym skorzysta z pełnego doliczenia VAT bez konieczności ewidencji wyjazdów i ryzyka poniesienia wysokich kar, np. w Czechach lub w Niemczech. Tylko co dziesiąty przedsiębiorca, pomimo wszystkich formalnych wymogów i dodatkowych obciążeń administracyjnych, uważa że możliwość odliczenia 100 procent VAT jest tak atrakcyjna, że planuje z niej skorzystać.


Pełne wyniki sondażu BCC wśród przedsiębiorców nt. odliczenia VAT od samochodów


1. Czy w Państwa firmie samochód osobowy jest: [można wybrać więcej niż 1 odpowiedź]

87,2% - niezbędnym narzędziem pracy

40,2% - przydatnym narzędziem, z którego można również korzystać do celów prywatnych

17,1% - dodatkiem (bonusem) dla kadry kierowniczej

2. Czy w Państwa firmie koszty zakupu i użytkowania samochodów osobowych (w tym paliwa) są:

54,8% - znaczącym obciążeniem finansowym

24,3% - bardzo istotnym obciążeniem finansowym

20,9% - niewielkim, wręcz marginalnym obciążeniem finansowym

3. Czy uważają Państwo, że przedstawione w projekcie ustawy o VAT wymogi formalne i kary za ich nieprzestrzeganie, w przypadku możliwości pełnego prawa do odliczenia są:

92,2% - zbyt restrykcyjne i kosztowne we wdrożeniu

7,8% - adekwatne do sytuacji

Rozliczanie VAT w transakcjach transgranicznych

 

4. Czy w świetle planowanych zasad odliczania VAT od samochodów, w Państwa ocenie:

65,8% - warunki formalne, dodatkowe obciążenia administracyjne oraz groźby kar finansowych i kontroli są tak znaczące, że pozostanę przy 50% odliczeniu VAT w mojej firmie, ale za to bez tych obciążeń i kłopotów

24,6% - planuję (rozważam) rejestrację floty samochodowej w kraju (np. Czechy, Niemcy), gdzie skorzystam z pełnego doliczenia VAT bez konieczności ewidencji wyjazdów i ryzyka poniesienia wysokich kar

9,6% - pomimo wszystkich warunków formalnych, dodatkowych obciążeń administracyjnych oraz groźby kar finansowych i kontroli, możliwość odliczenia 100% VAT jest tak atrakcyjna, że planuję z niej skorzystać w mojej firmie

Metryczka - podstawowe informacje o respondencie:

Ilu pracowników jest zatrudnionych w firmie?

33,9% - od 50 do 249 pracowników

30,4% - od 10 do 49 pracowników

23,5% - 250 i więcej pracowników

12,2% - od 1 do 9 pracowników

Jaka jest podstawowa działalność firmy?

33,6% - usługi

25,9% - produkcja/przemysł

25,9% - handel

9,5% - budownictwo

4,2% - inna

0,9% - usługi finansowe

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 


Zmiany w odliczeniu VAT od samochodów do 3,5 tony


Podatnicy, którzy zadeklarują, iż samochód będzie wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej uzyskają pełne prawo do odliczenia od zakupu (leasingu, najmu itp.) samochodów, wszelkich kosztów eksploatacyjnych oraz od paliwa. Aby jednak skorzystać z pełnego odliczenia, podatnik będzie zobowiązany do:

1. zgłoszenia każdego samochodu w urzędzie skarbowym

2. prowadzenia szczegółowej ewidencji przebiegu odrębnie dla każdego samochodu, obejmującej m.in:

• datę każdego przejazdu

• cel każdego przejazdu

• liczbę przejechanych kilometrów w każdym przejeździe

• imię i nazwisko kierowcy

• przebieg pojazdu na początku i na końcu każdego miesiąca

- jeżeli w prowadzonej ewidencji pojawiłyby się błędy, nieścisłości albo przejazdy uznane przez organy podatkowe za przejazdy prywatne, podatnik traci prawo do pełnego odliczenia VAT (wstecznie) oraz może zostać ukarany grzywną do 720 stawek dziennych, czyli nawet ponad 15 mln zł.

Podatnicy, którzy uznają, że ich samochody są wykorzystywane do celów mieszanych (związanych z działalnością gospodarczą oraz prywatnych) nie będą zobowiązani do spełnienia jakichkolwiek warunków, zgłoszeń w US, ani do prowadzenia jakiejkolwiek ewidencji. Niemniej dla tych podatników prawo do odliczenia VAT od zakupu i eksploatacji samochodu będzie przysługiwało w wysokości 50% (bez limitu kwotowego), a od paliwa nie będzie przysługiwało w ogóle (prawo do odliczenia 50% VAT naliczonego od paliwa może pojawić się dopiero od 1 lipca 2015 r. ale będzie uwarunkowane sytuacją budżetową państwa.).

 


Michał Borowski

ekspert BCC ds. podatków, doradca podatkowy kierujący praktyką VAT w Kancelarii Ożóg i Wspólnicy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA