REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady odliczania VAT od samochodów w ocenie przedsiębiorców

Michał Borowski
ekspert BCC ds. podatków

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2014 r. zacznął obowiązywać znowelizowane przepisy ustawy o VAT, które przewidują zupełnie nowe zasady rozliczania VAT od samochodów do 3,5 tony. Business Centre Club przeprowadził sondaż wśród przedsiębiorców na temat tego jak traktują wydatki związane z użytkowaniem samochodów firmowych oraz jak oceniają te najnowsze zmiany.

Odliczenie VAT od samochodów i paliw 2014 - zmiana ustawy o VAT

REKLAMA

REKLAMA


Przedsiębiorcy o nowych zasadach odliczania VAT od samochodów


Ponad 90% przedstawicieli firm uważa, że wymogi formalne i kary za ich nieprzestrzeganie, w przypadku możliwości pełnego prawa do odliczenia VAT są zbyt restrykcyjne i kosztowne we wdrożeniu. Dlatego dwie trzecie przedsiębiorców, aby uniknąć ryzyka uznaniowości ze strony organów podatkowych zrezygnuje z pełnego odliczenia VAT, a jedna czwarta rozważa rejestrację floty w bardziej przyjaznym kraju.

Dla ponad 87% przedsiębiorstw samochód osobowy jest niezbędnym narzędziem pracy. Nieco ponad 40% postrzega auto jako przydatne narzędzie, z którego można również korzystać do celów prywatnych, zaś 17,1% przedstawicieli firm uważa, że samochód osobowy jest dodatkiem (bonusem) dla kadry kierowniczej.

W przypadku ośmiu firm na dziesięć koszty zakupu i użytkowania samochodów osobowych (w tym paliwa) są znaczącym lub bardzo istotnym obciążeniem finansowym. Dla jednej piątej przedsiębiorstw to tylko niewielkie, wręcz marginalne koszty.

REKLAMA

Opodatkowanie VAT dostawy towarów używanych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozliczanie VAT od najmu, dzierżawy, leasingu

Aż 92,2% przedsiębiorców uważa, iż przedstawione w projekcie ustawy o VAT wymogi formalne i kary za ich nieprzestrzeganie, w przypadku możliwości pełnego prawa do odliczenia są zbyt restrykcyjne i kosztowne we wdrożeniu. Dla dwóch trzecich firm te dodatkowe obciążenia administracyjne oraz groźby kar finansowych i kontroli są tak znaczące, że zamierzają one pozostać przy 50-procentowym odliczeniu VAT, aby uniknąć obciążeń i kłopotów. Jedna czwarta planuje natomiast rejestrację floty samochodowej w kraju, w którym skorzysta z pełnego doliczenia VAT bez konieczności ewidencji wyjazdów i ryzyka poniesienia wysokich kar, np. w Czechach lub w Niemczech. Tylko co dziesiąty przedsiębiorca, pomimo wszystkich formalnych wymogów i dodatkowych obciążeń administracyjnych, uważa że możliwość odliczenia 100 procent VAT jest tak atrakcyjna, że planuje z niej skorzystać.


Pełne wyniki sondażu BCC wśród przedsiębiorców nt. odliczenia VAT od samochodów


1. Czy w Państwa firmie samochód osobowy jest: [można wybrać więcej niż 1 odpowiedź]

87,2% - niezbędnym narzędziem pracy

40,2% - przydatnym narzędziem, z którego można również korzystać do celów prywatnych

17,1% - dodatkiem (bonusem) dla kadry kierowniczej

2. Czy w Państwa firmie koszty zakupu i użytkowania samochodów osobowych (w tym paliwa) są:

54,8% - znaczącym obciążeniem finansowym

24,3% - bardzo istotnym obciążeniem finansowym

20,9% - niewielkim, wręcz marginalnym obciążeniem finansowym

3. Czy uważają Państwo, że przedstawione w projekcie ustawy o VAT wymogi formalne i kary za ich nieprzestrzeganie, w przypadku możliwości pełnego prawa do odliczenia są:

92,2% - zbyt restrykcyjne i kosztowne we wdrożeniu

7,8% - adekwatne do sytuacji

Rozliczanie VAT w transakcjach transgranicznych

 

4. Czy w świetle planowanych zasad odliczania VAT od samochodów, w Państwa ocenie:

65,8% - warunki formalne, dodatkowe obciążenia administracyjne oraz groźby kar finansowych i kontroli są tak znaczące, że pozostanę przy 50% odliczeniu VAT w mojej firmie, ale za to bez tych obciążeń i kłopotów

24,6% - planuję (rozważam) rejestrację floty samochodowej w kraju (np. Czechy, Niemcy), gdzie skorzystam z pełnego doliczenia VAT bez konieczności ewidencji wyjazdów i ryzyka poniesienia wysokich kar

9,6% - pomimo wszystkich warunków formalnych, dodatkowych obciążeń administracyjnych oraz groźby kar finansowych i kontroli, możliwość odliczenia 100% VAT jest tak atrakcyjna, że planuję z niej skorzystać w mojej firmie

Metryczka - podstawowe informacje o respondencie:

Ilu pracowników jest zatrudnionych w firmie?

33,9% - od 50 do 249 pracowników

30,4% - od 10 do 49 pracowników

23,5% - 250 i więcej pracowników

12,2% - od 1 do 9 pracowników

Jaka jest podstawowa działalność firmy?

33,6% - usługi

25,9% - produkcja/przemysł

25,9% - handel

9,5% - budownictwo

4,2% - inna

0,9% - usługi finansowe

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 


Zmiany w odliczeniu VAT od samochodów do 3,5 tony


Podatnicy, którzy zadeklarują, iż samochód będzie wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej uzyskają pełne prawo do odliczenia od zakupu (leasingu, najmu itp.) samochodów, wszelkich kosztów eksploatacyjnych oraz od paliwa. Aby jednak skorzystać z pełnego odliczenia, podatnik będzie zobowiązany do:

1. zgłoszenia każdego samochodu w urzędzie skarbowym

2. prowadzenia szczegółowej ewidencji przebiegu odrębnie dla każdego samochodu, obejmującej m.in:

• datę każdego przejazdu

• cel każdego przejazdu

• liczbę przejechanych kilometrów w każdym przejeździe

• imię i nazwisko kierowcy

• przebieg pojazdu na początku i na końcu każdego miesiąca

- jeżeli w prowadzonej ewidencji pojawiłyby się błędy, nieścisłości albo przejazdy uznane przez organy podatkowe za przejazdy prywatne, podatnik traci prawo do pełnego odliczenia VAT (wstecznie) oraz może zostać ukarany grzywną do 720 stawek dziennych, czyli nawet ponad 15 mln zł.

Podatnicy, którzy uznają, że ich samochody są wykorzystywane do celów mieszanych (związanych z działalnością gospodarczą oraz prywatnych) nie będą zobowiązani do spełnienia jakichkolwiek warunków, zgłoszeń w US, ani do prowadzenia jakiejkolwiek ewidencji. Niemniej dla tych podatników prawo do odliczenia VAT od zakupu i eksploatacji samochodu będzie przysługiwało w wysokości 50% (bez limitu kwotowego), a od paliwa nie będzie przysługiwało w ogóle (prawo do odliczenia 50% VAT naliczonego od paliwa może pojawić się dopiero od 1 lipca 2015 r. ale będzie uwarunkowane sytuacją budżetową państwa.).

 


Michał Borowski

ekspert BCC ds. podatków, doradca podatkowy kierujący praktyką VAT w Kancelarii Ożóg i Wspólnicy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA