REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontakt z organem podatkowym w formie elektronicznej - zmiany w ordynacji podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

16 sierpnia br. weszły w życie zmiany do ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa. W myśl znowelizowanych przepisów, zarówno podatnicy, jak i organy podatkowe mogą załatwiać wiele spraw nie tylko pisemnie czy ustnie do protokołu, ale także - jeżeli z żądaniem takim wystąpi podatnik - drogą elektroniczną.

Składanie deklaracji

I tak, w zmienionym art. 3a ordynacji podatkowej przewidziano możliwość składania podań i deklaracji w formie elektronicznej. Chodzi przy tym tylko o takie podania i deklaracje, które mają zostać określone w rozporządzeniu Ministra Finansów (piszemy na ten temat na str. 6).
Deklaracja elektroniczna powinna być opatrzona podpisem elektronicznym i posiadać dane w ustalonym formacie elektronicznym zawarte we wzorze danej deklaracji (art. 3b § 1). Podatnik lub płatnik, który zechce składać deklaracje w formie elektronicznej, ma obowiązek zawiadomić o tym naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawie ewidencji podatników i płatników (NIP). Z uwagi na to, że niektóre wzory deklaracji podatkowych przewidują obowiązek podpisania ich przez więcej niż jedną osobę, złożenie takiej deklaracji w formie elektronicznej byłoby procesem skomplikowanym, wielostopniowym i dość kosztownym dla podatnika (podpisy elektroniczne dla wszystkich osób podpisujących deklarację). W celu uproszczenia tej formy kontaktów, podatnik lub płatnik zamierzający składać deklarację w formie elektronicznej powinien wskazać osobę (osoby) upoważnioną, do której obowiązków należy elektroniczne podpisywanie deklaracji. Zgłoszenie takiego upoważnienia również powinno być złożone drogą elektroniczną (przez podatnika lub osobę upoważnioną).
Zakończeniem procesu rejestracji ma być potwierdzenie poprawności zgłoszenia osoby upoważnionej, po którym dopiero możliwe będzie składanie deklaracji w formie elektronicznej. Deklaracje mogą być bowiem składane w tej formie dopiero po potwierdzeniu zgodności danych zawartych w zawiadomieniu z danymi podanymi w zgłoszeniu. Potwierdzenie takie ma formę zaświadczenia wydanego przez naczelnika urzędu skarbowego w terminie miesiąca od dnia złożenia zgłoszenia, przy czym może ono być również wydane w formie elektronicznej (art. 3c).
Na organ podatkowy nałożono ponadto obowiązek poświadczenia, w formie elektronicznej, złożenia deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Potwierdzenie takie może być również wygenerowane przez elektroniczną skrzynkę podawczą systemu teleinformatycznego (art. 3a § 2).
Możliwość składania deklaracji podatkowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej będzie wdrażana stopniowo. Składanie deklaracji i podań w formie elektronicznej ma bowiem dotyczyć wszystkich podatników i płatników dopiero od 1 stycznia 2007 r. Do tego czasu forma ta została zarezerwowana jedynie dla osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro, według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na koniec roku podatkowego.

Doręczanie pism

Forma elektroniczna została przewidziana także dla doręczeń (art. 144a, art. 146 § 1, art. 148 § 2 pkt 3, art. 151 i art. 152 § 3). Doręczanie pism, z wyjątkiem zaświadczeń, może obecnie nastąpić za pomocą środków komunikacji elektronicznej na adres poczty elektronicznej strony lub jej reprezentanta (przedstawiciela lub pełnomocnika), jeżeli wystąpiono do organu podatkowego o doręczanie pism tą drogą.

Składanie wniosków, wnoszenie podań

Zmienione przepisy przewidują możliwość składania określonych podań (żądań, wyjaśnień, odwołań, zażaleń, ponagleń i wniosków) także za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Organ podatkowy ma przy tym obowiązek potwierdzić wniesienie podania, jeżeli wnoszący je tego zażąda. Potwierdzenie takie może być również wygenerowane przez elektroniczną skrzynkę podawczą systemu teleinformatycznego (art. 168 § 1, 4 i 5). Datą wszczęcia postępowania na żądanie strony wniesione w tej formie jest dzień otrzymania żądania przez organ podatkowy lub przez jednostkę informatyczną obsługi administracji podatkowej (art. 165 § 3b).

Zmiany w innych przepisach podatkowych

Ustawa nowelizująca ordynację podatkową wprowadziła zmiany również w szeregu innych ustaw, także podatkowych, m.in. w ustawie z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym, w ustawie z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, w ustawie z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych, czy w ustawie z 30 października 2002 r. o podatku leśnym. Większość zmian wprowadzonych w tych ustawach dotyczy przede wszystkim możliwości składania przez podatników deklaracji i zeznań podatkowych w formie elektronicznej.

Podstawa prawna:
• ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.),
• ustawa z 30 czerwca 2005 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 143, poz. 1199),
• ustawa z 13 lipca 2006 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 143, poz. 1031).

Piotr Kreczko
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA