REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ujmować ulepszenie w obcych środkach trwałych w księgach rachunkowych

REKLAMA

Ulepszenie w obcych środkach trwałych obejmuje ogół kosztów poniesionych przez jednostkę na przystosowanie niebędącego jej własnością środka trwałego do używania na potrzeby działalności statutowej.


Środki trwałe nie podlegają całkowitemu zużyciu w trakcie jednego cyklu produkcyjnego, ale stopniowo przenoszą swą wartość na wytwarzane przy ich pomocy produkty.


Wartość początkowa środka trwałego


Ustawa o rachunkowości informuje nas, że do środków trwałych zalicza się również ulepszenia w obcych środkach trwałych. Prace wykonywane w obcych środkach trwałych są szczególnym rodzajem ulepszenia, ponieważ ulepsza się nie własny, lecz cudzy obiekt, używany na podstawie stosownej umowy za zgodą właściciela (np. najmu, dzierżawy). Koszty tych ulepszeń w obcych środkach trwałych nie zwiększą dotychczasowej wartości początkowej środka trwałego, ponieważ figuruje on w księgach właściciela, a nie użytkownika. Ulepszenia te stanowią w księgach rachunkowych jednostki odrębne obiekty inwentarzowe i klasyfikowane są w odpowiednich grupach zgodnie z klasyfikacją środków trwałych, w zależności od środka trwałego, którego dotyczą.

Wprowadzenie tego składnika do ewidencji bilansowej środków trwałych wymaga udokumentowania według analogicznych zasad, jak własnych środków trwałych w budowie. Dodatkowo jednostka będąca najemcą, dzierżawcą lub użytkownikiem na warunkach umowy o leasingu operacyjnym powinna posiadać zgodę właściciela wyrażoną na piśmie na przystosowanie środka trwałego do potrzeb prowadzonej przez siebie działalności.


Księgowanie wydatków na ulepszenie


Wydatki poniesione na ulepszenie obcego środka trwałego księguje się wstępnie (w momencie ich poniesienia) - na koncie „Środki trwałe w budowie”, zapisem:

Wn konto „Środki trwałe w budowie”/Ma konto „Rozliczenie zakupu”, lub „Kasa” „Pozostałe rozrachunki”, „Rachunek bieżący”, „Koszty działalności pomocniczej”.

Po zakończeniu ulepszenia sumę nakładów zgromadzonych na koncie „Środki trwałe w budowie” wprowadza się do ewidencji środków trwałych (np. na podstawie dowodu wewnętrznego OT) jako odrębny środek trwały o nazwie „ulepszenie w obcym środku trwałym”. Księgowanie tego zdarzenia powinno wyglądać następująco:

Wn konto „Środki trwałe” (w analityce: „Ulepszenie w obcym środku trwałym”)/Ma konto „Środki trwałe w budowie”.

Od tak ustalonej wartości początkowej środka trwałego o nazwie „ulepszenie w obcych środkach trwałych” dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, na zasadach ogólnych określonych dla środków trwałych, tzn. drogą systematycznego, planowego rozłożenia jego wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji. Ewidencja księgowa przebiega następująco:

Wn konto „Koszty według rodzajów” (w analityce: „Amortyzacja”)/Ma konto „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” (w analityce: „Odpisy umorzeniowe ulepszenia w obcym środku trwałym”.


Amortyzacja ustalona dla celów księgowych


Trzeba zwrócić szczególną uwagę na to, że stawki amortyzacyjne będące podstawą dokonywania odpisów amortyzacyjnych jednostka ustala we własnym zakresie, uwzględniając okres ekonomicznej użyteczności środka trwałego.

Rozpoczęcie amortyzacji następuje nie wcześniej niż po przyjęciu środka trwałego do używania, a jej zakończenie nie później niż z chwilą zrównania sumy odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych z wartością początkową tego środka trwałego lub rozwiązania umowy, np. najmu.

Jeżeli dokonamy zakupu środka trwałego, w którym jednostka uprzednio przeprowadziła prace adaptacyjne, wówczas cenę jego nabycia zwiększa się o wartość netto ulepszenia w obcym środku trwałym. Jednocześnie wyksięgowuje się z ewidencji analitycznej do konta „Środki trwałe” obiekt o nazwie „ulepszenia w obcym środku trwałym”, zapisem księgowym:

a) wartość początkowa środka trwałego

Ma konto „Środki trwałe” (w analityce: „Ulepszenie w obcym środku trwałym”)

b) dotychczasowe odpisy amortyzacyjne

Wn konto „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” (w analityce: „Odpisy umorzeniowe ulepszenia w obcym środku trwałym”)

c) nadwyżka wartości początkowej nad dotychczasowym umorzeniem, zwiększająca wartość początkową nabytego środka trwałego

Wn konto „Środki trwałe” (w analityce: „Lokal użytkowy”).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zwrot prawowitemu właścicielowi


Po okresie używania, jeżeli środek trwały jako ulepszenie w obcym obiekcie jest całkowicie zamortyzowany - jego zwrot prawowitemu właścicielowi (na warunkach określonych w umowie) powinno się zaksięgować:

Wn konto „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” (w analityce: „Odpisy umorzeniowe ulepszenia w obcym środku trwałym”)/Ma konto „Środki trwałe” (w analityce: Ulepszenia w obcym środku trwałym).

Gdy zwrot środka trwałego następuje wcześniej niż określono w umowie i w związku z tym właściciel obiektu (zgodnie z zawartą umową) pokrywa część nakładów, wówczas kwotę obciążającą właściciela księguje się po stronie Wn konta „Pozostałe rozrachunki”.

Natomiast w przypadku gdy otrzymany zwrot nakładów przewyższa część nieumorzoną ulepszenia w obcym środku trwałym, różnicę zalicza się do pozostałych przychodów operacyjnych i księguje na konto „Pozostałe przychody operacyjne”. W sytuacji odwrotnej część nieumorzoną ulepszenia w obcym środku trwałym zalicza się do pozostałych kosztów operacyjnych i należy zaksięgować zapisem:

Wn konto „Pozostałe koszty operacyjne”/Ma konto „Środki trwałe”.


PRZYKŁAD: KSIĘGOWANIE ULEPSZENIA

Firma w styczniu 2006 r. wynajęła pomieszczenie, które wymagało przystosowania do potrzeb prowadzonej przez nią działalności. Wydatki poniesione na przystosowanie warsztatu wyniosły: 25 tys. zł. W lutym 2006 r. zakończono prace oraz wprowadzono do ewidencji środków trwałych ulepszenie w obcym środku trwałym. Stawka amortyzacyjna przyjęta przez jednostkę wynosiła 15 proc. Rozpoczęcie amortyzacji nastąpiło w marcu 2006 r. W grudniu 2006 r. spółka nabyła budynek, w którym mieścił się ten warsztat. Faktura VAT dokumentująca zakup tego budynku przedstawia: wartość w cenie zakupu 50 zł, VAT naliczony według stawki 22 proc. 11 tys. zł, a łączna kwota tego zobowiązania 61 tys. zł.

Ewidencja księgowa przedstawia się następująco:

1. Rozliczenie zakupu (zarachowanie nakładów poniesionych na ulepszenie obcego środka trwałego) - 25 tys. zł

Wn konto „Środki trwałe w budowie”/Ma konto „Rozliczenie zakupu”

2. Przyjęcie do używania ulepszenia w obcym środku trwałym (OT) - 25 tys. zł

Wn konto „Środki trwałe” (w analityce: „Ulepszenia w obcym środku trwałym)/Ma konto „Środki trwałe w budowie”

3. Odpisy amortyzacyjne (dla uproszczenia łączna kwota odpisów amortyzacyjnych za 10 miesięcy wynosi: (25 tys. x 15 proc.) = (3750: 12 m-cy) = (312,5 x 10 m-cy) = 3125 zł

Wn konto „Koszty według rodzajów” (w analityce: „Amortyzacja”)/Ma konto: Odpisy umorzeniowe środków trwałych) (w analityce: „Odpisy umorzeniowe ulepszenia w obcym środku trwałym”)

4. Przyjęcie zakupionego budynku na stan środków trwałych (OT) - 50 tys. zł

Wn konto „Środki trwałe” (w analityce: „Budynek”)/Ma konto „Rozliczenie zakupu”

5. Wyksięgowanie z ewidencji środków trwałych ulepszenia w obcym środku trwałym oraz zaliczenia nieumorzonej wartości na zwiększenie ceny nabycia zakupionego budynku

a) wartość początkowa środka trwałego - 25 tys. zł

Ma konto „Środki trwałe” (w analityce: „Ulepszenia w obcym środku trwałym”)

b) dotychczasowe odpisy amortyzacyjne - 3125 zł

Wn konto „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” (w analityce: „Ulepszenia w obcym środku trwałym”)

c) nadwyżka wartości początkowej nad amortyzacją - 21 875 zł

Wn konto „Środki trwałe” (w analityce: „Budynek”).

Amortyzacja, gdy przeprowadzimy wszystkie wyżej wymienione księgowania, będzie liczona od kwoty 71 875 zł (50 tys. zł + 21 875 zł), według ogólnych zasad określonych w art. 32 ustawy o rachunkowości. Środki trwałe w tej postaci wykazuje się w aktywach bilansu, w wierszu A.II.1e, według wartości początkowej obejmującej koszty związane z jego ulepszeniem, pomniejszonej o dotychczasowe odpisy amortyzacyjne.


ENCYKLOPEDIA PRAWA

Środki trwałe to rzeczowe aktywa trwałe, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok. Ponadto muszą być kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Zalicza się do nich w szczególności:

- nieruchomości - w tym grunty, prawo użytkowania wieczystego gruntu, budowle i budynki, a także będące odrębną własnością lokale, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,

- maszyny, urządzenia i środki transportu,

- ulepszenia w obcych środkach trwałych,

- inwentarz żywy.

Podstawa prawna:

- Art. 3 ust. 1 pkt 15 lit. c) oraz art. 32 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).


Weronika Chmielewska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA