REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy wzór księgi przychodów i rozchodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Ziółkowski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, specjalizuje się w podatkach dochodowych, zarówno od osób fizycznych, jak i podmiotów prawnych. Autor licznych publikacji.

REKLAMA

Od kiedy należy stosować nowy wzór księgi? W której kolumnie ewidencjonujemy obecnie koszty reklamy niepublicznej?

Mocą rozporządzenia z 16 lutego 2007 r. Minister Finansów dokonał zmian w zakresie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Najistotniejszą zmianą wynikającą z nowelizacji jest wprowadzenie nowego wzoru podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Data opublikowania oraz wejścia w życie rozporządzenia powoduje jednak, że w praktyce podatnicy w 2007 r. będą prowadzić księgę według wzoru obowiązującego poprzednio. Pozwala na to samo rozporządzenie i tak prowadzona księga będzie niewadliwa. Podatnicy, którzy zaprowadzili na 2007 r. księgę według dotychczasowego wzoru, mogą ewidencjonować w niej zdarzenia również po wejściu w życie omawianego rozporządzenia. Warunkiem jest uwzględnienie przy prowadzeniu księgi zmienionych zasad podatkowych.

Chodzi tu głównie o niedokonywanie zapisów w kolumnie 12 księgi, która w poprzednim wzorze dotyczyła limitowanych kosztów reprezentacji i reklamy niepublicznej. Do końca 2007 r. przepisy ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.) zawierały dość lakoniczny przepis, który z kosztów uzyskania przychodów wyłączał wydatki na reprezentację i reklamę w części przekraczającej 0,25 proc. przychodu, chyba że reklama była prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Powyższe wyłączenie z kosztów oznaczało, że wydatki na reprezentację i reklamę niepubliczną mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, ale w granicach limitu. Kolumna 12 księgi w poprzednio obowiązującym wzorze przeznaczona była do dokonywania zapisów tych limitowanych kosztów. Z dniem 1 stycznia 2007 r. przepis ustawy podatkowej uległ zmianie i z kosztów uzyskania przychodu zostały wyłączone jedynie koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Jedyną korzyścią z nowego przepisu jest to, że działalność reklamowa firm nie będzie już rozpatrywana w kontekście podziału na reklamę publiczną i niepubliczną. Obecnie każde działania reklamowe stanowią koszt w całości, pod warunkiem że będą wykazywać związek z uzyskiwanym przychodem. Nie jest to jednak powód, aby dokonaną zmianę przepisu oceniać pozytywnie.

Negatywnym skutkiem tych zmian jest to, że kosztów reprezentacji nie zaliczymy do kosztów uzyskania przychodów w ogóle, nawet w granicach limitu. Jako reprezentację słownik definiuje „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną”. Niewątpliwie reprezentacja ma służyć kształtowaniu korzystnego wizerunku firmy poprzez dbałość o wystrój firmy, prezencję pracowników i właścicieli firmy, którzy prowadzą jej sprawy, zapewnienie dobrej atmosfery w kontaktach z klientami i kontrahentami. Do typowych wydatków reprezentacyjnych można zaliczyć:
1) zakup upominków okolicznościowych dla kontrahentów,
2) zakup kwiatów wręczanych z okazji uroczystości dotyczących kontrahentów,
3) przyjmowanie i utrzymywanie kontrahentów, np. koszty hoteli i przejazdów,
4) organizowanie przyjęć, bankietów, rautów dla kontrahentów.
Katalog tych wydatków nie jest jednak ściśle określony i ma charakter otwarty. Do wydatków na reprezentację należy zaliczyć każdy wydatek, którego głównym celem jest kształtowanie wizerunku firmy, co służy pozytywnemu odbiorowi tej firmy przez otoczenie gospodarcze.
Przy czym wydatek ten musi spełniać warunki definicji słownikowej, tj. musi być odbierany jako pewna okazałość, wystawność. W nowym wzorze księgi wszystkie wydatki na reklamę stanowiące koszty uzyskania przychodu są ujmowane w kolumnie 13 - pozostałe wydatki. Jeżeli podatnik prowadzi księgę według dotychczasowego wzoru, będzie to kolumna 14 - pozostałe wydatki. Omawiane zmiany spowodowały również, że w objaśnieniach do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów usunięto punkt poświęcony wypełnianiu kolumny dotyczącej limitowanych kosztów reprezentacji i reklamy.

Inne zmiany

W rozporządzeniu dotyczącym prowadzenia księgi przychodów i rozchodów uchylono przepisy, które podatnikom podatku od towarów i usług pozwalały na ewidencjonowanie w księdze przychodu w dacie wystawienia faktury, a jeżeli faktura nie została wystawiona w terminie, w dniu, w którym faktura powinna być wystawiona. Uchylenie tych przepisów wiąże się z uporządkowaniem na nowo w ustawie zasad wykazywania przychodu z działalności gospodarczej. Jest to rozwiązanie racjonalne, ponieważ podstawowa zasada odwoływała się i odwołuje się po zmianach do dnia wystawienia faktury. Uchylenie § 22 i 23 spowodowało porządkowe zmiany w tych przepisach, które odwoływały się do uchylonych paragrafów. W przepisach rozporządzenia uchylono również te zapisy, które w przypadku opłaty skarbowej potwierdzonej znakami skarbowymi pozwalały na sporządzenie dowodu wewnętrznego. Na razie znaki opłaty skarbowej zostały wycofane z obiegu i przepisy odwołujące się do nich stały się nieaktualne.

Omawiane zmiany w rozporządzeniu weszły w życie 15 marca 2007 r.

Wzór podatkowej księgi przychodów i rozchodów
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna:
- rozporządzenie Ministra Finansów z 16 lutego 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 36, poz. 229),
- rozporządzenie Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 152, poz. 1475 z późn.zm.).

Grzegorz Ziółkowski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA