REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy wzór księgi przychodów i rozchodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Ziółkowski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, specjalizuje się w podatkach dochodowych, zarówno od osób fizycznych, jak i podmiotów prawnych. Autor licznych publikacji.

REKLAMA

Od kiedy należy stosować nowy wzór księgi? W której kolumnie ewidencjonujemy obecnie koszty reklamy niepublicznej?

Mocą rozporządzenia z 16 lutego 2007 r. Minister Finansów dokonał zmian w zakresie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Najistotniejszą zmianą wynikającą z nowelizacji jest wprowadzenie nowego wzoru podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Data opublikowania oraz wejścia w życie rozporządzenia powoduje jednak, że w praktyce podatnicy w 2007 r. będą prowadzić księgę według wzoru obowiązującego poprzednio. Pozwala na to samo rozporządzenie i tak prowadzona księga będzie niewadliwa. Podatnicy, którzy zaprowadzili na 2007 r. księgę według dotychczasowego wzoru, mogą ewidencjonować w niej zdarzenia również po wejściu w życie omawianego rozporządzenia. Warunkiem jest uwzględnienie przy prowadzeniu księgi zmienionych zasad podatkowych.

Chodzi tu głównie o niedokonywanie zapisów w kolumnie 12 księgi, która w poprzednim wzorze dotyczyła limitowanych kosztów reprezentacji i reklamy niepublicznej. Do końca 2007 r. przepisy ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.) zawierały dość lakoniczny przepis, który z kosztów uzyskania przychodów wyłączał wydatki na reprezentację i reklamę w części przekraczającej 0,25 proc. przychodu, chyba że reklama była prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Powyższe wyłączenie z kosztów oznaczało, że wydatki na reprezentację i reklamę niepubliczną mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, ale w granicach limitu. Kolumna 12 księgi w poprzednio obowiązującym wzorze przeznaczona była do dokonywania zapisów tych limitowanych kosztów. Z dniem 1 stycznia 2007 r. przepis ustawy podatkowej uległ zmianie i z kosztów uzyskania przychodu zostały wyłączone jedynie koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Jedyną korzyścią z nowego przepisu jest to, że działalność reklamowa firm nie będzie już rozpatrywana w kontekście podziału na reklamę publiczną i niepubliczną. Obecnie każde działania reklamowe stanowią koszt w całości, pod warunkiem że będą wykazywać związek z uzyskiwanym przychodem. Nie jest to jednak powód, aby dokonaną zmianę przepisu oceniać pozytywnie.

Negatywnym skutkiem tych zmian jest to, że kosztów reprezentacji nie zaliczymy do kosztów uzyskania przychodów w ogóle, nawet w granicach limitu. Jako reprezentację słownik definiuje „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną”. Niewątpliwie reprezentacja ma służyć kształtowaniu korzystnego wizerunku firmy poprzez dbałość o wystrój firmy, prezencję pracowników i właścicieli firmy, którzy prowadzą jej sprawy, zapewnienie dobrej atmosfery w kontaktach z klientami i kontrahentami. Do typowych wydatków reprezentacyjnych można zaliczyć:
1) zakup upominków okolicznościowych dla kontrahentów,
2) zakup kwiatów wręczanych z okazji uroczystości dotyczących kontrahentów,
3) przyjmowanie i utrzymywanie kontrahentów, np. koszty hoteli i przejazdów,
4) organizowanie przyjęć, bankietów, rautów dla kontrahentów.
Katalog tych wydatków nie jest jednak ściśle określony i ma charakter otwarty. Do wydatków na reprezentację należy zaliczyć każdy wydatek, którego głównym celem jest kształtowanie wizerunku firmy, co służy pozytywnemu odbiorowi tej firmy przez otoczenie gospodarcze.
Przy czym wydatek ten musi spełniać warunki definicji słownikowej, tj. musi być odbierany jako pewna okazałość, wystawność. W nowym wzorze księgi wszystkie wydatki na reklamę stanowiące koszty uzyskania przychodu są ujmowane w kolumnie 13 - pozostałe wydatki. Jeżeli podatnik prowadzi księgę według dotychczasowego wzoru, będzie to kolumna 14 - pozostałe wydatki. Omawiane zmiany spowodowały również, że w objaśnieniach do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów usunięto punkt poświęcony wypełnianiu kolumny dotyczącej limitowanych kosztów reprezentacji i reklamy.

Inne zmiany

W rozporządzeniu dotyczącym prowadzenia księgi przychodów i rozchodów uchylono przepisy, które podatnikom podatku od towarów i usług pozwalały na ewidencjonowanie w księdze przychodu w dacie wystawienia faktury, a jeżeli faktura nie została wystawiona w terminie, w dniu, w którym faktura powinna być wystawiona. Uchylenie tych przepisów wiąże się z uporządkowaniem na nowo w ustawie zasad wykazywania przychodu z działalności gospodarczej. Jest to rozwiązanie racjonalne, ponieważ podstawowa zasada odwoływała się i odwołuje się po zmianach do dnia wystawienia faktury. Uchylenie § 22 i 23 spowodowało porządkowe zmiany w tych przepisach, które odwoływały się do uchylonych paragrafów. W przepisach rozporządzenia uchylono również te zapisy, które w przypadku opłaty skarbowej potwierdzonej znakami skarbowymi pozwalały na sporządzenie dowodu wewnętrznego. Na razie znaki opłaty skarbowej zostały wycofane z obiegu i przepisy odwołujące się do nich stały się nieaktualne.

Omawiane zmiany w rozporządzeniu weszły w życie 15 marca 2007 r.

Wzór podatkowej księgi przychodów i rozchodów
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna:
- rozporządzenie Ministra Finansów z 16 lutego 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 36, poz. 229),
- rozporządzenie Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 152, poz. 1475 z późn.zm.).

Grzegorz Ziółkowski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA