REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy wzór księgi przychodów i rozchodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Ziółkowski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, specjalizuje się w podatkach dochodowych, zarówno od osób fizycznych, jak i podmiotów prawnych. Autor licznych publikacji.

REKLAMA

Od kiedy należy stosować nowy wzór księgi? W której kolumnie ewidencjonujemy obecnie koszty reklamy niepublicznej?

Mocą rozporządzenia z 16 lutego 2007 r. Minister Finansów dokonał zmian w zakresie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Najistotniejszą zmianą wynikającą z nowelizacji jest wprowadzenie nowego wzoru podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Data opublikowania oraz wejścia w życie rozporządzenia powoduje jednak, że w praktyce podatnicy w 2007 r. będą prowadzić księgę według wzoru obowiązującego poprzednio. Pozwala na to samo rozporządzenie i tak prowadzona księga będzie niewadliwa. Podatnicy, którzy zaprowadzili na 2007 r. księgę według dotychczasowego wzoru, mogą ewidencjonować w niej zdarzenia również po wejściu w życie omawianego rozporządzenia. Warunkiem jest uwzględnienie przy prowadzeniu księgi zmienionych zasad podatkowych.

Chodzi tu głównie o niedokonywanie zapisów w kolumnie 12 księgi, która w poprzednim wzorze dotyczyła limitowanych kosztów reprezentacji i reklamy niepublicznej. Do końca 2007 r. przepisy ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.) zawierały dość lakoniczny przepis, który z kosztów uzyskania przychodów wyłączał wydatki na reprezentację i reklamę w części przekraczającej 0,25 proc. przychodu, chyba że reklama była prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Powyższe wyłączenie z kosztów oznaczało, że wydatki na reprezentację i reklamę niepubliczną mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, ale w granicach limitu. Kolumna 12 księgi w poprzednio obowiązującym wzorze przeznaczona była do dokonywania zapisów tych limitowanych kosztów. Z dniem 1 stycznia 2007 r. przepis ustawy podatkowej uległ zmianie i z kosztów uzyskania przychodu zostały wyłączone jedynie koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Jedyną korzyścią z nowego przepisu jest to, że działalność reklamowa firm nie będzie już rozpatrywana w kontekście podziału na reklamę publiczną i niepubliczną. Obecnie każde działania reklamowe stanowią koszt w całości, pod warunkiem że będą wykazywać związek z uzyskiwanym przychodem. Nie jest to jednak powód, aby dokonaną zmianę przepisu oceniać pozytywnie.

Negatywnym skutkiem tych zmian jest to, że kosztów reprezentacji nie zaliczymy do kosztów uzyskania przychodów w ogóle, nawet w granicach limitu. Jako reprezentację słownik definiuje „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną”. Niewątpliwie reprezentacja ma służyć kształtowaniu korzystnego wizerunku firmy poprzez dbałość o wystrój firmy, prezencję pracowników i właścicieli firmy, którzy prowadzą jej sprawy, zapewnienie dobrej atmosfery w kontaktach z klientami i kontrahentami. Do typowych wydatków reprezentacyjnych można zaliczyć:
1) zakup upominków okolicznościowych dla kontrahentów,
2) zakup kwiatów wręczanych z okazji uroczystości dotyczących kontrahentów,
3) przyjmowanie i utrzymywanie kontrahentów, np. koszty hoteli i przejazdów,
4) organizowanie przyjęć, bankietów, rautów dla kontrahentów.
Katalog tych wydatków nie jest jednak ściśle określony i ma charakter otwarty. Do wydatków na reprezentację należy zaliczyć każdy wydatek, którego głównym celem jest kształtowanie wizerunku firmy, co służy pozytywnemu odbiorowi tej firmy przez otoczenie gospodarcze.
Przy czym wydatek ten musi spełniać warunki definicji słownikowej, tj. musi być odbierany jako pewna okazałość, wystawność. W nowym wzorze księgi wszystkie wydatki na reklamę stanowiące koszty uzyskania przychodu są ujmowane w kolumnie 13 - pozostałe wydatki. Jeżeli podatnik prowadzi księgę według dotychczasowego wzoru, będzie to kolumna 14 - pozostałe wydatki. Omawiane zmiany spowodowały również, że w objaśnieniach do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów usunięto punkt poświęcony wypełnianiu kolumny dotyczącej limitowanych kosztów reprezentacji i reklamy.

Inne zmiany

W rozporządzeniu dotyczącym prowadzenia księgi przychodów i rozchodów uchylono przepisy, które podatnikom podatku od towarów i usług pozwalały na ewidencjonowanie w księdze przychodu w dacie wystawienia faktury, a jeżeli faktura nie została wystawiona w terminie, w dniu, w którym faktura powinna być wystawiona. Uchylenie tych przepisów wiąże się z uporządkowaniem na nowo w ustawie zasad wykazywania przychodu z działalności gospodarczej. Jest to rozwiązanie racjonalne, ponieważ podstawowa zasada odwoływała się i odwołuje się po zmianach do dnia wystawienia faktury. Uchylenie § 22 i 23 spowodowało porządkowe zmiany w tych przepisach, które odwoływały się do uchylonych paragrafów. W przepisach rozporządzenia uchylono również te zapisy, które w przypadku opłaty skarbowej potwierdzonej znakami skarbowymi pozwalały na sporządzenie dowodu wewnętrznego. Na razie znaki opłaty skarbowej zostały wycofane z obiegu i przepisy odwołujące się do nich stały się nieaktualne.

Omawiane zmiany w rozporządzeniu weszły w życie 15 marca 2007 r.

Wzór podatkowej księgi przychodów i rozchodów
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna:
- rozporządzenie Ministra Finansów z 16 lutego 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 36, poz. 229),
- rozporządzenie Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 152, poz. 1475 z późn.zm.).

Grzegorz Ziółkowski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA