REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamiast inwestować, firmy będą dopłacać podatek

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zapowiadane przez resort finansów zmiany interpretacji przepisów o VAT i kontrole urzędników skarbowych uderzą głównie w małe firmy, które zamiast inwestować będą musiały płacić dodatkowy podatek - uważa ekspert Centrum im. Adama Smitha Ireneusz Jabłoński.

Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej eksperci Centrum im. Adama Smitha mówili, że mimo wielokrotnych zapowiedzi premiera Donalda Tuska, iż celem rządu będzie tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi firm, administracja skarbowa rozpoczyna działania, które mogą szkodzić przedsiębiorcom.

REKLAMA

Autopromocja

"Poszukując za wszelką cenę pieniędzy dla budżetu urzędnicy skarbowi szkodzą głównie małym i średnim firmom, które dają połowę PKB i 2/3 miejsc pracy" - powiedział.

REKLAMA

Jak wyjaśnił w rozmowie z PAP Jabłoński, chodzi m.in. o zmianę interpretacji przepisów o VAT od tzw. samochodów z kratką. "Przedsiębiorców zmusza się, by w autach osobowych wstawiali kratę, jakby mieli wozić w nich dzikie zwierzęta. Tylko w ten sposób mogą bowiem odliczyć VAT od zakupu samochodów i od paliwa zużywanego do ich napędu. A przecież samochody te służą do prowadzenia działalności gospodarczej" - powiedział.

Jabłoński zaznaczył, że dodatkowych kłopotów przedsiębiorcom przysparzają sprzeczne ze sobą interpretacje przepisów o VAT i o CIT. "Ten sam samochód jedne z nich uznają za ciężarowy, drugie za osobowy" - powiedział. Dodał, że "przy takich rozbieżnościach urzędnikom łatwo jest wydać decyzję niekorzystną dla podatnika, nakazującą mu płacić tysiące złotych podatku i to za wiele lat wstecz".

Jako drugi przykład interpretacji przepisów o VAT szkodzących przedsiębiorcom eksperci Centrum im. Adama Smitha wskazali obciążenie firm leasingowych koniecznością naliczenia VAT od refakturowanych ubezpieczeń komunikacyjnych, które firmy leasingowe przekazują swoim klientom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jak powiedział Andrzej Sugajski ze Związku Polskiego Leasingu, urzędnicy skarbowi twierdzą, że firmy leasingowe nie świadczą usług ubezpieczeniowych, więc powinny doliczać do polis przekazywanych klientom 22 proc. VAT. Jeśli tego nie robiły, urzędnicy wydają decyzje, w których każą doliczać do polis zaległy podatek.

Jabłoński wyjaśnił, że firmy leasingowe nie sprzedają ubezpieczeń, a jedynie przenoszą je na swojego odbiorcę końcowego, czyli firmy biorące w leasing samochody. Urzędnicy nie chcą jednak brać tego pod uwagę. "Choć przedsiębiorcy są przekonani o swojej racji, muszą zapłacić podatek. Potem często nie idą do sądu, bo nie mają czasu na spieranie się o kilkaset czy nawet kilka tysięcy złotych. Biorą też pod uwagę fakt, że do rozstrzygnięcia sądowego upłynie wiele czasu, a sprawa pociągnie za sobą kolejne koszty" - dodał.

"Złe prawo jest jedną z największych barier rozwoju Polski. Dlatego, razem z Konfederacją Pracodawców Polskich, zwrócimy się do premiera, by zakazał urzędnikom skarbowym czynności represjonujących przedsiębiorców w oparciu o negatywne interpretacje przepisów za wiele lat wstecz" - powiedział wiceprezydent Centrum im. Adama Smitha Andrzej Sadowski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA