REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyrok ETS w sprawie roamingu

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 8 czerwca 2010 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej „ETS”) wydał wyrok, w którym stwierdził, iż rozporządzenie wspólnotowe dotyczące roamingu jest ważne, a tym samym, że Wspólnota była uprawniona do ustanowienia limitów opłat pobieranych przez operatorów telefonii komórkowej za połączenia roamingowe zarówno w rozliczeniach pomiędzy operatorami, jak i naliczanych użytkownikom telefonów (sprawa C-58/08).

Autopromocja

Rozporządzenie nr 717/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2007 r., będące przedmiotem wyroku ETS (dalej „rozporządzenie”),  zostało przyjęte na podstawie art. 95 Traktatu Ustanawiającego Wspólnotę Europejską (dalej „Traktat”), który umożliwia Wspólnocie przyjęcie środków prawodawczych w celu zbliżenia przepisów prawnych państw członkowskich w przypadku różnic mogących stanowić przeszkodę dla funkcjonowania rynku wewnętrznego.

Rozporządzenie wprowadziło limity opłat stosowanych przez operatorów komórkowych za połączenia roamingowe, tj. połączenia odbierane i wykonywane przez użytkowników znajdujących się poza swą siecią. Początkowo, rozporządzenie miało obowiązywać do dnia 30 czerwca 2010 r. W czerwcu 2009 r. zostało ono jednak zmienione poprzez rozszerzenie zastosowania cen maksymalnych na sms-y i transmisję danych i przedłużenie obowiązywania rozporządzenia do dnia 30 czerwca 2012 r.

Sprawa przed ETS dotyczyła czterech głównych operatorów europejskiej telefonii komórkowej: Vodafone, Telefónica O2, T-Mobile i Orange, którzy zakwestionowali ważność rozporządzenia przed sądem krajowym w Wielkiej Brytanii. W toku rozpatrywania skargi, sąd ten postanowił zwrócić się do ETS z pytaniem prejudycjalnym, czy rozporządzenie nie jest niezgodne z art. 95 Traktatu oraz czy w zakresie w jakim dotyczy cen detalicznych nie narusza zasady proporcjonalności i pomocniczości.

Rozstrzygając sprawę ETS uznał, iż wcześniejsze ramy prawne nie dostarczały krajowym organom regulacyjnym wystarczających instrumentów, by podjąć skuteczne i zdecydowane środki w zakresie przeciwdziałania wysokim cenom usług roamingowych w rozliczeniach pomiędzy operatorami, co przekładało się również na wysokie ceny detaliczne, naliczane konsumentom. Co więcej, zbyt wysokie opłaty detaliczne były nie tylko wynikiem wysokich opłat hurtowych naliczanych pomiędzy operatorami, lecz także - w wielu przypadkach - wysokich marż nakładanych na klientów przez ich operatorów macierzystych. ETS miał na uwadze również fakt, że wprowadzenie limitów opłat na poziomie wspólnotowym uprzedziło i tak wysoce prawdopodobne wprowadzenie limitów opłat na poziomie państw członkowskich, co mogłoby naruszyć reguły konkurencji. Mając na uwadze powyższe argumenty, ETS uznał zatem, że rozporządzenie ma na celu poprawę warunków funkcjonowania rynku wspólnotowego i jest zgodne z art. 95 Traktatu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ETS potwierdził również zgodność rozporządzenia z zasadami proporcjonalności i pomocniczości w zakresie detalicznych opłat roamingowych ze względu na ochronę konsumentów przed wysokim poziomem cen. Przed wejściem w życie rozporządzenia, stawki roamingu nie odzwierciedlały odpowiedniego stosunku kosztów takich usług do ich cen, a obniżenie jedynie stawek opłat w rozliczeniach pomiędzy operatorami nie gwarantowało obniżenia przez operatorów opłat detalicznych.

Podsumowując, ETS w swoim wyroku wsparł dotychczasowe działania Wspólnoty i powstrzymał dążenia operatorów telefonii komórkowej do ponownego zwiększenia opłat roamingowych.

Wyrok ten ma tym większe znaczenie, iż właśnie rozpoczęły się wakacje, tj. czas gdy wyjeżdżamy często poza granice Polski i korzystamy z roamingu. Dzięki temu, że ETS uznał, iż rozporządzenie jest ważne, możemy być spokojni, że opłaty za połączenia i smsy wykonywane w ramach roamingu na terenie Unii Europejskiej nie wzrosną.

Jest to bardzo dobra wiadomość, szczególnie biorąc pod uwagę opłaty za takie usługi sprzed kilku lat oraz porównując chociażby obecnie obowiązujące opłaty za połączenia roamingowe wykonywane poza Unią Europejską.

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA