REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing droższy o VAT od ubezpieczenia

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Leasing będzie droższy; do podstawy opodatkowania umowy leasingu należy bowiem włączyć koszty ubezpieczenia przedmiotu leasingu - uznał Naczelny Sąd Administracyjny.

Poszerzony, siedmioosobowy skład NSA rozpatrywał 8 listopada tzw. pytanie prawne sądu, który miał rozstrzygnąć spór firmy leasingowej z wrocławską Izbą Skarbową. Chodziło o VAT od umów leasingu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podatek ten, w wysokości 22 proc., jest zwykle doliczany do rat leasingowych (od 1 stycznia 2011 r. będzie to 23 proc.). Wrocławski fiskus uznał, że podstawę opodatkowania należy powiększyć o koszt ubezpieczenia przedmiotu leasingu, który także jest doliczany do rat. Według organów skarbowych jest on nierozerwalnie związany z leasingiem.

Firmy leasingowe robią jednak inaczej; nie wliczają VAT do podstawy opodatkowania, bo usługa ubezpieczenia jest z tego podatku zwolniona. Stanowisko organów podatkowych podzielił Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu.

Spółka zaskarżyła wyrok do NSA w Warszawie. Sąd ten uznał, że sprawę powinien wyjaśnić w uchwale poszerzony skład NSA. W dotychczasowym orzecznictwie jest bowiem zbyt dużo rozbieżności i występują dwa poglądy. Pierwszy z nich zakłada, że leasing i ubezpieczenie to kompleksowa usługa, która podlega jednej, podstawowej stawce VAT, właściwej dla leasingu. Zgodnie z drugim poglądem, kosztów ubezpieczenia nie można wliczać do podstawy opodatkowania leasingu, gdyż usługa ta jest odrębna od ubezpieczenia.

REKLAMA

NSA orzekł, że koszt ubezpieczenia ma być włączany do podstawy opodatkowania leasingu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Sąd uznał, że w sytuacji, gdy firma leasingowa świadczy usługę leasingu i obciąża klienta za tę usługę, a odrębnie od tego zawiera umowę ubezpieczenia przedmiotu leasingu i refakturuje na klienta koszty tej usługi, to koszt usługi ubezpieczenia powinien być ujęty w podstawie opodatkowania usługi leasingu" - powiedział Tomasz Michalik, partner w firmie doradztwa podatkowego MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.

Dodał, że zdaniem sądu jest to rodzaj świadczenia złożonego, którego zasadniczym elementem jest usługa leasingu.

Michalik przyznał, że w efekcie uchwały NSA firmy leasingowe będą obciążać swoich klientów dodatkowym VAT-em. Nie ma przy tym znaczenia, czy przedmiotem leasingu jest nieruchomość, samochody, czy inne urządzenia. Zaznaczył jednak, że leasingobiorcy najczęściej będą mogli odliczyć VAT.

Wyjaśnił, że dotychczasową swoją praktykę firmy leasingowe opierały na rozstrzygnięciach Sądu Najwyższego i potwierdzających to stanowisko interpretacjach fiskusa. "Zmiana stanowiska odbije się na podatnikach" - powiedział Michalik.

Zwrócił uwagę, że w UE trwają prace nad zmianą dyrektywy unijnej, która reguluje te kwestie. Zgodnie z jej projektem, jeżeli ubezpieczenie jest elementem większej całości, to powinno być traktowane na zasadach właściwych dla usługi.

Sygn. akt I FPS 3/10.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA