REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrost VAT na ubranka dziecięce od 1 lipca, a nie 1 lutego

REKLAMA

Podwyżka VAT na ubranka dziecięce nastąpi nie 1 lutego, jak chciał rząd, ale 1 lipca 2011 r. Nadal zwolnione z podatku mają być pakiety medyczne fundowane pracownikom - przewidują poprawki podkomisji, która zajmowała się projektem nowelizacji ustawy o VAT.

W czwartek podkomisja zaproponowała do projektu kilka istotnych poprawek. Niewiele jednak brakowało, aby prac tego dnia nie zakończono. Posiedzenie przybrało bowiem dramatyczny obrót, gdy po kilku godzinach przewodnicząca podkomisji Maria Zuba (PiS) dała do zrozumienia, że zamierza je przerwać. Krystyna Skowrońska (PO) oświadczyła, że posiedzenie należy kontynuować aż do przyjęcia sprawozdania. Zagroziła złożeniem wniosku o odwołanie przewodniczącej. Zuba zarzuciła Skowrońskiej szantaż, a ta oskarżyła przewodniczącą o łamanie regulaminu Sejmu. Emocje opadły po 10-minutowej przerwie, po której kontynuowano posiedzenie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podkomisja zgodziła się na przesunięcie terminu wejścia w życie podwyżki VAT na ubranka dla niemowląt i obuwie dla dzieci. Rząd planował, że 1 lutego 2011 r. podatek wzrósłby z 8 proc. do 23 proc. Ministerstwo Finansów tłumaczy, że podwyżka wiąże się z wykonaniem wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE, który w październiku 2010 r. uznał, że nasze przepisy są niezgodne z prawem unijnym. Podkomisja zgodziła się na poprawkę Skowrońskiej, by ustawa weszła w życie 1 marca, a zmiana dotycząca ubranek dziecięcych - 1 lipca 2011 r.

Skowrońska wskazała, że termin wejścia nowelizacji w życie 1 lutego jest mało realny, zapewniając jednak, że chciałaby utrzymać obniżoną stawkę na ubranka dziecięce. "Ale data pierwszego lipca jest datą polskiej prezydencji i pewnie byłoby dobrze, żeby w okresie, kiedy będziemy sprawować przewodnictwo w UE, sprawy trudne, sporne mieć rozwiązane" - powiedziała.

Podkomisja zaproponowała także do projektu poprawki Skowrońskiej i Tomasza Dudzińskiego (PJN), zgodnie z którymi utrzymane zostanie zwolnienie z VAT pakietów medycznych fundowanych przez firmy swoim pracownikom. Zmiana przesądza ponadto, że ze zwolnienia nadal będą korzystać usługi tzw. opieki paliatywnej (nad osobami śmiertelnie chorymi).

REKLAMA

Kontrowersje związane z opodatkowaniem pakietów medycznych i pomocy dla nieuleczalnie chorych pojawiły się po ostatniej nowelizacji ustawy o VAT, która weszła w życie 1 stycznia br. Co prawda resort finansów zapewnia, że usługi takie nadal korzystają i będą korzystać ze zwolnienia, ale zdaniem niektórych ekspertów można przyjąć, że jest inaczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do projektu wprowadzono też poprawki Andrzeja Orzechowskiego (PO) dotyczące zmian w załącznikach do ustawy o VAT. Zgodnie z jedną z nich obniżona, 8-proc. stawka VAT będzie miała zastosowanie do pieczywa świeżego, także tego, którego termin przydatności do spożycia przekracza 14 dni. Obecnie jest ono opodatkowane 23-proc. stawką.

Inna poprawka zakłada opodatkowanie podstawową 23-proc. stawką m.in. wielbłądów. Dyrektor departamentu podatku od towarów i usług w resorcie finansów Tomasz Tratkiewicz wyjaśnił, że wskutek zmian w klasyfikacjach (PKWiU), które weszły w życie 1 stycznia 2011 r., do stawki obniżonej trafiła sprzedaż zwierząt, które "nie są zasadniczo przeznaczone do konsumpcji przez człowieka". Chodzi m.in. o wielbłądy, ale także gady (węże i żółwie) oraz ptaki hodowlane, np. papugi czy pawie. Zapewnił, że stawka obniżona będzie miała zastosowanie do strusi, których mięso jest coraz bardziej popularne.

Nie została natomiast rozstrzygnięta kwestia opodatkowania usług zlecanych przez placówki opieki zdrowotnej na zewnątrz, np. sprzątania sal. Do końca ub.r. usługi takie były zwolnione z VAT, ale od 1 stycznia 2011 r. są opodatkowane 23-proc. stawką.

Z danych przedstawionych przez przedstawiciela resortu zdrowia zebranych w kilku szpitalach wynika, że w wyniku zmian szpitale będą musiały zapłacić co roku po kilkadziesiąt tys. zł więcej, co w skali wielomilionowych kontraktów z NFZ nie jest dużą kwotą. Marek Kowalski z PKPP Lewiatan zwrócił uwagę, że w przypadku wieloletnich umów to firmy świadczące usługi będą musiały wziąć podwyżkę podatku na swoje barki. "Takie zmiany narzucają przedsiębiorcom przejście do szarej strefy" - powiedział.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

REKLAMA

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA