REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrost VAT na ubranka dziecięce od 1 lipca, a nie 1 lutego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podwyżka VAT na ubranka dziecięce nastąpi nie 1 lutego, jak chciał rząd, ale 1 lipca 2011 r. Nadal zwolnione z podatku mają być pakiety medyczne fundowane pracownikom - przewidują poprawki podkomisji, która zajmowała się projektem nowelizacji ustawy o VAT.

W czwartek podkomisja zaproponowała do projektu kilka istotnych poprawek. Niewiele jednak brakowało, aby prac tego dnia nie zakończono. Posiedzenie przybrało bowiem dramatyczny obrót, gdy po kilku godzinach przewodnicząca podkomisji Maria Zuba (PiS) dała do zrozumienia, że zamierza je przerwać. Krystyna Skowrońska (PO) oświadczyła, że posiedzenie należy kontynuować aż do przyjęcia sprawozdania. Zagroziła złożeniem wniosku o odwołanie przewodniczącej. Zuba zarzuciła Skowrońskiej szantaż, a ta oskarżyła przewodniczącą o łamanie regulaminu Sejmu. Emocje opadły po 10-minutowej przerwie, po której kontynuowano posiedzenie.

REKLAMA

REKLAMA

Podkomisja zgodziła się na przesunięcie terminu wejścia w życie podwyżki VAT na ubranka dla niemowląt i obuwie dla dzieci. Rząd planował, że 1 lutego 2011 r. podatek wzrósłby z 8 proc. do 23 proc. Ministerstwo Finansów tłumaczy, że podwyżka wiąże się z wykonaniem wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE, który w październiku 2010 r. uznał, że nasze przepisy są niezgodne z prawem unijnym. Podkomisja zgodziła się na poprawkę Skowrońskiej, by ustawa weszła w życie 1 marca, a zmiana dotycząca ubranek dziecięcych - 1 lipca 2011 r.

Skowrońska wskazała, że termin wejścia nowelizacji w życie 1 lutego jest mało realny, zapewniając jednak, że chciałaby utrzymać obniżoną stawkę na ubranka dziecięce. "Ale data pierwszego lipca jest datą polskiej prezydencji i pewnie byłoby dobrze, żeby w okresie, kiedy będziemy sprawować przewodnictwo w UE, sprawy trudne, sporne mieć rozwiązane" - powiedziała.

Podkomisja zaproponowała także do projektu poprawki Skowrońskiej i Tomasza Dudzińskiego (PJN), zgodnie z którymi utrzymane zostanie zwolnienie z VAT pakietów medycznych fundowanych przez firmy swoim pracownikom. Zmiana przesądza ponadto, że ze zwolnienia nadal będą korzystać usługi tzw. opieki paliatywnej (nad osobami śmiertelnie chorymi).

REKLAMA

Kontrowersje związane z opodatkowaniem pakietów medycznych i pomocy dla nieuleczalnie chorych pojawiły się po ostatniej nowelizacji ustawy o VAT, która weszła w życie 1 stycznia br. Co prawda resort finansów zapewnia, że usługi takie nadal korzystają i będą korzystać ze zwolnienia, ale zdaniem niektórych ekspertów można przyjąć, że jest inaczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do projektu wprowadzono też poprawki Andrzeja Orzechowskiego (PO) dotyczące zmian w załącznikach do ustawy o VAT. Zgodnie z jedną z nich obniżona, 8-proc. stawka VAT będzie miała zastosowanie do pieczywa świeżego, także tego, którego termin przydatności do spożycia przekracza 14 dni. Obecnie jest ono opodatkowane 23-proc. stawką.

Inna poprawka zakłada opodatkowanie podstawową 23-proc. stawką m.in. wielbłądów. Dyrektor departamentu podatku od towarów i usług w resorcie finansów Tomasz Tratkiewicz wyjaśnił, że wskutek zmian w klasyfikacjach (PKWiU), które weszły w życie 1 stycznia 2011 r., do stawki obniżonej trafiła sprzedaż zwierząt, które "nie są zasadniczo przeznaczone do konsumpcji przez człowieka". Chodzi m.in. o wielbłądy, ale także gady (węże i żółwie) oraz ptaki hodowlane, np. papugi czy pawie. Zapewnił, że stawka obniżona będzie miała zastosowanie do strusi, których mięso jest coraz bardziej popularne.

Nie została natomiast rozstrzygnięta kwestia opodatkowania usług zlecanych przez placówki opieki zdrowotnej na zewnątrz, np. sprzątania sal. Do końca ub.r. usługi takie były zwolnione z VAT, ale od 1 stycznia 2011 r. są opodatkowane 23-proc. stawką.

Z danych przedstawionych przez przedstawiciela resortu zdrowia zebranych w kilku szpitalach wynika, że w wyniku zmian szpitale będą musiały zapłacić co roku po kilkadziesiąt tys. zł więcej, co w skali wielomilionowych kontraktów z NFZ nie jest dużą kwotą. Marek Kowalski z PKPP Lewiatan zwrócił uwagę, że w przypadku wieloletnich umów to firmy świadczące usługi będą musiały wziąć podwyżkę podatku na swoje barki. "Takie zmiany narzucają przedsiębiorcom przejście do szarej strefy" - powiedział.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA